Accu loopt leeg

Coots

Member
Kymco 4T50 snor
Startte wel, maar soms moeilijk nieuwe accu erin perfect.
Paar weken later, accu loopt leeg.
Accu eruit gehaald met contact uit, vonkjes bij de kabel, dus lekt stroom.
Weer vast gemaakt, lekt nu geen stroom (gemeten).
Start na kwartiertje rijden wel weer, even later accu weer leeg.
Bekend probleem?
 
Advertisement - register to remove this

Lekt stroom?

Is niet gewoon je spanningsregelaar kapot? Wat is de laadspanning? Ik zou eerst even met een multimeter dat controleren.
 
Leg multimeter aan accu en accu draad. Kijk wat de lekstroom. Is die wegloopt. Laat me aantal A of mA even horen. Er mag een kleine lekstroom lopen van <100mA. Meer niet. Als dat wel zo is duid dat op een kapotte spanningsregelaar of een ontlading ergens over een printplaat.

Een onjuiste zekering kan je accu niet leegtrekken want een zekering heeft een zeer zeer lage impedantie.
 
100 mA is al erg veel voor een lekstroom, dit betekent dat een 6Ah accu, in goede conditie en volledig opgeladen, al na 60 uren leeg is.

In principe mag er helemaal geen stroom lopen als de sleutel uit het contactslot is tenzij er een alarm of tracking device in de scooter is ingebouwd.

Bij de meeste scooters hangt alleen de output van de spanningsregelaar aan de accu wanneer het contact uit staat.
Echter wanneer door de spanningsregelaar een lekstroom loopt is deze niet helemaal lekker en dient vervangen te worden.

Een manier om een lekstroom op te sporen is, zoals DrWhoozy al opmerkte, een multimeter opnemen in serie met de plus- of min-leiding van de accu en dan alle componenten welke aangesloten zitten op de gelijkspanning van de accu één voor één af te koppelen totdat de lekspanning wegvalt.

De multimeter uiteraard op het mA of A bereik instellen en de meetsnoeren in de juiste aansluitbussen van de multimeter steken.
Als je stroom meet, begin ALTIJD op het hoogste stroombereik die de meter kent en schakel dan steeds naar een lager meetbereik, dit om te voorkomen dat uit je de multimeter magische rookwolkjes komen, mocht de stroom te hoog zijn. ;)
 
Last edited:
In het schema gekeken. Alleen regulator en startrelays hangen buiten
contactslot om aan de accu. Regulator laadt de accu dus die werkt.
Wat overblijft is het alarm, heb ik niet nodig, stekkertje lostrekken zal genoeg zijn.
Nooit eerder aan gesleuteld, zal onder de voorkap ergens zitten.
De vraag is nu welke kappen en schroeven er los moeten om daar bij te komen.
Anders inderdaad de regulator toch defect.
 
Back
Top