Achterpoulie zit vast in achterkant

Lars18

New Member
Hoi, ik heb een piaggio zip iget 4t 2018. Laatst had ik een rinkelend geluid bij mijn carter dus maakte ik hem open. Heb een paar dingen vervolgens eruit en erin gedaan maar niet echt iets veranderd, geluid bleek een losse carterbout te zijn. Carter weer dicht, even een testritje om te kijken of alles het nog goed deed. Ik rijd 100 meter en opeens valt mijn scooter uit. Start ook niet meer en krijg ook niet geluid alsof hij probeert te starten. Ik doe de carter weer open en zie vervolgens dit (kijk de fotos). De achterpoulie is in de achterkant gegaan. Wat is hier gebeurd en hoe fiks ik het. Alvast bedankt voor de reactie.
 

Attachments

  • IMG_6674.jpeg
    IMG_6674.jpeg
    212.4 KB · Views: 15
  • IMG_6675.jpeg
    IMG_6675.jpeg
    204.5 KB · Views: 15
  • IMG_6676.jpeg
    IMG_6676.jpeg
    165.1 KB · Views: 15
Advertisement - register to remove this

Zit het binnen lager nog in de poelie ( naaldlager) , zit de kop[peling recht op de as . Kun je de gehele koppeling als je de moer vastdraait bewegen , naar je toe trekken , zodat hij van het carter los komt ? Heb je misschien een afstandbus vergeten ? Als de koppeling van de as hebt , kun je dan de as in en uit het carter bewegen ?
 
Ik ben niet zo heel goed met scooters en alle termen maar volgens mij zit de naaldlager er nog wel in. Koppeling lijkt recht te zitten en beweegt niet als hij vast zit. Wat is de afstandsbus precies? Want de poelie draait wel goed als ik hem iets naar me toen trek met de moer los misschien moet er dan iets tussen?
 
Dat is dus een afstandsring /bus . Ik denk dat die bus /ring , ergens moet zitten , na de vertanding tegen die opstaande rand , dan komt daar je buitenste kogellager tegenaan . ( denk ik) . Dat je de motor niet kunt starten , komt omdat de poelie tegen het carter aanzit . Maar hij zou , als je de v-snaar eraf laat , en het carterdeksel monteert , moeten starten .
 
Oke dus als ik het goed begrijp denk je dat aan de achterkant van de poelie nog een bus/ring moet zitten. Maar wat voor bus of ring moet dat dan zijn? En kan ik hem dus proberen te starten zonder v snaar maar dan wel met die bus/ring of zonder?
 
Je kan hem zonder de koppeling laten draaien , v-snaar drijft de koppeling aan , maar zou wel het carterdeksel met een paar bouten vast zetten , anders zit waarschijnlijk de bendix los , en kan de starterkrans beschadigen
denk je dat aan de achterkant van de poelie nog een bus/ring moet zitten.
Ik denk dat de ruimte die je nu tekort komt , opgevuld is geweest door een ring/bus , hij heeft het voor die tijd wel goed gedaan ?
Als je aan het achterwiel draait , gaat de as dan ook mee , waar de koppeling op zit ? Kan het zijn dat er met demonteren iets is gevallen , zonder dat je het hebt gemerkt ?
Post automatically merged:

Ik heb even bij Zandri op de tekening gekeken , nr 4 is een borgclip die zo te zien op de as zit

Klopt die tekening bij jou koppeling ?
 
Oke ik zal het zo proberen. Hij reed eerst wel normaal ja. As draait inderdaad mee met het wiel. En er ligt niks onder mijn scooter dus denk niet dat er iets gevallen is. Op filmpjes die ik zie zit er ook niks achter de koppeling. Ik dacht dat misschien de as een beetje schuin zou kunnen zitten maar ik weet niet hoe ik dat goed kan zien.
 
Dan zou de hele koppeling scheef zitten , zou je kunnen zien door een rij over de achter poelie naar voren te houden , moet dan evenwijdig lopen met de vario poelie . Is de as zelf krom , kun je dat gemakkelijk zien , als je het achterwiel draait , as moet dan niet slingeren . Dat de as scheef zit kan haast niet , moet je merken aan je vertanding , als het wiel draait . En zou de keerring gaan lekken
 
Dan zou de hele koppeling scheef zitten , zou je kunnen zien door een rij over de achter poelie naar voren te houden , moet dan evenwijdig lopen met de vario poelie .
Sorry maar dit stukje snap ik niet echt
Post automatically merged:

Hij loopt idd wel zonder koppeling, als de achterpoulie dan schuin zou zijn zou dat dan opgelost kunnen worden met een nieuwe achterpoelie?
 
Last edited:
Een rij is een recht stuk plat , je poelie loopt aan de achterkant in het carter aan , dus als hij scheef zit , wijkt de rij naar de voorkant van de scooter weg , terwijl hij in lijn moet staan met de vario . Dit kun je dan ook met de gemonteerd v-snaar doen , en de rij langs de snaar houden , of deze recht loopt . loopt alles recht , is het toch een kwestie dat er iets niet goed is gegaan met de montage , zit nr 4 er ook in ( circlip) , deze houdt het lager op z'n plaats . Hij heeft tot het rinkeltje het wel altijd goed gedaan ? Heb dit een beetje overdreven getekend , maar zo kun je zien wat ik bedoel , de poelie is scheef , of hij zit te ver naar binnen . ( ik gok op het laatste)
 

Attachments

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    16.3 KB · Views: 4
Ja hij is dan denk ik wel recht. Ik ga dan het ringetje proberen als ik er een kan vinden. Eerder liep hij inderdaad goed ook met het rinkeltje. Bedankt voor de goede hulp ik hoop dat het dan is opgelost.

Dan heb ik wel nog een extra vraag voor als je dat toevallig weet, bij aankoop van de scooter miste er een paar carterbouten en ik probeerde er weer nieuwe in te doen maar ze gaan maar niet vast, ik kan ze er gewoon induwen zonder kracht en zo gaan ze er ook weer uit. Het zijn er best wel wat dus weet je hoe ik dat kan fiksen of moet ik het doen met de bouten die er nog in zitten?
 
Dan zal de draad in het carter verrot gedraaid zijn , het zijn neem ik aan m6 bouten , en het carter draagt mede bij tot de stijfheid van het carter . Het beste is het om de draad te repareren met m6 helicols , en de bouten te monteren , met de voor geschreven spanning , en een beetje kopervet op de draad . Kijk je ook nog even of die circlip goed gemonteerd is , deze houd dat lager op zijn plek
 
Ik heb het geprobeerd met de circlip maar hij lijkt te dun te zijn. Ik deed hem erop maar hij zat er nog steeds tegenaan. Toen deed ik er een paar achter elkaar op om te kijken of hij dan wel ver genoeg zou zijn en daardoor kon hij wel goed ronddraaien totdat ik de bout vastmaakte van de koppeling waardoor ze meer naar achter werden gedrukt. Moet er niet een dikker ringetje of busje achter?
 
Heb hier nooit een shim gezien, wel deze sleepschade. Vermoedelijk speling op de lager van je primaire as/+pakking.
Ook kan het zijn dat je poullie schaal krom is, dit kan je testen om hem even vlak te leggen.
 
De koppeling schuif je over de primaire as, tegen de vertandingsdeksel aan. Deze wordt geperst in een lager en de keering zie je zitten achter je koppeling.

Horizontale speling zou je kunnen controleren door de as heen en weer te bewegen, maar dan moet je ongeveer weten hoeveel het mag zijn.

Toen ik dit probleem had heb ik de vertandingsdeksel losgemaakt en de as eruit gehaald en er opnieuw ingetikt. Dit zou ik eerst proberen.

Als het lager ingesleten is aan de binnenkant is mogelijk de primaire as naar binnen geschoven en moet je het lager vervangen.
 
Back
Top