- hoe heb je een min gemaakt?
- heb je gecontroleerd of het relais nog werkt?
- Is de nieuwe ECU ingeregeld qua TPS signaal. Of hoeft dat niet.
- De Vespa heeft een draad liggen die in potentie de motor niet laat starten als de jiffy uit staat. Die zal niet aangesloten zijn maar wanneer ie doorboord is of zo, geeft ie misschien de ECU het signaal: start niet! Maak geen min voor het startrelais! Deze draad is bruin/rood.
- Het starten is bij de euro 5 dubbel beveiligd: voor wanneer hij nog niet loopt moet je een remhandel intrekken. En dan start ie.
En wanneer de motor loopt, ook al trek je een remhandle in, dan start ie niet. Dus wanneer de motor draait kan het startrelais geen min krijgen.
Dit mechanisme is kennelijk in de war, en zou met de ECU te maken kunnen hebben. (Of het startrelais) Maar wanneer ie dit met een andere ECU ook doet.....
- Door zelf een min te maken, omzeil je het manco. En dan lijkt het erop dat de TPS niet meer goed werkt: wanneer je meer gas geeft, zou de injectie meer benzine moeten afgeven, en dat doet ie niet, en gaat ie inhouden bij volgas. De TPS is een signaal tussen de 0 en 5 volt waardoor de ECU weet hoever de gasklep open staat. Met contact aan en een kleine, scherpe 'probe' kun je dit signaal meten door rustig aan je gashandle te draaien. Het gaat om het draadje Oranje/Wit
- Evengoed kan de MAP sensor in het gasklephuis in de war zijn. Ondanks de ver geopende gasklep, en veel onderdruk bij volgas in het gasklephuis wordt dit niet of niet goed aan de ECU doorgegeven, waardoor voldoende benzine injectie uitblijft. MAP sensor draadje is Bruin/Groen
- Nog een andere mogelijkheid is dat er een referentie spanning van 5 volt ontbreekt die zowel de MAP als de TPS nodig heeft. Ook deze is te meten in de combi stekker op het gasklephuis. Bij contact aan. De referentie spanning is draadje Rood/ Groen.
In de handleiding van mijn ECU, een MicroSquirt, staat te lezen dat de draad van de referentie spanning geen kortsluiting mag maken, omdat de ECU dan niet meer functioneert, stuk gaat. Ik hoop dat een Malossi ECU beter is beveiligd. Wanneer deze draad nog steeds kortsluiting zou maken, heb je kans dat elke nieuwe ECU stuk gaat.
- aan te bevelen is om de metingen te doen op het gasklephuis, maar ook verderop, en na de gerepareerde plek bij de stekker op de ECU.
Met contact uit, kun je dan meteen controleren of de draadjes geleiden en dus goed gesoldeerd zijn. (Het zijn ellendig dunne draadjes!)
- de stekker op het gasklephuis waar ik het over heb heeft 5 contacten. De andere stekker heeft er 4, allemaal om makkelijk te starten en een stationair toerental vast te houden.
Het is een ingewikkeld probleem, waarbij het belangrijk is om te weten of de draadjes weer goed verbonden/gesoldeerd zijn, en geen daarvan een sluiting maakt. Vermoedelijk zijn je TPS en MAP sensoren nog wel in orde, en wanneer zij geen goed signaal afgeven kan dat ook nog met de Vref draad te maken hebben.
Als allerlaatste is er ook nog een sensor aarde draad die van het gasklephuis naar de ECU gaat. Dus alleen daar geaard mag worden, en helemaal niet aan het frame of minpool van de accu. Die draad is grijs/groen, dus vooral grijs met een streepje groen. Tenslotte is de 5e draad in deze stekker, het signaal naar de ECU van de luchttemperatuur in het gasklephuis. En die is groen/grijs.
Veel succes!