Advies aanschaf 2e hands scooter

Michelg

Member
Beste,
Ik ben veel op internet aan het zoeken maar een 2e hands bromscooter in de buurt. Het liefst een Aerox of Speedfight 2.
Nu verkoopt een man, wie bij mij in de sportschool sport (en ik dus goed ken), zijn Aerox uit 2005. Zie link.
Mijn vraag aan jullie: vinden jullie dit veel te duur voor de staat van deze scooter? De verkoper wilde nog evt. 50 euro van de prijs afhalen voor me. Hij heeft veel km gelopen, maar is wel altijd onderhouden geweest bij een erkende zaak hier in de buurt. Bovendien verzekerde mijn bromboer me dat deze Aerox tiptop in orde is (de bromboer heeft hem nog eens grondig nagekeken voordat hij hem te koop wilde zetten). Mijn grootste zorgen gaan uit naar de krukas. Ik heb geen zin om binnen korte tijd een nieuwe krukas in deze scooter te leggen.
Ik hoor graag jullie meningen!
https://www.facebook.com/marketplace/item/692775701083919/
 
Advertisement - register to remove this

Hoop KM's, is er al een keer een krukas revisie geweest? En qua prijs vind ik hem niet echt duur, Yamaha is gewoon duurder omdat de kwaliteit veel beter is dan de chinese troep.

Het zijn erg fijne scooters.
 
Hoop KM's, is er al een keer een krukas revisie geweest? En qua prijs vind ik hem niet echt duur, Yamaha is gewoon duurder omdat de kwaliteit veel beter is dan de chinese troep.

Het zijn erg fijne scooters.
De krukas en dergelijke zijn nooit vervangen.
Dat is de reden waarom ik hem ook aan de dure kant vind, want een nieuwe krukas en dergelijke is niet goedkoop en ik kan het niet zelf en zou dus iemand anders het moeten werk laten doen. Dit kan natuurlijk hoog in de kosten lopen, vandaar mijn vraag wat jullie mening is.
 
Ik wilde even een apart bericht maken met wellicht alle belangrijke info. Dus bij deze:
Eigenaar is de eerste eigenaar.
Altijd onderhouden bij een erkend bedrijf. Dus nooit zelf eraan gesleuteld.
Alles is origineel, behalve de vario welke is vervangen door een Malossi racing vario.
Scooter loopt 65 op de teller. Dit haalt hij door de verwijdering van de varioring, gedeeltelijke verwijdering van de uitlaatprop (en de Malossi vario?)
Verder is er altijd goed mee omgegaan en nooit mee gescheurd.

Ik hoop dat jullie nu een goede mening kunnen vormen en mij verder kunnen helpen met het maken van een besluit!
 
Hoop KM's, is er al een keer een krukas revisie geweest? En qua prijs vind ik hem niet echt duur, Yamaha is gewoon duurder omdat de kwaliteit veel beter is dan de chinese troep.

Het zijn erg fijne scooters.


Ik vind hem wel te duur..

* 2takt heeft tegenwoordig amper nog waarde, laat staan eentje uit 2005 (waar je een milieuzone niet eens in mag en een hoop 38.000 kilometers.

(bij een tomos ligt het een beetje anders als deze nog een vrije nieuwe bouwjaar betreft, maar zo eentje van 2005 no-way) Die aerox is inmiddels ook al weer 13 jaar oud.. Als de eigenaar wel echt veel geld erin gestoken hebt zoals echt een hagel nieuw blok is het verhaal ook een beetje anders.
Maar dan zal die net iets meer als 400 euro waard zijn en dan ook niet meer dan dat.

De prijs zou eerder rond de 300 - 400 euro moeten liggen dan de gevraagde 650 euro.. Voor die 650euro kan je ook een veel recentere 4takt scooter voor vinden die meer / hogere markt waarde heeft. Al zou het blok een revisie hebben gehad, welke delen zijn hierbij dan vervangen??
Je hebt mensen die alles vervangen (zoals mijzelf) of je hebt mensen die hier op gaan beknibbelen (goedkope kut krukas van DMP erin en paar C4 lagers (die ik zelf nooit in een origineel standaard blok zou gebruiken) Daarnaast weet je ook niet hoe de rest erbij staat.. Als je er dan nog 9 van de 10 dingen achteraf alsnog moet gaan vervangen (omdat de vorige eigenaar dit te duur begon te vinden of zo goedkoop mogelijke wilde rijden dan ben jij degene die die rekening krijgt gepresenteerd.

In het algemeen zou je nog beter een minder bekendere scooter kunnen kopen die er beter er voor staat, dan een bekende merk scooter dat geliefd is onder de jeugd, waarvan je wel kan concluderen dat het een hele dure kostenpost kan gaan worden. En als jij er zoveel geld erin gaat pompen, dan ga je dat bij een 2ehandse verkoop nooit meer terug verdienen, want iedereen bied je dan 300 euro.. Of er zit een gek er tussen die het er toch wel er voor geeft, omdat jij de laatste aerox op de planeet hebt die diegene nog graag van je over wilt nemen..
 
Ik vind hem wel te duur..

* 2takt heeft tegenwoordig amper nog waarde, laat staan eentje uit 2005 (waar je een milieuzone niet eens in mag en een hoop 38.000 kilometers.

(bij een tomos ligt het een beetje anders als deze nog een vrije nieuwe bouwjaar betreft, maar zo eentje van 2005 no-way) Die aerox is inmiddels ook al weer 13 jaar oud.. Als de eigenaar wel echt veel geld erin gestoken hebt zoals echt een hagel nieuw blok is het verhaal ook een beetje anders.
Maar dan zal die net iets meer als 400 euro waard zijn en dan ook niet meer dan dat.

De prijs zou eerder rond de 300 - 400 euro moeten liggen dan de gevraagde 650 euro.. Voor die 650euro kan je ook een veel recentere 4takt scooter voor vinden die meer / hogere markt waarde heeft. Al zou het blok een revisie hebben gehad, welke delen zijn hierbij dan vervangen??
Je hebt mensen die alles vervangen (zoals mijzelf) of je hebt mensen die hier op gaan beknibbelen (goedkope kut krukas van DMP erin en paar C4 lagers (die ik zelf nooit in een origineel standaard blok zou gebruiken) Daarnaast weet je ook niet hoe de rest erbij staat.. Als je er dan nog 9 van de 10 dingen achteraf alsnog moet gaan vervangen (omdat de vorige eigenaar dit te duur begon te vinden of zo goedkoop mogelijke wilde rijden dan ben jij degene die die rekening krijgt gepresenteerd.

In het algemeen zou je nog beter een minder bekendere scooter kunnen kopen die er beter er voor staat, dan een bekende merk scooter dat geliefd is onder de jeugd, waarvan je wel kan concluderen dat het een hele dure kostenpost kan gaan worden. En als jij er zoveel geld erin gaat pompen, dan ga je dat bij een 2ehandse verkoop nooit meer terug verdienen, want iedereen bied je dan 300 euro.. Of er zit een gek er tussen die het er toch wel er voor geeft, omdat jij de laatste aerox op de planeet hebt die diegene nog graag van je over wilt nemen..
Zou u misschien een andere scooter weten waar ik naar zou kunnen zoeken? Want zoals u zelf al zei, is bijv. Aerox geliefd onder de jeugd, maar ik hoor ook bij die jeugd. Wel zou ik het liefst een merk hebben en niet die chinese namaakscooters. Bovendien heb ik liever een 2t, omdat deze toch net wat simpeler is en ik zelf het nodige kan vervangen (op een krukas na). Heb in mijn omgeving ook geen last van milieuzones.
Zelf ben ik enorm fan van Aerox ,Speedfight 2 van Peugeot, Gilera Runner, aprilia sr etc. Maar ook weet ik dat deze bij velen geliefd zijn en de meeste deze scooters dan ook helemaal oprijden...
 
Last edited:
Het probleem met die oudere 2 takt scooters is, dat zowat alles wat je nog 2ehands gaat vinden teveel onderhoud nodig zou hebben.
Daarnaast zal je ze ook niet zo heel snel meer vinden.. Omdat rond 2008 / 2009 (jaar tal weet ik niet precies) er een sloopregeling is gekomen..

Die regeling is er gekomen om er voor te zorgen dat `afval` van deze aparaten beter gerecycled zouden worden.. Normaal word er vaak er dingen zo bij het grof vuil gedaan die er eigenlijk niet thuis horen.. Door het beter te scheiden dan is het beter voor het milieu..

Daarnaast als je dus zo`n oude scooter had staan en je wilde er van af. Kon je het ding bij zo`n recycle centrum inleveren, en daar kreeg je dacht ik 300 euro voor terug.. Dit is ook zo ongeveer de reden, waarom je met de dag van vandaag weinig 2ehandse oude 2 taks vind.

https://www.tweewieler.nl/gemotoris...32.862553448.1543457037-1680425181.1543457037

Maar zoals ik het lees was het ook bedoeld om schoner vervoer aan te smeren..

Daarnaast ga je voor die oudere scooters ook veel moeilijker aan originele onderdelen komen..

Als je dan toch 2-takt wilt rijden, is het misschien handig om iets te zoeken van de laatste generatie zoals een speedfight 3 met een 2-takt blok.
 
Dit is ook zo ongeveer de reden, waarom je met de dag van vandaag weinig 2ehandse oude 2 taks vind.
Hiermee zeg jij eigenlijk dat heel 2takt rijdend NL zijn scooter inmiddels heeft laten recyclen en er daarom nog zo weinig te vinden is.
Wat gewoon onzin is, niet iedereen in NL laat zijn oude 2takt zomaar recyclen volgens mij...

En dat zo'n gemeente een heksenjacht opent op 2takt wil niet zeggen dat ik vanwege hun vermoeiende, milieu-onzinnige argumenten ook daadwerkelijk mijn 2 takt bij hun in ga leveren. No way. Er zullen er best zijn die hier ff een handje contantje aan een of ander gemeenteloketje gaan afhalen. Prima dan.
Zo'n sloopregeling is gelukkig niet verplicht :)
Als je dan toch 2-takt wilt rijden, is het misschien handig om iets te zoeken van de laatste generatie zoals een speedfight 3 met een 2-takt blok.
Als ik 3 min zoek op marktplaats, heb ik een lijst met een stuk of 10 nog redelijk tot (zeer) goede 2takt scooters recent, 2004 en zelfs nog eerder.
Minarelli, Peugeot, Piaggio, you name it.
Pas ik nog ff mijn zoekvoorkeuren aan krijg ik een nog relevanter resultaat voor wat ik exact wil.
Dan nog ff het kenteken door de Rdw halen en zeggen en schrijven houdt ik er 5 over die 't zeer waard zijn te overwegen voor aanschaf. Scooters die met zo'n 10/14k op de teller, 1/2 eigenaren daar kan ik verder mee.
Óók redelijk wat scooters die zelfs bij erkende dealers gewoon nog worden aangeboden....
Ik wil alleen zeggen dat 2takt absoluut nog niet overleden is en als je geduldig en expliciet zoekt er volgens mij voldoende overblijft.
 
Last edited:
En hoe denk je over de scooter van de advertentie? 40k km, maar wel goed onderhouden bij een erkend bedrijf.
Ik kan die advertentie niet zien helaas. Heb je ook een marktplaats link of link naar de bedrijfs website?
Anders zet hier ff de specificaties neer a.u.b.

Ps
Van een erkend bedrijf vind ik persoonlijk meestal stuk betrouwbaarder ;)
 
Ik kan die advertentie niet zien helaas. Heb je ook een marktplaats link of link naar de bedrijfs website?
Anders zet hier ff de specificaties neer a.u.b.

Ps
Van een erkend bedrijf vind ik persoonlijk meestal stuk betrouwbaarder ;)
Hoop dat dit is wat je bedoelt! Voor verdere info heb ik een apart bericht gemaakt 8 berichten geleden :)
 

Attachments

  • Screenshot_20181129-100957_Facebook.jpg
    Screenshot_20181129-100957_Facebook.jpg
    130.5 KB · Views: 10
  • Screenshot_20181129-101006_Facebook.jpg
    Screenshot_20181129-101006_Facebook.jpg
    122.7 KB · Views: 10
Hoop dat dit is wat je bedoelt! Voor verdere info heb ik een apart bericht gemaakt 8 berichten geleden :)
Thnks voor de info
Veel km's voor die prijs vind ik. Zoiets zou niet meer dan 450 moeten zijn.
Ook omdat er naar wat ik lees al vrij veel aan gebeurd is.
Kenteken al door de Rdw gehaald? Ben benieuwd naar 't aantal eigenaren ;)
Wat daar bedoelt wordt met
Prop gedeeltelijk uit de uitlaat??
Is 't een LC / AC...
LC vergt wel veel meer onderhoud, dat moet je je wel realiseren. Meestal hoop gezeik achteraf.

Staat ie daadwerkelijk nog bij een erkend bedrijf of particulier?
En Marktpkaats al gecheckt? Lijkt mij stug er daar niets beters voor die prijs te vinden is.
 
Thnks voor de info
Veel km's voor die prijs vind ik. Zoiets zou niet meer dan 450 moeten zijn.
Ook omdat er naar wat ik lees al vrij veel aan gebeurd is.
Kenteken al door de Rdw gehaald? Ben benieuwd naar 't aantal eigenaren ;)
Wat daar bedoelt wordt met
Prop gedeeltelijk uit de uitlaat??
Is 't een LC / AC...
LC vergt wel veel meer onderhoud, dat moet je je wel realiseren. Meestal hoop gezeik achteraf.

Staat ie daadwerkelijk nog bij een erkend bedrijf of particulier?
En Marktpkaats al gecheckt? Lijkt mij stug er daar niets beters voor die prijs te vinden is.
Hij is de eerste eigenaar! Heeft ook de aankoopbon nog.
Ik denk m.b.t. de prop dat hij gedeeltelijk uitgeboord is ofzo. Dat het gat ietsjes groter is dan normaal.
Aerox is volgens mij altijd lc :) . Deze is het in ieder geval wel.
Hij staat nog steeds bij de verkoper in de garage.
Ik kan niks vinden op Marktplaats binnen mijn budget en binnen mijn bereik (woon in Limburg en mag van mijn vader niet verder dan 50 km en hier in het zuiden is niet zo veel aanbod).
Maar als u of anderen eentje weten te vinden, dan hoor ik het graag! Via pb mag ook :) .
 
Dat klopt idd meestal.

Voor de rest kwestie van proefrit en goede inspectie ter plekke. En 't er voor over hebt om ook misschien wel 300€ of meer neer te tellen voor eventueel verborgen gebreken achteraf.
Dat laatste m.b.t. de 300 euro is het probleem... als deze scooter 400 ofzo kostte, had ik hem sowiewo gekocht. Maar ik ben bang voor de krukas en -lagers. Vandaar dat ik jullie meningen wilde.
 
Hiermee zeg jij eigenlijk dat heel 2takt rijdend NL zijn scooter inmiddels heeft laten recyclen en er daarom nog zo weinig te vinden is.
Wat gewoon onzin is, niet iedereen in NL laat zijn oude 2takt zomaar recyclen volgens mij...

En dat zo'n gemeente een heksenjacht opent op 2takt wil niet zeggen dat ik vanwege hun vermoeiende, milieu-onzinnige argumenten ook daadwerkelijk mijn 2 takt bij hun in ga leveren. No way. Er zullen er best zijn die hier ff een handje contantje aan een of ander gemeenteloketje gaan afhalen. Prima dan.
Zo'n sloopregeling is gelukkig niet verplicht :)

Als ik 3 min zoek op marktplaats, heb ik een lijst met een stuk of 10 nog redelijk tot (zeer) goede 2takt scooters recent, 2004 en zelfs nog eerder.
Minarelli, Peugeot, Piaggio, you name it.
Pas ik nog ff mijn zoekvoorkeuren aan krijg ik een nog relevanter resultaat voor wat ik exact wil.
Dan nog ff het kenteken door de Rdw halen en zeggen en schrijven houdt ik er 5 over die 't zeer waard zijn te overwegen voor aanschaf. Scooters die met zo'n 10/14k op de teller, 1/2 eigenaren daar kan ik verder mee.
Óók redelijk wat scooters die zelfs bij erkende dealers gewoon nog worden aangeboden....
Ik wil alleen zeggen dat 2takt absoluut nog niet overleden is en als je geduldig en expliciet zoekt er volgens mij voldoende overblijft.


Ik heb nergens gezegd dat je verplicht die 2takt weg moet doen.. Maar als de waarde van het ding om na bij de 300 euro is en je kan dat als bedrag er voor terug krijgen, dan is die stap al snel gemaakt om dat te doen.
 
Back
Top