Achterwiel wordt niet aangedreven

Toineb

Well-Known Member
Hallo,

ik heb een peugeot vivacity van 2006 en daar heb ik het achterwiel van gedemonteerd en opnieuw gespoten.
Nu heb ik het achterwiel weer gemonteerd.
Als ik de scooter nu start en gas geef dan wordt het achterwiel niet aangedreven.
De aandrijfkast open gemaakt en dit draait allemaal goed, achterste poelie bij het wiel wordt goed door de snaar aangedreven, maar vanaf daar wordt de as van het achterwiel niet aangedreven.

Weet iemand wat er mogelijk aan de hand is en aan te doen is?

Groeten,

Toine:'(
 
Advertisement - register to remove this

Verder......

Even nog over de aandrijflijn. Als je gas geeft moet de voorste poelie de snaar naar buiten drukken waardoor de snaar bij de achterste poelie naar binnen wordt getrokken. Dit zorgt er voor dat de scooter versneld. Dit proces vindt niet plaats. Als ik gas geef dan blijft de verhouding van de snaar bij de voorste poelie hetzelfde dus ook bij de achterste poelie wordt de snaar niet in de poelie getrokken, daar blijft hij aan de buitenzijde van de poelie zitten. Weet iemand hoe dit kan????8P

Groeten,

Toine
 
Kan je wel gewoon aan het wiel draaien met de hand? En als je aan het koppelingshuis draait gaat het wiel wel draaien?

Je vario komt niet naar buiten als je even 3 keer gas geeft op de bokstandaard, pas als je hem echt toeren laat maken ;)
 
Lijkt of hij in zijn vrij staat

Ja, het wiel kan je gewoon ronddraaien en dan zie je het buitenste gedeelte van het koppelingshuis ook draaien.
Als je dus aan het buitenste gedeelte van het koppelingshuis draait draait het wiel ook mee, daardoor concludeer ik dat de verbinding tussen wiel en koppeling in orde is.

Nu lijkt het net of hij in zijn vrij staat als je gas geeft.

Ik laat hem wel toeren maken, maar er gebeurt niets.

De koppeling draait volle toeren mee, maar de vario komt niet naar buiten.

Nu is het ook zo dat er een nieuwe Gianelli uitlaat op zit.
Dit kan er toch niets mee te maken hebben???
 
Nee, het kan dan wel lang duren voor hij op fatsoenlijke toeren komt, maar het wiel moet dan wel al gaan draaien (alleen niet bijzonder snel). Ik denk dat er in je koppeling iets vast zit waardoor de segmenten niet meer naar buiten komen. Of je koppeling is vet van binnen, of er zit olie in of iets anders wat de koppelingssegmenten en het koppelingshuis over elkaar heen doen glijden ipv dat het mekaar vastgrijpt

Even loshalen en bekijken dus. Of je hebt ultra zware trekveertjes geplaatst maar zo sterk bestaan ze volgens mij niet, dat je koppeling nooit aangrijpt ;)
 
Ik heb het koppelingshuis niet uit elkaar gehaald, alleen maar het achterwiel los gehaald. Dus daarom vind ik het zo vreemd dat nu ineens de koppeling niet meer werkt. Met uit elkaar halen bedoel je waarschijnlijk het koppelingsgedeelte aan het achterwiel? Als ik het goed begrijp moet toch eerst de vario die het dichst bij het blok zit de riem naar buiten brengen waardoor deze automatisch bij het koppelingshuis aan de achterzijde de riem naar binnen trekt? Dus dan lijkt dat het probleem toch eerst bij de Vario zit??
 
Je koppeling moet al aangrijpen voordat de vario (zichtbaar) uitzet, dus ik zou het toch echt achterin zoeken en niet voorin. Het aangrijpen van de koppeling gebeurd door de roterende krachten, niet door dat de koppeling uit elkaar wordt geduwd door de vsnaar. Ik zou dus eerder de koppeling uit elkaar halen. Mocht dat niet helpen kan je alsnog de vario even bekijken
 
mischien heb je ook wel het wiel er niet goed op gezet oid , heb vaker gezien dat iemand het wiel niet goed erop heeft gezet en met de eerste keer gas geven gewoon de tandjes uit de velg heeft gefreest min of meer...
 
Back
Top