Accu zwak, bougie, ontsteking ?

fasemc

Well-Known Member
Hoi allen!

Ik rijd een sym fiddle 3 4 takt (8900km) en ik heb de laatste tijd problemen met electrisch starten. Er zit sinds januari een nieuwe accu in, tijdens het rijden kan ik zien dat het voltage op 13,7 zit ongeveer, lijkt wel te laden volgens mij. ik heb er ook al een druppelaar aan gehangen , maar die gaf ook aan dat de accu ok was...de bougie lijkt goed te vonken...via kicken in 1x starten..Alleen de electrische start doet het de laatste tijd bijna nooit meer. Als ik hem net neer heb gezet en hij is nog warm gaat dat wel. Na een avond hoor ik, als ik electrisch start, wel iets ronddraaien , maar ik heb niet het idee dat de motor wil starten , een soort loos gedraai..claxon en knipperlichten geen probleem ofzo . Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, waar ik zou moeten beginnen, is de accu misschien toch niet helemaal lekker of te zwak.. ?

Dank jullie wel
 
Advertisement - register to remove this

Na een avond hoor ik, als ik electrisch start, wel iets ronddraaien , maar ik heb niet het idee dat de motor wil starten , een soort loos gedraai..
Eerljk gezegd is je verhaal, voor mij in ieder geval, niet helemaal duidelijk.
Als de startmotor draait, wordt de krukas dan wel of niet meegenomen?
 
Eerljk gezegd is je verhaal, voor mij in ieder geval, niet helemaal duidelijk.
Als de startmotor draait, wordt de krukas dan wel of niet meegenomen?
Sorry dat het wat vaag is, kan het niet beter uitleggen denk ik. Als ik electrisch start hoor ik niet een motor die probeert aan te slaan, ik hoor wel wat draaien. Als je accu niet goed is,lijkt me dat je even wat gereutel zou moeten horen ofzo en je display uit gaat enzo...dat is dus niet zo...Als de bendix niet helemaal goed is, zou kicken dan überhaupt wel werken, hij start namelijk wel gewoon direct met 1 kick. Ook als die gelopen heeft en ik zet hem uit, en binnen een uurtje ga ik weer weg start die wel electrisch, misschien omdat de motor dan nog warm is ofzo??
 
Last edited:
Sorry dat het wat vaag is, kan het niet beter uitleggen denk ik. Als ik electrisch start hoor ik niet een motor die probeert aan te slaan, ik hoor wel wat draaien. Als je accu niet goed is,lijkt me dat je even wat gereutel zou moeten horen ofzo en je display uit gaat enzo...dat is dus niet zo...Als de bendix niet helemaal goed is, zou kicken dan überhaupt wel werken, hij start namelijk wel gewoon direct met 1 kick. Ook als die gelopen heeft en ik zet hem uit, en binnen een uurtje ga ik weer weg start die wel electrisch, misschien omdat de motor dan nog warm is ofzo??

Bendix heeft niks met kickstart te maken.
Je bendix word aangedraait door de startmotor en vervolgens pakt de bendix je krukas mee (starterkrans op je krukas)
 
als de bendix wel werkt, krijg ik aan de hand van wat je post het idee dat het wel es je startmotor kan zijn.
dat ding heeft koolborstels, die de spoelen van de nodige stroom voorzien.
als een of beide borstels om wat voor reden dan ook geen (voldoende) stroom meer doorlaat maakt het geen ruk uit hoe goed je accu enz is.

het kan ook dat de borstels zodanig versleten zijn, dat het ding onbelast wel zal draaien, maar niet genoeg stroom krijgt om de weerstand van je (koude)motor blok te overwinnen...
 
Voordat we hier eindigen is een gokwedstrijd wat het wel en niet zou kunnen zijn en je dan inmiddels een nieuwe startmotor, een nieuwe accu en een nieuwe bendix verder zou kunnen zijn, lijkt het mij verstandig van het starten een videootje te maken en dit even te uploaden naar YouTube
Want het maakt wel degelijk een verschil of de startmotor draait, hoe deze draait en of deze de krukas meeneemt.
 
Ik wilde een filmpje gaan maken,maar er gebeurt nu helemaal niets meer als ik electrisch start...zodra ik de rem indruk gaat mijn display uit en helemaal niks bij het starten...ik kan op mijn display wel het voltage zien. Die staat, met motor uit, op 8,6 v, zegt dat iets?? Na het kicken en rijden zie ik wel dat ie rond 13,7 v staat, misschien toch geen goede accu? Hoewel deze dus in januari vernieuwd is, ook een nieuwe electrische choke is toen geplaatst....
 
Ik wilde een filmpje gaan maken,maar er gebeurt nu helemaal niets meer als ik electrisch start...zodra ik de rem indruk gaat mijn display uit en helemaal niks bij het starten...ik kan op mijn display wel het voltage zien. Die staat, met motor uit, op 8,6 v, zegt dat iets?? Na het kicken en rijden zie ik wel dat ie rond 13,7 v staat, misschien toch geen goede accu? Hoewel deze dus in januari vernieuwd is, ook een nieuwe electrische choke is toen geplaatst....

8.7 V is veels te weinig als de accu leeg is en je hangt hem aan de lader laad die dan wel bij?
 
8.7 V is veels te weinig als de accu leeg is en je hangt hem aan de lader laad die dan wel bij?
Net geprobeerd met de lader, accu is vrij snel vol, en starten lukt electrisch...als ik het contact aan heb zie ik het voltage snel teruglopen naar 8 a 9 volt...als ik dan nog es wil starten gebeurt er niks...lijkt wel of de accu nog wel ok oplaadt maar supersnel spanning verliest...
 
Die accu kun je naar het containerpark brengen, die is defect.
Net geprobeerd met de lader, accu is vrij snel vol, en starten lukt electrisch...als ik het contact aan heb zie ik het voltage snel teruglopen naar 8 a 9 volt...
Dit is typisch voor een defecte accu, snel op spanning bij het laden en direct leeg bij de minste belasting. (hoge inwendige weerstand waarschijnlijk door sulfatering)
 
Die accu kun je naar het containerpark brengen, die is defect.

Dit is typisch voor een defecte accu, snel op spanning bij het laden en direct leeg bij de minste belasting. (hoge inwendige weerstand waarschijnlijk door sulfatering)
Tx Sparky, ik heb inderdaad maar een nieuwe accu besteld, wel schandalig , na 4 maanden al kapot, het was een sceed24, is dat misschien bagger? kostte 40 euro bij de scooterboer...
 
Tx Sparky, ik heb inderdaad maar een nieuwe accu besteld, wel schandalig , na 4 maanden al kapot, het was een sceed24, is dat misschien bagger? kostte 40 euro bij de scooterboer...
Ik zou terug gaan naar de Scooterboer met de Accu , zit 1 jaar Garantie op ... Bonnetje kwijt ?? als die Betaald is met PIN , is Geldig betaal bewijs .
 
kan zijn dat je

spanningsregelaar stuk is. dan laad die je accu verrot
Ik hou het in de gaten, als die accu weer snel slecht wordt vervang ik die ook wel. Zou je niet verwachten dat je dan hele rare waardes krijgt tijdens het rijden als die stuks is. Die leken wel goed te zijn, constant 13,6/ 13,7 volt of kan je dat niet zo stellen? sorry hoor, ben helaas niet zo technisch. Als die scooterzaak nou nog een beetje schappelijke prijzen zou hanteren zou ik daar gewoon heen gaan...het is nu een beetje een principekwestie, wil het zelf kunnen oplossen
 
Zet gewoon een nieuwe accu erin, daar hoef je de scooter niet voor na een scooterzaak te brengen.
Als de spanningsmeter op je dashboard dezelfde waarde aangeeft zoals je vermeld hebt in je post#16 is alles oké.
Vooropgesteld dat de zekering richting accu oké is maar dat merk je snel genoeg want dan zou bijv. je knipperlichten of je claxon het niet moeten doen.

Verder, als je de scooter voor langere tijd niet gebruikt zorg dat bij de laatste rit de accu goed op spanning is en hang de accu dan af en toe een uurtje aan de lader of sluit een druppellader aan.
 
Back
Top