Achterwiel slaat vast na montage malossi vertanding

Hallo,

Een dag nadat mijn malossi vertanding primair en secundair onder mijn zip 80cc zit. Hoor ik de vertanding. En op weg naar huis slaat mn achterwiel vast. De as is niet in beweging te krijgen.

De vertandingsdeksel krijg ik ook niet los. Er komt links en boven wel speling maar komt niet los.

Ik heb het achterwiel gedemonteerd en met een hamer op het asje geslagen. Maar hij komt nog niet los.

Iemand ideeën?
Post automatically merged:

Mijn scootermonteur die het heeft gemonteerd denkt dat ik een malossi wielas nodig heb. Me buurman denkt dat het zo heet is geworden dat het asje vast zit in de lager. Er zat wel olie in
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt mij ook een vastgelopen lager , als deze in het huis geborgd zit kan het nog een hele klus worden . Maar heb je dan geen garantie op de reparatie , denk dat er iets fout is gegaan met montage.
 
Lijkt mij ook een vastgelopen lager , als deze in het huis geborgd zit kan het nog een hele klus worden . Maar heb je dan geen garantie op de reparatie , denk dat er iets fout is gegaan met montage.
Garantie zou ik niet weten. Is niet echt een scooter zaak ofzo. Volgens hem ligt het aan de orginele wielas
Post automatically merged:

denk dat er iets fout is gegaan met montage
Dit zou best kunnen hij was ook vergeten de kraallager over te zetten naar de nieuwe as
 
Last edited:
Ik heb even op een filmpje gekeken hoe het zit , als het hetzelfde is , helpt het niet om op je wielas te slaan , de as kan niet naar achter . je zult het deksel er naar voren af moeten zien te krijgen.
 
Hallo,

Een dag nadat mijn malossi vertanding primair en secundair onder mijn zip 80cc zit. Hoor ik de vertanding. En op weg naar huis slaat mn achterwiel vast. De as is niet in beweging te krijgen.

De vertandingsdeksel krijg ik ook niet los. Er komt links en boven wel speling maar komt niet los.

Ik heb het achterwiel gedemonteerd en met een hamer op het asje geslagen. Maar hij komt nog niet los.

Iemand ideeën?
Post automatically merged:

Mijn scootermonteur die het heeft gemonteerd denkt dat ik een malossi wielas nodig heb. Me buurman denkt dat het zo heet is geworden dat het asje vast zit in de lager. Er zat wel olie in
Morgen,
Het kan zijn dat de Malossi primair en secundair gewoon niet passen, behalve met wat forceren. Wanneer je het filmpje bekijkt, gaat het om een Vespa blok, en daar gaan echt andere afmetingen in. Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat een monteur zo oenig is..
een andere mogelijkheid is dat er met het afpersen van tandwielen iets is misgegaan. Of het oppersen waardoor er een niet zichtbare vervorming van de as optreedt waardoor er geen speling meer is tussen tandwielen waar ie wel moet zijn.
Je deksel van de tandwielbak is vermoedelijk niet meer te redden, en ik zou er de slijptol op zetten om de zaak los te krijgen.
Je hebt echt pech met deze klus.
 
Deksel losgekregen. Rechter tandwiel eruit gehaald, maar de rest zit muurvast. Ik zie ook spaantjes tussen de tandjes zitten. Ik heb wat fotos gemaakt, hoe moet ik die toevoegen?
Post automatically merged:

Fotos:
 

Attachments

  • EDBE40C2-7665-4C6F-9D26-324E04E02DA9.jpeg
    EDBE40C2-7665-4C6F-9D26-324E04E02DA9.jpeg
    181.7 KB · Views: 53
  • EF3806AB-4F67-4D13-95BB-DE54B45110C0.jpeg
    EF3806AB-4F67-4D13-95BB-DE54B45110C0.jpeg
    212.6 KB · Views: 46
  • 947344D8-7BE2-45BD-990A-EE63FB15D0D9.jpeg
    947344D8-7BE2-45BD-990A-EE63FB15D0D9.jpeg
    275.6 KB · Views: 44
  • 29F439B6-8E86-492F-A098-F8D1243A8DE6.jpeg
    29F439B6-8E86-492F-A098-F8D1243A8DE6.jpeg
    196.6 KB · Views: 47
Deksel losgekregen. Rechter tandwiel eruit gehaald, maar de rest zit muurvast. Ik zie ook spaantjes tussen de tandjes zitten. Ik heb wat fotos gemaakt, hoe moet ik die toevoegen?
Post automatically merged:

Fotos:
Heel raar dat het allemaal niet past, maar of ik heb het verkeerd. maar hoort er geen washer tussen die primair-secundaire as te zitten? heb je ook je achterwiel lager vervangen? en je ingaande as lager.
 
Er is een stuk van het glijlager in het deksel afgebroken en zit tussen een tandwiel en opstaande rand van glijlager. Dit blokkeert de rest.
Ik denk dat de wielas aan de dekselkant niet rond meer was, en in het glijlager geforceerd is. Waarom? Vermoedelijk verkeerd geperst of vervormd wegens beuken met een hamer.
 
Deze overbrengingen zouden moeten passen.
Ik heb nog eens goed naar de foto's gekeken, maar bij foto 3 zit er niet een stuk van het glijlager tussen het tandwiel en opstaande rand van het glij lager. Gelukkig maar.
Hou je het idee van Brute Force over: tandwielen die niet goed in elkaar passen.
Schiet me nog een idee te binnen. Het grote tandwiel op de as naar het achterwiel is vervangen, vanwege een andere secundaire verhouding.
Ik heb gemerkt dat de positie van dat tandwiel op de as nauw luistert. Het is de as aan de rechterkant op foto-1. En het tandwiel is erop 'geschoven' richting wielmoer en wordt dan tegengehouden doordat de as breder wordt. Maar er moet een kleine afstand tussen die verbreding en het tandwiel zitten. Kijk maar naar de foto. Wanneer die afstand niet klopt loopt het tandwiel aan en krijg je het vertandingsdeksel er niet goed op.
Succes verder.
PS: twee ringetjes, washers: op het asje met twee tandwielen, tussen de aandrijving vanaf de koppeling, en de as van het achterwiel
 

Attachments

  • secundair2.jpg
    secundair2.jpg
    169.8 KB · Views: 43
Last edited:
Deze overbrengingen zouden moeten passen.
Ik heb nog eens goed naar de foto's gekeken, maar bij foto 3 zit er niet een stuk van het glijlager tussen het tandwiel en opstaande rand van het glij lager. Gelukkig maar.
Hou je het idee van Brute Force over: tandwielen die niet goed in elkaar passen.
Schiet me nog een idee te binnen. Het grote tandwiel op de as naar het achterwiel is vervangen, vanwege een andere secundaire verhouding.
Ik heb gemerkt dat de positie van dat tandwiel op de as nauw luistert. Het is de as aan de rechterkant op foto-1. En het tandwiel is erop 'geschoven' richting wielmoer en wordt dan tegengehouden doordat de as breder wordt. Maar er moet een kleine afstand tussen die verbreding en het tandwiel zitten. Kijk maar naar de foto. Wanneer die afstand niet klopt loopt het tandwiel aan en krijg je het vertandingsdeksel er niet goed op.
Succes verder.
PS: twee ringetjes, washers: op het asje met twee tandwielen, tussen de aandrijving vanaf de koppeling, en de as van het achterwiel
Ik heb het opgemeten en het is 29,25mm
 
Ja, precies daar.
Schoonmaken, tandwiel beter op zijn plek zetten, en vreet sporen gladschuren/poetsen.
En dan in elkaar zetten.
Maar misschien vergeet ik nog wat..
Je gaat zien dat de overbrenging net iets te veel is. Zeg maar een te groot voortandwiel voor de power die je hebt.
Windje mee zou je op de 80 of iets hoger kunnen komen, en wind tegen of brug op inkakken.
Maar dat moet je zelf gaan ervaren.
 
Last edited:
Nee geen lagers vervangen. En ik heb niks gehoord over een washer
ik zie wel dat er 1 qasher in je karte helft zat, het enige wat ik kan bedenken is, heb je je vertanding wel goed ingereden omdat het allemaal nieuw is, aangezien alles nog lekker in moet slijten. naa 500 km tot 2000 dacht ik.
 
Back
Top