Acceleratie modellen

Jan70

Member
Laatst even proef gereden op een kymco agility euro 4 brommer. Eerlijk gezegd vind ik mijn agm uit 2012 lekkerder rijden. Ik vond het zadel niet fijn (stug) maar vooral ook de trage acceleratie storend.. Er werd verteld dat dit ook wel te maken had met de euro 4 norm, maar ook met het verschil in wielmaat.

Mijn vraag is nu of er wat te vertellen valt over prestatie verschillen in acceleratie tussen verschillende bromscooters (merken/modellen) Zijn er bijvoorbeeld scooters die bekend staan om hun goede prestaties met standaard spullen en/of juist standaard minder goed rijden?
 
Advertisement - register to remove this

Koop de nieuwe aerox 2takt euro 4 zit lekker, rijdt lekker en trekt lekker op als je een andere vario erin doet(kost 5 tientjes)

en hij ziet er ook nog goed uit
 
Het is een persoonlijke voorkeur die een ieder heeft omtrent het wel of niet lekker vinden rijden van een scooter.
De een vind een stug/hard zadel fijn en de ander niet.
Dit geldt ook voor de vering, banden, optrekken, sturen, bediening enzovoort.
Hoe goed dat de adviezen ook bedoeld zijn, het is kwestie van gevoel dat je wel of niet hebt bij aanschaf was een nieuwe scooter.
Zou een scooter kopen waar je een goed gevoel bij hebt.
 
Vind het niet zo raar dat sommige euro4 scooter een trage acceleratie hebben.. Ze heb ten eerst geen vermogen..

Zie hier:

Die dingen zijn zeer hard geknepen op de ECU (toeren worden zwaarder begrensd) En dan kom je gewoon niet weg..
Zelfs deze vespa sprint 2018 had geen enkele vermogen..


Betreft het zadel, deze was ook keihard toen ik mijn piaggio new fly 4t 2v kocht in juni 2017.. Maar na de 4000km werd hij zachter en zit nou wel goed.
Dus als je een nieuwe scooter gaat testen is dit wel een punt om mee rekening te houden dat het zadel na verloop van tijd nog wel zachter kan worden..


Koop de nieuwe aerox 2takt euro 4 zit lekker, rijdt lekker en trekt lekker op als je een andere vario erin doet(kost 5 tientjes)

en hij ziet er ook nog goed uit

Kan mij niet voorstellen dat er nog enige 2-takt word door gelaten met euro 4.. Neem aan dat je de aerox 4 bedoelt met de 4-takt motor eronder..
 
Sluit niet helemaal aan bij dit topic maar ik heb interesse in de kisbee door o.a de goede berichten van Eurokit.. Maar de kymco vp 50 lijkt me ook wel wat.. Los van smaak, is er hier een objectief betere keuze? Ik wil hem graag net iets onder de 55 laten lopen. (Valt dit eigenlijk onder opvoeren?) de 10 inch wielen van de kp 50 neem ik voor lief..
 
Zou niet weten waar die aprilia SR50 R dan te koop zou zijn.. Zo is het dat in duitsland nog 2-takt scooters verkopen.. Maar in Nederland dir blijkbaar gewoon zoveel mogelijk vermeden word om nog 2-takt scooters aan te bieden op de Nederlandse markt.

Sluit niet helemaal aan bij dit topic maar ik heb interesse in de kisbee door o.a de goede berichten van Eurokit.. Maar de kymco vp 50 lijkt me ook wel wat.. Los van smaak, is er hier een objectief betere keuze? Ik wil hem graag net iets onder de 55 laten lopen. (Valt dit eigenlijk onder opvoeren?) de 10 inch wielen van de kp 50 neem ik voor lief..

Beste om daar achter te komen is door de scooter te proberen en zien of het wat voor je is..
Je moet niet vergeten dat beide blokken chinese makelaarij is .. En onderdelen voor de kymco ook vrij duur zijn..

Mijn mening is dat de kappen van de kisbee er wat beter eruit zien kwa kwaliteit, die van de kymco zien er uit als van een goedkope chinees.. AGM. BTC.. dat spul dus. De kwaliteit van de kisbee is meer richting van de new viva-city en de speedfight 3.
 
Nou, ik ga hier en daar eens op een scootertje zitten om te beetje indruk te krijgen.
Ik denk dat de Vp 50 toch wat te klein is en wel heel erg laag. de kisbee lijkt me i.d.d. betere optie.
Maar ik heb vandaag even op een Orbit 2 gezeten, ik moet zeggen dat ik deze best okay vond zitten. en qua gewicht viel het me mee.
lekker ruim zadel voor kinderstoeltje. er stond ook een fiddle 2, heb er niet op gezeten, maar het zadel leek wat breder en zag er wat lomp uit?
Hoe verhoud de kwaliteit van de orbit 2 en fiddle 2 zich tot een kisbee?
 
Ja de VP50 is een lage scooter.. Kan wel eens problemen geven als je via een stoeprand erop zou rijden.. Vrij grote kans dat de onderkap dan beschadigd raakt.. De kisbee is hoger in dit geval.. Maar zit meer tussen de VP50 en een vivacity in.
 
Okay dank je wel, kan het kloppen dat de Orbit qua zithoogte lager is dan de fiddle maar hoger dan de kisbee? of weet iemand dit? ik zie op de sym site geen zithoogten vermeld?
 
Daar durf ik je niks over te zeggen.. Beste is dan even langs een scooter dealer gaan en de situatie te bekijken.

Zou eerder denken dat de fiddle lager is dan de orbit.. Aangezien retro scooters altijd lager bij de grond zitten.. De orbit is een normaal model scooter.
 
Zit beetje rond te kijken voor een occsion orbit 2, of misschien fiddle 2? Lees dat ze technisch nogal op elkaar lijken. De orbit lijkt wat gunstiger in de markt te staan qua prijs.

Is er een max aantal kilometers dat een blokje aankan? Is bijvoorbeeld kilometerstand van rond de 15.000 een probleem? Bekende zwakje punten? Of tips waar ik op moet letten of signalen die wijzen op prioblemen die je misschien niet direct als leek ziet?
 
Beiden liggen goed in de markt.. De fiddle 2s word ook er goed verkocht.. Vooral door de mensen die geen Fiddle III willen kopen met ECS.

Nee er is geen max aantal kilometers dat het blokje aankan.. Elke keer per voorgeschreven service beurten goed laten uitvoeren is het belangrijkste in het hele verhaal. Daarnaast hoe je er zelf ermee omgaat.. En er voor zorgen dat het oliepeil vol blijf (hoeveel staat in het onderhoudsboekje, er mag uiteraard ook niet te veel in het blok zitten, anders gaat je blok alsnog kapot.

Bij een 4-takt komt ook kijken dat je als bestuurder het oliepeil in de gaten moet houden.. Zo lang je het blokje niet te extreem verkeerd gaat belasten dan zou je normaal gesproken geen olie verbruik moeten hebben... En zelf zou ik zeggen, doe bij het inrijden liever wat rustiger aan (tussen de 30 en de 40km per uur blijven als het een brom is.. Voor een snor maakt het niet zoveel uit aangezien de max toch al 25km/u is. Houd dit zo`n 2000km het liefst aan (ik weet het dat het normaal aangeraden word tot 500km / 1000km in te rijden)
Voor een brom zou ik dan zoveel mogelijk op het bromfiets / fietspad gaan rijden (dan heb je niet zoveel last van de auto) En op de weg liever niet harder dan 40km/u op de teller gaan) Vergeet ook de sproeier niet te vergroten, deze is altijd te klein i.v.m milieu wetgeving.. Om zo door te blijven rijden met die kleinere sproeier en dat 40km/u op de weg (dan heb je haast en ga je vaker harder rijden en sneller optrekken) en dan wil je het liefst niet met een te schrale sproeier doen..

Na de 2000km kan je gerust harder.. Bouw het wel goed op. Rustig met koude motor vertrekken.. En bij warme motor goed de toeren gaan opzoeken om de luiheid eriuit te krijgen.. Een 1000km dan verder merk je al dat het blok soepeler gaan draaien.
 
Okay maar ik ga voor een occasion, dus het inrijden is voor mij niet relevant? De brom/fietspaden zijn in Den Haag overigens niet zo veel gezien. je ontkomt niet aan de auto rijbaan en dan is die 40 km erg vernevelend. je voelt ze drukken achter je, met 50 km per uur is dit al zo. mijn huidige scooter loopt om en nabij 54-56 gps en dat is toch wel heel prettig hier. zit wel beetje met de rollerbank in mijn maag, geen idee of ik veilig zit.
 
Back
Top