Achter band moer, muur en muur vast!

Advertisement - register to remove this

Fiko

Member
Zou handiger zijn als je zelf omschrijft wat je allemaal al hebt geprobeerd.

- Kruipolie erop, wachten, losdraaien
- Goed heet stoken met een gasbrander, eerst rechtsom tik geven, daarna los proberen te tikken met sleutel erop
- Goed heet stoken met een gasbrander, slagmoersleutel erop knallen
- Goed heet stoken met een gasbrander, steek of dopsleutel erop, deze verlengen met een pijp voor meer hefboom kracht en dan zal die zeker wel los moeten komen of hij zit zodanig vastgeroest dat het draadeind afbreekt. Risico van het vak.
 

Manu76

Burn and rise...
misschien is de pin afgebroken en dat je hem daarom niet goed ziet maar hij kan er nog wel in zitten en daarom kan die blokeren
Dat zou kunnen. Ik ga eerst ff kijken voor een pijp want ik sla mijn gereedschap krom

Nee ik zie geen pinnetje met alles dat de boel aardig verroest is, zie foto
 

Attachments

Last edited:

Bercimod

Member
Die bout is al aardig verrot. Wat ik zal aanraden is om even naar de scooter winkel te gaan, die halen hem er waarschijnlijk af met een slagmoersleutel. Dan zet je hem zelf ff vast met een steeksleutel en rijdt je rustig naar huis.

Als je hier zelf verder aan gaat klungelen met niet goed gereedschap, maak je het alleen maar verder kapot en loop je kans dat je je bout helemaal kapot draait.
 

zip50cc

Member
Die bout is al aardig verrot. Wat ik zal aanraden is om even naar de scooter winkel te gaan, die halen hem er waarschijnlijk af met een slagmoersleutel. Dan zet je hem zelf ff vast met een steeksleutel en rijdt je rustig naar huis.

Als je hier zelf verder aan gaat klungelen met niet goed gereedschap, maak je het alleen maar verder kapot en loop je kans dat je je bout helemaal kapot draait.
warm stoken
Die bout is al aardig verrot. Wat ik zal aanraden is om even naar de scooter winkel te gaan, die halen hem er waarschijnlijk af met een slagmoersleutel. Dan zet je hem zelf ff vast met een steeksleutel en rijdt je rustig naar huis.

Als je hier zelf verder aan gaat klungelen met niet goed gereedschap, maak je het alleen maar verder kapot en loop je kans dat je je bout helemaal kapot draait.
weet niet of dit te redden is met een slagmoersleutel misschien ga die juist wel slippen. en is de moet verdraaid. misschien proberen een kleinere dop erop te slaan? en dan met een dopsleutel met een pijp erover heen proberen hem los te maken. erg beun deze oplossing maar de moer is al erg ver.
 

Enterprise

Active Member
Gewoon flink inspuiten, oude dop sleutel erop en los slaan met een hamer. Zo heb ik al heel wat achtervelgen los gekregen. Desnoods de boel warmstoken en een maat kleinere dop erop slaan.
 

Manu76

Burn and rise...
Is al voor elkaar. Ben even naar de plaatselijke auto handelaar geweest. 5 euro.

Ze hadden er wel flink moeite mee. Maar het is opgelost. :) moer is los.
 

Manu76

Burn and rise...
Hoe hebben zij het gedaan of mocht je niet meekijken?
Zeker mocht ik mee kijken. Ze hebben eerst een lange moment sleutel gebruikt maar dat mocht niet baten.

De terug slag hamer kreeg hem uiteindelijk wel los. Ik vermoed toch dat die apparaatjes meer vermogen hadden dan die van mij.

Eenmaal thuis kon ik veder met wat ik wilde namelijk de achterband verwisselen.

Dat is gelukt. Met het handje!! :)
 
Last edited:

Manu76

Burn and rise...
Niet vergeten een nieuwe moer te kopen hè?
Doe ik! :)
Post automatically merged:


Heb ik meteen een algemeen ander vraagje: mijn achter band heb ik nu vervangen (80-80-100-16") maar ik wil de voorband ook vervangen.

Kymco people 2005 2 takt,

Echter is die huidige voorband een 80-80-100 16" maar deze zijn wat moeilijk te vinden,(althans ik kan ze niet vinden op het net) wat ik wel vind is de 80-90-100 16" band.

Kan ik deze band zonder problemen monteren? Is deze band niet net niet te breed?

Wat is de uitleg bij een band precies?

80 = : breedte?
90 = : percentage hoogte? Tov de breedte?
100 = ?
16"= inch

Ik hoor het graag...
 
Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ja er zit veel verschil in een slagmoer sleutel voor hobbyisten en een professionele slagmoer sleutel die ze in een auto/vrachtwagen garage hebben.
Ligt er ook aan of dat die op elektriciteit is of op lucht.. Een op lucht heeft veel meer koppel. Daarnaast een goedkopere zal weigeren, terwijl een duurdere het wel lukt.
Post automatically merged:

Doe ik! :)
Post automatically merged:


Heb ik meteen een algemeen ander vraagje: mijn achter band heb ik nu vervangen (80-80-100-16") maar ik wil de voorband ook vervangen.

Kymco people 2005 2 takt,

Echter is die huidige voorband een 80-80-100 16" maar deze zijn wat moeilijk te vinden,(althans ik kan ze niet vinden op het net) wat ik wel vind is de 80-90-100 16" band.

Kan ik deze band zonder problemen monteren? Is deze band niet net niet te breed?

Wat is de uitleg bij een band precies?

80 = : breedte?
90 = : percentage hoogte? Tov de breedte?
100 = ?
16"= inch

Ik hoor het graag...
De bredere kan je beter achterop doen.. En de smallere voorop.. Want de breedte bepaalt behoorlijk het stuur gedrag. Je wilt namelijk niet dat hij zwaarder gaat sturen.
 

Sparky

Well-Known Member
De originele maten voor jouw scooter

Voor 16-80/80 en Achter 16-100/80.

Die maten zou ik ook handhaven bij de aanschaf van nieuwe.

Kijk hier bijv. eens:

https://www.scooteronderdelenshop.com/advanced_search_result.php?keywords=16x100/80

of hier

https://www.bandenleader.nl/motor-band-80-80-16/

De 16x80/80 is blijkbaar niet een zo gebruikte maat.
De volgende scooters hebben deze maat, wellicht dat je hem bij een merkdealer wel kunt vinden/bestellen:

Aprilia Scarabeo 50 / 125
Peugeot Looxor 50 / 125
Piaggio Liberty 50 / 125
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Top