This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

ABT 80cc Twin

IceMaasMechelen...je hebt een warning, typ normaal. Aad/Mario/Bart...wederom respect voor jullie altijd vernieuwende ideeen! Jullie houden de eer hoog
 
hmm weet niet of 't hier al gevraagd is. En maybe een stomme vraag maar als cilinder 1 arbeid...zit cilinder 2 dan aan zijn inlaatslag ? Of ben ik helemaal verkeerd en ondergaan ze gewoon allebei tegelijk de inlaat-,compressie-,arbeid- en uitlaatslag...of hoe hebben jullie dit fenomeen waargemaakt dat ie juist gaat vonken van de 1ne cilinder op de andere... Just wondering myself

Alvast bedankt Greetz FeleMele :7
 



gewoon een onteking erop voor 2 cilinder ofwel een ontsteking die op 2 punten vonkt..
 
nja mij lijkt't dus ook meest logisch dat de ene zuiger zich in BDP bevindt en de andere in ODP om dan allebij 180° van elkaar te gaan verschillen en de ene laten arbeiden wnr de andere inlaat ...maar kan me ook vergissen of volledig verkeerd zitten dus misschien beter eens wachten op een reactie van 1 van de ABT'ers

Greetz FeleMele
 
als je naar de foto,s kijkt en zelfs een klein stukje tekst leest.

zal je zien dat het idd 180 graden staan. je hebt dus helemaal gelijk!
 
hele mooie techniek dat tomos blokje, moet pittig klusje zijn geweest om alles weer recht te krijgen. Waarom staat de uitlaat poort van de cilinder naar boven? > Krijg je zo geen problemen met het kantelen van de zuiger? > Hoe los je dat op dan?

edit: laatmaar, ik dacht ff anders .

klasse hoor, mooi werk!
 
Last edited:
echt een mooi stukje techniek, die twee cilinder. maar om nog maar ff door te zagen over de tomose koppelingen maken jullie zelf, maar nu mijn vraag of jullie ook voor derden die koppelingen kunnen maken, net als jullie nu al voor de puchjes maken.
 

Volgens mij staat het blok ondersteboven, althans dat denk ik. :#
 
ik denk dat hij gewoon recht op komt te staan wel slim wand nu heb je zat ruimte voor je carburateur
mooi gedaan hoor bart!!
 
ik denk dat ze het kantelen oplossen door desaxatie van de zuigerpen daarmee haal je een heel end ermee weg

zorgen dat je een zuiger hebt van een motortje die de andere kant op draait

of het motortje de andere kant op laten draaien :*

je kunt natuurlijk ook gewoon het slotje verzetten.
 
Hee Bart, heb je de TM-cilinder met ovale poort en fluitpoorten of de nieuwere met vlinderpoort?
De TM-cilinders zijn trouwens wel aardig op topvermogen gemaakt.
 

weet je wel wat hoe een 2takt werkt?
inlaat-compressi-arbeid-uitlaat komt alleen bij 4takt voor.

dit blokje verbrand gewoon om en om. de 1 zuiger staat onderin als de ander een verbranding heeft. zo heb je omde beurt een verbranding
 
Hee Bart, heb je de TM-cilinder met ovale poort en fluitpoorten of de nieuwere met vlinderpoort?
De TM-cilinders zijn trouwens wel aardig op topvermogen gemaakt.

Bart heeft het oude type cilinder met fluitpoorten. Lijkt wel een BiZeta cilinder in het groot