Acceleratie pomp uitschakelen?

Advertisement - register to remove this

Harrr

Member
Extra benzine bij gas hervatten zodat ie goed oppakt.
Reden uitschakelen: Onze weinige cc'tjes verslikken zich vaker dan dat ze extra power leveren.
Groet,

Sparky

Active Member
Ik ben andere mening dan Harrr toegedaan, maar dat mag, denk ik....
De uitstootnormen worden steeds strenger daardoor zijn de scooters van tegenwoordig zeer schraal afgesteld.
Dit acceleratiepompje zorgt voor iets extra rijk mengsel bij het plots opendraaien van je gashendel zodat je scooter ook genoeg gevoed word als hij plots wat extra werk moet verrichten.
Verslikken doet de scooter zich alleen als er te veel brandstof wordt toegedient, lees als er een te grote hoofdsproeier is ingedraaid.

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Maar deze pomp reageert overigens alleen bij het ineens vol gas geven vanuit stilstand.
Bij gasherneming in bijvoorbeeld een bocht zal deze niet reageren tenzij men vol gas geeft.
Het is eigenlijk een nutteloos iets op een simpel 50cc 4 takt motorblok wat onder onze scooters huist.
Juist omdat de power ontbreekt, zoals Harrr al opmerkte. Zelfs op de oudjes van 180/190cc zit deze pomp niet.
Jaren geleden een oude Eend ( Citroën 2CV) gehad met een identieke CVT carburateur maar ook hier geen pomp.

En wat ik ervaar is dat het juist nu wel goed gaat v.w.b. de standaard sproeier.
In het prille begin maat 76/78 bij de meeste Aziaten, nu meestal maat 80/82.
Bij Kymco en Sym is het 80/82/85, afhankelijk v.w.b. type en model uiteraard.
Peugeot wijkt weer iets af met de Kisbee en de Django met maatje 78 maar deze hebben ook een iets andere carburateur als de rest.
Terwijl de Sym blokken onder Peugeot juist weer een ruimere standaard sproeier in de carburateur hebben zitten.

eurokit

Well-Known Member
Staff member
In het begin om op te trekken moet het motor blok normaal wat meer toeren maken.. De acceleratie pomp zorgt ervoor dat je op dat moment net iets meer benzine de motor in krijgt om niet in te kakken..

Benzine verbruik word met zoiets zeer ongunstiger.. Alleen je schiet er niks er mee op als je het gaat uit schakelen, dan heb je de kans dat het optrekken helemaal voor geen meter meer gaat..

Ik weet niet of het verder nog iets te maken heeft met de belasting van de motor en daarbij of het alleen bij de wat zwaardere scooters word toegepast.

Extra benzine bij gas hervatten zodat ie goed oppakt.
Reden uitschakelen: Onze weinige cc'tjes verslikken zich vaker dan dat ze extra power leveren.
Groet,
Dat verslikken komt eerder omdat je een te grote hoofd sproeier hebt gemonteerd..

Met sproeier 82 verslikt hij ook wel vaker, wat hij bij sproeier 80 niet deed.. Dus 80 is dan de maximale sproeier die je dan moet hebben bij piaggio 4t 2v.

Harrr

Member
Van mening verschillen is vaak juist prettig, want hier leren we allemaal van. Nu heb ik weer iets geleerd. De samenhang van sproeier en acc.pomp. had ik niet bedacht:flushed:

Groet,

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Ik weet niet wat ik ervan moet denken..., nogmaals, het werkt alleen bij het plots vol gas geven.
De carburateur is intern voorzien van een pomp en zuigventiel wat pas werkt zodra de motor gestart en rijklaar is.
Als je nagaat dat de huidige Aziatische 4 takt 50cc motoren de meeste koppel leveren bij een toerental van 6500 t/m 7800 rpm is zo'n ding in mijn ogen volledig nutteloos! Op de oude Honda cub of C50 met een normale CVT carburateur zat deze immers ook niet.
En na het verwijderen van begrenzers en het goed afstellen van de carburateur liep zo'n ding makkelijk 80 km!?
Deze deed weliswaar wat meer RPM leveren maar van meer of extra brandstof inspuiten/vernevelen tijdens het op en/of wegtrekken was geen sprake.

In het begin om op te trekken moet het motor blok normaal wat meer toeren maken.. De acceleratie pomp zorgt ervoor dat je op dat moment net iets meer benzine de motor in krijgt om niet in te kakken.
Meer toeren? Men trekt weg met het juiste toerental en deze zal iets oplopen op weg naar de topsnelheid.
Het werkt niet andersom, of begrijp ik het verkeerd?

De meeste Aziaten maar ook andere worden uitgevoerd met een constant-vacuüm-carburateur. Dit houdt in dat de gasschuif met
gasnaald door een membraan wordt bediend. Het vacuüm (de onderdruk) naar het membraan is afhankelijk
van de stand van de gasklep en het toerental.

Edit: De enige reden die ik dan kan bedenken waarom zo'n pomp aanwezig is, is dat van sommige carburateurs de gasnaald niet fatsoenlijk afgesteld kan worden.

De samenhang van sproeier en acc.pomp. had ik niet bedacht:flushed:
Sommige hebben maar 1 positie en andere weer 3. Terwijl het gros inmiddels een gasnaald hebben met 5 posities. Dus het is meer een samenhang van gasnaald (sproeier) i.c.m. de acc.pomp.

Last edited:
Advertisement - register to remove this