Accurekje Vespa schroef door kabelboom

Lars0511

New Member
Ik heb een accurekje op mijn Vespa sprint Euro 5 gemonteerd. En toen de schroef door de kabelboom heen geschroefd…
Na dit geconstateerd te hebben heb ik de draadjes geïsoleerd, nieuwe ecu gekocht en gemonteerd. Maar de scooter start niet meer…. Iemand die mij hierbij kan helpen?
Post automatically merged:

Ik heb een accurekje op mijn Vespa sprint Euro 5 gemonteerd. En toen de schroef door de kabelboom heen geschroefd…
Na dit geconstateerd te hebben heb ik de draadjes geïsoleerd, nieuwe ecu gekocht en gemonteerd. Maar de scooter start niet meer…. Iemand die mij hierbij kan helpen?
Malossi Ecu inclusief variateur luchtslang rolletjes en dergelijke, brom en heeft ong 1500 km gelopen
 
Advertisement - register to remove this

Reageert ook alles goed zodra je het contactslot op aan draait en/of zet!
Brandstofpomp slaat aan en bouwt genoeg druk op?

Alle belangrijke onderdelen binnen het systeem krijgen ook genoeg spanning van de 12V bron?
Spanning zakt niet ineen als men de elektrische start functie gebruikt?
 
Hoelang heeft het geduurd tussen het monteren van het bagagerekje en de constatering dat je door de kabelboom geschroefd hebt?
Heb je de accuspanning daarna al eens gemeten?
Doen je knipperlichten, je claxon, je verlichting, je remlicht en de elektrische start het wel nog?

Edit: Oei, dat was dubbel met @Floris van bommelstijn
 
Alles doet het, brandstof pomp slaat aan, alleen de elektrisch start doet het niet. Accuspanning ook gemeten. Hebben zelf een min gemaakt, toen we dat gedaan hadden starte hij wel elektrisch maar als ik dan ga rijden loopt hij met half gas maar 30 Max met de malossi ecu brom
Post automatically merged:

En met vol gas houd hij in
 
dan heb je een massa-sluiting...
de cdi krijgt te weinig prik...waardoor ie de shit niet kan bijbenen.
pak je bougie kabel eens vast als de motor aan is... als je een opflikker krijgt... deugt t niet!
 
Dan heeft het er weg van dat broeder Super8 wel een punt heeft!
Post automatically merged:

dan heb je een massa-sluiting...
de cdi krijgt te weinig prik...waardoor ie de shit niet kan bijbenen.
pak je bougie kabel eens vast als de motor aan is... als je een opflikker krijgt... deugt t niet!
Ooh sorry, ;) net iets eerder
 
- hoe heb je een min gemaakt?
- heb je gecontroleerd of het relais nog werkt?
- Is de nieuwe ECU ingeregeld qua TPS signaal. Of hoeft dat niet.
- De Vespa heeft een draad liggen die in potentie de motor niet laat starten als de jiffy uit staat. Die zal niet aangesloten zijn maar wanneer ie doorboord is of zo, geeft ie misschien de ECU het signaal: start niet! Maak geen min voor het startrelais! Deze draad is bruin/rood.
- Het starten is bij de euro 5 dubbel beveiligd: voor wanneer hij nog niet loopt moet je een remhandel intrekken. En dan start ie.
En wanneer de motor loopt, ook al trek je een remhandle in, dan start ie niet. Dus wanneer de motor draait kan het startrelais geen min krijgen.
Dit mechanisme is kennelijk in de war, en zou met de ECU te maken kunnen hebben. (Of het startrelais) Maar wanneer ie dit met een andere ECU ook doet.....
- Door zelf een min te maken, omzeil je het manco. En dan lijkt het erop dat de TPS niet meer goed werkt: wanneer je meer gas geeft, zou de injectie meer benzine moeten afgeven, en dat doet ie niet, en gaat ie inhouden bij volgas. De TPS is een signaal tussen de 0 en 5 volt waardoor de ECU weet hoever de gasklep open staat. Met contact aan en een kleine, scherpe 'probe' kun je dit signaal meten door rustig aan je gashandle te draaien. Het gaat om het draadje Oranje/Wit
- Evengoed kan de MAP sensor in het gasklephuis in de war zijn. Ondanks de ver geopende gasklep, en veel onderdruk bij volgas in het gasklephuis wordt dit niet of niet goed aan de ECU doorgegeven, waardoor voldoende benzine injectie uitblijft. MAP sensor draadje is Bruin/Groen
- Nog een andere mogelijkheid is dat er een referentie spanning van 5 volt ontbreekt die zowel de MAP als de TPS nodig heeft. Ook deze is te meten in de combi stekker op het gasklephuis. Bij contact aan. De referentie spanning is draadje Rood/ Groen.
In de handleiding van mijn ECU, een MicroSquirt, staat te lezen dat de draad van de referentie spanning geen kortsluiting mag maken, omdat de ECU dan niet meer functioneert, stuk gaat. Ik hoop dat een Malossi ECU beter is beveiligd. Wanneer deze draad nog steeds kortsluiting zou maken, heb je kans dat elke nieuwe ECU stuk gaat.
- aan te bevelen is om de metingen te doen op het gasklephuis, maar ook verderop, en na de gerepareerde plek bij de stekker op de ECU.
Met contact uit, kun je dan meteen controleren of de draadjes geleiden en dus goed gesoldeerd zijn. (Het zijn ellendig dunne draadjes!)
- de stekker op het gasklephuis waar ik het over heb heeft 5 contacten. De andere stekker heeft er 4, allemaal om makkelijk te starten en een stationair toerental vast te houden.
Het is een ingewikkeld probleem, waarbij het belangrijk is om te weten of de draadjes weer goed verbonden/gesoldeerd zijn, en geen daarvan een sluiting maakt. Vermoedelijk zijn je TPS en MAP sensoren nog wel in orde, en wanneer zij geen goed signaal afgeven kan dat ook nog met de Vref draad te maken hebben.
Als allerlaatste is er ook nog een sensor aarde draad die van het gasklephuis naar de ECU gaat. Dus alleen daar geaard mag worden, en helemaal niet aan het frame of minpool van de accu. Die draad is grijs/groen, dus vooral grijs met een streepje groen. Tenslotte is de 5e draad in deze stekker, het signaal naar de ECU van de luchttemperatuur in het gasklephuis. En die is groen/grijs.
Veel succes!
 

Attachments

  • IMG_20211002_155151.jpg
    IMG_20211002_155151.jpg
    162.8 KB · Views: 9
Vgm gaat het mis via de paars witte denk ik vanaf het start relais maar dat weet ik niet zeker. Het beschadigde draadje in de kabelboom was de roze
Post automatically merged:

Is er iemand die een elektrisch schema heeft van de euro 5? Dat maakt het misschien net even iets makkelijker zoeken.
 
Last edited:
Paars/wit loopt vanaf startrelais naar ECU. Wanneer de ECU deze draad aarde geeft zal in combinatie met ingetrokken handle de startknop via een groene draad naar het relais, dit relais activeren.
Wanneer deze paars witte draad stuk is (onderbroken) dan lukt starten niet.
Bij mijn weten zijn er geen puur roze draadjes in de electriek van de euro 5, meestal zit er ook een kleurtje bij.
Een electrisch schema kan ik je niet geven, maar ik heb wel een keer uitgedokterd bij mijn ZIP euro 5, welke draadjes op de ECU waar naar toegaan, en hier een screenshot van Excel van gemaakt, en geplaatst op dit forum. Dat zou je verder kunnen helpen.
Het staat op het elektroforum, 12 oktober 2022, als bijlage.
 
Ik heb het probleem inmiddels gevonden, de TPS sensor is kapot, weet je toevallig waar ik die los kan kopen? Dus zonder het hele nieuwe gasklep huis?
Mooi dat je iets verder bent. Ik ben bang dat je de hoofdprijs moet betalen.
En eigenlijk is dat schandalig!
Omdat Piaggio die spullen uit lage lonen landen haalt.
Er zijn injectie systemen bekend die met een ecu en gasklephuis komen, die je zelf kan afstellen. Ecotrons.
Het lastige is dat er wel tps los te kopen zijn, maar je zit al snel aan een gasklephuis vast, of dat je je ecu er niet op af kan stellen.
Maar even terug. Is het echt de tps zelf, of de bedrading erom heen?
Geeft de tps geen signaal, of iets wat gewoon niet klopt?
Hoe kwam je erachter?
 
Als het goed is dan is de tps een variabele weerstand oftewel een gewone potmeter in een speciale behuizing. Die zal niet zo snel kapot gaan tenzij er een te grote stroom door is gegaan. Je kunt die ook zelf meten in verschillende standen. Ik weet alleen niet welke weerstandswaarden erbij horen.
 
Back
Top