Advies nieuwe scooter

Maurice222

New Member
Sinds kort rij ik een oude scooter van bijna dertig jaar oud. Ik heb deze gekregen van een vriend en opgeknapt om het scooter rijden te proberen en om de afstand naar mijn werk te overbruggen.

Nu is het zo dat deze scooter eigenlijk binnenkort nog een paar grote reparaties moet krijgen die redelijk kostbaar zijn. De scooter rijdt nog wel, maar het geluid is vrij hard en knetterend (ligt denk ik aan de 2 taks motor). Het gebruik is naar schatting 1 op 15, wat niet echt zuinig is.

Maar goed ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe scooter. Ik zou dan waarschijnlijk ik voor Sym, Peugeot, Piaggio/Vespa of Kymco gaan. Ik heb een ruim budget.

Welke scooter die nu verkrijgbaar is zouden jullie aanraden?

Blauw plaatje of geel plaatje? Opvoeren of niet? Wat betreft dat laatste heb ik gemerkt dat ik het érg vervelend vindt om op bepaalde stukken binnen de bebouwde kom op de rijbaan te gaan. Gelukkig haalt mijn huidige scooter wel makkelijk de 50kmh, dus kom ik nog goed met het verkeer mee, maar ik vind het behoorlijk vervelend om een file auto’s achter me te hebben bumperkleven. Maar bezwaar tegen opvoeren is dat de WA-verzekering niets uitkeert bij een ongeval (tenminste dat las ik ergens). Maar goed 25kmh lijkt mij dan weer erg langzaam. Dat is een snelheid die ik nog met de fiets haal soms.
Anyway, goed advies is welkom!
 
Advertisement - register to remove this

volgens mij is geen van de merken die je noemt slecht!

bij sym zou ik alleen de elektronische carburateur vermijden en voor een injectie model gaan
 
Mijn advies is, dat indien u vrij rond kijkt naar een merk en vrij kunt kiezen qua budget, u in grote mate kunt afgaan door een nabijgelegen dealer. Maw koop de scooter dichtbij, handig ivm nazorg en onderhoud.
Begrijp ik goed dat u geniet van het scooteren? Ik wel, meerdere auto's maar plezier op twee wielen, mooie paden, geuren, heerlijk!
Groet,
 
Het rijden op de scooter bevalt tot nu toe goed. Het is wel even wennen nog en ik merk dat het bij deze temperaturen een stuk frisser is dan op de fiets, maar ik vind het een bijzonder prettige manier van vervoer en een goed alternatief voor de auto voor afstanden die net iets te ver zijn voor de fiets.

Om inderdaad wat snelheid te kunnen maken lijkt me het waarschijnlijker dat ik voor een bromscooter zal gaan, maar:

- op de rijbaan met 45kmh vind ik echt ontzettend vervelend. Als ik een nieuwe scooter koop, is deze dan echt begrensd op 45kmh of zal deze toch nog de 50kmh kunnen halen?
- ik lees dat je verplicht bent om van de rijbaan gebruik te maken binnen de bebouwde kom wanneer dat aangegeven is, maar wat is als toch even op het fietspad wil rijden (met aangepaste snelheid uiteraard), ben ik dan echt in overtreding? Wordt hier ook echt voor beboet?
- ik woon hier vlakbij de grens en zal ook wel eens in België of Duitsland willen rijden. Mag ik met een bromfietskentekenplaatje in het buitenland rijden? Er staat namelijk geen EU-symbool met de landcode op. Is een EU-kentekenplaatje ook voor een bromscooter verkrijgbaar (en toegestaan)?

Wat betreft de genoemde merken neig ik naar Vespa, want die vind ik veruit het mooist. Vespa is denk ik ook het meest waardevast. Wel vind ik de hogere verzekeringspremie en de hogere kosten bij schade nadelen. En dit merk is nogal in trek bij het dievengilde, wat ik ook wel een vervelende bijkomstigheid vind. Om die laatste redenen neem ik ook wel andere scooters in overweging. Qua techniek zijn sommige andere merken wat ik heb begrepen net zo goed of zelfs beter. Ook zijn ze vaak betaalbaarder en minder diefstalgevoelig. Ik heb verder nog nagedacht over een elektrische scooter, vooral omdat ze stiller zijn, je ze gewoon thuis kunt opladen, de lagere kosten per km en geen gedoe meer hebt met olie en tanken. Maar vooralsnog vind ik de betere modellen die nu op de markt zijn te duur voor wat ze bieden. Het lijkt mij best leuk om eens te gaan touren met de scooter en dan is elektrisch toch minder praktisch. En ik heb mijn twijfels over hoe lang de accu mee zal gaan. Een nieuwe accu is bij een elektrische scooter nogal een flinke kostenpost.
 
55gps is nog een veilige snelheid voor de rollenbank. Met mijn ervaring geeft de rollenbank zelfs 8kmph te weinig aan waardoor ik in die gevallen zelfs een nog iets hogere top had kunnen hebben.

Je hebt 3 borden die het belangrijkst zijn qua kiezen tussen rij of fietsbaan.

Rond blauw bord met fiets erop: dit is een fietspad en mag je dus alleen met (snor)fietsen op rijden.

Rond blauw bord met fiets en bromfiets: hier moet je met een brommer ook verplicht op rijden.

Rechthoekig wit bord met rode pijl en brommer: die wijst richting de weg of fietspad en geeft dus aan of je op de weg of het fietspad moet rijden. Je hebt hierbij meestal een invoegstrookje (let op want hier liggen vaak bladeren, vuil of zelfs een regengoot waardoor je best hard onderuit kan gaan als je hier te snel overheen gaat)
 
55gps is nog een veilige snelheid voor de rollenbank. Met mijn ervaring geeft de rollenbank zelfs 8kmph te weinig aan waardoor ik in die gevallen zelfs een nog iets hogere top had kunnen hebben.

Je hebt 3 borden die het belangrijkst zijn qua kiezen tussen rij of fietsbaan.

Rond blauw bord met fiets erop: dit is een fietspad en mag je dus alleen met (snor)fietsen op rijden.

Rond blauw bord met fiets en bromfiets: hier moet je met een brommer ook verplicht op rijden.

Rechthoekig wit bord met rode pijl en brommer: die wijst richting de weg of fietspad en geeft dus aan of je op de weg of het fietspad moet rijden. Je hebt hierbij meestal een invoegstrookje (let op want hier liggen vaak bladeren, vuil of zelfs een regengoot waardoor je best hard onderuit kan gaan als je hier te snel overheen gaat)

Bedankt voor het antwoord. De vraag was eigenlijk meer of het heel erg is als je soms met een bromscooter op een fietspad (blauw bord met alleen fiets erop) rijdt. Ik weet dat dit officieel niet is toegestaan, maar als je je snelheid naar max 25kmh aanpast en je je verantwoord gedraagt zou dit qua verkeersveiligheid geen probleem moeten opleveren, want snorscooters rijden er immers ook.

Dan is denk ik de optie om de snelheid iets te verhogen tot de maximaal gedoogde snelheid op de rollerbank misschien het beste, om toch een beetje mee te komen tussen het overige verkeer. Ik snap persoonlijk niet waarom de maximumsnelheid voor bromscooters niet gewoon 50kmh is ipv 45kmh. Het levert frustratie en gevaarlijke situaties op, want auto’s proberen je toch steeds in te halen. Op sommige stukken in de stad is dit niet zo’n probleem, omdat het verkeer daar toch niet zo hard kan rijden, maar op bepaalde andere wegen hier in de omgeving hebben autobestuurders toch wel de neiging om veel harder te rijden dan de toegestane snelheid.
 
Persoonlijk vind ik de weg fijner dan het fietspad. Is wel even wennen. Af en toe ga ik wel een stukje over het fietspad omdat ik niet een heel stuk wil omrijden. Maar als je gezien wordt is de kans op een boete best wel hoog
 
Rijden met een brommer met Nederlands kenteken in Belgie is geen probleem, dit mag gewoon, een EU-symbool met de landcode op is niet nodig.
De Belgen zien dan toch aan de kleur en de vorm van het bord dat je een "Hollander" bent. ;)

Wel moet je eraan denken dat, als je toch zou kiezen voor een snorfiets, dat op het moment dat je de grens passeert, je ook op een snorfiets een helm moet dragen.

Het wordt nu wat minder maar een jaartje geleden zag ik regelmatig snor-fietsen de grens over rijden die geen helm droegen, wellicht onwetendheid maar hiervoor krijg je gewoon een proces verbaal.

Verder ben je in Nederland verplicht op de rijbaan te rijden als er geen bordje staat dat ook brommers op het fietspad mogen.
Ik weet niet in hoeverre het gedoogd wordt maar officieel mag het niet.

In Belgie is dit heel anders, een snorfiets wordt in Belgie een klasse-A bromfiets genoemd een bromfiets een klasse-B bromfiets.
Grofweg is het zo dat een snorfiets (klasse-A) het fietspad altijd moet delen met de fietsers, tenzij anders aangegeven met een onderbord.

Een brommer (klasse-B) daarentegen mag binnen de bebouwde kom kiezen of hij gebruik maakt van het fietspad of gewoon op de rijbaan rijdt, tenzij anders aangegeven met een onderbord.

Verder zijn paden waar fietsers en voetgangers het pad delen aangegeven met een speciaal bord, een blauw rond bordje met links een witte fietser en rechts een witte voetganger met een kind aan de hand, beide gescheiden met een witte verticale streep, hier mogen wel snorfietsen (klasse-A) rijden, tenzij anders aangegeven met een onderbord echter hier mogen geen brommers (klasse-B) rijden.

Een tip met op de rijbaan rijden, is de weg vrij smal, zodat een auto niet veilig kan inhalen, kies gewoon een rijpositie op de weg zodat de auto gewoon niet kan inhalen.

Voor wat de snelheid van een nieuwe brommer betreft, de snelheidsmeter geeft bijna altijd meer aan dan je eigenlijk rijdt (meestal +/- 50 kmpu ipv 45 kmpu).
Dit is trouwens ook zo bij auto's en wordt met opzet/een reden gedaan..
De GPS-snelheid van een nieuwe originele brommer is echter altijd 45 kmpu.
 
Last edited:
Inderdaad zoals hiervoor al aangegeven is, verdiep je even in de dealers in de buurt!
De dealer waar ik mijn scooter heb laten maken zegt dat Kymco en BTC de beste prijs-kwaliteitverhouding hebben. Wat betreft dat laatste merk heb ik wel mijn twijfels, want daar lees ik wel wat negatieve berichten over. Maar over Kymco is volgens mij wel consensus dat het een goed merk is. Het is alleen niet meteen mijn persoonlijke smaak. Maar er zit hier ook een Vespadealer waar ik eens ben gaan kijken en die zegt natuurlijk dat er niets boven een Vespa gaat. Verder is er nog een andere dealer in de buurt die een redelijk gevarieerd aanbod heeft. Daar zal ik ook nog eens gaan informeren. Misschien dat proefrijden (als dat mogelijk is) wel uitkomst kan bieden bij het maken van een keuze. Ik heb eigenlijk niet zo veel eisen in ieder geval. Het moet gewoon een mooie scooter zijn die ook een tijdje mee gaat en een prettige rijervaring kan bieden. Liefst een beetje zuinig ook.
Rijden met een brommer met Nederlands kenteken in Belgie is geen probleem, dit mag gewoon, een EU-symbool met de landcode op is niet nodig.
De Belgen zien dan toch aan de kleur en de vorm van het bord dat je een "Hollander" bent. ;)

Wel moet je eraan denken dat, als je toch zou kiezen voor een snorfiets, dat op het moment dat je de grens passeert, je ook op een snorfiets een helm moet dragen.

Het wordt nu wat minder maar een jaartje geleden zag ik regelmatig snor-fietsen de grens over rijden die geen helm droegen, wellicht onwetendheid maar hiervoor krijg je gewoon een proces verbaal.

Verder ben je in Nederland verplicht op de rijbaan te rijden als er geen bordje staat dat ook brommers op het fietspad mogen.
Ik weet niet in hoeverre het gedoogd wordt maar officieel mag het niet.

In Belgie is dit heel anders, een snorfiets wordt in Belgie een klasse-A bromfiets genoemd een bromfiets een klasse-B bromfiets.
Grofweg is het zo dat een snorfiets (klasse-A) het fietspad altijd moet delen met de fietsers, tenzij anders aangegeven met een onderbord.

Een brommer (klasse-B) daarentegen mag binnen de bebouwde kom kiezen of hij gebruik maakt van het fietspad of gewoon op de rijbaan rijdt, tenzij anders aangegeven met een onderbord.

Verder zijn paden waar fietsers en voetgangers het pad delen aangegeven met een speciaal bord, een blauw rond bordje met links een witte fietser en rechts een witte voetganger met een kind aan de hand, beide gescheiden met een witte verticale streep, hier mogen wel snorfietsen (klasse-A) rijden, tenzij anders aangegeven met een onderbord echter hier mogen geen brommers (klasse-B) rijden.

Een tip met op de rijbaan rijden, is de weg vrij smal, zodat een auto niet veilig kan inhalen, kies gewoon een rijpositie op de weg zodat de auto gewoon niet kan inhalen.

Voor wat de snelheid van een nieuwe brommer betreft, de snelheidsmeter geeft bijna altijd meer aan dan je eigenlijk rijdt (meestal +/- 50 kmpu ipv 45 kmpu).
Dit is trouwens ook zo bij auto's en wordt met opzet/een reden gedaan..
De GPS-snelheid van een nieuwe originele brommer is echter altijd 45 kmpu.
Bedankt voor de uitvoerige uitleg en tips. Handig om te weten hoe het in België precies werkt, want daar zal ik regelmatig naar toe gaan. Weet je toevallig ook of de regels in Vlaanderen hetzelfde zijn als in Wallonië?

Wat betreft het rijden op de rijbaan is het misschien inderdaad een kwestie van wennen en niet te veel aantrekken van boze autobestuurders.
 
Naar mijn weten zijn de regels en maximale snelheid in Wallonië en Vlaanderen hetzelfde.

Oh ja, maximale snelheid zowel binnen als buiten de bebouwde kom is 45 kmpu.
 
De dealer waar ik mijn scooter heb laten maken zegt dat Kymco en BTC de beste prijs-kwaliteitverhouding hebben. Wat betreft dat laatste merk heb ik wel mijn twijfels, want daar lees ik wel wat negatieve berichten over. Maar over Kymco is volgens mij wel consensus dat het een goed merk is. Het is alleen niet meteen mijn persoonlijke smaak. Maar er zit hier ook een Vespadealer waar ik eens ben gaan kijken en die zegt natuurlijk dat er niets boven een Vespa gaat.
Voor btc zou ik niet gaan. Als je hem goed onderhoud zal er meestal niks aan kapot gaan. Maar is kwalitatief redelijk laag en als je langer dan 1,80m bent pas je op de meeste, of alle, modellen niet.

Vespa is niks over te klagen, behalve dat die dingen veel te duur zijn. Voor de helft van het geld kan je een zipje kopen of voor 1000 minder een liberty. Zipjes vindt ikzelf best lelijk en zie ik veel te vaak. Maar de liberty is zeker een mooi alternatief. Rijdt veel beter en je hebt precies hetzelfde blok eronder zitten als bij een vespa (en zip)
 
Zeker met @4slaf4life eens betreft de liberty. Kwaliteit van de Vespa in een ander jasje. Heb zelf een Vespa en in het begin ook duur verzekerd. Later toch voor gekozen om een alarm erop te zetten met een goedkope WA verzekering.
Thuis kan ik hem dan ook stallen in de schuur en hier zal die niet snel gestolen worden. Als ik hem in de stad gebruik durf ik hem gewoon overal neer te zetten op publieke plaatsen. Op het moment dat het meer dan 2 minuten duurt om een scooter te jatten met het risico dat het alarm af gaat zullen ze hem niet snel pakken.
 
Het rijden op de scooter bevalt tot nu toe goed. Het is wel even wennen nog en ik merk dat het bij deze temperaturen een stuk frisser is dan op de fiets, maar ik vind het een bijzonder prettige manier van vervoer en een goed alternatief voor de auto voor afstanden die net iets te ver zijn voor de fiets.

Om inderdaad wat snelheid te kunnen maken lijkt me het waarschijnlijker dat ik voor een bromscooter zal gaan, maar:

- op de rijbaan met 45kmh vind ik echt ontzettend vervelend. Als ik een nieuwe scooter koop, is deze dan echt begrensd op 45kmh of zal deze toch nog de 50kmh kunnen halen?
- ik lees dat je verplicht bent om van de rijbaan gebruik te maken binnen de bebouwde kom wanneer dat aangegeven is, maar wat is als toch even op het fietspad wil rijden (met aangepaste snelheid uiteraard), ben ik dan echt in overtreding? Wordt hier ook echt voor beboet?
- ik woon hier vlakbij de grens en zal ook wel eens in België of Duitsland willen rijden. Mag ik met een bromfietskentekenplaatje in het buitenland rijden? Er staat namelijk geen EU-symbool met de landcode op. Is een EU-kentekenplaatje ook voor een bromscooter verkrijgbaar (en toegestaan)?

Wat betreft de genoemde merken neig ik naar Vespa, want die vind ik veruit het mooist. Vespa is denk ik ook het meest waardevast. Wel vind ik de hogere verzekeringspremie en de hogere kosten bij schade nadelen. En dit merk is nogal in trek bij het dievengilde, wat ik ook wel een vervelende bijkomstigheid vind. Om die laatste redenen neem ik ook wel andere scooters in overweging. Qua techniek zijn sommige andere merken wat ik heb begrepen net zo goed of zelfs beter. Ook zijn ze vaak betaalbaarder en minder diefstalgevoelig. Ik heb verder nog nagedacht over een elektrische scooter, vooral omdat ze stiller zijn, je ze gewoon thuis kunt opladen, de lagere kosten per km en geen gedoe meer hebt met olie en tanken. Maar vooralsnog vind ik de betere modellen die nu op de markt zijn te duur voor wat ze bieden. Het lijkt mij best leuk om eens te gaan touren met de scooter en dan is elektrisch toch minder praktisch. En ik heb mijn twijfels over hoe lang de accu mee zal gaan. Een nieuwe accu is bij een elektrische scooter nogal een flinke kostenpost.


Zou zelf ook voor een bromscooter gaan.. Ik rij zelf al sinds 1999 en heb al wat scooters en brommers gehad.
Probleem met snor is dat je later als nog veel harder wilt, en je hebt daarmee ook minder marge zonder dat je direct er een WOK erop kan krijgen.
Plus de regering was al van plan om snor fietsers ook te willen voorzien van een val helm.. Dus die plus van geen helm ben je op een gegeven moment toch kwijt.
Ik weet niet waar je woont.. Maar in Amsterdam bijvoorbeeld moet je al op vrij veel plekken al met een snor scooter een helm op en op de weg rijden.. Waarschijnlijk (de kans is er tenminste) dat ze dit in andere plaatsen wellicht ook gaan door voeren.. En dan zit jij met een snor scooter opgescheept die niemand nog ooit van je wilt overkopen als je van plan bent wegens deze regels weg te willen doen. Want de waarde die je dan terug krijgt van je nieuw scooter is dan heel weinig.

Daarnaast als je 25km maar mag rijden op een snor gaat denk ik snel vervelen, zeker als je best wat kilometers moet rijden om op de plaats van bestemming te komen.. Een brom is gewoon wat sneller 45km/u maar met 54km/u nog prima binnen de WOK grens te houden.

Een Vespa kan ik je zelf niet echt aanraden.. Aangezien het frame van aluminium/metaal is heb je bij schade er best wel veel werk aan.. En een door gerot frame komt best wel vaak voor bij een vespa scooter.
Post automatically merged:

Zeker met @4slaf4life eens betreft de liberty. Kwaliteit van de Vespa in een ander jasje. Heb zelf een Vespa en in het begin ook duur verzekerd. Later toch voor gekozen om een alarm erop te zetten met een goedkope WA verzekering.
Thuis kan ik hem dan ook stallen in de schuur en hier zal die niet snel gestolen worden. Als ik hem in de stad gebruik durf ik hem gewoon overal neer te zetten op publieke plaatsen. Op het moment dat het meer dan 2 minuten duurt om een scooter te jatten met het risico dat het alarm af gaat zullen ze hem niet snel pakken.

Bij piaggio heb je de laatste tijd niet meer heel veel keuze.. Voor de 50cc markt doen ze niet zo veel meer in.

De zip is echt een goedkopere instap scooter (is de budget scooter die piaggio aanbied voor de lagere markt)

Voor de rest kan je inderdaad nog voor de new liberty kijken.. Naar mijn idee wel de beste keuze als je een piaggio scooter wilt.
Of je moet perse ergens op zoek willen gaan naar een 2ehandse new fly (alleen deze heeft wat kleine probleempjes met het ontwerp van de scooter, kan het je niet echt aanraden.. Is wel redelijk zuinig en is euro2) Nadelen zijn wel de wat extremere slijtage op bepaalde plekken. En je komt niet zo makkelijk bij de carterkap..

Andere keuze zou ik zelf voor een scooter gaan met een sym 4t blok. Zoals een Fiddle 2S of een Fiddle 3. Blok is boven gemiddeld beter dan zo`n 139QMB blok / ouder kymco blok.

De peugeot kisbee met een 139QMB-E J blok is iets minder als je niet al te snel onderhoud wilt..

De piaggio heeft wel veel grotere onderhouds intervallen. om de 4000-5000km.. Terwijl de sym dit om de 2000km is.
 
Last edited:
Ik zou altijd voor een brom gaan ivm helmplicht. In de zomer houdt een vizier alle vliegjes uit de ogen en in de winter is een helm lekker warm. (Ik rijd veel buiten bebouwde kom) Al scheelt een windscherm wel, maar dit zijn mijn voordelen van helm.
Groet,
 
Een grotere onderhoudsinterval is natuurlijk ook erg prettig. De Sym Fiddle vond ik ook al wel interessant. Daar lees ik wel wat positieve berichten over.

Bij Vespa zijn inderdaad de kosten bij schade een groot minpunt. Ik vroeg me wel af of je dit niet deels kunt voorkomen met beschermingsbeugels.

En wat is volgens jullie de zuinigste scooter die momenteel verkrijgbaar is? Want dat wil ik ook wel graag in mijn overweging meenemen.

Ik kan nergens op het internet een goed overzicht vinden van het benzineverbruik en het verbruik dat de fabrikant zelf aangeeft is volgens mij niet helemaal te vertrouwen. Ik las ergens dat Honda en Yamaha heel zuinig zijn, maar ik weet niet hoe het zit met de andere merken. De scooter die ik nu heb (een erg oude Zip, tweetakt) is in ieder geval best een benzineslurper want ik sta om de haverklap op het tankstation.
 
Het verbruik ligt er heel erg aan of je hem opvoert of niet. Standaard injectie scooters zullen rond de 1:40 liggen. Maar hangt natuurlijk van heel veel factoren af
 
De Vespa's (brom) die wij hebben, met Malossi Multivar, verbruiken 1:35.
Kymco Like (snor) met gladde Vario, verbruikt 1:50.
Zijn wel carburateur uitvoeringen.
 
Back
Top