Accu snel leeg

rejo81

New Member
Hallo,

Ik heb een Fosti Grande Retro scooter december 2017 2e hands gekocht.
In januari deed de scooter niks meer. Accu door laten meten. Deze was stuk. Een nieuw accu er in gezet.
Dit leek goed te gaan, maar helaas. Na een tijdje als er niet mee wordt gereden, is de accu toch weer leeg waardoor ik de scooter niet kan starten. Nu heb ik een lader laatst gekocht, als de accu weer vol is doet ie t weer een tijdje. Maar op 1of andere manier trekt ie um toch leeg als ie stil staat. Vandaag wilde ik weer de accu laden, maar de spanning is maar 7,5 volt en laadt verder niet. Dus denk dat de accu stuk is.
Het betreft een Bosch accu. Kan t zijn dat een accu zo snel stuk gaat? Kan er ook eventueel nog iets anders aan de hand zijn waardoor de accu steeds wordt leeg getrokken?
 
Advertisement - register to remove this

dit klinkt als een defecte spanningsregelaar, had laatst precies hetzelfde probleem met een sym scoot van een maat, dus hadden we de spanningsregelaar vervangen en het probleem was verholpen. het zou ook nog in het ergste geval je dynamo (een van de spoelen op je ontsteking kunnen zijn) of ook nog je bobine, maar dat is wel vergezocht. als je bobine het probleem is merk je dat snel genoeg dat die of heel slecht start (als die nog start) en of heel slecht rijd. vervang je spanningsregelaar eens en kijk of het probleem verholpen is.

voor de duidelijkheid mocht je het niet weten.
Dit is je spanningsregelaar:
https://k-parts.nl/spanningsregelaar-mokix-chinese-grande-retro-scooters-nieuw-type.html
 
Meet je laadspanning eens op de accu als de scooter aanstaat. Dan kan je dat meteen controleren of je spanningsregelaar nog goed functioneert.
 
De accu kun je vergeten, deze laat zich niet meer reannimeren.
Loodaccu's die gebruikt worden in auto's, motoren, scooters zijn zeer gevoelig qua laadspanning.

Deze moeten regelmatig geladen worden en kunnen er niet goed tegen dat de spanning te ver zakt.Laat je dit toch gebeuren loop je de kans dat de inwendige weerstand van de accu toeneemt.
Je krijgt hem niet meer goed geladen en indien je dit toch lukt is hij ook weer gelijk leeg.

Inderdaad, controleer of je spanningsregelaar nog functioneert.

Koop een nieuwe accu, laad deze even met de lader op zodat deze goed "gevuld"is.
Bouw hem in de scooter en laat de accu een paar uurtjes rusten of doe een paar elektrische startpogingen.
Meet vervolgens de accuspanning met stilgelegde motor, de spanning moet minimaal 12,3 Volt zijn maar met een nieuwe accu zal deze wel hoger zijn.

Start vervolgens de scooter, meet de spanning over de accu en geef een beetje gas, tijdens het gas geven moet de spanning stijgen tussen 14 en 15 Volt.
Doet hij dit niet is de spanningsregelaar verdacht.

De bobine heeft echter niks met je probleem te maken.

Ook is het meten van de ruststroom van belang.
Het kan zijn dat je een parasitaire verbruiker hebt als de scooter aan staat.
 
Sorry voor de late reactie. Heel erg bedankt voor de tips. Ik ga de spanningsregelaar controleren met de tips. Als deze idd stuk is, waar zit deze dan ongeveer. Ik heb de voorste kappen al aantal keren losgehaald voor de stekkers die toen niet goed vast zaten. Vind ik um hier ook, of moet ik dan de kappen bij de buddyzit verwijderen?
 
Een spannings regelaar is vaak een aluminium blokje met koelribben erop.. Deze zit altijd aan het frame (massa) gemonteerd.
 
Back
Top