advies bij 70cc setup mbk booster/bws

tommy278

Well-Known Member
hallo iedereen,
ik ben vrij nieuw hier, ook in de scooterwereld,
altijd bezig gehouden met schakels de laatste 15 jaar, nu juist overgestapt naar een scootertje
ik heb deze week een mbk booster aangekocht uit 2009
compleet origineel, en nog niet opgevoerd geweest.
zelfs de vario ring zit er nog in, rijd 45/47 ;-)
ik wil zo snel mogelijk paar onderdelen bestellen zoals cilinder/uitlaat/vario, dit zijn de eerste 3 onderdelen die ik ga vervangen binnenkort.
er zit nu een sito + uitlaat omdat de originele uitlaat goed roest was geworden.
deze is wel nog begrenzd heb ik gezien.
als cilinder zou ik opteren voor een 70cc stage 6 race
in combinatie met een yasuni r en een stage 6 of malossi vario plaatsen, carb op termijn ook upgraden naar een 17,5 mm. ik wil iets vlot ,maar moet ook geen sprinter worden.
mijn vraag nu ; aangezien ik toch ook regelmatig met de scooter rijd en ik weet met terugloop uitlaat je snel opgemerkt word, dus vroeg ik mij af kan ik die sito+ (ontgrenzen wel) kan gebruiken in combinatie met die 70cc stage 6 race , of ik beter dan de stage 6 pro nemen ipv race, eigenlijk wil ik weten als ik met de sito + rijd
of die race op zijn minst evengoed zal presteren als de pro.
ofwel andere mogelijkheid ; sito weg en een andere onopvallende uitlaat ipv de sito+ ; stage 6 street, of iets dergelijks ?
liefst zou ik dus de 70cc stage 6 race willen maar moet ook nog een beetje rijdbaar zijn met een "gewone" uitlaat
daar ik toch 60/70% van de tijd zal rijden met een "gewone" uitlaat zal rijden en 30/40 % met de yasuni R.
ik weet ook dat die sito + of stage 6 street uitlaten minder gaan presteren op die stage 6 race cilinder,logisch ook...
alvast bedankt voor tips,
dan nog iemand idee ongveer welke sproeier bij deze 70cc ( originele carb wel) 75/80 daar ergens rond ?
grt
tommy,
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

waarom een Stage6 cilinder? beter neem je een gietijzer cilinder met 2 veren , en een lage poorttiming , dan heb je veel koppel op een laag toerental , een std uitlaat reageerd daar beter op (std = gelijk aan Stage6 street , Sito plus e.d.)

persoonlijk vind ik op een minarelli verticaal cilinders als Polini gietijzer erg goed rijden icm std uitlaten. misschien Stage6 gietijzer?

een 17,5mm is mooi maar niet perse nodig , wel zou ik een goeie variateur en een langere vertanding gaan monteren.
 
haloo om eerlijk te zijn heb ik niet zon veel verstand van booster maar mijn vraag is nu maat van mij wil graag 70cc blok steken wil hem graag helpe en ik zoek nu op wat het beste is en wat er alemaal verder of aangepast moet worde lijk carbu noodzakelijk of niet of in onderblok enz de afstelling en de uitlaat of ist gwn opsteken en rijden ???? alvast bedankt om te helpen :p
 
waarom een Stage6 cilinder? beter neem je een gietijzer cilinder met 2 veren , en een lage poorttiming , dan heb je veel koppel op een laag toerental , een std uitlaat reageerd daar beter op (std = gelijk aan Stage6 street , Sito plus e.d.)

persoonlijk vind ik op een minarelli verticaal cilinders als Polini gietijzer erg goed rijden icm std uitlaten. misschien Stage6 gietijzer?

een 17,5mm is mooi maar niet perse nodig , wel zou ik een goeie variateur en een langere vertanding gaan monteren.

beste,
merci voor de uitleg, maar ik ga voor die stage 6 cilinder omdat ik toch ook met regelmaat met een yasuni r zal gaan rijden, misschien ik dan beter de pro stage 6 cilinder neem ivp de race versie, die is lager getimed en zal misschien beter rijden in combinatie met een sito + of iets dergelijks.
wat is eigenlijk de beste " originele looks" uitlaat, sito + , stage 6 street, giannelli go.....ect ect
dan nog die langere vertanding, ik zie op mopshop verschillende types staan, welke is aan te raden, ik zou wel niet teveel in optrek willen verliezen...
grt
tommy,
 
beste,
merci voor de uitleg, maar ik ga voor die stage 6 cilinder omdat ik toch ook met regelmaat met een yasuni r zal gaan rijden, misschien ik dan beter de pro stage 6 cilinder neem ivp de race versie, die is lager getimed en zal misschien beter rijden in combinatie met een sito + of iets dergelijks.
wat is eigenlijk de beste " originele looks" uitlaat, sito + , stage 6 street, giannelli go.....ect ect
dan nog die langere vertanding, ik zie op mopshop verschillende types staan, welke is aan te raden, ik zou wel niet teveel in optrek willen verliezen...
grt
tommy,
sry voor het stooren maat wil graag 70cc kitje steken nu mijn vraag is wat is het beste ?? afstelling original carbu goed ?? de uitlaat en remmen aanpassen of niet ?? bedankt alvast en waar moet ik alemaal op letten ???
 
Gewoon een DR70 + Leovince touring / Navigator als die er zijn voor Mina verti.
17.5 zou ik zeker kopen ipv je 12mm , en een andere vario.

Heb je lekker koppel op een relatief vrij laag toerental.
 
De stage6 Racing zou ik in elk geval niet nemen! Dan moet je zeer veel aanpassen aan je setup..Denk aan carburateur, krukas, vario,vertanding etc. De stage6 Pro is eigenlijk ook te veel van het goede.. deze is te hoogtoerig voor je std uitlaat/vertanding/carb .Zal wel goed lopen met de Yasuni R 17,5 mm carburateur en langere vertanding. Maar net wat melf zegt zijn deze cilinders niet echt geschikt om dagelijks mee te rijden. Beter een Polini 70cc Gietijzer/ Malossi Sport of iets in die richting! BTW de standaard look uitlaten zijn allemaal niet geschikt voor mid-race cilinders!!
 
De stage6 Racing zou ik in elk geval niet nemen! Dan moet je zeer veel aanpassen aan je setup..Denk aan carburateur, krukas, vario,vertanding etc. De stage6 Pro is eigenlijk ook te veel van het goede.. deze is te hoogtoerig voor je std uitlaat/vertanding/carb .Zal wel goed lopen met de Yasuni R 17,5 mm carburateur en langere vertanding. Maar net wat melf zegt zijn deze cilinders niet echt geschikt om dagelijks mee te rijden. Beter een Polini 70cc Gietijzer/ Malossi Sport of iets in die richting! BTW de standaard look uitlaten zijn allemaal niet geschikt voor mid-race cilinders!!

ik denk dat ik ga gaan voor een dr 70 met een standaard look uitlaat,
er zit nu een sito plus op, maar die is redelijk roest , ik zou terug een sito of giannelli go of stage 6 street als uitlaat nemen.( voorkeur stage 6 street in combinatie met DR70)
betreft die malossi sport cilinder, deze is te vergelijken met de DR 70 kwa prestaties toch ?
ik heb gezien dat de sproeier die in de carb (12mm) zit een 70 is,
ik heb een 82 liggen, zou deze voldoende zijn voor een DR 70 in combinatie
met een ontgrensde sito/giannelli go/stage 6 street uitlaat ? er komt ook nog een malossi vario op.

alvast bedankt,
tommy,
 
Stage 6 street maakt erg veel herrie...

heb ik ook al gelezen hier en daar, ik zou deze eventueel
opteren daar dit de snelste zou zijn in vergelijking met de
sito/giannello go, tenzij iemand mij kan zeggen dat het verschil zo klein
is dat het niet voelbaar is, trouwens ik verkies optrek boven snelheid,
liever iets sneller optrekken en 5 per uur minder snel dan omgekeerd
grt
tommy,
 
Gewoon weer een sito+ nemen.. lekker goedkoop en kwa prestaties doet het elkaar weinig, de Polini gietijzer is wel iets beter getimed dan de DR tenminste voor minarelli verticaal, Maar de DR is wel goede waar voor zijn geld! sproeier is moeilijk te zeggen maar tussen de 80 en 88 zal het ergens moeten zitten..
 
ondertussen beslissing genomen en bestelling gedaan,
heb de dr70 besteld, een malossi vario,en een nieuwe sito plus uitlaat, paar extra sproeiers ,carbon membraamplaatje, nieuwe bougie hittegraad 8,
paar extra sets rolletjes voor in de vario (om afstellen)
denk wel voor "onopvallend" straatgebruikt dit
wel een goede oplossing/setup zal zijn,
grt
tommy,
 
dan ben je al prima op weg.
ik zou beginnen met 5gram rollen, sproeier rond de 88 met standaard filter en de sito (als het nog niet gebeurd is) ontgrenzen.

succes
 
dan ben je al prima op weg.
ik zou beginnen met 5gram rollen, sproeier rond de 88 met standaard filter en de sito (als het nog niet gebeurd is) ontgrenzen.

succes


ik heb 3 setjes rollen besteld, van 4 gr tot en met 6 gr, bij de malossi vario word ook iets van 6,5/7gr bijgeleverd,dacht ik toch,en heb nog de originele ook, desnoods beetje mengen/mixen om het gewenste resultaat te bekomen.
sito heb ik gisteren er afgehaald en zat blijkbaar geen begrenzing in,
ik denk ook niet dat er eentje ingezetten heeft, ik zag nergens sporen
van dat er iets uitgevijld/uitgedremeld is.
in de luchtfilter heb ik dat buisje er ook uitgehaald,
sproeiers besteld en met wat ik liggen heb : 78 / 82 / 86 /90
kunnen al beginnen dan,
gisteren haalde ik 75 op de teller, enkel met de sito plus en de vario ring er uit,
standaard cilinder, en originele vario, lijkt mij toch al goed resultaat ?
met enkel de varioring eruit en de sito plus ( zonder begrenzing)
wat ik nog vergeten ben,zal ik een andere drukveer nodig hebben? en eventueel iets straffere trekveren,
ik weet er zit een witte drukveer ( volgens de foto) bij de malossi vario,
ik weet niet of ik die nodig ga hebben bij mijn setup ? drukveer dient toch
om riemsliep te voorkomen bij brute/snelle setups ( correct me if im wrong) , denk dat mijn setup toch niet echt zo sterk is dat de riem zou beginnen slippen......maar ja, is de eerste keer ik een scooter rijd, dus mijn kennis/ervaring is zeer zeer beperkt,
trekveren heb ik ook geen idee ,welke eventueel zouden samengaan met mijn setup, (originele koppeling zit er wel op)
grt
tommy,
 
setup zit er op sinds gisterenavond: is dus geworden
70cc dr
sito plus ontgrensd
originele carb 12 ( sproeier 82 om te beginnen)
luchtfilter zit terug het buisje in ,enkel omdat ik wil zien als ik het eruithaal binnen paar dagen of na de eerste 100 km inrijden of dit nu verschil maakt of niet.
vario malossi multivar met 6.2 gr in
witte drukveer ( gele heb ik ook liggen)

eerste indruk; trek toch wel wat sneller op, het aanzetten vanuit stilstand
gaat ook vlotter, snelheid uiteraard weten we nog niet, nieuwe cilinder,
toch min 100 km op het gemakje rijden eerst.

ik heb geen dips, draait mooi, sproeier lijkt mij al redelijk goed,maar
moet nog op kleur controleren, heb amper 3 km gereden.
maar houd niet in of zo.

rollen ga ik toch iets zwaarder nemen,6,5/7gr,daar ik vind toch dat hij veel toeren maakt , dit omdat het een nieuwe cilinder is, na 100 km zal ik terug iets lichter gaan,maar die 6.2gr die er nu inzit lijkt mij vrij goed te doen op mijn setup,
maar moet uiteraard nog testen en zien wat het geeft als ik andere gewichtjes probeer.
enkel bij het aanzetten is gelijk de koppeling wat moeite heeft
met de kracht over te zetten, is gelijk met "snokjes" dat hij aanzet.
dit is enkel de eerste meter ik rijd/aanzet,nu ja, we zien wel of dit
met de koppeling te maken heeft , eerst beetje inrijden nu.
grt
tommy,
 
Last edited:
waarom een Stage6 cilinder? beter neem je een gietijzer cilinder met 2 veren , en een lage poorttiming , dan heb je veel koppel op een laag toerental , een std uitlaat reageerd daar beter op (std = gelijk aan Stage6 street , Sito plus e.d.)

persoonlijk vind ik op een minarelli verticaal cilinders als Polini gietijzer erg goed rijden icm std uitlaten. misschien Stage6 gietijzer?

een 17,5mm is mooi maar niet perse nodig , wel zou ik een goeie variateur en een langere vertanding gaan monteren.
beste, ik merk dat je toch wel wat af weet van boosters en 70cc setups. ik ben zelf ook eentje aan het bouwen en vroeg me af of ik de 70cc kan gebruiken op standaard krukas of ik mischien toch beter een race krukas steek. ik zoek de polini 70cc gietijzer met een yasuni r uitlaat polini highspeed vario en een 17,5mm carbu te nemen.
 
Back
Top