aantal vraagjes over mijn 4takt motor:)

Chris83ut

Well-Known Member
Hallo.

Ik heb een aantal vragen.

ik heb een 4 takt scooter (fosti grande retro) ben erg tevreden over de scooter, rijd er nu ongeveer 3000 km zonder problemen mee.

het is alleen zo, en het valt me nu pas op en weet ook niet of dit al veel langer zo is, als de scooter koud is en ik start hem en laat hem dan stationair lopen dan hoor ik een soort van geratel. als ik met mijn oor ga luisteren kom ik het meeste op de plek uit waar die ventilator draaid, maar het zou ook in het blok kunnen zijn, ik hoor dit geluid ook doorklinken als ik halve snelheid rijd en dan gas geef. het is wel zo dat als de motor opgewarmd is ik dat rateltje niet hoor als hij stationair draaid.
wat zou dit kunnen zijn, is het ernstig en moet ik nu wat gaan ondernemen? het rateltje is niet hard maar denk vraag het toch even het klinkt gewoon niet optimaal gezond.

vraag 2:
als mijn motor draaid dan hoor ik al een lange tijd een tikje elke keer als de explosie in de cilinder plaatsvind, dit zijn de kleppen neem ik aan (4takt motortje) maar is het normaal dat je dat dat zachte tikje hoort of zijn de kleppen niet meer goed gesteld?

vraag 3:
als ik probeer electrisch te starten dan klinkt de startmotor alsof hij heel hard ronddraaid maar niks aandrijft, wat zou dit kunnen zijn?
(ik kan de motor nu dus niet electrisch starten)

alvast bedankt voor de reaties.

chris
 
Advertisement - register to remove this

De klepspelling zou ik even laten bijstellen door een scooter monteur.

Deze scooter monteur zal vast nog wel een accu hebben staan waarmee je kan testen of het elektrische start probleem aan de accu ligt.
Mocht dit niet helpen dan heb je nog meerdere oorzaken waar je naar kunt kijken:

Startrelais.
Starterbendix.
Startmotor.

Ik gok dat het de accu of bendix is maar als je het test weet je het.

De bendix is universeel dus deze zou je eventueel bij een scooterzaak kunnen halen geen idee wat ze kosten kan nooit veel zijn.
 
Back
Top