Achterwiel staat scheef, band slijt schuin af

MrHeinz

Active Member
Het achterwiel van mijn Agility 12" staat wat scheef tijdens rijden en de band slijt schuin af (profiel links eerder weg dan rechts). De silentblocks zijn 1,5 jaar geleden vervangen. Een scooterzaak heeft er naar gekeken en kon geen afwijkingen vinden. De scooter heeft nu 28.000 km gereden.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Wellicht een versleten schokbreker of speling op de ophanging van het subframe zelf? Ik hoor ook mensen zeggen dat oudere Kymco's hier standaard last van hebben. Wat denken jullie?

Met de huidige band (Deestone) heb ik 2 jaar en ca. 8.000 km gedaan, dus dat is m.i. ook weer geen overmatige slijtage.
 
Advertisement - register to remove this

Een scooterzaak heeft er naar gekeken en kon geen afwijkingen vinden.
Hebben ze even vluchtig gekeken of hebben ze de scooter op de brug gehad, het wiel er af gehaald en e.e.a. grondig nagekeken?
Wellicht een versleten schokbreker of speling op de ophanging van het subframe zelf?
Schokbreker kan, maar deze zou dan meer het weggedrag beïnvloeden. Stuiteren en/of dweilen.
Lijkt mij eerder een ophangingsprobleem.
(Deestone) heb ik 2 jaar en ca. 8.000 km gedaan,
Geen idee of dat met deze band veel of juist weinig KM'S zijn.
Ligt ook aan het gebruik van de band.
Sportief rijgedrag of lekker rustig door de bochten.
oudere Kymco's hier standaard last van hebben.
Zelf heb ik geen ervaring met Kymco.
Er zullen zich vast wel forumleden melden die deze ervaring wel hebben.

Wat heb je zelf al gedaan/bekeken?
 
zal wel speling zitten op de Silent Block`s , of op de Swingarm.
Scheef achter wiel kost je een W.O.K. , is gevaarlijk ,zeker bij nat weer , Sporing klopt niet meer.
Silent blocks zijn nog goed. Een WOK lijkt me sterk, scooter rijdt gewoon goed en veilig. Enige issue is dat de band dus aan een kant sneller slijt.
Ik zal wel weer afgebrand worden en door het spreekwoordelijke slijk gehaald, maar hoe zwaar ben je?
Een kleine 90 kg.
 
Zoals de Topic Titel zegt : Achterwiel staat scheef, band slijt schuin af.
En nu ga je je Kop in het zand steken ??? scooter rijdt gewoon goed en veilig. Enige issue is dat de band dus aan een kant sneller slijt.

Dan klopt er iets niet , als ik dat zie bij mijn Scooters , ga ik dat verhelpen .
Stel : er rijd een Motor Agent achter je ... En Ja... een Motor Agent heeft enige technische kennis , dan haalt die jou geheid aan de kant en geeft jou een W.O.K.
 
Ik heb het hiervoor ook gehad met me kisbee..

Had toen blijkbaar het blok niet op de juiste manier vast gezet. En dan trekt die een bepaalde kant op.

Maar bij china scooters doe ik ook meteen de subframe vervangen (ivm roest, en demper rubbers kunnen ook zacht of scheurtjes hebben) als die slecht eruit ziet. En de demper rubber. (die slijten normaal best wel snel bij die goedkopere scooters.)

Beste is om eerst aan de rechterkant het blok vast te draaien, dan linkerkant en dan rechterkant.
 
Silent blocks zijn nog goed. Een WOK lijkt me sterk, scooter rijdt gewoon goed en veilig. Enige issue is dat de band dus aan een kant sneller slijt.

Een kleine 90 kg.
Enkele weken geleden ben ik hier te kakken gezet door iemand die mij kennelijk niet geloofde toen ik een dergelijk geval als het jouwe aan de kaak stelde.

Scheef afslijten is een Kymco-kwaal. Vooral de Dinks hebben er last van.
Dat komt door de ongelukkige geometrie van de achterkant, voor wat betreft de ophanging van de vering.
Maar ik zie ook andere merken met scheef afgesleten achterbanden.

Iemand wees mij er op smalende wijze op dat het komt door de 'bolling van de weg'.
Dat zou betekenen dat in het VK de banden aan de andere kant moeten slijten...
Iets zegt mij dat dit niet zo is.

90 KG plus je scooter en je slot, regenpak, helm, etc. komt neer op een totaalgewicht van 200KG.
Je zit dus RUIM onder het toegestane gewicht van 255 KG van de meeste scooters.
Ik vind het dus ook vreemd.
Tenzij je vaak met 2 personen rijdt.
Dan is het verklaarbaar.
 
Mijn Agility’s deden het ook,
Oplossing: ik slijp subframe ophangpunt rechts door en las hem 8mm lager vast, nu recht slijtende banden. Ik versleet banden te snel aan linkerzijde en was er zat van.
Groet,
 
Mijn Agility’s deden het ook,
Oplossing: ik slijp subframe ophangpunt rechts door en las hem 8mm lager vast, nu recht slijtende banden. Ik versleet banden te snel aan linkerzijde en was er zat van.
Groet,
Hoe oud was je scooter en hoeveel km had hij gereden toen je dit deed? En ben je achter de achterliggende oorzaak gekomen waardoor de band schuin slijt?
 
Oorzaak mij niet bekend, bouwjaar en leeftijd niet van belang want ik vervang alles, ook silent blocks en busje schokbreker.
Zoek maar eens op grote zoekmachines op afbeeldingen schuin afslijten achterwiel scooter,
Hele volksstammen hebben er last van. Kijk maar eens naar random scooters als je wandelt, het is echt een veelvoorkomend iets, ongeacht gewicht bestuurder, passagiers, aflopend wegdek wtcetc.
Heb wel eens gezocht naar een 50cc met aan beide zijden een veer, dan blijft het wiel recht, ook bij inveren.
Groet,
 
Lijkt mij vreemd als de Scooter Hagel nieuw is , het achterwiel al scheef staat.
Lijkt mij dat de Swingarm gaat torderen, en wellicht te slap is.
Maar om zomaar ff een gat 8mm lager te gaan boren lijkt mij niet de oplossing , sporing komt nauwkeurig.
Heb je het al eens gecontroleerd met een Digitaal waterpas ? verticale stand ,voor en achterwiel.
 
Oorzaak mij niet bekend, bouwjaar en leeftijd niet van belang want ik vervang alles, ook silent blocks en busje schokbreker.
Zoek maar eens op grote zoekmachines op afbeeldingen schuin afslijten achterwiel scooter,
Hele volksstammen hebben er last van. Kijk maar eens naar random scooters als je wandelt, het is echt een veelvoorkomend iets, ongeacht gewicht bestuurder, passagiers, aflopend wegdek wtcetc.
Heb wel eens gezocht naar een 50cc met aan beide zijden een veer, dan blijft het wiel recht, ook bij inveren.
Groet,
Ja, dat gevoel heb ik ook. En blijkbaar niet heel veel aan te doen.

Maar wat Brute zegt, nieuw is het goed dus er treedt ergens slijtage op.
 
Niet alleen Dinks, ook Agility's. Lees dit topic maar:
Helaas heeft die ts niet teruggekoppeld of en hoe het is opgelost.

Hier ben ik, ik was een oplossing aan het zoeken en zag dat jij het ook had
Post automatically merged:

Niet alleen Dinks, ook Agility's. Lees dit topic maar:
Helaas heeft die ts niet teruggekoppeld of en hoe het is opgelost.
Yep hier ben ik dan! Heb het zelfde probleem

Silent blokken vervangen €12,00
Nieuwe Subframe €315,00
2x Michelin Citygrip 2 €100

Nee gaat lekker zo en nu weer een band naar de knoppen zit toch echt te denken aan de veering maar ja kosten lopen zo wel op eej dealers weten het niet en Kymco via e-mail stukje naar de dealers
Post automatically merged:

Mijn Agility’s deden het ook,
Oplossing: ik slijp subframe ophangpunt rechts door en las hem 8mm lager vast, nu recht slijtende banden. Ik versleet banden te snel aan linkerzijde en was er zat van.
Groet,
Ja hoor even een subframe van 315 euro verslijpen
 
Last edited:
Ok, een nieuw (duur) subframe is dus ook geen oplossing! Ik heb nog eens goed gekeken en het zijn toch de silentblocks die te soepel lijken. Wellicht zijn er bij mij die goedkope Ali dingen ingezet. Met OEM onderdelen zal het misschien beter gaan.
 
Goedkoper en gerichter als ik onze oplossingen vergelijk,
Groet, sub frame is niet krom maar ik zal een 2de hands opkopen en uitvoeren als hij nog steeds dit vertoont
Post automatically merged:

Ok, een nieuw (duur) subframe is dus ook geen oplossing! Ik heb nog eens goed gekeken en het zijn toch de silentblocks die te soepel lijken. Wellicht zijn er bij mij die goedkope Ali dingen ingezet. Met OEM onderdelen zal het misschien beter gaan.
Ja die van mij waren origineel maar er zouden ook 125cc silent blokken zijn die stugge rubbers hebben. Mijn brommer gaat echt naar geen een dealer meer.

M’n vader zei meteen al heeft iets te maken met de mono veering want ik voel hem steeds er onderuit zakken onder het rijden. Mijn Kymco is nu 9 jaar oud en 40120 kilometers motorische heb ik m weer netjes gemaakt alleen het wiel is het probleem. Nadat er een maandje met 2 mensen is gereden en de vering is niet vervangen vandaar dat ik het verdenk..
 
Last edited:
Back
Top