Achterwiellager kapot?

Snaakezaak

New Member
Middag,

Sinds een paar dagen maakt mijn brommer (senzo rivalux 4t) een ongelooflijk onsmakelijk geluid bij het achterwiel. Ik ben de eerste eigenaar, onderhoud zelf uitgevoerd, ongeveer 15.000 km gelopen. Hieronder een filmpje met het geluid.


Het lijkt me dat dit mijn achterwiellager is. Zo ja, hoe kan ik deze het best vervangen? Is er nog speciaal gereedschap nodig of zullen een bankschroef en een hamer voldoen? Als jullie eventueel tips of ervaring hiermee hebben dan hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank.
 
Advertisement - register to remove this

Heb je 'm überhaupt al open gehad om ff te kijken?
Want dit kan ook goed wat anders zijn dan een kapot wiellager bijv een vertandingslager, koppelingslager, transmissie droogggelopen...

Een wiellager vervangen is niet "even" er uit meppen en nieuwe plaatsen. Hier is speciaal gereedschap voor nodig, tevens zal de boel verhit moeten worden voor uitzetting van metaal. Je blok zal compleet ontmanteld/afgekoppeld moeten worden voor dit soort klussen. En alles moet zorgvuldig en met juist gereedschap gebeuren!

Check dus eerst zelf goed wat er meer nog aan de hand kan zijn en breng 'm dan desnoods naar een scooterzaak...
 
Jep, heb de carterkap en de koppeling eraf gehad om te kijken wat het geluid veroorzaakte. Ik kon echter niet opmaken waar het geluid exact vandaan komt. Ik vermoed dan toch iets in de vertanding aangezien het wiel geen speling heeft en de koppelingslager in orde is. Bedankt voor je reactie. Ik ga binnenkort het blok en het wiel eraf halen en alles goed nakijken. Als ik het niet zelf kan maken dan zal ik hem toch maar weg moeten brengen. Het komt alleen net wat klote uit aangezien ik er nog maar een maand of 2 mee had hoeven rijden voordat ik alleen de weg op mag met mn auto. Het zou zonde zijn om nu nog kosten te maken :/
 
Er kan ook geen vertandings olie meer erin zitten en het ding dus droog is gelopen..
Want als er olie erin zit met het juiste niveau dan zou je dat holle geluid niet eens te horen krijgen..
Denk dat alle vertandings lagers vervangen dienen te worden inclusief het lager van het achterwiel.
 
Ik heb vandaag in mijn vrije avond mn brommer uit elkaar getrokken en het was slechts één enkele vertandingslager. Dmv bankschroef en moker van de koppelings-as afgehaald. Er zat meer dan zat vertandingsolie in. De brommer heeft nog geen 15.000 gelopen, is net 2 jaar oud en heeft nog nooit niks niet gelekt dus het leek me al sterk dat de vertandingsolie op was. Ik ga nieuwe lagers bestellen en kijken wat ik nodig heb om ze erin te krijgen en of het uberhaupt zelf kan. Bedankt voor jullie antwoorden!
 
Bedankt, ik was deze thread alweer vergeten. Het is gelukt! Ik heb een stuk hout op maat gemaakt om om de as heen te passen zodat ik de lager en de keerring zonder beschadigingen in elkaar kon zetten en in het vertandingshuis kon plaatsen. Scoogear van kroon drin en gaan. Tijdens de testrit na het in elkaar zetten van mijn brommer hield de motor in als ik vol gas gaf maar dat was opgelost na het schoonmaken van de carburateur. Ik hoor nu wel een geluid als ik op topsnelheid rijdt, maar zodra ik gas los laat is het weg. Een beetje apart, ik kan het niet plaatsen. Het is geluid is echter amper op te merken en hij rijdt verders prima. Als het mijn vertanding nogsteeds was dan had ik het op elke snelheid moeten horen. Dus mijn originele probleem is opgelost. Misschien zijn het mijn rolletjes wel, geen idee. Ik zie het wel. Bedankt voor al jullie reply's!
 
Back
Top