Achterlicht, knipperlicht en dashboard geen stroom

TeZeR

New Member
Basis info:
- AGM GP1 2009 (eerste en enige eigenaar)
- Ouderhoud eerste paar jaar via dealer, laatste 10 jaar zelf aan gesleuteld.
- Vorig jaar de kickstarter vervanger en nieuwe (gel) accu geplaatst.
- Kilometerstand +/- 25.000 (maar een keertje gereviseerd rond de 20k)

Afgelopen najaar heb ik hem werkend in de schuur gezet en sindsdien niet meer aangeraakt.
Dan mag je redelijk aannemen dat de accu die tijd niet heeft overleefd, ja stom van mij :)
Nou heb ik een (druppel)lader gekocht om er zeker van te zijn dat de accu opgeladen zou zijn indien die dat nog kon.
De lader gaf na een paar minuten aan dat de accu FULL was, nou lijkt me dat sterk na 9 maanden stil staan dus ik schrijf de accu af?

De scooter start eenvoudig met de kickstart en loopt verder prima.
Alleen het dashboard, knipper en achterlicht doen helemaal niks.
De koplampen werken wél, ook het grootlicht. Deze worden wat zwakker bij lage toeren maar dat heeft die altijd al gedaan.
Zelfs de wijzer van de benzinetank beweegt niet, net als de toerteller.

Ik heb inmiddels de oude accu er nog eens in gestoken en die gaf precies hetzelfde resultaat.
Het zekeringetje bij de accu heb ik voor de zekerheid vervangen maar zag er verder prima uit.

Dus nu tóch maar weer een nieuwe accu halen? of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen.
Alvast heel erg bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Er zijn verschillende stroomgebruikers, met name de dingen die je opnoemt, als zijnde -doen het niet-, die via de accu lopen.
Dat je lichten het wel doen en meegaan met de toeren geeft een ding duidelijk aan. Je accu vervangen. En een zekering vervangen? Hmm, dan heb je niet gekeken of de zekering nog heel was.
 
Update: nieuwe accu erin gezet. geen verschil.
Echter, door stom toeval deed die het opeens wel.
Als ik de sleutel in het contact steek en omdraai gaat die ongeveer 1 op de 5 keer dat ik dat doe aan.
De andere keren gebeurd er helemaal niks.
Ook geprobeerd met de reserve sleutel, zelfde resultaat.
Waar kan dit aan liggen?
 
Lijkt mij dat het contact, wat de gelijkspanning schakelt, in je contactslot slecht contact maakt.

AGM gebruikt een rode draad om de accuspanning tot aan het contactslot te brengen en een zwarte draad waar spanning op staat als het contactslot op "aan" wordt gezet en geen spanning op staat als het contactslot op "uit" wordt gezet.
MAW, het schakelcontact bevindt zich tussen de rode en de zwarte draad.
Om er zeker van te zijn dat dit slecht contact in het contactslot zit zou je op het moment dat het contactslot niet goed schakelt even de spanning kunnen meten op de rode en de zwarte draad bij je contactslot, natuurlijk het contactslot niet meer bedienen en dus op "aan" laten staan tijdens de meting..
 
Back
Top