Achterwiel zit weerstand na het schoonmaken vertandingskast

Fedor

Member
Hallo beste mensen,

Ik heb een AGM Vx50 S uit 2016. Ik heb als hobby om op scooters te rijden en ook om er aan te knutselen. Echter ben ik er redelijk nieuw in en maak ik een aantal foutjes (ook in dit geval)

De vertandingsolie lekte, dus ik heb de achterwiel eraf gehaald en bij de vertanding gekeken. Maar ik zag niks geks dus ik maakte de kamer helemaal schoon met remreiniger en deed de er nieuwe vloeibare pakking tussen en deed de wiel er weer op. En tot slot heb ik er nieuwe vertandingsolie bij gevuld.

Maar toen ik alles er weer op had gezet, deed ik een testrondje en merkte ik dat de scooter ongeveer 5 km/u zachter ging. (Dus nu ongeveer 55 km/u).
Dus ik ben eens wezen draaien aan het achterwiel en er is weerstand. Als ik aan de wiel draai, stopt de wiel meteen met draaien. (na ongeveer 1 korte seconde). Alsof de rem half is ingedrukt. Toch heb ik het vermoede dat dat niet het geval is, want de rem grijpt best laat aan.

Dus mijn vraag: Wat zou het kunnen zijn? ik heb foto's van de vertanding gemaakt en heb alles precies op hetzelfde manier terug gemonteerd. Any tips?

Bedankt voor het lezen
 
Advertisement - register to remove this

weer uit elkaar halen en in elkaar zetten helpt misschien. En checken of er ergen misschien een ringetje oid verkeerd zit of ontbreekt.
 
Weet niet hoe het bij AGM zit maar als je je vertanding eruit wil halen moet je koppeling en poulies er toch uit?
Maargoed, heb je er niet te veel olie ingedaan?
Haal het er ff uit en maak een paar fototjes, en kijk meteen ff of je nergens in de schuur een dun ringetje ziet liggen. Grote kans dat je die misschien bent vergeten
 
Weet niet hoe het bij AGM zit maar als je je vertanding eruit wil halen moet je koppeling en poulies er toch uit?
Maargoed, heb je er niet te veel olie ingedaan?
Haal het er ff uit en maak een paar fototjes, en kijk meteen ff of je nergens in de schuur een dun ringetje ziet liggen. Grote kans dat je die misschien bent vergeten

Klopt helemaal. Koppeling moet er inderdaad helemaal af, dan komen er 3 bouten tevoorschijn. Die moeten los en dan kan de vertandingsdeksel eraf.

Mischien zit er inderdaad te veel vertandingsolie in! Ik had namelijk een ander soort flesje, zonder zo'n mooi mondje. Dus ik heb met erg veel moeite de vertandingsolie erin gekregen ( 30 minuten mee bezig) en zou goed kunnen dat er teveel in zit.

Dan zit er niks anders in dan alles opnieuw doen, want ik heb de aftap schroefdraad van de vertanding per ongeluk kapot gemaakt, dus ik heb het gaatje dichtgemaakt.

Bedankt voor jullie tips, ik hou jullie op de hoogte met foto's!
Post automatically merged:

Haal je rem er is helemaal af en kijk of het weg is.
Anders idd wat 4sla4life zegt doen

Zou kunnen dat de rem inderdaad toch niet helemaal goed zit.. Om bij de rem te komen moet uitlaat en band eraf :(

Ik ga dus inderdaad alles meteen in 1 keer goed doen.

Alles weer even los maken en alles weer erin.

Bedankt voor je reactie!
Post automatically merged:

weer uit elkaar halen en in elkaar zetten helpt misschien. En checken of er ergen misschien een ringetje oid verkeerd zit of ontbreekt.

Yes, ga ik proberen.

Als er een bijv een ringetje verkeerd zit, zou hij dan ook niet olie moeten lekken ergens?
 
Dan zit er niks anders in dan alles opnieuw doen, want ik heb de aftap schroefdraad van de vertanding per ongeluk kapot gemaakt, dus ik heb het gaatje dichtgemaakt.
Kun je niet bij de apotheek een spuit halen? Stuk benzine slang eraan en dan zuig je het zo eruit
 
Lieve mensen!

Ik zat me net te bedenken dat voordat ik de vertanding enzo eruit heb gehaald, er pakking tussen zat. (Zie foto)
IMG_0414.JPG

En ik heb dit vervangen door vloeibare pakking. Dus ik zat te denken, zou het niet zo kunnen zijn dat de pakking die er al in zat dikker is dan de vloeibare pakking die ik erin heb gedaan? Hiermee bedoel ik dus dat de vertandingshoes (ik weet de daadwerkelijke naam even niet) te strak vast zit, en dat nu de assen te strak erin zitten. Dit zou mischien wel logisch kunnen toch?

Is het de moeite waard om nieuwe harde pakking te kopen en om die er tussen te doen? Graag hoor ik van jullie :) alvast bedankt!
Post automatically merged:

Kun je niet bij de apotheek een spuit halen? Stuk benzine slang eraan en dan zuig je het zo eruit
Zou ik kunnen doen idd. Ik zag op internet staan dat als je er teveel vertandingsolie in doet dat het uit hetzelfde gaatje weer uit gaat. Dus als dat zou kloppen kan ik er niet teveel in hebben gedaan.
 
Ik denk dat je met het vervangen van dikke, kartonnen pakking naar platgedrukte vloeibare pakking inderdaad het probleem te pakken hebt.
Groet,
 
Ik weet niet of dat heel veel uitmaakt, want vloeibare pakking is als het goed is ook best wel een dikke laag. Maar een papieren pakking is sowieso beter, dus probeer het maar
 
Ik weet niet of dat heel veel uitmaakt, want vloeibare pakking is als het goed is ook best wel een dikke laag. Maar een papieren pakking is sowieso beter, dus probeer het maar

Maar als de vloeibare pakking nat is is die niet zo erg dik.

Dit is het enigste was ik zou kunnen bedenken. Ik zou echt niet weten wat ik verkeerd heb gedaan..
Post automatically merged:

Ik denk dat je met het vervangen van dikke, kartonnen pakking naar platgedrukte vloeibare pakking inderdaad het probleem te pakken hebt.
Groet,

Yess! Fijn om te horen. Ik ga dit nog even proberen dan!
 
Ik zelf denk dat de axiale speling groot genoeg zou moeten zijn voor de verschillende soorten pakking.
Maar het is natuurlijk koffiedik kijken als je het niet kan meten of voelen.
Voor de prijs kan je het proberen, het is alleen wat werk voor de de en montage.
Zelf gebruik ik alleen vloeibare pakking als het moet of niet anders kan.

Let op dat je beide pasbussen (3 en 4) er tussen hebt zodat het geheel in 1 lijn ligt met montage.
1 zie ik er in jouw foto boven.
1653_snaps.jpg
 
Last edited:
Ik zelf denk dat de axiale speling groot genoeg zou moeten zijn voor de verschillende soorten pakking.
Maar het is natuurlijk koffiedik kijken als je het niet kan meten of voelen.
Voor de prijs kan je het proberen, het is alleen wat werk voor de de en montage.
Zelf gebruik ik alleen vloeibare pakking als het moet of niet anders kan.

Let op dat je beide pasbussen (3 en 4) er tussen hebt zodat het geheel in 1 lijn ligt met montage.
1 zie ik er in jouw foto boven.
View attachment 57163

Allereerst zoals altijd waardeer ik de moeite voor het reageren.

Het klopt dat je inderdaad maar 1 pasbus op mijn foto ziet. De kap die ik eraf heb gehaald op de foto daar zit de andere nog in vast. Ik heb uiteraard beide pasbussen er op het moment in zitten.

Meer ideetjes??
Post automatically merged:

Kan het zijn dat ik onderdeel 7 en/of 10 ben vergeten erin te doen? Ik kan me niet precies herrinderen dat ik die erin heb zitten namelijk
 
Kan het zijn dat ik onderdeel 7 en/of 10 ben vergeten erin te doen? Ik kan me niet precies herrinderen dat ik die erin heb zitten namelijk

Dat zou je bij het demonteren even kritisch moeten nazien. Nr 7 is van een kunststof en ik zie ze vaak wit van kleur, deze kan bij demontage zomaar vallen en die hoor je amper neerkomen.

Groet,
 
Als er een exploded view ergens aanwezig is met de onderdelen, dan zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om deze op te volgen.
Overigens kan een kartonnen pakking ook als shim dienen.. Dus zou zeker dezelfde soort pakking tussen plaatsen.



De vertandingsolie lekte, dus ik heb de achterwiel eraf gehaald en bij de vertanding gekeken. Maar ik zag niks geks dus ik maakte de kamer helemaal schoon met remreiniger en deed de er nieuwe vloeibare pakking tussen en deed de wiel er weer op. En tot slot heb ik er nieuwe vertandingsolie bij gevuld.

* Misschien teveel olie eruit gelopen en lager droog gelopen? Zonder olie is funnest voor de lagers die geen smering krijgen.

* Remmen reiniger ook niet gebruiken, de olie aan de lagers gewoon laten zitten en alleen de bodem het rest van het vuil weg boenen met een oude lap en dat is al voldoende. Remmen reiniger haalt alle olie eruit en dan loopt alles tijdelijk droog.


* Vloeibare pakking op een kartonnen pakking is beun.. Of je gebruikt alleen de kartonnen versie of alleen vloeibaar.

* Ligt eraan welke olie je gebruikt hebt. Beter alleen het gene gebruiken wat geadviseerd word voor jou scooter.
 
* Ligt eraan welke olie je gebruikt hebt. Beter alleen het gene gebruiken wat geadviseerd word voor jou scooter.
Over olie kan je hele boeken schrijven, ik heb 35 000 km met ATF (automatitische transmissie olie) in mijn motorfiets eindtransmissie gereden zonder problemen en die olie heb ik ook in de draaibank tandwielbak gedaan als ook in de boot keerkoppeling.

Nu in mijn motorscooter SH300 adviseerd Honda gewoon motorolie 10W30 in de eindtransmissie, die ik er gelijk na 100km vervangen heb voor 80W90 waar ik en vele mede sh300 rijders meer vertrouwen in hebben, die olie is ontworpen voor eindtransmissie´s.
Als er maar een smeerolie inzit, en dan is het aan de gebruiker wat hij er voor over heeft en waar je aan kunt komen wat hier in NL geen probleem is, maar in buitenland en dan met name buiten de grote steden wel eens een probleem kan zijn.
 
Back
Top