Achterlicht werkt niet peugeot speedfight 2

Fedric

Well-Known Member
Hallo allemaal

Ik heb een vraag dus mijn achterlicht van mijn speedfight 2 werkt niet meer ik heb de kappen er af gedaan en de draden en stekers nagekeken maar ik zie niks dat kapot is.
Ik heb er al een nieuw lampje ingestokken maar de werkte ook niet.
ik weet niet welke zekering naar het achterlicht loopt en wil ook niks uit elkaar beginnen halen omdat het dan misschien kapot gaat.
Mijn vraag is zouden jullie weten waar het probleem zit alleen het achterlicht is kapot en sinds ik nu veel in de donker rij is dit egt wel nodig ik weet wel dat het probleem (denk ik) is gestart toen in mijn brommer heb gewassen het enigste waar ik nog niet heb naar gekeken is de spanningsregelaar maar sinds alles nog werkt (behalve achterlicht) denk ik niet dat het hier aan licht.

Batterij is het zwz niet sinds deze een maand geleden pas is vervangen
 
Advertisement - register to remove this

De gehele unit brand niet?
Zowel achterlicht als remlicht?
Je kan het doormeten met een multi meter om te kijken of spanning op de draden staat.
Er is volgens mij maar 1 zekering en die zit bij de bak van de accu.
 
De gehele unit brand niet?
Zowel achterlicht als remlicht?
Je kan het doormeten met een multi meter om te kijken of spanning op de draden staat.
Er is volgens mij maar 1 zekering en die zit bij de bak van de accu.
Nee het remlicht werkt wel alleen het achterlicht niet.
ik heb de lamp al vervangen door een nieuwe en de draden eens nageken maar zie niet zoveel.
En wij je toevallig hoe ik dit moet uitmeten weet niet precies wat ik moet gaan uitmeten en wat ik dan moet meten van waarde
 
Misschien is de connector van je achterlichtarmature deels losgeschoten of een pinnetje eruit getrokken.
Heb je de fitting gecontroleerd of deze goed contact maakt met het lampje en niet geoxideerd is?
 
Misschien is de connector van je achterlichtarmature deels losgeschoten of een pinnetje eruit getrokken.
Heb je de fitting gecontroleerd of deze goed contact maakt met het lampje en niet geoxideerd is?
Ja dat heb ik nagekeken ziet er niet geoxideerd uit ik ben egt ten einde raad ik weet ook niet egt wat ik moet gaan uitmeten om het te weten natuurlijk als iemand weet hoe je je achterlicht uitmeet en wat de waardes moeten zijn zou ik al een stuk meer weten ik wil hem ook niet naar een scooterzaak brengen omdat ik weet dat deze brommer veels te hard loopt en ik ook niet weet hoe duur het is voor juist een achterlichtje te laten maken
 
Hoe hard een scooter loopt zou voor hun niet uitmaken.
Zolang de pin pas het maar doet.

Ik ben geen held in door meten maar ik zou gewoon ff youtube raadplagen dan heb je er ook beeld bij.

Je hebt in ieder geval een multimeter nodig.
Je kan de kabels nakijken op breukje knikjes corrosie.
Maar ook waar je de lamp er in doet.
Er zitten volgens mij soort veerplaatjes in.

Als deze te lam zijn of naar achter gedrukt maken ze ook slecht contact.
Je kan de scooter een keer laten lopen.
De licht kap er af halen en eens een beetje wiebelen schuiven draaien met het lampje.

Als hij dan wel aan springt zit het waarschijnlijk in de unit zelf.
Of zelfs een ander achterlicht proberen als je er misschien 1 hebt. ( unit zelf dan bedoel ik.)
 
Hoe hard een scooter loopt zou voor hun niet uitmaken.
Zolang de pin pas het maar doet.

Ik ben geen held in door meten maar ik zou gewoon ff youtube raadplagen dan heb je er ook beeld bij.

Je hebt in ieder geval een multimeter nodig.
Je kan de kabels nakijken op breukje knikjes corrosie.
Maar ook waar je de lamp er in doet.
Er zitten volgens mij soort veerplaatjes in.

Als deze te lam zijn of naar achter gedrukt maken ze ook slecht contact.
Je kan de scooter een keer laten lopen.
De licht kap er af halen en eens een beetje wiebelen schuiven draaien met het lampje.

Als hij dan wel aan springt zit het waarschijnlijk in de unit zelf.
Of zelfs een ander achterlicht proberen als je er misschien 1 hebt. ( unit zelf dan bedoel ik.)
Een unit heb ik niet liggen ik moet straks nog rijden en ga dan eens kijken als ik wiebel of het dan werkt maar ik denk het niet sinds ik er al een nieuwe lamp heb ingedaan en mijn remlicht gewoon wel werkt

Dat van die scooterzaak tja alleen wat kost het ga geen 100 euro voor een achterlicht dat niet werkt maar ja
 
Ik ben net thuis heb eens gefriemeld en beetje vanalles geprobeerd tijdens ik naar huis ree maar nog steeds het zelfde probleem remlicht werkt gewoon licht werkt niet morgen eens uitmeten en kijken of de kabel überhaupt nog stroom krijgt ik hou jullie op de hoogte!
 
Ok dus ik heb gisteren alles geprobeert en uitgemeten op mijn speedfight

eerst heb ik all mijn kappen er af gedaan daarna alle stekkertjes opengedaan ook de stekkers die totaal niet met het achterlicht te maken hadden heb ik opengedaan uitgekuist uitgeblazen met de perslucht en daarna contact spray op gedaan dan heb ik alle draden nagekeken op schade of breuken daarna alle draden eens goed vastgedraaid waar er schroefjes op zaten daarna heb ik aan mijn achterlicht de klemmetjes vervangen en de beugels die aan het achterlicht zelf eens afgeschuurd en er terug op gestoken toen heb ik eens gemeten van de - pool op de accu naar de lichtdraad die van die spoel komt er kwam 6v op de draad toen heb ik eens gemeten van de remdraad en de lichtdraad toen versprong mijn meter de hele tijd geen idee wat dat was en toen eens gemeten van lichtdraad naar aarding en remlicht naar aarding daar kwam 0 op ik merkte wel toen ik zeg maar van de remlichtdraad naar de gewone draad mete er toen tussen de 15 a 21 op kwam en ik vraag mij af of dit niet te veel was maar goed ik kwam er niet uit wat het probleem was dus heb heel de brommer terug in elkaar gestoken en het probleem zo gelaten omdat ik er egt gewoon niet aan uit geraak heb geen zin meer om alles te gaan open vijzen en eraf te halen maar als jullie weten wa het is of hoe ik het zou kunnen oplossen laat het mij dan zeker weten ik dacht misschien gewoon een kabel van mijn voorlicht sinds die nog werkt naar mijn achterlicht te leggen maar ik vroeg mij af of dit wel een goed idee was...
 
Jouw achterlicht werkt met wisselspanning vanaf de spoelen achter je vliegwiel.
Dus de meter moet op wisselspanning (V~) staan.
Had je zo gemeten?
 
Hallo allemaal ik heb eens geluisterd bij mij op school bij een leerkracht die elektriciteit geeft en die zij dat wss mijn massa stuk of onderbroken is dus hij zij toen dat ik een kabel moet trekken van aan mijn achterlicht massa naar mijn frame heb ik gedaan en raad eens hij werkt! Ik heb hier zo lang achter gezocht en hij werkt terug hij zij alleen dat ik nu wel mijn lichtknop nooit meer mag uitzetten sinds er geen weerstand meer om mijn aarding zit en als ik dat doe zou mijn lichtspoel kapot gaan maar ja van tegen woordig mag je tog niet meer zonder achterlicht en voorlicht rijden dus dat maakt mij niet uit ik ben gewoon blij dat dit eingelijk is opgelost en ik geen fietslampje meer op mijn brommer moet doen! Bedankt iedereen!
 
Goeie diagnose van je leraar.

Deze slechte massa verklaart ook de rare spanning de je gemeten hebt nl. tussen de 15 en 21 Volt.
Je koppelt op deze manier de wisselspanning van de lichtspoel tegen de gelijkspanning van de accu via de twee gloeidraadjes van remlicht en achterlicht.

Als je goed had opgelet moet je ook opgevallen zijn dat het remlicht niet de volle lichtsterkte had en dat beide gloeidraadjes van zowel remlicht als achterlicht, licht gaven als je de een remhendel inkneep.

Alleen die opmerking van je leraar dat je het licht niet mocht uitschakelen snap ik niet en is volgens mij ook niet zo.
Deze extra massakabel vervangt gewoon de slechte kabel en het elektrische circuit is dus weer zoals van ouds.

Wat wel het geval was, is dat bij deze onderbroken massa de stroom die door het duplolampje liep als je de rem in kneep ook via de lichtspoel van de stator liep echter de stroom die er liep werd begrensd door de weerstand van beide gloeidraadjes van het duplolampje.

Maar goed, fijn dat alles weer werkt.
 
Back
Top