Acculader, of accu, waar zit iets mis?

GW1

Well-Known Member
Scooter accu was leeg, hem aan de lader gezet, 10 plus uur later nog steeds amper beter (licht wel op groen, al na paar minuten trouwens). Lader wijzer is kapot maar groen rood licht etc nog wel goed, eerder laadde die met dezelfde lader wel gewoon op. Hij laad tijdens het rijden ook.
Andere (auto) accu (paar maand geleden vol weggezet) erop, duurde stuk langer voor groene lamp aan sloeg, Lijkt gewoon op te zijn geladen , duur voor lamp aanging leek me normaal, dus lader is nog goed lijkt me. mij raadsel dit, dussss uhhhh??

Ps tijdens rijden laad die iets meer (ook minder dan normaal), dacht eerst na kort stukje rijden dat die gewoon laadde, maar langer stuk gereden, laad nog steeds weinig, dus minder raadsel dan ik dacht, accu wat mee mis (daar het waarom van zo plotsklaps ook geen idee, maar uh , nou ja, bla bla, pffff).
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het kan, ondanks dat de acculader zegt dat hij vol is, toch zijn dat de accu slecht is.
Een slechte accu heeft een hogere inwendige weerstand, daardoor is hij snel op spanning maar ook bij de geringste belasting weer leeg.
De acculader meet slechts de laadstroom, komt deze beneden een bepaalde waarde, "denkt" de acculader dat de accu vol is en laat het lampje groen oplichten.
Deze lage laadstroom komt door de hogere inwendige weerstand van de slechte accu.
 
Ja, al het andere werkt. Start motor doet het even heel zwak na tijdje rijen. Maar mogelijk, dat accu van één op ander moment kapt (ipv langzaam slechter worden)? Kort ervoor met repareren van iets moest om de haverklap gestart, startte toch haast wel 35 keer dacht ik . Nou ja, maakt niet meer uit eigenlijk, tips voor andere aan te schaffen accu zijn welkom, dit was een gel accu (onderhoudsvrij was de bedoeling), ik net "misdrukje" ga maar vanuit. Maar tips welkom.

TERRRRORRRRRRRRRRRR!!!!
 
Lees dat gel accu niet kan bijgevuld, maar zogenaamd onderhoudstechnisch vrij wel. zie nu dat klepje op accu los kan, eronder zitten gaatjes en erop rubber dopje, dus hervulbaar?

ps Kon op net niks vinden.
 
Last edited:
Opgelost, (schrijf even op, voor geval iemand net zulke dom toevalligheden heeft als dit). Had lijm op accu gedaan om iets op vast te maken, zodat die makkelijker uit scooter kon gehaald. daardoor was klep (die gaatjes gedeelte af dicht) denk ik wat kromgetrokken, want die was losgekomen (of doordat al eens wat licht aan was getrokken, maar klep bleef toen vast). In gebruiksaanwijzing nieuwe staat waarschuwing in geen geval de afsluitklep openen, dus misschien dat het daar mee te maken heeft, ongeveer gelijktijdig dat die toen is opgehouden.
 
Last edited:
Back
Top