Advies cilinderkop

paultje_bos

New Member
Goedemiddag,

Ik ben een hobby sleutelaar en zou graag advies willen van de experts. Mijn AGM retro extra loopt al een tijdje slecht (veel blauwe rook) en nu sinds kort rijdt die helemaal niet meer. Ik denk een te rijk mengsel, maar toen die tijdens het rijden er mee nokte dacht ik dat ik mijn compressie kwijt was en mn zuiger verrot is.

Heb de cilinder gedemonteerd, de zuiger lijkt nog redelijk te zijn, maar vond wel dat de zuiger kop en cilinderkop lekker zwart zagen. Dat zou denk ik door het te rijke mengsel kunnen komen, maar ik zou graag willen weten of ik deze moet vervangen of er nog mee kan door rijden. Zie foto’s.
BB7EBD9C-9346-48A9-8D51-648D85EE4440.jpeg3E9016CA-E7B9-4013-9FB4-CBCB3692E978.jpegBE95223E-1FA6-4EF7-B232-E15B0E0F8D55.jpegD9B39AB0-1070-414A-B959-E388D3320736.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Blauwe rook wilt idd zeggen dat er een onvolledige verbranding plaatsvind oftewel teveel mengsel.

cilinderkop gaat eigenlijk nooit kapot, gewoon schoonmaken met de staalborstel. Je zuiger daarintegen is gaar. Daarom heb je waarschijnlijk geen compressie.
Je hebt geen foto van de cilinderwand zelf gepost... hoe ziet die eruit?

mijn advies: gooi die boel er ff snel op en doe een compressietest.... te weinig compressie= nieuw zuigertje (en cilinder indien die op is)
 
Beste Paultje vooral eerst zou ik als ik jou was het carter wat afdekken om vuiligheid dat mogelijk erin kan vallen te vermijden. Blauwe rook wil zeggen olieverbruik verbranding van olie. De olie is afkomstig uit het carter. Dus al die tijd dat je met die blauwe rook gereden hebt heeft er een slechte vettige verbranding plaats gevonden die de zwarte aanslag verklaard op je zuiger en kleppen. Het plots te rijk staan van je mengsel zonder dat er een aanpassing plaats vond gebeurd gewoonweg niet. Na enige tijd te rijden met die slechte verbranding waarschijnlijk door versleten zuigerveren heeft de aanslag zich in zulke mate vast gezet dat je compressie wegvalt doordat door de aanslag een van de kleppen niet meer volledig sluit tijdens compressieslag. Dus kuis gans de boel goed op ook klepzittingen en zoals macho zei steek nieuwe zuiger want die is op en mogelijk oorzaak van je probleem kijk ook cilinderwand goed na op beschadiging want langs daar gaat ge olie verbruiken ( slecht afsluiten met zuiger). Wil u niet ontmoedigen maar dit is een gekent probleem bij je scooter omdat je scooter met een systeem werkt dat eigenlijk nooit voor goede verbranding zorgt wel in theorie nl elektrische carburator dellorto dat automatisch mengsel bijstuurt na het meten van de verbranding in je uitlaat door een lambdasonde dat onjuiste info doorstuurd en zo onjuist mengsel aanpast,maar dit hoort thuis bij andere post.
 
Heren, dank u voor het antwoord. Op de cilinderwand vind ik ook wat pitten, dus ik denk dat ik te lang met die probleem doorgereden heb (weer een goeie les). Ik heb besloten het hele motorblok te demonteren en een andere er op te zetten, ik heb al te veel problemen met deze gehad, dus ik ga hier geen geld mee aan uitgeven.

@Jack, dat stukje over de elektrische carburateur ben ik wel benieuwd naar. Heb je hier een linkje van?
 
Back
Top