Advies scooter kopen

Jonkofluit

New Member
Beste mede scooter liefhebbers.

Ik ben net 16 geworden en wil daarom graag een scooter kopen. Geel kenteken. Liefst 4 takt, maar 2 takt vind ik ook niet zo erg. Ik heb al vele uren rond gespeurd op marktplaats en zou graag jullie adviezen willen horen voor een scooter rond de €500, aardig betrouwbaar met zo weinig werk. Niet zo'n afgeragde net wel werkende scooter.
 
Advertisement - register to remove this

Als je bij de speedfight gaat kijken check dan of de motor koud is (even aan de uitlaat voele), als hij dan makkelijk start is het al een goed begin. Check of alle kappen nog een beetje netjes zitten. Laat je pa een stukje rijden en checken of de remmen goed werken.

Als iemand zegt dat de electrische start of de verlichting niet werkt maar dat het slechts een zekering of iets anders simpels is geloof het dan niet want dan hadden ze het zelf al wel gefixt. Alles wat mis is met een scooter is geen easy fix anders hadden ze het zelf wel gefixt.
 
Je moet zelf kiezen, wat je fijn vind. Alleen, weet dat je sommige reparaties wel zelf 'kan' doen, betekent niet gelijk dat het probleem altijd is verholpen.

500 is gewoon te laag. Ik twijfelde ook dat ik mijn Zip toen in 2019 tweedehands wilde halen, eentje uit 2017. Zou me geld besparen en is nog carburateur. Voordat, je het weet lijkt je scooter in top conditie, totdat er iets zwaar mis mee is en je mag dokken.

Ik haalde een gloednieuwe IGET en bleek klep verbrand, maar dan heb je je fabrieksgarantie nog en werd het zo gefixt. Ik raad aan om gewoon even door te sparen en te kijken voor één van 1500 a 1600.
Zou ik wil willen, maar met rijbewijs zit ik dan al aan de €2000 en met een salaris van 6 euro per uur moet ik dan nog wel ff sparen, €500 heb ik zo bij elkaar geraapt
 
Ga ik zeker doen ik ga sowieso samen met me pa die heeft vroeger zelf een scooter gehad dus ik maak met hem een checklist en laat hem ook nog wel ff rijden als second check. Eurokit zei al dat ik moest opletten voor een kromme vork. Zijn er nog andere speciale dingen voor een speedfight die ik zou moeten weten behalve de normale dingen zoals slijtage, kapotte onderdelen etc?
Een scoot bestaat uit teveel onderdelen om met een 2e hands ding van 500 te gaan kloten.
Overigens zit er een enorme winstmarge op onderdelen van A-merk scooter. Alleen GY6 spul is wel goed betaalbaar heb wel eens wat via aliexpress gehaald. Maar als je nieuwe onderdelen van bijv een zip of sym nodig hebt ben je gewoon goed wat kwijt, als je erbij nadenkt dat zo'n ding wellicht nog geen 1000 eur kost om te produceren, is het gewoon oplichterij. Zou me dan ook niks verbazen dat een scooter fabrikant meer verdiensten haalt uit onderdelen dan uit de scooters zelf.

Daarnaast is de uurloon van scooterzaken minimaal 60 euro, stel je krijgt een zuigertje die naar de klote gaat of cilinder, zit je gelijk in de honderden euros aan reparatie kosten. Als er elektrisch iets gebeurd ga dan maar uit van hetzelfde.

Ik keek toen een vid van scootertuub die een gebruikte aerox had gekocht, maar om de haverklap ging er wat stuk wat hij moest fixen, die scoot was ook op leeftijd. als je het allemaal kan prima. maar gewoon een kopzorg als je zelf weinig verstand van hebt.
 
ze zijn anders nog steeds heel populair. Hier in Zwolle rijden ze ook veel.Sowieso veel Peugeots 2 takt.
Ik heb lang geen speedfight 2 gezien hier, goed om te horen dat ze nog steeds gewaardeerd worden.
Zelf heb ik 2 jaar op een speedfight 2 gereden met veel plezier.
Het zijn makkelijk te onderhouden scooters vooral de luchtgekoelde speedfights zonder de startonderbreking ( zonder rood lampje op het dashboard ). Die startonderbreker is te omzeilen met een Naruka cdi voor 7 tientjes, die startonderbreker was altijd al een onderdeel wat wel eens verkeerd af kon lopen. ( zoals niet kunnen starten als de accu leeg was )
maar als je ze goed onderhoud dan laten ze je niet snel in de steek, ze zijn ook redelijk laagtoerig standaard dus de onderdelen slijten ook niet snel.
 
Ga ik zeker doen ik ga sowieso samen met me pa die heeft vroeger zelf een scooter gehad dus ik maak met hem een checklist en laat hem ook nog wel ff rijden als second check. Eurokit zei al dat ik moest opletten voor een kromme vork. Zijn er nog andere speciale dingen voor een speedfight die ik zou moeten weten behalve de normale dingen zoals slijtage, kapotte onderdelen etc?


Kijken of dat de beplating niet vast zit met ducktape of tie-raps..
Post automatically merged:

Een scoot bestaat uit teveel onderdelen om met een 2e hands ding van 500 te gaan kloten.
Overigens zit er een enorme winstmarge op onderdelen van A-merk scooter. Alleen GY6 spul is wel goed betaalbaar heb wel eens wat via aliexpress gehaald. Maar als je nieuwe onderdelen van bijv een zip of sym nodig hebt ben je gewoon goed wat kwijt, als je erbij nadenkt dat zo'n ding wellicht nog geen 1000 eur kost om te produceren, is het gewoon oplichterij. Zou me dan ook niks verbazen dat een scooter fabrikant meer verdiensten haalt uit onderdelen dan uit de scooters zelf.

Daarnaast is de uurloon van scooterzaken minimaal 60 euro, stel je krijgt een zuigertje die naar de klote gaat of cilinder, zit je gelijk in de honderden euros aan reparatie kosten. Als er elektrisch iets gebeurd ga dan maar uit van hetzelfde.

Ik keek toen een vid van scootertuub die een gebruikte aerox had gekocht, maar om de haverklap ging er wat stuk wat hij moest fixen, die scoot was ook op leeftijd. als je het allemaal kan prima. maar gewoon een kopzorg als je zelf weinig verstand van hebt.

Maar scootertuub zette er alleen maar Ali zooi onder. En had altijd wel weer ergens problemen mee
Toch vind ik het nog knap dat zo`n lelijk hok nog gestolen kan worden.
 
Voor 500 euro zou ik alleen een scooter kopen waar aantoonbaar niet door 16-jarigen aan gesleuteld is. Een kat in de zak is zo gekocht.

Al rij ik ook alweer jaren op een Agility die destijds niet veel duurder was dan 500 euro. Zit inmiddels al wel het dubbele in aan upgrades...
 
Ik vind dit wel een mooi topic moet ik zeggen.

Je ziet dus duidelijk de verschillende types hier op het forum, de knutselaars en de rijders.

@TS: Heb je je fiets zelf onderhouden of deed iemand dat voor je? Zoja, vind je het leuk om te sleutelen? Zo niet waarom niet?

Deze oude man, is sinds kort ook weer aan het sleutelen geslagen. Ik weet eigenlijk nog niet of ik het nu wel zo leuk vind of er geërgerd door raak... Zoon lief heeft een scooter gekocht (voor meer dan 500,-) en heeft zich hiermee behoorlijk wat op zijn hals gehaald. Ding ziet er top uit (van niet te dichtbij), maar elektrische ellende.... Nieuwe kabelboom niet betaalbaar te vinden en 2e hands al 2 miskopen gedaan (jammer van het geld, maar daar leer je dan weer van). Als hij hem had moeten wegbrengen, dan was ie zijn aankoopprijs nog wel een keer kwijt geweest om hem goed te laten rijden. Hoewel ik makkelijk geïrriteerd raak en weinig geduld heb, vind ik het wel erg leuk om samen met mijn zoon te sleutelen (achteraf als het succesvol is geweest ;-) ), ook ben ik van mening dat het goed is voor zijn ontwikkeling en kennis.
Hij wilde een 2 takt, ik overigens ook, want daar heb ik al 16 jarige veel aan gesleuteld. In mijn tijd was er geen internet, geen youtube en al helemaal geen vraagbaak als hier met mensen die je echt proberen te helpen. Als je een beetje aanleg heb, is het allemaal best te doen. Goed lezen, filmpjes kijken en zelf gaan proberen. Hou er rekening mee dat je regelmatig niet zal kunnen rijden omdat je iets moet op zien te lossen en dan moet het best goedkomen.

Ik vind het een beetje vergelijkbaar met een eerste auto, weinig budget, geen tot minimale kennis en hopen op mazzel. Ik denk dat 500,- wel erg krap is voor een goeie, maar ze zullen er zeker zijn! Moet je alleen niet een al te populair model pakken, want dan word het zoeken nog moeilijker. Advies van deze oude vent, neem geen Yamaha Jog R, ben er tot nu toe pas 1 tegengekomen zonder Electra problemen. Ben een hele mooie (als je dat mooi vind tenminste, ik vind ze echt spuuglelijk) Ludix tegengekomen voor 200,- die echt als nieuw was bij een 1e eigenaar.

Praat is met je pa, zou hij het leuk vinden om samen te klooien aan zo'n ding, dan samen opzoek. Ziet ie dat totaal niet zitten, wellicht beter doorsparen.

Bij heel veel speedfights die ik op MP tegenkom zie je veelal electrische problemen, zou daar wel mee oppassen. Iets wat makkelijk lijkt is veelal bijzonder lastig. Had liever gehad dat ie cilinder problemen had, dat is in mijn ogen heel veel makkelijker...
 
Ik vind dit wel een mooi topic moet ik zeggen.

Je ziet dus duidelijk de verschillende types hier op het forum, de knutselaars en de rijders.

@TS: Heb je je fiets zelf onderhouden of deed iemand dat voor je? Zoja, vind je het leuk om te sleutelen? Zo niet waarom niet?

Deze oude man, is sinds kort ook weer aan het sleutelen geslagen. Ik weet eigenlijk nog niet of ik het nu wel zo leuk vind of er geërgerd door raak... Zoon lief heeft een scooter gekocht (voor meer dan 500,-) en heeft zich hiermee behoorlijk wat op zijn hals gehaald. Ding ziet er top uit (van niet te dichtbij), maar elektrische ellende.... Nieuwe kabelboom niet betaalbaar te vinden en 2e hands al 2 miskopen gedaan (jammer van het geld, maar daar leer je dan weer van). Als hij hem had moeten wegbrengen, dan was ie zijn aankoopprijs nog wel een keer kwijt geweest om hem goed te laten rijden. Hoewel ik makkelijk geïrriteerd raak en weinig geduld heb, vind ik het wel erg leuk om samen met mijn zoon te sleutelen (achteraf als het succesvol is geweest ;-) ), ook ben ik van mening dat het goed is voor zijn ontwikkeling en kennis.
Hij wilde een 2 takt, ik overigens ook, want daar heb ik al 16 jarige veel aan gesleuteld. In mijn tijd was er geen internet, geen youtube en al helemaal geen vraagbaak als hier met mensen die je echt proberen te helpen. Als je een beetje aanleg heb, is het allemaal best te doen. Goed lezen, filmpjes kijken en zelf gaan proberen. Hou er rekening mee dat je regelmatig niet zal kunnen rijden omdat je iets moet op zien te lossen en dan moet het best goedkomen.

Ik vind het een beetje vergelijkbaar met een eerste auto, weinig budget, geen tot minimale kennis en hopen op mazzel. Ik denk dat 500,- wel erg krap is voor een goeie, maar ze zullen er zeker zijn! Moet je alleen niet een al te populair model pakken, want dan word het zoeken nog moeilijker. Advies van deze oude vent, neem geen Yamaha Jog R, ben er tot nu toe pas 1 tegengekomen zonder Electra problemen. Ben een hele mooie (als je dat mooi vind tenminste, ik vind ze echt spuuglelijk) Ludix tegengekomen voor 200,- die echt als nieuw was bij een 1e eigenaar.

Praat is met je pa, zou hij het leuk vinden om samen te klooien aan zo'n ding, dan samen opzoek. Ziet ie dat totaal niet zitten, wellicht beter doorsparen.

Bij heel veel speedfights die ik op MP tegenkom zie je veelal electrische problemen, zou daar wel mee oppassen. Iets wat makkelijk lijkt is veelal bijzonder lastig. Had liever gehad dat ie cilinder problemen had, dat is in mijn ogen heel veel makkelijker...
Me pa heeft gezegd dat hij het liefst een 4 takt wil en als er iets kapot is dat hij wel wil helpen als ik er zelf niet uitkom. Hij heeft zelf vroeger een vespa ciao gehad en heeft nog veel trauma's van dat ding omdat hij hem vaker moest repareren dan dat hij erop kon rijden, daarom wil hij het liefst wel eentje die al goed loopt en goed onderhouden is, maar als er iets kapot gaat wel hij best meehelpen
 
Hij heeft zelf vroeger een vespa ciao gehad en heeft nog veel trauma's van dat ding omdat hij hem vaker moest repareren dan dat hij erop kon rijden
Dit is precies waarom ik geen voorstander ben van 2de hands vooral als het al wat ouder is, meerderen eigenaren heeft gekend die elk hun deel hebben bijgedragen aan "onderhoud" en uiteindelijk verkocht worden tegen een prijs die lijkt op een heel goeie deal.

Ik heb 10 jaren op mijn Vespa Ciao gereden met nul problemen en bijna geen onderhoud, buiten heeeel af en toe banden, v-snaar, koppelingsschoentjes, carburateurtje schoonmaken of rem- gas- of decompressiekabel vervangen/smeren.
Want wat kan er eigenlijk kapot gaan aan een Ciao?
Nieuw gekocht en op weekdagen, door weer en wind, dagelijks minimaal 25 km gereden. (woon/werk)
De truc is, je niet laten opnaaien door "vrienden" die willen laten zien dat hun brommer/scooter sneller rijdt dan de jouwe.
Alles netjes origineel laten en regelmatig onderhoud doen aan zaken die nodig zijn.

Bij de huidige 4-takt scootertjes is het natuurlijk wat meer werk dan bij een tweetaktje zonder vario maar de hint is duidelijk neem ik aan.

Misschien kun je, je vader overtuigen dat als hij de helft bijlegt aan de scooter je een betere kunt kopen en het vader wat minder kopzorgen bezorgt. ;)
 
Dit is precies waarom ik geen voorstander ben van 2de hands vooral als het al wat ouder is, meerderen eigenaren heeft gekend die elk hun deel hebben bijgedragen aan "onderhoud" en uiteindelijk verkocht worden tegen een prijs die lijkt op een heel goeie deal.

Ik heb 10 jaren op mijn Vespa Ciao gereden met nul problemen en bijna geen onderhoud, buiten heeeel af en toe banden, v-snaar, koppelingsschoentjes, carburateurtje schoonmaken of rem- gas- of decompressiekabel vervangen/smeren.
Want wat kan er eigenlijk kapot gaan aan een Ciao?
Nieuw gekocht en op weekdagen, door weer en wind, dagelijks minimaal 25 km gereden. (woon/werk)
De truc is, je niet laten opnaaien door "vrienden" die willen laten zien dat hun brommer/scooter sneller rijdt dan de jouwe.
Alles netjes origineel laten en regelmatig onderhoud doen aan zaken die nodig zijn.

Bij de huidige 4-takt scootertjes is het natuurlijk wat meer werk dan bij een tweetaktje zonder vario maar de hint is duidelijk neem ik aan.

Misschien kun je, je vader overtuigen dat als hij de helft bijlegt aan de scooter je een betere kunt kopen en het vader wat minder kopzorgen bezorgt. ;)
Dat is best een goede ja, heeft hij minder werk en ik een betrouwbaardere scooter. Ik ga het ff vragen zodra hij thuis is
 
Ik ga het ff vragen zodra hij thuis is
Laat hem vooral dit draadje even lezen, dan is hij zo overstag, als hij zich voorsteld hoe hij na z'n drukke baan en in een koude schuur/berging aan jouw brommertje moet sleutelen omdat jij de volgende dag na school moet rijden, terwijl het achter de pc/laptop/tv zo lekker knus is. :)
 
Misschien kun je, je vader overtuigen dat als hij de helft bijlegt aan de scooter je een betere kunt kopen en het vader wat minder kopzorgen bezorgt. ;)

Achteraf makkelijk praten natuurlijk, maar dat had voor mijn zoon ook een beter plan geweest, ondanks het gezellig samen klooien. Met de wetenschap van nu, had ik er liever 500,- bijgelegd!

Zou dat idd maar eens open bespreken met je pa.
Post automatically merged:

Laat hem vooral dit draadje even lezen, dan is hij zo overstag, als hij zich voorsteld hoe hij na z'n drukke baan en in een koude schuur/berging aan jouw brommertje moet sleutelen omdat jij de volgende dag na school moet rijden, terwijl het achter de pc/laptop/tv zo lekker knus is. :)

Dit!!!!! Heb het nu nog steeds koud van de uren in de garage (zonder verwarming) van gisteren avond. Had lekker voor de TV Feyenoord kunnen kijken met een biertje in de hand warm op de bank ipv op de radio in de kou, mijn handen aan alles open halen :tonguewink:
 
Dit!!!!! Heb het nu nog steeds koud van de uren in de garage (zonder verwarming) van gisteren avond. Had lekker voor de TV Feyenoord kunnen kijken met een biertje in de hand warm op de bank ipv op de radio in de kou, mijn handen aan alles open halen :tonguewink:
je hoeft ook niet alles uit handen te nemen: pak er een laserpointer bij en zeg: dàt moertje en die beugel moet los, meld je maar als het gelukt is (jeugd kan er vaak beter bij*)
*kan me zelfs een verhaal herinneren van een "forse" collega vrachtwagenmonteur die dolblij was dat ie z'n tienerzoon mee had bij een noodreparatie langs de weg: hij kon 1 of 2 moeren ònmogelijk bereiken, zijn zoon kroop met gemak zowat tussen chassisbalk en motor en draaide ze wel los en vast (of zette de dop erop zodat pa kracht kon zetten)
 
Dat is min of meer wat ik nu ook doe. 1e keer gelijk alle schroeven/bouten en klemmen vervangen, want wat erin zat, was al behoorlijk stuk gedraaid of half vergaan. Nu alles heel is en recent nog uit elkaar is geweest gaat het wel een stuk makkelijker, dus mag ie het mooi zelf doen.

Vind het wel erg mooi om te zien, dat ie heel snel groeit in zijn kunnen. Van het niet weten hoe een schroevendraaier te gebruiken tot met multimeter alles nalopen nu. Nu nog een beetje ballen kweken en alleen aan de gang durven gaan. Denk dat dat vrij snel zo ver is, hij is slimmer en handiger dan dat ik ben....
 
Laat hem vooral dit draadje even lezen, dan is hij zo overstag, als hij zich voorsteld hoe hij na z'n drukke baan en in een koude schuur/berging aan jouw brommertje moet sleutelen omdat jij de volgende dag na school moet rijden, terwijl het achter de pc/laptop/tv zo lekker knus is. :)
Ga ik zeker doen. Super bedankt voor je hulp en informatie
 
of je "denkt om" en haalt een (werkende) scooter van €250 en houdt € 250 achter voor reparaties..

Zo werkt dat helaas niet.

Een goedkopere scooter zal dus ook veel meer gaan kosten om te repareren.


Scooter van 600 euro kost misschien 200 euro om te repareren.

Eentje van 250 euro met veel pech wellicht een rekening van 600 euro.
 
Last edited:
Back
Top