Achterrem komt niet op druk

UndercoverNL

Active Member
De titel spreek aardig voor zich, nadat de vorige eigenaar de voor rem heeft ontlucht, maar er achter kwam dat de schroeven van het achter remvloeistof reservoir zacht waren en enorm vast zaten heeft hij het maar aan mij overgelaten. Nou waren gelukkig met wat flinke klappen van de hamer en een platkop die schroeven er nog wel uit te krijgen, waar ik inderdaad donker grijze remvloeistof aan trof waarvan ik niet wil weten hoelang het er al in zat. Hoe dan ook, ik al die remvloeistof er uit pompen, daarna een nieuwe lading gevuld, die ik op druk wilde gaan zetten, maar na 4 uur geklooi ben ik er van overtuig dat er iets goed mis gaat, ik krijg de rem op dezelfde druk als hij stond met de vorige, oude remvloeistof, maar niet verder. Oftewel, te zacht, hij kan tot het handvat ingeknepen worden.

Om dit alvast uit te stellen, ik doe het als volgt:
- Slangetje op nippel, welke ik naar boven houd om de lucht te laten ontsnappen.
- Paar keer de rem indrukken om druk op te bouwen.
- Nippel open voor 2 seconde.
- Nippel dicht.
- Rem loslaten
- herhalen...
Dit heeft gewerkt tot een bepaalde druk, maar daarna wil hij maar niet verder op druk komen, er komen nog steeds regelmatig belletjes uit de nippel zodra ik dit proces doe, maar ik heb er inmiddels 500ml remvloeistof door heen gepompt en er blijft, maar lucht uit komen, terwijl de remvloeistof al zeker 5 keer rond gegaan is.

Natuurlijk zorg ik er voor dat de bodem van het reservoir niet droog komt te staan. En er komt een straaltje uit de bodem wanneer ik de rem inknijp, wat normaal is als de rem (enigszins) druk heeft.

Maar er lekt geen remvloeistof, en hij bouwt wel iets van druk op dus een lek lijkt me ook onwaarschijnlijk. Maar dit kan als nog het geval zijn vanaf een bepaalde druk.

Ik snap dat dit soort dingetjes lastig op afstand te verhelpen zijn, maar ik hoop toch dat iemand mij nog tips kan geven over wat hier fout gaat.

Ik denk dat iedereen het zo onder andere wel weet maar het gaat weer eens over mijn 2t Aerox uit 2009.
 
Advertisement - register to remove this

Koperen ringetjes van de Banjo Bouten Vervangen ? of deze goed warm gemaakt en terug geplaatst ?
als het Circuit lucht dicht is . leiding etc etc ,,, zal er nog steeds lucht in het Circuit zitten .
Anders zijn de Plunjers in de rempomp aan vervanging toe.
Ik ververs Remolie met een grote Injectie spuit .
 
Koperen ringetjes van de Banjo Bouten Vervangen ? of deze goed warm gemaakt en terug geplaatst ?
als het Circuit lucht dicht is . leiding etc etc ,,, zal er nog steeds lucht in het Circuit zitten .
Anders zijn de Plunjers in de rempomp aan vervanging toe.
Ik ververs Remolie met een grote Injectie spuit .
koperen ringetjes van de banjo bouten?? daar praat je even Chinees haha. De "banjo bouten" is de nippel op de rem correct? Heeft deze koperen ringgetjes? :tearsofjoy:
 
Banjo Bout , ringetje , Slang aansluiting. ringetje ...

Sorry Hoor ??? die Bout heet nu eenmaal zo ... ( vorm van een Banjo is de aansluiting) Snappie ???
Probeer het alleen maar duidelijk uit te leggen .
En ??? Banjobout in het Chinees heet : 班卓琴螺栓

Dus ik sprak geen Chinees .
 
Last edited:
Banjo Bout , ringetje , Slang aansluiting. ringetje ...

Sorry Hoor ??? die Bout heet nu eenmaal zo ... ( vorm van een Banjo is de aansluiting) Snappie ???
Probeer het alleen maar duidelijk uit te leggen .
En ??? Banjobout in het Chinees heet : 班卓琴螺栓

Dus ik sprak geen Chinees .

"daar praat je even Chinees voor mij" moet ik er eigenlijk van maken excuus, want heb even geen idee wat dat is. Maar na even mijn beste vriend google gebruikt te hebben lijkt dat dus op de nippel op de rem? Waar je het slangetje op aan sluit waarmee je hem ontlucht. Correct?
 
Waar je ontlucht is op de Remklauw , daar zit de ontluchtings nippel .
Soms kan je valse lucht trekken als die BANJO Bout los is geweest , dan dichten die koperen ringen niet goed (meer) af... dan kan je Pompen tot dat je een ons weegt .
Remleiding achter is vrij lang , kan lange tijd duren tot dat die met Pompen op druk is , Daarom gebruik ik een injectie Spuit van de Apotheek , zuig de olie uit het Potje... wel Olie op pijl houden in het Potje tijdens het zuigen met die spuit .
 
Ik heb er destijds nog nieuwe remblokjes op gegooit om te proberen of dat het probleem was maar dat maakte het alleen maar erger, waarna de rem op en gegeven moment op slot sloeg bij het achteruit rijden en uiteindelijk is hij letterlijk een remblokje en een zuiger verloren tijdens het rijden en heeft hij de remschijf krom getrokken, die was klaar voor de sloop.

Inmiddels zit er een ander remblok onder en deze wilt niet eens op druk komen, de slang zit niet verstopt want als ik de bout er uit haal komt daar wel gewoon remvloeistof uit, maar als ik hem probeer te ontluchten komt er 0 remvloeistof uit de nippel. En pompen heeft ook geen zin.
 
dan heb je grote kans dat de hoofdrem cilinder inwendig lekt , ook hoort hij als je de rem inknijpt de olie niet in het reservoir te spuiten
En er komt een straaltje uit de bodem wanneer ik de rem inknijp, wat normaal is als de rem (enigszins) druk heeft.
Waarschijnlijk is dan ook de bodenklep in de cilinder lek , zo bouw je nooit genoeg druk op .
 
dan heb je grote kans dat de hoofdrem cilinder inwendig lekt , ook hoort hij als je de rem inknijpt de olie niet in het reservoir te spuiten

Waarschijnlijk is dan ook de bodenklep in de cilinder lek , zo bouw je nooit genoeg druk op .
Wat is de hoofdrem cillinder? de oude rem had namelijk wel enigzins druk, niet veel, maar wel wat, en deze daar komt überhaupt helemaal niks uit de nipel op de rem.
En zo ver ik hoor is het normaal dat er een straal uit het remvloeistof resevuar komt als je remt.
 
dan heb je grote kans dat de hoofdrem cilinder inwendig lekt , ook hoort hij als je de rem inknijpt de olie niet in het reservoir te spuiten

Waarschijnlijk is dan ook de bodenklep in de cilinder lek , zo bouw je nooit genoeg druk op .
ik heb het even gecheckt en het straaltje is inderdaad volkomen normaal want dat hebben allebei mijn roxjes op de 3 wel goed werkende remmen. Inmiddels heeft de rem in kwestie wel weer druk, zo als eerst, maar weer niet genoeg, wat wel veranderd is met de andere remklauw is dat er niks meer uit de nippel komt...
 
Wat is de hoofdrem cillinder?
De hoofdrem cilinder is die waaraan in het geval van een brommer / scooter de remhandel aan zit , In het geval van een auto het rem pendaal.
Als deze inwendig langs de zuigers lekt , heb je wel druk maar niet het maximale wat hij behoort te geven , een deel daarvan zal terug stromen in het reservoir , wat je dan ook hebt zien gebeuren. Soms is er met een revisie set nog eer te behalen aan de cilinder ( mits deze onbeschadigd is , en wordt gehoond). Maar ik denk als je alle kosten tegen elkaar afzet je beter een nieuwe kunt halen
 
De hoofdrem cilinder is die waaraan in het geval van een brommer / scooter de remhandel aan zit , In het geval van een auto het rem pendaal.
Als deze inwendig langs de zuigers lekt , heb je wel druk maar niet het maximale wat hij behoort te geven , een deel daarvan zal terug stromen in het reservoir , wat je dan ook hebt zien gebeuren. Soms is er met een revisie set nog eer te behalen aan de cilinder ( mits deze onbeschadigd is , en wordt gehoond). Maar ik denk als je alle kosten tegen elkaar afzet je beter een nieuwe kunt halen
het remvloeistof reservoir bedoel je? Er is toch niks meer als het remvloeistof reservoir, de remkabel, en de remklauw met de remblokjes er in?
Hoe dan ook, bij mijn rechter rem welke hard als beton is, komt er ook gewoon een straaltje omhoog als je de rem in knijpt, net zo als bij de andere aerox.
 
Onder het reservoir zit de cilinder welke ingedrukt wordt door je hendel als je die inknijpt , hierin zitten naar gelang de uitvoering 1 of 2 zuigers met rubberen manchetten die naar voren gedrukt worden , deze sluiten dan de opening van het reservoir , die de ruimte voor de zuiger vult als je de rem loslaat , en drukt de olie door de bodemklep de leiding in , waar deze op de zuiger van de remklauw eindigt , en de zuiger vooruit beweegt en de remblokken aanduwt. Spuit de olie terug het reservoir in is dat een teken dat de manchet die om de zuiger zit , remolie doorlaat welke terug het reservoir inloopt. De remblokken worden vrij gegeven doordat als je de hendel loslaat de zuiger weer naar achter beweegt en de olie de druk verliest , en de blokken worden terug getrokken door het manchet wat om de zuiger in de remklauw zit. De olie die je terug ziet stromen in het reservoir is waarschijnlijk de olie die terug loopt als je de rem loslaat. Als je de tekening hieronder bekijkt zie je ook dat het reservoir afgesloten dient te worden als je de rem in knijpt . Dit is een willekeurige schets over de werking van de cilinder . De druk wordt dus opgebouwd voor de manchet , en lekt deze dan krijg je druk verlies.
 

Attachments

  • blob.jpg
    blob.jpg
    41.9 KB · Views: 1
Onder het reservoir zit de cilinder welke ingedrukt wordt door je hendel als je die inknijpt , hierin zitten naar gelang de uitvoering 1 of 2 zuigers met rubberen manchetten die naar voren gedrukt worden , deze sluiten dan de opening van het reservoir , die de ruimte voor de zuiger vult als je de rem loslaat , en drukt de olie door de bodemklep de leiding in , waar deze op de zuiger van de remklauw eindigt , en de zuiger vooruit beweegt en de remblokken aanduwt. Spuit de olie terug het reservoir in is dat een teken dat de manchet die om de zuiger zit , remolie doorlaat welke terug het reservoir inloopt. De remblokken worden vrij gegeven doordat als je de hendel loslaat de zuiger weer naar achter beweegt en de olie de druk verliest , en de blokken worden terug getrokken door het manchet wat om de zuiger in de remklauw zit. De olie die je terug ziet stromen in het reservoir is waarschijnlijk de olie die terug loopt als je de rem loslaat. Als je de tekening hieronder bekijkt zie je ook dat het reservoir afgesloten dient te worden als je de rem in knijpt . Dit is een willekeurige schets over de werking van de cilinder . De druk wordt dus opgebouwd voor de manchet , en lekt deze dan krijg je druk verlies.
o jo, ik had me daar nooit in verdiept haha, maar gezien een revisie setje al gouw 15 euro kost en je een hele nieuwe rem met remvloeistof reservoir hebt voor €20 denk ik dat dat dan de beste keuze is.
 
Het kan ! dus de hoofdrem cilinder zijn , als je dit filmpje bekijkt krijg je ook de uitleg van een enkele zuiger te zien welke op een scooter zit , dit is het eerste gedeelte , de rest gaat over een dubbel systeem welk niet van toepassing is. Maar zoals met alles meten van de druk is weten.
 
Back
Top