Accu van een Grande Retro laadt niet op

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik ben verre van thuis in de elektronica, dus vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

Ik ben bezig met het repareren van een Grande Retro chineesje, maar ik zie niet zo snel waar het probleem zit.

Er is twee maanden geleden een nieuwe accu erin gekomen, die was na twee weken leeg. Geen teken van leven. Vervolgens een tweedehands test accu erin gezet en hoppa, alles werkte weer. Ik had er een accu-tester op aangesloten en kwam tot de ontdekking dat de accu gewoon niet wordt opgeladen.

Hierna heb ik de spanningsregelaar vervangen in de hoop dat daar het probleem zou zitten. De nieuwe accu die leeg was had ik weer opgeladen, maar na twee weken was die weer leeg. Blijkt dus dat met de nieuwe spanningsregelaar zowel de nieuwe als de tweedehands accu niet wordt opgeladen.

De kabelboom voor zover die zichtbaar is, is op alle punten correct aangesloten, de stekker zit ook goed vast in de spanningsregelaar.

Iemand die mij op weg kan helpen? Het is namelijk vrij onveilig om te rijden op een scooter waarbij geen enkele verlichting noch claxon werkt.
 
Advertisement - register to remove this

Het is gelukt!

Bij het doorlezen van de guide vond ik het toch relatief lastig om er gebruik van te maken. Ik weet zelf niet zo snel hoe 3000 toeren klinkt.

Ik wilde eigenlijk van beneden naar boven werken, dus vanaf het filmpje van @Sparky.
Op moment van testen zat er dus een ‘tweedehands’ accu in die nog prima werkt en de nieuwe spanningsregelaar. Aangezien ik wist dat de accu goed was en dat het me sterk leek dat zowel mijn oude als de nieuwe spanningsregelaar kapot waren, ben ik begonnen met het meten van de ontsteking exact volgens de video.

1 pin maakte prima contact en op VAC tikte hij normale waardes aan. De andere pin gaf helemaal geen teken van leven. Dit wederom gecontroleerd en ja hoor, 1 pin gaf gewoon niks meer door.

Blokje opengemaakt en oude stator gedemonteerd, bleek dat de stator zowel een scheur in de bekabeling had als een erg vettige ‘spoel’. Bekijk de foto’s voor toelichting.

Vervolgens de nieuwe stator gemonteerd en de accutester liet gelijk zien dat de ‘tweedehands’ accu vol zat en ook werd opgeladen.

De accu die ik er nog niet zo lang geleden in had zitten is helemaal leeg en kan ook niet meer opgeladen worden.
 

Attachments

  • 6D9AB3B2-8EBC-47B2-B2A6-AE6DDB650F90.jpeg
    6D9AB3B2-8EBC-47B2-B2A6-AE6DDB650F90.jpeg
    254.7 KB · Views: 5
  • 4CF2DF79-618D-4AED-B636-0971880462BF.jpeg
    4CF2DF79-618D-4AED-B636-0971880462BF.jpeg
    226.1 KB · Views: 5
Back
Top