Achter as draait mee met achterwiel. Is da de bedoeling of een beetje stuk

scoopity woop

New Member
Hallo,

Ik heb een oude honda scoopy (1985).
Als ik gas geef draait de bout (en moer) die door het achterwiel zitten mee met het achterwiel. Het lijkt me sterk dat dit de bedoeling is maar ik kan niet een exploded vieuw/ blauwdruk vinden waar het me een beetje duidelijk word hoe het nou in elkaar zit.

Iemand die wat ervaring heeft met dit spul? Scooter loopt en rijd nog priema
 
Advertisement - register to remove this

Als ze niet zouden meedraaien kwam je niet vooruit ook he als je gas geeft. Daar is gasgeven namelijk voor bedoeld, om vooruit te komen
 
dat lijkt mij niet de bedoeling, nee!
daar horen toch lagers tussen te zitten die de draaibeweging van het wiel rond een stilstaande as mogelijk maken?
 
dat lijkt mij niet de bedoeling, nee!
daar horen toch lagers tussen te zitten die de draaibeweging van het wiel rond een stilstaande as mogelijk maken?
Dat denk ik ook. Ik gok dat de lagers zijn vastgeslagen en zelf in het achterwiel draaien. Nieuw achterwieltje halen denk ik.
 
nee, als ze je as meenemen draaien ze juist niet in het achterwiel, maar draait je as door je achterbrug, zoals je zegt.
eerst open halen en kijken. (documentatie van de scoopy erbij zoeken?) misschien redt je het met nieuwe lagers? (en eerder een as dan een wiel)
in elk geval even wachten met gas geven en rijden, anders moet er ook nog een achterbrug bij.
 
nee, als ze je as meenemen draaien ze juist niet in het achterwiel, maar draait je as door je achterbrug, zoals je zegt.
eerst open halen en kijken. (documentatie van de scoopy erbij zoeken?) misschien redt je het met nieuwe lagers? (en eerder een as dan een wiel)
in elk geval even wachten met gas geven en rijden, anders moet er ook nog een achterbrug bij.
Screenshot_20221124-223545.png
Als ik zo naar de achter as van een scoopy kijk dan lijkt het schroefdraad en tandwiel er gewoon aanvast te zitten. Tandwiel is van de vertanding, nerven grijpen het achterwiel en de moer houd het allemaal vast.

Edit: nope de as heeft zelf ook lagers. De tandwielen draaien los van de rest. Waarschijnlijk zitten deze vast.
 
Last edited:
als dat de juiste achteras is, zie ik op 2 foto's ook een plek voor een lager, waardoor die as dan weer in je achterbrug kan draaien. dan zou het weer wèl kloppen dat de die moer ziet ronddraaien..
"nerven"= spievertanding of splines in/uit het Engels
 
Tand wielen , as en velg zitten aan elkaar vast , Moer draait met de as mee , is om te voorkomen dat de velg van de as kan lopen.
Daarom heb je bij zwaar materieel ook linkse en rechtse wielmoeren.
De as wordt gelagerd in je carter en steekt uit het motorblok. Velg zit op de splines en moet meedraaien met de as .
heb je geen speling is alles piko bello.
 
scoopy heeft alleen een dubbele achterbrug, daardoor dacht ik dat het niet klopte. maar kennelijk zit dáár ook een lager in.
hoe zwaar bedoel je dan wel niet? bij landbouwtrekkers van het grootste segment kom ik het al niet meer tegen..
 
Heb op een scania , volvo , en terberg gereden die hebben aan beide kanten verschillende draad , voor de wielbouten tegen het loslopen.
vroegah? ik heb ervan gehoord, maar de laatste keer dat ik het in het echt tegenkwam waren oude daf trucks gebaseerd op Leylands (ook dat busje, de 400 gebaseerd op de sherpa. aangezien de wielen niet om de as van de wielbouten draaien, maakt de aandraairichting niets uit, leerde ik op de MTS, maar er werd dus bijgezegd dat we het nog tegen konden komen op ouwe zooi ;) ik praat over 28 jaar terug.
de evenmin nieuwe Volvo's, Scania's, Mercedessen en wel nieuwere DAF's waar ik aan werkte hadden aan weerszijden gewoon rechtse draad, evenals de wel centrale moeren van de aangedreven naven en de diverse rollende opleggernaven. (die werden met stevige stalen borgplaten geborgd tegen losdraaien) maar we dwalen af...
 
Last edited:
Back
Top