Accu ontlaad

Fabian Tak

Member
Beste mensen,

Mijn scooter, SYM Jet Sport, start electrisch wel maar de accu loopt leeg lijkt het wel. Als ik een stukje rij kan ik er na gewoon electrisch starten maar na een aantal uur stil staan moet ik m aan kicken..

Ik heb er al een stekker tussen gezet om te kijken of het contact slot het niet goed deed maar ookal was het los gekoppeld liep de accu leeg.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Accu keertje volledig ontladen geweest? Misschien zit die gewoon aan einde levensduur. Je kan ook even kijken of de spanningsregelaar nog wel goed functioneert.
 
Ik denk inderdaad ook, net als Bas, dat je accu slecht is.
Een loodaccu heeft de eigenschap dat na verloop van tijd kristalvorming optreedt.
Hierdoor stijgt de inwendige weerstand, de accu laadt wel op maar is bij de geringste belasting ook weer gelijk leeg.
 
Ik heb ook een brommer. (batavus m56) start wel geeft gelijk vol gas en valt dan weer uit. Heeft jaren stil gestaan probeer hem nu weer aan de praat te krijgen wie weet hoe je dit oplost? Ik ben benieuwd!!
t zou leuk zijn als hij door iemand zijn hulp weer goed gaat lopen! Ik hoor het wel.
groetjes.
 
De accu dacht ik ook.. heb ik toen vervangen en dat ging een tijdje goed maar heb weer het zelfde probleem.
Ik ga de spannings regelaar nog na kijken bedankt
 
Als dit reeds de tweede accu is op korte tijd is het inderdaad aangewezen om de spanningsregelaar op zijn goede werking te controleren.
Loodaccu's kunnen er namelijk niet goed tegen wanneer ze te diep ontladen worden als gevolg van te weinig gebruik/laden.

Dit versneld de kristalvorming zoals ik hierboven al vermeld had.
 
Hoihoi,

Ik heb de accu even door gemeten..
In koude stand +- 13v
Tijdens starten zakt die af naar +-9v
En tijdens t gas geven schoot die over de 16v hierna liet ik gas los.. ik hoorde dat tijdens t gas geven de accu eigenlijk niet boven de 14/15 uit mag komen. Is dit dan de spanningsmeter?

Alvast bedankt
 
Hoihoi,

Ik heb de accu even door gemeten..
In koude stand +- 13v
Tijdens starten zakt die af naar +-9v
En tijdens t gas geven schoot die over de 16v hierna liet ik gas los.. ik hoorde dat tijdens t gas geven de accu eigenlijk niet boven de 14/15 uit mag komen. Is dit dan de spanningsmeter?

Alvast bedankt

Ja. Want te hoge spanning is ook niet goed. Laadspanning is inderdaad iets hoger dan de 12v van de accu zelf, 13 a 14. Hoger laad de accu dus niet goed en kan die kapot gaan.
 
Fabian Tak said:
Is dit dan de spanningsmeter?

Bedoel je hiermee de multimeter of is dit een schrijffout en bedoel je spanningsregelaar?

Indien meter, probeer een andere te lenen en doe de meting nogmaals.

De spanning die je over de accu meet bij stilstand is toch goed, is dit nadat je hem vlak te voren hebt opgeladen of zat hij zonder opladen nog in de scooter en had je een langere rit achter de rug?

Anders meet de spanning bij stilstand over een paar uren nog eens, als de accu in aangesloten toestand zou leeglopen, moet je nu een lagere spanning meten.

De spanning die je meet bij lopende motor is te hoog, deze moet inderdaad tussen de 14 a 15 Volt liggen, een te hoge spanning is niet goed voor je accu, deze gaat na korte tijd hemelen!

Het lijkt wel of de spanningsregelaar niet helemaal lekker is, een defecte spanningsregelaar die aan de gestabiliseerde kant een een lekweerstand vertoont naar massa kan er ook voor zorgen dat de accu leeg loopt.

9 Volt tijdens het starten is wel weer aan de lage kant en duidt dan weer in de richting van de accu.

Misschien toch even wat meer info hoe je getest hebt zoals bijvoorbeeld:

1. Meet je direct op de accupolen van de accu of op de accuaansluitklemmen van de scooter? (Meten moet je direct op de accupolen)
2. Ziin je accuklemmen nog in orde, zijn ze schoon, goed aangedraaid en maken ze goed contact?
3. Is je meter wel in orde en heb je eens een andere geprobeerd?
3. Was de accu kort voor de test geladen met een acculader of had je een lange rit achter de rug?
4. Waarom denk je dat de accu zichzelf ontlaadt, wat zijn je bevindingen in deze?
5. Wat is de spanning van de accu op het moment dat je de scooter moet aan kicken en hij niet meer elektrisch start?

Wat je nog zou kunnen proberen is het volgende:

1. Zorg dat de accu goed geladen is.
2. Koppel de spanningsregelaar af en laat deze afgekoppeld tijdens de test.
3. Bouw de accu terug in de scooter.
4. Laat hem een paar uren staan en kijk of de accu zich ook nu weer ontladen heeft.
 
Last edited:
Ik bedoelde de spanningsregelaar haha. Ik weet nu vrij wel zeker dat de accu niet ontlaad ( verschillende keren gemeten direct op de accupolen)

De spanning is goed na een nacht stilstaan en ritje. Beide rond de 12v.

De spanning is als het contact uit staat 12v zodra ik het contact aandraai +-13v en tijdens het starten zwakt het af naar 7/8v.
Eenmaal gestart geef ik langzaam gas en schiet de voltage over de 16/17v

Verder heb ik een ruime maand terug de accu vervangen en krijg ik deze week een nieuwe spanningsregelaar binnen.

Bedankt voor de hulp trouwens!
 
Update:
Spanningsregelaar vervangen.. laad spanning etc. is weer normaal.

Alleen tijdens het starten zakt die toch weer weg naar 7/8v kan dit of is de accu stuk?
 
Terug brengen en nieuwe halen dus.

Hartelijk dank voor de hulp iedereen.. hopelijk is t na weer een nieuwe accu en spanningsregelaar weer goed allemaal.
 
Accu geleend van iemand anders, scooter deed t weer normaal. Ga morgen een nieuwe halen.

Bedankt voor de hulp. Laatste vraag alleen hoe kan ik de threat sluiten?
 
Accu geleend van iemand anders, scooter deed t weer normaal. Ga morgen een nieuwe halen.

Bedankt voor de hulp. Laatste vraag alleen hoe kan ik de threat sluiten?

Meestal laten we het wel openstaan, soms kan iemand nog een vergelijkbaar probleem hebben en nog een vraag willen stellen. Mooi dat het is opgelost.
 
Back
Top