Accu problemen of toch wat anders?

Szuredd

New Member
Goedendag heren,

Vorig jaar een nieuwe accu in laten gooien door een scooterzaak, deed het een tijd lang vrij goed.
Daarmee bedoel ik: elektrische start en meteen stationair lopen.

Nu onlangs 2 á 3maanden start de scooter niet meer met de elektrische start, maar alleen met de kickstart.
Als de scooter in de berging staat en ik het contact omdraai hoor ik geen klik of heel lichtjes als ik probeer elektrisch te starten, wel doet de knipperlicht en claxon het enigszins zonder te starten.

Na een paar keer trappen, start de scooter wel en loopt enigszins stationair maar zie ik dat de verlichting zwak blijft, als ik begin te rijden doet de verlichting het weer optimaal.

Als ik de accu meet met een multimeter meet ik 12.7 Volt zonder te starten en zakt hij naar 0.45 Volt als ik de elektrische start probeer.

IMG_0785.jpgIMG_0786.jpgIMG_0787.jpgIMG_0788.jpg
Zonder te startenElektrische start met rem ingedruktStationairZodra ik de gashendel open draai

Ik denk zelf dat de accu niet meer oplaad? Of kan het aan een relais zitten?

Maar wellicht hebben jullie een ander idee.

Scooter
Kymco Agility 50
Type: CK50QT-5
25 km/h
GY6 / 4 takt uitlaat

Alvast bedankt!

Groet Suradd
 
Advertisement - register to remove this

Het lijkt er sterk op dat de accu toch niet meer fris is.
De 12.7 volt is in principe goed, maar als deze erg inzakt bij het elektrisch starten (onder de 9 volt) is de accu erg zwak.
Ander onderdeel is de spanningsregelaar maar deze heeft weer niks te maken met het starten.
Wel is deze belangrijk bij het bij/opladen van de accu als de motor loopt.

Wat meet je op de accu als de motor loopt?
Mag in principe niet hoger worden als 14.7 of 15 Volt bij een lopende motor.
 
Ik denk dat de spanningsregelaar naar de knoppen is.
15.9V stationair en 18.7V met gas is een te hoog voltage waarmee je je accu(12V) permanent kan beschadigen.

Zoek in de kymco handleiding (google kymco agility workshop manual) en ga naar de pagina van de spanningsregelaar en volg de instructies op
 
Het lijkt er sterk op dat de accu toch niet meer fris is.
De 12.7 volt is in principe goed, maar als deze erg inzakt bij het elektrisch starten (onder de 9 volt) is de accu erg zwak.
Ander onderdeel is de spanningsregelaar maar deze heeft weer niks te maken met het starten.
Wel is deze belangrijk bij het bij/opladen van de accu als de motor loopt.

Wat meet je op de accu als de motor loopt?
Mag in principe niet hoger worden als 14.7 of 15 Volt bij een lopende motor.
Eerst hartelijk dank voor je snelle reactie!
Als de motor loopt meet ik ~15.9 Volt, Als hij niet onder de 9 Volt mag zakken, kan ik er een nieuwe accu inzetten.
Post automatically merged:

Ik denk dat de spanningsregelaar naar de knoppen is.
15.9V stationair en 18.7V met gas is een te hoog voltage waarmee je je accu(12V) permanent kan beschadigen.

Zoek in de kymco handleiding (google kymco agility workshop manual) en ga naar de pagina van de spanningsregelaar en volg de instructies op
Eerst hartelijk dank voor je snelle reactie!
Oh! goed om te weten, die ~18.7 Volt schommelt nog behoorlijk moet ik zeggen maar wel zeker boven de 15 Volt gaat hij zeker bij het gas geven.
Is een spanningsregelaar zelf te vervangen met een beetje sleutelen (ben geen knutselwonder) of is naar de garage brengen een betere optie?
 
Spanningsregelaar vervangen is in principe alleen connector loskoppelen van de oude en weer insteken in de nieuwe regelaar.

Ik denk dat die mottige spanningsregelaar je accu heeft gesloopt.
De laadspanning mag is geen geval hoger worden dan 15 Volt .

Let wel op dat je ook de juiste spanningsregelaar koopt voor jouw scooter want niet alle spanningsregelaars zijn kwa aansluitingen hetzelfde alhoewel de stekker op de regelaar er vaak wel hetzelfde uit zien.
 
Spanningsregelaar vervangen is in principe alleen connector loskoppelen van de oude en weer insteken in de nieuwe regelaar.

Ik denk dat die mottige spanningsregelaar je accu heeft gesloopt.
De laadspanning mag is geen geval hoger worden dan 15 Volt .

Let wel op dat je ook de juiste spanningsregelaar koopt voor jouw scooter want niet alle spanningsregelaars zijn kwa aansluitingen hetzelfde alhoewel de stekker op de regelaar er vaak wel hetzelfde uit zien.
Thanks voor je reactie,

Ik kijk een beetje rond voor een nieuwe spanningsregelaar, klopt het dat de originele rond de 40 euro kosten of zijn de merkloze/goedkopere modelletjes even goed.

Zelf kan niet echt een goeie site vinden om eentje aan te schaffen eveneens als de accu, heb je een idee waar ik kan kijken?

Het lijk mezelf dan verstanding een nieuwe accu en een spanningsregelaar erin te zetten.
 
Is een spanningsregelaar zelf te vervangen met een beetje sleutelen (ben geen knutselwonder) of is naar de garage brengen een betere optie?
Het is vrij simpel. Je hebt een kruiskop en een plattekop schroevendraaier nodig om de schroeven van de voorkap aftehalen.
Er zit één grote schroef aan de voorkant van de kap en 4(dacht ik) aan de binnenkant.

En zoals sparky al zei, het is een kwestie van een connector loshalen en een nieuwe plaatsen
 
Ik zou opletten met die merkloze ivm de opmerking die ik eerder heb gemaakt aangaande de pinbezetting van de connector.
Maar je kunt rustig een niet originele kopen echter overtuig je ervan dat deze geschikt is voor jouw scooter.

En ja, in jouw geval de spanningsregelaar en ook de accu vervangen.
 
Goede avond,

Weer enige tijd geleden, maar na wat onderzoek vandaag eindelijk spullen ontvangen.
Spanningsregelaar vervangen met een originele regelaar van Kymco en een nieuwe nitro accu er aan gehangen.

Start weer zonder stotteren, haperen of problemen!
Jullie zijn oprecht toppers, bedankt voor alle handige tips en ideeën.

Even een beeld van hoe mijn oude spanningsregelaar eruit zag:
IMG_1008.jpgtempImagekEBSrM.png
Nu snap ik enigzins waarom ze niet wou starten.





Deze topic kan gesloten worden.
 
Back
Top