Advies voor een nieuwe scooter

Rikkertt

New Member
Nu ik mijn auto heb verkocht, heb ik besloten weer een scooter aan te schaffen om te rond te komen.
Hierover heb ik jullie advies nodig. Ik loop namelijk al een tijdje te zoeken naar een leuke scooter, en heb er een aantal gezien. Bovenaan staat momenteel de Peugeot Kisbee RS. Echter lees ik hier en daar een aantal negatieve dingen omtrent de kwaliteit van het ding. Graag hoor ik hierover jullie mening.

De scooter moet een blauw kenteken hebben, ik heb namelijk al een Peugeot Jetforce Ice-Blade met geel kenteken, maar deze deel ik met mijn moeder en zij pakt hem maar al te graag zonder dat ik überhaupt de kans krijg. Ik ben van plan rond de 80km per maand te gaan rijden en de scooter mag niet meer kosten dan 1700(liefst minder natuurlijk, ben nog een student).

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Je zegt dat bij de kisbee er negatieve dingen zijn omtrent de kwaliteit van het ding..

Ik wil hier aan toevoegen dat de kwaliteit van het ding enig sinds beter is dan de peugeot v-clic.(dat was echt een brol en zeker het niet onder doet tegenover de new vivacity.). Maar peugeot heeft ook een soort van vespa look alike trend scooter genaamd peugeot django.. En het mooiste is dat de kwaliteit en het blok net zo goed is als die van de kisbee.. Er zit een zelfde blok onder dus. Natuurlijk is de kwaliteit niet meer zo als het geweest is bij de vroegere 2-takt scooters.. Maar alle scooters die je vandaag koopt hebben niet meer de kwaliteit die je van vroeger gewend bent..

Daarnaast een kymco is ook kwa kwaliteit niet perfect.. Het is net zo slecht als een kisbee,.. Alleen de onderdelen Gy6 zijn voor een kymco vele male duurder dan voor de kisbee.. Ook bij de kisbee zijn sommige onderdelen extra duur.. Maar hier in inprenciepe makkelijk om heen te werken door immitatie onderdelen er voor te kopen dan het orgineel... Ik zal wanneer ik zin heb en tijd heb eens een lijst maken voor welke wegen je moet kiezen bij het zoeken naar diverse onderdelen om het leven makkelijker te maken..

Daarnaast moet je niet vergeten dat peugeot de kisbee diverse verbeteringen heeft toegevoegd aan de scooter.. Bij de eerste versies van de 4takt kisbees van 2010 / 2011 (heb er zelf eentje van 2011 als opknapper) was het zadel schanier geheel van plastic.. Dit was een heel zwak punt.. Als het plastic broos werd brak er dus stukjes af, zover dat je het zadel letterlijk in je handen had... Ze hebben dit toen aangepast door een metalen beugeltje te gebruiken.. De Km teller kent diverse uitvoeringen.. Is omtrend de scooter wat luxer te laten lijken aangepast..ect..

Maar mocht je voor de kisbee kiezen neem dan vooral het 2017 model van de RS of de black edition... Deze heeft een nieuwe versie stuur schakelaars erop zitten.. De oude versies gingen nogal snel kapot / achteruit.. (de oude versies zit ook op de new vivacity en de speedfight 3)


Dus van de peugeot scooters:

- Vclic is het geld niet waard
- Kisbee is een goede scooter als het uit komt op prijs / prestatie
- New vivacity (kwalitatief zit het rond een kisbee, maar dan heb je een iets `beter` motorblok en je het iets meer luxe zoals een grotere helmbak een nog grotere benzine tank, andere maat wielen ect.)
- Speedfight 3 /4 (is een meer higher-end model van de vivacity (hou er rekening mee dat 4takt geen remschijf achter heeft..
-Peugeot Django (misschien een heel leuk lijkende scooter, maar je betaald er teveel voor en krijg dezelfde kwaliteit als de peugeot kisbee) Kisbee is 1700 en een django 3400+.


Andere optie zou een Sym Fiddle 2S kunnen zijn, alleen de Kisbee heeft een grotere benzine tank (het is ook de enigste china like scooter met de grootste tank, plus dat de tank ook van kunstof is en niet van metaal waar roest in gaat vormen..)


Andere optie zou ik een zip 4t kunnen aanraden (kwa kwaliteit het beste wat voor je geld te krijgen is) alleen je moet wel van 10 inch wielen houden (voor een 25km versie niet echt een probleem, maar bij een 45km model wil je echt minimaal 12 inch.. (uit eigen ervaring heb je op hoge snelheid vrij snel een blokkerend wiel als je op de rem gaat..

Voordeel van de kisbee is dat hij niet heel hoog is, dus als je stallings ruimte problemen hebt is de kisbee wel wat makkelijk kwijt te krijgen..

Wil je echt een logge scooter dan zou ik zelf eerder voor een sym fiddle 2s gaan als die nog te krijgen zijn i.v.m euro 4..



Wil je echt een kwaliteits scooter dan zit je al snel boven de 1700 euro is mijn ervaring..

Het beste is zo`n beetje de vespa, ook hier ziet goedkoop nep chrome dingen op..
De yamaha aerox 4 is ook een goede scooter alleen kost nieuw 3400 euro..

Dan alles op blok zijn de piaggio motoren het beste.

De new fly en de liberty iget zitten al boven de 2200 euro. Plus het eerste model is niet meer of nauwlijks nog aan te komen..


Dan denk ik de sym motoren

Kymco en kisbee zitten ongeveer op dezelfde plaats, al vind ik zelf het kisbee blok beter dan het kymco blok en het sym blok.. bij elkaar..


De minpunten van de kisbee..

- Sommige motoronderdelen zijn schreeuwend duur (zoals een krukas, een octane of naraku krukas is goedkoper)
-De goedkope chinese boutjes die roesten (kan zijn dat ze op de nieuwere modellen de kwaliteit hierop wat verhoogd hebben)
-Roest onder de voetenplank (na verloop van tijd als er contact is met vocht)
-Coating van het frame is matig en laat makkelijk roest door..
-Materiaal van de carters is wat matig (als je het schoon schuurt dan krijg je naar van loop van tijd witte aanslag op de carter.. Maar ze zijn opzicht sterk zat.
-Bij de oude modellen zat er een ronde cilinder vorming rubber tussen subframe en frame, deze wilde nog eens snel kapot gaan aan had je de cilinderkop tegen je frame aan tikken.. (dit is verholpen bij de nieuwere modellen met een vierkant rubbertje wat sterker is)
- Als je de oude model stuur schakelaars hebt met die gele knopjes... Na enkele maanden zien ze er niet meer netjes eruit en lijkt het alsof ze al 7 jaar op je scooter al hebt zitten.. Ook de schakelaar gaat er van kapot... Het nieuwe model heeft een rode start schakelaar, en deze komen volgens mij weg van het merk domino, zoals die ook op de oude vivacity zat.
- Sommige blokken gebruiken een Pen 10 krukas en zuiger (terwijl de oude modellen nog Pen13 had) dit is gedaan om het opvoeren te bemoeilijken, daarom koop ik ook alleen nog Pen13 krukassen en zuigers..


Pluspunten:

Voor het geld is het opzicht een prima waarde voor het geld
De kappenset is net zo goed als van de duurdere modellen (new vivacity / speedfight 3 /4)
(de schroefjes kunnen slechte kwaliteit zijn, maar zijn prima alternatieven voor de vinden)

De enigste china scooter met een kunstof tank, en ook nog eens de meeste capaciteit van 6,5liter
(de meeste halen de 4 a 5 liter niet eens)

Er zijn veel orginele customize onderdelen ervoor te krijgen.. Je kan prima een nieuwe kappenset uit 2017 op een model van 2010 schroeven..

De afmetingen maken het een praktische scooter om hem ergens makkelijker te stallen. (ideaal bij weinig ruimte of een kelderbox (dat je niet met een zware scooter naar beneden en boven hoeft.)

Het gewicht is niet heel zwaar..


Maar om zeker te zijn wat echt iets voor je is, ga een proefrit maken.. Misschien is een kisbee dan toch niks voor je als je 1,95m bent en met de knieen tegen de kappen aan komt..

Of het zadel is te zacht of te hard..

Dus zou het echt een proefrit aanvragen bij je dealer.


Maar kwa onderdelen en het universele gebeuren is kisbee een hele praktische scooter.
 
Back
Top