Accu loopt leeg Piaggio Liberty, scooterzaak heeft ongevraagd aanpassingen gedaan

Kattekop22

New Member
In december had ik een bericht geplaatst dat de accu van mijn Liberty (2022, E5) leeg blijft lopen. Ik heb besloten de scooter te verkopen want ik gebruik 'em ook gewoon weinig.

Ik heb de scooter in juli gekocht en de accu is nu al 2 keer vervangen. De scooterzaak beweert dat ik te weinig rijd. Ik rijd inderdaad weinig, maar iedereen die ik ken zeg wel dat het raar is dat de accu zó snel leegloopt. Nu had ik vorige week een koper en jawel, de accu was weer leeg... dat was balen. Scooterzaak heeft hem weer opgehaald en ze hadden gebeld met ScootSecure, het bedrijf van de GPS-tracker. Door een softwarefout van Vespa zou de tracker meer stroom krijgen dan nodig dus de softwareupdate zou dat oplossen.

Ik dit verteld aan de koper, die weer zijn scooterzaken in de buurt gebeld en die zeiden dat de softwareupdate dit niet op zal lossen. Ok, verzoek aan de scooterzaak of ze toch echt alles nog beter willen langslopen.

Werd ik vorige week gebeld dat dit E5 model de accu niet goed oplaad. Want spanning valt weg (?) als je gas geeft en pas na 30 seconden laadt de accu weer op. Dus als je in de stad rijdt, laadt de accu bijna niet op. Aldus de scooterzaak. Hij heeft dus een 'ding losgekoppeld' zodat de accu altijd op blijft laden, ook tijdens het gas geven. Maar nu voldoet de scooter niet meer aan de E5-milieu eisen en het is 'kijken of het nu wel goed gaat'.

De koper wil terecht de scooter nu niet meer hebben. Maar wat moet ik hier nu mee. Het is een gloednieuwe scooter van nog geen jaar oud, het is toch raar dat de scooterzaak dan een onderdeel loskoppelt zodat deze goed werkt? Ik heb echt 0 verstand van hoe scooters en accu's werken en ik wil de scooter gewoon verkopen. Maar wat zeg ik nu 'gloednieuwe scooter maar wel gezeik met de accu en een random onderdeel is losgekoppeld?'. Kan ik hier wat mee met de verzekering, of garantie, etc. Moet ik wellicht een andere scooterzaak er naar laten kijken?
 
Advertisement - register to remove this

In december had ik een bericht geplaatst dat de accu van mijn Liberty (2022, E5) leeg blijft lopen. Ik heb besloten de scooter te verkopen want ik gebruik 'em ook gewoon weinig.

Ik heb de scooter in juli gekocht en de accu is nu al 2 keer vervangen. De scooterzaak beweert dat ik te weinig rijd. Ik rijd inderdaad weinig, maar iedereen die ik ken zeg wel dat het raar is dat de accu zó snel leegloopt. Nu had ik vorige week een koper en jawel, de accu was weer leeg... dat was balen. Scooterzaak heeft hem weer opgehaald en ze hadden gebeld met ScootSecure, het bedrijf van de GPS-tracker. Door een softwarefout van Vespa zou de tracker meer stroom krijgen dan nodig dus de softwareupdate zou dat oplossen.

Ik dit verteld aan de koper, die weer zijn scooterzaken in de buurt gebeld en die zeiden dat de softwareupdate dit niet op zal lossen. Ok, verzoek aan de scooterzaak of ze toch echt alles nog beter willen langslopen.

Werd ik vorige week gebeld dat dit E5 model de accu niet goed oplaad. Want spanning valt weg (?) als je gas geeft en pas na 30 seconden laadt de accu weer op. Dus als je in de stad rijdt, laadt de accu bijna niet op. Aldus de scooterzaak. Hij heeft dus een 'ding losgekoppeld' zodat de accu altijd op blijft laden, ook tijdens het gas geven. Maar nu voldoet de scooter niet meer aan de E5-milieu eisen en het is 'kijken of het nu wel goed gaat'.

De koper wil terecht de scooter nu niet meer hebben. Maar wat moet ik hier nu mee. Het is een gloednieuwe scooter van nog geen jaar oud, het is toch raar dat de scooterzaak dan een onderdeel loskoppelt zodat deze goed werkt? Ik heb echt 0 verstand van hoe scooters en accu's werken en ik wil de scooter gewoon verkopen. Maar wat zeg ik nu 'gloednieuwe scooter maar wel gezeik met de accu en een random onderdeel is losgekoppeld?'. Kan ik hier wat mee met de verzekering, of garantie, etc. Moet ik wellicht een andere scooterzaak er naar laten kijken?
Ik zou naar een echte dealer (wel piaggio dealer) gaan in de buurt met echte kennis, scooter zou hier onder garantie gemaakt moeten worden.
Want wat ik hier lees is allemaal bullshit
 
Ik zou naar een echte dealer (wel piaggio dealer) gaan in de buurt met echte kennis, scooter zou hier onder garantie gemaakt moeten worden.
Want wat ik hier lees is allemaal bullshit
Ja raar verhaal toch? Ik snap er echt niks meer van. Volgens de Piaggio site zit er gelukkig een dealer in de buurt, daar maar eens contact mee opnemen.
 
Ik weet niet wat de dealer heeft afgekoppeld maar wellicht heeft hij die gps-tracker gewoon losgehaald zodat deze geen stroom meer uit de accu trekt wanneer de scooter stil staat.
Maar waarom dan zo'n tracker want zonder stroom doet dit ding het niet.

Hij heeft dus een 'ding losgekoppeld' zodat de accu altijd op blijft laden
Je zou even moeten navragen wat die dealer precies heeft afgekoppeld.
Heb je die tracker al eens getest nadat de dealer "een ding" heeft losgekoppeld?

Wordt deze scooter standaard door Piaggio/Vespa met tracker geleverd, dus af fabriek of is dit een aftermarket tracker die toevallig is gemaakt voor jouw scooter en die er naderhand is op gezet?

Maar nu voldoet de scooter niet meer aan de E5-milieu eisen en het is 'kijken of het nu wel goed gaat'.
Waarom zou de scooter niet meer aan de milieu-eisen voldoen dan?

Werd ik vorige week gebeld dat dit E5 model de accu niet goed oplaad. Want spanning valt weg (?) als je gas geeft en pas na 30 seconden laadt de accu weer op. Dus als je in de stad rijdt, laadt de accu bijna niet op. Aldus de scooterzaak.
Dit is natuurlijk Bullshit ze zijn je iets aan het wijsmaken

Scooterzaak heeft hem weer opgehaald en ze hadden gebeld met ScootSecure, het bedrijf van de GPS-tracker. Door een softwarefout van Vespa zou de tracker meer stroom krijgen dan nodig dus de softwareupdate zou dat oplossen.
Hoe moet ik ScootSecure zien, is dit een firma die onder het Piaggio concern valt of een leverancier van aftermarkttrackers, geschikt voor Piaggio/Vespa scooters?

En over welke softwareupgrade heeft men het hier, van die tracker of software van de scooter?

Ik zou me kunnen voorstellen dat, door de software in de tracker aan te passen zodat deze niet elke seconde de gps-locatie bepaald maar dat de gps-ontvanger tussentijds word uitgeschakeld en bijvoorbeeld maar 1 keer per 15 minuten, ik zeg maar iets, de gps-ocatie bepaald, dat men op deze manier het stroomverbruik van de tracker kan reduceren, maar dan nog een tracker trekt continue toch stroom, hoe weinig ook, en als de scooter langere tijd stil staat, trekt hij de accu ook langzaam leeg.
 
Ik weet niet wat de dealer heeft afgekoppeld maar wellicht heeft hij die gps-tracker gewoon losgehaald zodat deze geen stroom meer uit de accu trekt wanneer de scooter stil staat.
Maar waarom dan zo'n tracker want zonder stroom doet dit ding het niet.
Nee dat was het niet. Hij had echt iets in de scooter zelf veranderd. Dus dat de accu ook oplaad tijdens het accelereren, wat hij nu dus niet doet. Hij had het erover dat hij daardoor niet meer aan de E5-eisen voldoet. Wat eigenlijk best gek is want wat heeft het opladen van de accu met de uitstoot te maken?
Je zou even moeten navragen wat die dealer precies heeft afgekoppeld.
Heb je die tracker al eens getest nadat de dealer "een ding" heeft losgekoppeld?

Wordt deze scooter standaard door Piaggio/Vespa met tracker geleverd, dus af fabriek of is dit een aftermarket tracker die toevallig is gemaakt voor jouw scooter en die er naderhand is op gezet?
Ik zou inderdaad even moet navragen wat hij dan precies veranderd heeft. Hij had dat niet gespecificeerd aan de telefoon. Dit was vorige week, de scooter staat er nu nog om te checken of de accu niet alsnog leegloopt na de aanpassingen. Waarschijnlijk krijg ik de scooter woensdag terug.

De tracker moest erin van de verzekering en is door de scooterzaak zelf geplaatst. ScootSecure is een bedrijf an sich en staat dus los van de merken. Vespa/Piaggio zijn er wel mee bekend en de softwareupdate kwam dus vanuit Piaggio. Dus het idee was dat de softwareupdate er voor zal zorgen dat de scooter niet meer te veel stroom afgeeft aan de tracker.
Dit is natuurlijk Bullshit ze zijn je iets aan het wijsmaken

Ik zou me kunnen voorstellen dat, door de software in de tracker aan te passen zodat deze niet elke seconde de gps-locatie bepaald maar dat de gps-ontvanger tussentijds word uitgeschakeld en bijvoorbeeld maar 1 keer per 15 minuten, ik zeg maar iets, de gps-ocatie bepaald, dat men op deze manier het stroomverbruik van de tracker kan reduceren, maar dan nog een tracker trekt continue toch stroom, hoe weinig ook, en als de scooter langere tijd stil staat, trekt hij de accu ook langzaam leeg.
Ik krijg nu in de app 1 keer per dag een locatie update, of als iemand de scooter verplaatst zonder dat de sleutel in het contact zit. Ik vind het vooral gek dat de scooterzaak dit niet gewoon weet op te lossen. Ze hebben zelf de trackers in huis dus zijn bekend met hoe dit moet werken.

Krijg ook het gevoel dat ik bullshit aangepraat krijg, haha.
 
Het laden van de accu heeft in zoverre te maken met de milieu-eisen, dat wanneer de accu geladen wordt dit meer brandstof kost.
Daarom heb je bijvoorbeeld bij de Euro6 auto's dat wanneer de accu een bepaalde spanning bereikt, de laadspanning automatisch omlaag geregeld wordt.
Want het heeft natuurlijk geen zin een accu te blijven laden als deze vol is.
Bij jouw is het omgekeerde aan de hand, de accuspanning is al aan de lage kant als je de scooter eens gebruikt wordt, dus de spanningsregelaar zou die lage spanning moeten detecteren en juist moeten blijven laden, ook wanneer je in de stad rijdt en al helemaal als je gas geeft.

Helaas heb ik geen schema van jouw Euro5 scooter dus ik kan ook niet nakijken wat de dealer dan zou hebben afgekoppeld om te bewerkstelligen dat de scooter blijft laden, wat hij sowieso zou moeten doen als de accu al redelijk leeggetrokken is door deze tracker.

Ik zou er niet teveel tumult om maken maar wat ik zou doen is, deze tracker gewoon afkoppelen, de verzekering weet dit immers niet en wie zegt dat jij die tracker hebt afgekoppeld, dit kan net zogoed de dief zijn geweest, of een storing in deze tracker, mocht de scooter gestolen worden.
Dan kijken of het probleem blijft, dan heb je tenminste zekerheid dat het wel of niet aan die tracker ligt.

Ik ga er toch vanuit dat, in het kader van de privacy, de verzekeringsmaatschappij noch die firma ScootSecure je mag tracken en dus ook niet kunnen zien dat de tracker het niet meer doet, toch?

1 ding kun je vergeten dat Piaggio de zogenaamde software gaat aanpassen om een aftermarketproduct goed te laten werken.
 
Ok dankjewel voor je uitleg, weer wat geleerd! Toen ik van het zomer 2 keer per week naar m'n werk reed (60 km per dag) ging het ook wel goed met de accu. Maar in de koudere maanden ga ik en met het OV en werk ik meer thuis dus ja dan is het weekend even 15 km rijden niet genoeg blijkbaar.

Ik weet eerlijk gezegd niet eens waar de tracker zit, deze zit echt erin gebouwd ergens onderin. ScootSecure kan wel degelijk meekijken en verifieerde ook aan de scooterzaak dat ik te weinig ermee zou rijden. Want mijn hele geschiedenis is dus te zien. Als de tracker het nu ineens 2 maand niet doet en de scooter wordt dan gestolen, dan kan ik fluiten naar m'n verzekering.
 
In december had ik een bericht geplaatst dat de accu van mijn Liberty (2022, E5) leeg blijft lopen. Ik heb besloten de scooter te verkopen want ik gebruik 'em ook gewoon weinig.

Ik heb de scooter in juli gekocht en de accu is nu al 2 keer vervangen. De scooterzaak beweert dat ik te weinig rijd. Ik rijd inderdaad weinig, maar iedereen die ik ken zeg wel dat het raar is dat de accu zó snel leegloopt. Nu had ik vorige week een koper en jawel, de accu was weer leeg... dat was balen. Scooterzaak heeft hem weer opgehaald en ze hadden gebeld met ScootSecure, het bedrijf van de GPS-tracker. Door een softwarefout van Vespa zou de tracker meer stroom krijgen dan nodig dus de softwareupdate zou dat oplossen.

Ik dit verteld aan de koper, die weer zijn scooterzaken in de buurt gebeld en die zeiden dat de softwareupdate dit niet op zal lossen. Ok, verzoek aan de scooterzaak of ze toch echt alles nog beter willen langslopen.

Werd ik vorige week gebeld dat dit E5 model de accu niet goed oplaad. Want spanning valt weg (?) als je gas geeft en pas na 30 seconden laadt de accu weer op. Dus als je in de stad rijdt, laadt de accu bijna niet op. Aldus de scooterzaak. Hij heeft dus een 'ding losgekoppeld' zodat de accu altijd op blijft laden, ook tijdens het gas geven. Maar nu voldoet de scooter niet meer aan de E5-milieu eisen en het is 'kijken of het nu wel goed gaat'.

De koper wil terecht de scooter nu niet meer hebben. Maar wat moet ik hier nu mee. Het is een gloednieuwe scooter van nog geen jaar oud, het is toch raar dat de scooterzaak dan een onderdeel loskoppelt zodat deze goed werkt? Ik heb echt 0 verstand van hoe scooters en accu's werken en ik wil de scooter gewoon verkopen. Maar wat zeg ik nu 'gloednieuwe scooter maar wel gezeik met de accu en een random onderdeel is losgekoppeld?'. Kan ik hier wat mee met de verzekering, of garantie, etc. Moet ik wellicht een andere scooterzaak er naar laten kijken?
Heel vaak bij E5 is het de bobine of de ecu zal dat ff na laten kijken
 
Want mijn hele geschiedenis is dus te zien.
Dit zou ik in iedergeval niet willen en een andere verzekering nemen.
Trouwens zij mogen niet in deze data kijken enkel je op de hoogte brengen als er geen data meer binnen komt.

Als de tracker het nu ineens 2 maand niet doet en de scooter wordt dan gestolen, dan kan ik fluiten naar m'n verzekering
Beetje vreemde situatie.

Dus de verzekering raadt je een tracker aan die na verloop van tijd je accu leeg trekt.
Zij en die firma ScootSecure kunnen hier geen adequate oplossing voor bieden, maar verwijzenn jouw naar de Firma Piaggio en beweren eigenlijk dat deze hun zaken niet op orde hebben en zij deze tracker te veel stroom aanleveren.
Buiten dat dit dikke onzin is, want als Piaggio minder stroom zou kunnen leveren aan die tracker, werkt die hele tracker niet meer, maar goed.
Bovendien neem ik aan dat die tracker een eigen batterij heeft om gedurende stilstand te overleven en bovendien sabotage te voorkomen.

Ze zadelen jouw steeds op met de kosten van een defecte accu die al 2x vervangen is.
Een gps ontvanger kan alleen de lokatie bepalen wanneer de gps-satelieten in het "zicht" zijn, dus als de scooter in de berging zet weet de tracker niet waar hij is, dus wanneer die firma ScootSecure de data gaat bekijken zien deze de laatst gelogde lokatie waarschijnlijk bij jouw voor de deur.

Jij laat nu de scooter meerdere weken ongebruikt in de berging staan, accu dus leeg en de scooter wordt uit de berging gestolen.
De lokatie van de scooter is dus niet meer te volgen en kan rustig ontmanteld worden door de dieven.

Ik zou eens een hartig woordje gaan spreken met de verzekeringen over de tekortkomingen van deze tracker en indien ze hier niet in willen meegaan een andere verzekering zoeken.
Want deze tracker hoort je accu in eerste instantie al niet leeg te trekken en bovendien zou deze tracker, om dit te voorkomen een eigen ingebouwde batterij moeten bezitten.
Misschien is dit ook wel zo en heeft de scooter zaak deze tracker direct op de accu gehangen ipv achter het contactslot.
Dit zou je even duidelijk moeten krijgen door met die firma ScootSecure en de scooterzaak te overleggen.

Nogmaals dat Piaggio welke software dan ook gaat aanpassen om de problemen van jouw verzekering en die van ScootSecure op te lossen kun je vergeten en is klinkklare onzin.

En als zij beweren van niet, waarom regelen zij dit dan niet met Piaggio?
 
tracker of geen tracker, als je je scooter te weinig gebruikt gaat je accu achteruit. al zou je hem helemaal afkoppelen. elke motorrijder die zijn motor voor de winter binnenhoudt weet dit en hangt er preventief een druppellader aan die de accu bijhoudt. (ik vind "een scooter ophalen om de accu te wisselen" trouwemn ook nogal een hoop gedoe, waarom ze dat niet ff op locatie doen?)
 
Last edited:
Dit zou ik in iedergeval niet willen en een andere verzekering nemen.
Trouwens zij mogen niet in deze data kijken enkel je op de hoogte brengen als er geen data meer binnen komt.
Hmm ja nu je het zegt is het inderdaad wel raar dat ze dit zomaar bekijken en dus ook de data bespreken met de scooterzaak.
Dus de verzekering raadt je een tracker aan die na verloop van tijd je accu leeg trekt.
Zij en die firma ScootSecure kunnen hier geen adequate oplossing voor bieden, maar verwijzenn jouw naar de Firma Piaggio en beweren eigenlijk dat deze hun zaken niet op orde hebben en zij deze tracker te veel stroom aanleveren.
Buiten dat dit dikke onzin is, want als Piaggio minder stroom zou kunnen leveren aan die tracker, werkt die hele tracker niet meer, maar goed.
Bovendien neem ik aan dat die tracker een eigen batterij heeft om gedurende stilstand te overleven en bovendien sabotage te voorkomen.
De tracker heeft inderdaad een eigen batterij. Ze konden zien dat die ook bijna leeg was. ScootSecure legde tevens inderdaad de schuld bij de scooter en niet bij hun tracker.
Ze zadelen jouw steeds op met de kosten van een defecte accu die al 2x vervangen is.
Ik heb tot nu toe niks betaald. Dus het kost de scooterzaak ook alleen maar geld dat ze het niet goed oplossen.
Een gps ontvanger kan alleen de lokatie bepalen wanneer de gps-satelieten in het "zicht" zijn, dus als de scooter in de berging zet weet de tracker niet waar hij is, dus wanneer die firma ScootSecure de data gaat bekijken zien deze de laatst gelogde lokatie waarschijnlijk bij jouw voor de deur.

Jij laat nu de scooter meerdere weken ongebruikt in de berging staan, accu dus leeg en de scooter wordt uit de berging gestolen.
De lokatie van de scooter is dus niet meer te volgen en kan rustig ontmanteld worden door de dieven.
Scooter staat altijd buiten maar dat terzijde. Ik krijg een melding als iemand aan de scooter zit. Het idee is dat ik dan kan aangeven via de app dat de scooter er niet meer staat en dan wordt direct de politie ingelicht via het servicecentrum van ScootSecure. Is hoe ik het begreep.
Ik zou eens een hartig woordje gaan spreken met de verzekeringen over de tekortkomingen van deze tracker en indien ze hier niet in willen meegaan een andere verzekering zoeken.
Want deze tracker hoort je accu in eerste instantie al niet leeg te trekken en bovendien zou deze tracker, om dit te voorkomen een eigen ingebouwde batterij moeten bezitten.
Misschien is dit ook wel zo en heeft de scooter zaak deze tracker direct op de accu gehangen ipv achter het contactslot.
Dit zou je even duidelijk moeten krijgen door met die firma ScootSecure en de scooterzaak te overleggen.

Nogmaals dat Piaggio welke software dan ook gaat aanpassen om de problemen van jouw verzekering en die van ScootSecure op te lossen kun je vergeten en is klinkklare onzin.

En als zij beweren van niet, waarom regelen zij dit dan niet met Piaggio?
Ik ben zelf ook gewoon heel naïef geweest in dit verhaal merk ik. M'n vader gaat morgen namens mij naar de zaak bellen met dat we een oplossing willen. Want zelfs met dat ik weinig rijd, loopt de accu dus gewoon snel leeg en zo kan ik 'em toch niet verkopen. Kan moeilijk op Marktplaats zetten '7 maand oude scooter met accu die snel leegloopt en ik weet ook niet waarom'.
Post automatically merged:

tracker of geen tracker, als je je scooter te weinig gebruikt gaat je accu achteruit. al zou je hem helemaal afkoppelen. elke motorrijder die zijn motor voor de winter binnenhoudt weet dit en hangt er preventief een druppellader aan die de accu bijhoudt. (ik vind "een scooter ophalen om de accu te wisselen" trouwemn ook nogal een hoop gedoe, waarom ze dat niet ff op locatie doen?)
Ja goed dit is mijn eerste scooter en ik heb zoals ik al zei 0 verstand ervan dus ik wist niet dat scooteraccu's zó snel leeg zouden lopen. Ik heb dus geen eigen berging/schuur en ik heb ook geen stroompunt om de scooter aan te hangen. Ik zie ook wel berichten van de accu eruit halen en binnen opladen maar ik weet ook niet hoe dat moet en eerlijk gezegd heb ik er ook niet zoveel zin meer in. Ik wil de scooter nu vooral z.s.m. verkopen.

Ze hebben de eerste en derde keer de scooter opgehaald, de tweede keer zijn ze langsgekomen met enkel een accu om die ter plekke om te wisselen.
 
De tracker heeft inderdaad een eigen batterij. Ze konden zien dat die ook bijna leeg was. ScootSecure legde tevens inderdaad de schuld bij de scooter en niet bij hun tracker.
Ik heb dit reeds eerder vermeld maar misschien heb je eroverheen gelezen, als die tracker een eigen batterij heeft, is het mijns inziens niet nodig dat die tracker spanning van de scooteraccu krijgt als de scooter stil staat.
Enkel als je gaat rijden zou de spanningsregelaar van de scooter de scooteraccu moeten bijladen die op zijn beurt de accu van de tracker weer bijlaadt.
Dus ik vraag me af of de tracker wel goed aangesloten zit en in plaats van rechtstreeks op de accu zoals het nu zit, aangesloten moet worden achter het contactslot.
Dan kan tijdens stilstand van de scooter de tracker niet de scooteraccu leegtrekken maar verbruikt gewoon de stroom van z'n eigen ingebouwde accu.
Dus ik zou je vader dit even laten lezen zodat hij dit kan meenemen in het gesprek met de scooterdealer en deze wederom misschien met ScootSecure.
 
Ik heb dit reeds eerder vermeld maar misschien heb je eroverheen gelezen, als die tracker een eigen batterij heeft, is het mijns inziens niet nodig dat die tracker spanning van de scooteraccu krijgt als de scooter stil staat.
Enkel als je gaat rijden zou de spanningsregelaar van de scooter de scooteraccu moeten bijladen die op zijn beurt de accu van de tracker weer bijlaadt.
Dus ik vraag me af of de tracker wel goed aangesloten zit en in plaats van rechtstreeks op de accu zoals het nu zit, aangesloten moet worden achter het contactslot.
Dan kan tijdens stilstand van de scooter de tracker niet de scooteraccu leegtrekken maar verbruikt gewoon de stroom van z'n eigen ingebouwde accu.
Dus ik zou je vader dit even laten lezen zodat hij dit kan meenemen in het gesprek met de scooterdealer en deze wederom misschien met ScootSecure.
Excuus dat had ik inderdaad niet helemaal goed begrepen. Ik weet wel dat de tracker ergens achteraan/onderin zit dus dat doet mij vermoeden dat die aan de accu is aangesloten.
Ik ga het aan m'n vader doorgeven. :)
 
Ik zie dat de TS al geruime tijd niet meer heeft gereageerd, dus wat het vervolg is zal dus voorlopig nog een raadsel blijven.

Ik heb sinds een tijdje een nieuwe Vespa en daar heb ik overwogen zo'n ScootSecure in te laten bouwen. Dit werd me echter door diverse dealers afgeraden vanwege herhaalde problemen met leeglopende accu's. Aangezien ik de scooter in Zwijdrecht gekocht heb en in het oosten van het land woon doe ik alles zelf en heb geen boodschap aan dealers. Als er toch een garantiegeval zou zijn kan ik dat qua onderdelen nog wel met de leverancier regelen.

Maar om terug te komen op die ScootSecure of welke andere tracker dan ook. Ik heb me daar maar eens in verdiept en ook diverse leveranciers gemaild om informatie betreffende het verbruik in rust. Daar wordt door allemaal heel laconiek over gedaan in de trend van "hij gebruikt maar een paar mA dus dat is zo weinig, die trekt je accu echt niet leeg." Maar dan krijg je waardes opgestuurd die meteen het tegendeel bevestigen. Dat heb ik ze ook terug gestuurd en men gaf daarna wel toe dat het dus in de praktijk kennelijk anders ligt, vooral wanneer je onregelmatig en/of weinig rijdt.

Van ScootSecure weet ik het niet meer, maar eentje gaf bijvoorbeeld 7 mA op. Een simpel rekensommetje leert dan 24 uur per dag maal 7 mA maal 14 dagen = 2352 mA. Oftewel 2,3 Ah. In 30 dagen is dat 5 Ah. Scooteraccu's zijn over het algemeen niet zo groot. Die van Vespa is 6 Ah. Dus na 2 weken heb je nog maar 2/3 van de accucapaciteit en na 30 dagen start hij echt niet meer.

Gelukkig heb ik m'n leeftijd mee en de plek waar ik woon en stelt de verzekering een tracker hier niet verplicht. Ik heb het maar opgelost door diefstal maar zoveel mogelijk voor te zijn, want een tracker is mosterd na de maaltijd. Er zit dus een antidiefstalcontactslot in een extra stuurslot en een simpel alarm en uiteraard het, wel verplichte, ART4 kettingslot. Maar dat alarm gebruikt dus 3,2 mA, dat is weliswaar maar de helft van die tracker, maar trekt nog steeds de accu leeg, alleen duurt het wat langer. Ik heb dus meteen een oplaadkabel gemonteerd en zet de scooter bij langer niet gebruiken aan de druppellader.

Wat er over de ingebouwde batterij wordt geschreven klopt niet echt. Die batterij is alleen maar een backup batterij voor als de accu zou worden losgekoppeld en is afhankelijk van het type tracker na 2 uur tot een dag of 2 gewoon leeg. Je kunt dus niet simpelweg de tracker een tijdje afsluiten en blijvend laten werken op de ingebouwde batterij. Want dat werd ook door een leverancier voorgesteld, maar die had daar dus ook niet aan gedacht.

ScootSecure zou inderdaad meteen de politie inschakelen als er een diefstalmelding komt. Maar je bent wel gebonden aan een verplicht abonnement van 10 euro per maand. Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik zorgen dat je diefstal zoveel mogelijk voor bent door een goede beveiliging. En verder een verzekering zoeken die geen ScootSecure verplicht. Ik ben verzekerd bij Univé en die heeft een heel gunstige premie voor een Vespa. Maar er zijn er zo nog wel een paar.
 
Oftewel 2,3 Ah. In 30 dagen is dat 5 Ah.
Dat klopt, maar het wordt nog erger, jij rekent met de volledige accucapasiteit en omdat je een lood-accu maar voor 50% mag leegtrekken begint na 14 dagen al het verouderingsproces.
Je krijgt de scooter wel nog gestart maar de accu lijdt ondertussen wel.
 
Correct, had ik er niet bij gezet, maar is inderdaad het probleem met loodaccu's. En dus ook iets waar men bij de leveranciers die de verbruikswaardes opgeven totaal geen rekening mee houden. Er wordt wat dat betreft veel te gemakkelijk over gedacht als het gaat om zogenaamde kleinverbruikers. Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel gemakkelijk op te vangen door een permanente oplaadkabel te monteren en een druppellader aan te sluiten. Moet je natuurlijk niet vergeten om hem thuis aan te sluiten. Maar er zullen ook mensen zijn die geen mogelijkheid hebben om een druppellader aan te sluiten omdat ze niet anders kunnen dan hun scooter buiten te stallen. Dan heb je dus echt een probleem bij (te) weinig rijden.

Dingetje dat ik nog vergat bij die (verplichte) installatie van een ScootSecure systeem is dat je wel even met 250 euro extra kosten wordt opgezadeld plus het verplichte abonnement van 10 euro per maand.
 
Het is een feit dat een E5 van Piaggio niet oplaad de enkele seconden na start en tevens niet zonder volgas te geven. Dit is gedaan om de emissie laag te houden, maar in praktijk raakt de accu hierdoor leeg.
Met een software-update bij een Piaggio dealer, via het PADS Piaggio Advanced Diagnostics System, wordt hier een aanpassing in gedaan, waardoor deze meer of constant de accu zal opladen. Dit verhaal is dus 100% kloppend.
 
Back
Top