Achterwiel loopt aan?

DonJohnSon1999

Well-Known Member
Lopen een 4t en 2t even zwaar als je er gewoon naast loopt met de motor uit?

Mijn oude 2t (NRG,2003) kan ik gemakkelijk vooruit duwen. Piaggio iGet(2018) 4t moet ik vrij hard duwen, loopt wel echt zwaar. Nu dacht ik dat een 4t nu gewoon zwaarder is of zwaarder 'loopt.'
 
Advertisement - register to remove this

Strakker ligt aan de afstelling,niet het type motor. gewoon op de bok zetten en het wiel draaien. Hoe harder je hem een zwiep geeft des te langer hij uit draait.Draait hij kort door(korter als je van de slinger die je hem gaf verwachten mag) is de kans groot je rem aanloopt.
je ziet op het oog wel of hij netjes uitloopt zo je verwacht of hij geremd word.
als je het dan nog niet zeker bent of hij aanloopt door de rem kan je de rem los maken en de hevel zoveel mogelijk naar achteren trekken (dan zou hij volledig vrij moeten lopen) dan weer eens kijken.
 
Ook is het mogelijk dat de (beweegbare poelie) van de koppeling niet meer goed kan terug schuiven.
Hierdoor is er geen volledige vrijloop mogelijk waardoor het wiel zwaar gaat draaien als je er mee wandelt.
In dit geval ook op de middenbok zetten en aan het achterwiel draaien zoals Telefonica2 al aangaf.

Als de motor gestart is en hij staat op de middenstandaard, draait het achterwiel dan mee, of is dit lichtjes waarneembaar?
En is het verschil met een warme of koude motor groot of?
 
Oei, nu ik jullie reacties lees moet ik wel even goed gaan controleren. Hij draait niet eens stationair mee… ik dacht dat het zo hoorde, ook omdat de topsnelheid wel gewoon bereikt wordt. Alvast bedankt, ik kom erop terug
 
Denk dat de meeste wrijving komt door de vertanding. Piaggio 4takt scooters zijn erg kort vertand.

Ook zit de ingaande primaire as in een enkele lager en het achterwiel tandwiel ook..

De rest van de assen hebben geen lagers maar zitten in een carter passing.

Het kan zijn als de olie stand van de vertandsolie wat te laag is. Er geen olie of weinig olie tussen het aluminium van het carter en de as komt..
En dan kan het wat gaan wrijven..

Heb een zelfde soort probleem gehad. Maar dit keer doe ik er wel wat meer olie erbij.
 
Back
Top