Advies gevraagd aanschaf 4takt scooter

kww

New Member
Ik ben op zoek naar een 50cc 4 tak scooter.
Zelf ben ik 42 jaar en geen jeugd meer dus, ik ga hem gebruiken voor dagelijkse korte ritjes tot max 30 km aan toe.
Ik zoek iets jong gebruikt met relatief weinig kilometers tot 1500 euro. en hierin vind ik veel keuze.
Zoals peugeot kisbee, piaggio liberty, honda nsc vision, yamaha neo.
Ik ben motoren gewend, en ik heb geen idee meer omtrent scooters en brommers, toen ik 16 was reed ik op een suzuki 50 cc choppertje.
Ik ga de scooter niet opvoeren, maar als die begrensd is dan wordt ie wel ontgrensd, 60 km/h is voldoende.
Nu graag mijn wensen:
- betrouwbaar
- zuinig
- snel accelereren naar zijn top
- onderhoudsarm (hoe kan ik de verschillende intervallen vinden voor oa kleppen stellen, olie wisselen en beurtjes?)
- Zou mooi zijn als de helm onder het zadel past.
- stil, weinig toeren op top en comfortabel.

Het zou mooi zijn als ie ook nog een beetje stabiel is.
Wat kunnen jullie me aanraden en of afraden?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb zelf een snor piaggio liberty uit 2012 en ben er tevreden over. Trekt niet slecht voor een 4takt en haalt 60 met de begrenzers er uit.
Die nieuwere werken weer anders met die iGet er op, kost geld om 60 te halen.
Rijdt ergens rond de 1 op 46 laatste keer dat ik dat bijhield.
Stond al 7500 op toen ik hem kocht, 5000 verder en nog geen problemen gehad.
Voor 1500 moet je ze zeker wel vinden, had m voor 1050.
Helm onder het zadel gaat m niet worden, misschien een pothelm nog net, als je dat acceptabel vindt.
Vind hem een mooi en rustig geluid maken.

Voor de wat langere mens zeker een goede keus
Moet wel zeggen: het zadel heeft een wat sportievere hardheid. Niet oncomfortabel, maar je moet zelf kijken of je het wat vindt.
Ben er van Rotterdam naar Den Haag mee heen en weer gereden en vond het niet vervelend
 
Ik ben niet zo lang met 172 dus compact is wel handig.
Helm wil ik niet elke keer mee nemen elke keer als ik ergens ben dus dat zou betekenen dat er al een topkoffer bij moet, alleen voor de helm.

ps, ik zie dat er voor dit geld ook een Honda Vision 110 te krijgen is, misschien is dat wel handiger.
 
Ik snap dat iemand voor een 4takt zou kiezen maar ik heb eens een 4takt nieuw gekocht en wat een rotzooi was dat. (waarschijnlijk omdat het een chinees was) Zelf een beurtje doen kan je al vergeten omdat de kleppen gesteld moeten worden en dergelijke. (mits je natuurlijk enige ervaring hebt)
Ook vond ik de trekkracht echt bagger. Man het kwam maar niet vooruit. Ik heb nu al 6-7 jaar een yamaha neos 2 takt in het bezit en ik kan me geen betere betrouwbaardere scooter voorstellen.
En met je topkoffer, mijn systeemhelm past perfect in de buddy van mijn neos. Wellicht dat dit bij andere scooters ook kan.
 
Ik snap dat iemand voor een 4takt zou kiezen maar ik heb eens een 4takt nieuw gekocht en wat een rotzooi was dat. (waarschijnlijk omdat het een chinees was)

Ik hoop dat mensen zich meer en meer gaan realiseren dat die chinese scooters gewoon kwalitatief ver achterlopen. Ze zijn goedkoop maar daar is alles mee gezegd. Kymco is ook nog het overwegen waard, maar voor de rest de "grote" merken die al hierboven genoemd zijn.
En netjes het onderhoud volgens het interval uitvoeren, dan kan je jaren probleemloos rijden :)
 
Ik kan niet wellicht aan al je wensen voldoen.

Maar als je zuinig wilt kom je echter uit bij een injectie scooter.. Bij de meeste carburateur scooters mag je blij zijn als je de 1:35 kan halen..

Dat geld voor peugeot kisbee, piaggio liberty waarschijnlijk ook (heb zelf een piaggio new fly 4t 2v van 2017 en kan je hierbij al zeggen dat het echt een zuip scooter is met 7,3 liter tank inhoud.. En 4takt 18mm carburateur.. Het zuipen gaat vooral zitten in het feit dat de scooter vrij zwaar is en je weinig vermogen hebt (zelfs als die geheel ontgrenst loopt) Je hebt dan vaker het gas 100% open en dat slaat erg aan op het verbruik.
Ook steeds gas openen vanuit dicht kost een hoop benzine vanwege de acceleratie pomp die steeds injecteerd..


Zuinige opties zouden dan honda nsc vision, yamaha neo 4t kunnen zijn..

Bij de honda nsc vision word het lastig om die iets sneller te krijgen, dan moet je al snel denken om een malossi sport vario te monteren..

Dan mag je denk ik blij zijn als je de 56km/u op de teller net kan halen..

De yamaha neos 4t is wel wat makkelijker iets sneller te krijgen, zit hetzelfde blok onder als bij de aerox 4t. En deze blokken zouden vrij zuinig moeten zijn.. Dan praat je over 1:45 tot 1:50.
 
Back
Top