Fabian Tak said:
Is dit dan de spanningsmeter?
Bedoel je hiermee de multimeter of is dit een schrijffout en bedoel je spanningsregelaar?
Indien meter, probeer een andere te lenen en doe de meting nogmaals.
De spanning die je over de accu meet bij stilstand is toch goed, is dit nadat je hem vlak te voren hebt opgeladen of zat hij zonder opladen nog in de scooter en had je een langere rit achter de rug?
Anders meet de spanning bij stilstand over een paar uren nog eens, als de accu in aangesloten toestand zou leeglopen, moet je nu een lagere spanning meten.
De spanning die je meet bij lopende motor is te hoog, deze moet inderdaad tussen de 14 a 15 Volt liggen, een te hoge spanning is niet goed voor je accu, deze gaat na korte tijd hemelen!
Het lijkt wel of de spanningsregelaar niet helemaal lekker is, een defecte spanningsregelaar die aan de gestabiliseerde kant een een lekweerstand vertoont naar massa kan er ook voor zorgen dat de accu leeg loopt.
9 Volt tijdens het starten is wel weer aan de lage kant en duidt dan weer in de richting van de accu.
Misschien toch even wat meer info hoe je getest hebt zoals bijvoorbeeld:
1. Meet je direct op de accupolen van de accu of op de accuaansluitklemmen van de scooter? (Meten moet je direct op de accupolen)
2. Ziin je accuklemmen nog in orde, zijn ze schoon, goed aangedraaid en maken ze goed contact?
3. Is je meter wel in orde en heb je eens een andere geprobeerd?
3. Was de accu kort voor de test geladen met een acculader of had je een lange rit achter de rug?
4. Waarom denk je dat de accu zichzelf ontlaadt, wat zijn je bevindingen in deze?
5. Wat is de spanning van de accu op het moment dat je de scooter moet aan kicken en hij niet meer elektrisch start?
Wat je nog zou kunnen proberen is het volgende:
1. Zorg dat de accu goed geladen is.
2. Koppel de spanningsregelaar af en laat deze afgekoppeld tijdens de test.
3. Bouw de accu terug in de scooter.
4. Laat hem een paar uren staan en kijk of de accu zich ook nu weer ontladen heeft.