Aantal vraagjes over afstelling beta ark

Enterprise

Well-Known Member
Goeiedag,

Gisteren mijn cillinder vervangen en vandaag bezig met het afstellen. Ik heb alles prima alleen bij het wegrijden vanuit stilstand stottert de scooter en komt niet op toeren. Pas als je een beetje rolt maakt hij toeren.

Vraag 1:
Wat kan ik hier aan doen? Is dit gewoon een maatje te grote sproeier of moet ik bijv. de gasnaald anders zetten(staat nu in midden)?

Vraag 2:
Ik ben nu van 50cc naar 70cc gegaan en heb nog altijd een begrensde luchtfilter( Buisje in filter).
Heeft het nut om deze eruit te halen bij een 70cc of zorgt het enkel voor meer lucht, een grotere sproeier en een hoger verbruik?

Vraag 3:
Wat kan ik nog verbeteren aan mijn setup om er nog meer uit te halen? Wat zou er bijvoorbeeld voor membraam en spruitstuk op kunnen?

Mijn huidige setup:
Beta ark LC 70dr minarelli horizontaal
Std spruitstuk en membraan
17,5 dellorto carb met auto choke
Laser x pro uitlaat
Malossi multivar met 5 gram Malossi rollen
Std koelvin
Naraku std koppeling met een rode Malossi drukveer en rode naraku trekveren.
Std koppelingshuis
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb alles prima alleen bij het wegrijden vanuit stilstand stottert de scooter en komt niet op toeren.

Stotteren kan een te grote sproeier zijn.. Maar bij kwart slag kan het ook de afstelling zijn van het stationair gedeelte (misschien zit de luchtschroef iets te dicht en loopt hij daardoor iets te rijk bij stationair / kwart gas. Zolang de gasnaald nog origineel is, vermoed ik dat daar het probleem dan ook niet ligt. Dat niet op toeren komen kan ook te maken hebben met te rijk op de afstelling (dan houd hij namelijk in)

Pas als je een beetje rolt maakt hij toeren
Misschien nog iets met de trekveren. Te straks en of te slap.


Vraag 1:
Wat kan ik hier aan doen? Is dit gewoon een maatje te grote sproeier of moet ik bijv. de gasnaald anders zetten(staat nu in midden)?


Aan de gasnaald zou ik zelf niet aan gaan rommelen, want dan maak je de kwaal alleen maar nog erger.. Gewoon op de fabrieks stand laten staan.
Zorgen dat je de bougie kleur kan controleren en kijken of je een beetje met de scooter kan rijden zodat hij warm word..
Verder zie ik niet welke sproeier je erin hebt zitten.. Zo zelf zo rond de 78 -82 gaan zoeken.

En daarna de stationair schroef en de luchtschroef bij regelen totdat je het goede effect krijgt.


Vraag 2:
Ik ben nu van 50cc naar 70cc gegaan en heb nog altijd een begrensde luchtfilter( Buisje in filter).
Heeft het nut om deze eruit te halen bij een 70cc of zorgt het enkel voor meer lucht, een grotere sproeier en een hoger verbruik?



Zo lang het luchtfilter genoeg lucht aan kan zuigen en geen beperking is zou ik het buisje lekker laten zitten en daar je sproeier op afstellen.
Want op deze methode kan je wat lager in sproeier en dan bespaar je op het verbruik.
Mocht het luchtfilter echt gaan remmen op de luchtstroom en dat je daardoor niet afgesteld krijgt, dan zal je alsnog het buisje moet verwijderen en sproeier hierop aan passen.. Dus liever niet eruit halen dan wel. Een 70cc verbruikt zoiezo meer benzine dan een 50cc.. Je hebt meer inhoud.. Dus per slag kan er meer mengsel naar binnen.. Om het verbruik zo minimaal te houden is het belangrijkste dat de carburateur goed afgesteld staat. Een slecht afgestelde carb zorgt ook dat het verbruik meer word.

Vraag 3:
Wat kan ik nog verbeteren aan mijn setup om er nog meer uit te halen? Wat zou er bijvoorbeeld voor membraam en spruitstuk op kunnen?


Membraan en spruitstuk aanpassen op jou setup is onzinnig.. Want een standaard spruitstuk kan prima tot 21mm. En een membraam aanpassen moet je ook niet willen.. Enigste wat wel helpt is de plaatjes vervangen van metaal naar carbon zodat bij afbreken je geen schade aan de motor kan krijgen.

Wat kan je nog meer aan passen?

- Misschien een ander koppelingshuis kopen zodat de standaard niet meer kan verbranden.
- De vario rolletjes kunnen denk ik nog iets lichter, denk rond 4.5 grams.
- Over drukveer en trekveren kan ik geen uitspraak over doen want ik weet de waardes niet van dat merk dat je gebruikt.
- Je zou ook nog met de aandrijfriem kunnen experimenteren, want de ene is de andere niet. Ik vind die van Athena wel goed.. Veel value voor een lage prijs. Dus vooral met kracht over brengen naar het achterwiel kan je zeker nog wat mee winnen.
- De koelvin alleen vervangen als de originele op is.


Malossi rode drukveer is overigens te sterk, want daar ga je best wat vermogen op verliezen.. Neem een witte van malossi 7% moet meer als voldoende zijn voor die setup die je daar hebt. Voor minarelli heb je wit, geel, rood.. ( en nou heb je dus die rode) En is wit te licht dan is geel wel echt de max. Rood heb je pas nodig bij een zeer hoge toerige cilinder.. DR70 is laag toerig.
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Het lag inderdaad aan de luchtschroef. Hij trekt nu op zonder te stotteren. Wel zijn de trekveren te slap. Ik heb de aller strakste veertjes van Naraku. Er staat op dat die 2000rpm meer zouden moeten geven.
Hij moet toch nog een stuk meer toeren maken. Wat kan ik nu nog proberen?

De rode drukveer heb ik geplaatst op advies van de brommerboer. Hij dacht dat een gele te slap zal zijn. Zou de rode drukveer de reden kunnen zijn dat hij bij het wegrijden te weinig toeren maakt?
 
Die rode drukveer is gewoon te zwaar voor jou setup.. Zo`n veer word gebruikt bij een middeltoerige 70cc setup zoals een stage 6 racing 70cc, athena racing 70, airsal 70cc Italkit70cc..
(cilinders die 12000rpm draaien)
Omdat zulke setups te veel verschil hebben in toeren van hoog naar laag.. Dat kan een gele drukveer minder in controlle houden.
Dus hoe minder agressief de cilinder is dan heb je ook geen zwaardere drukveer er voor nodig. Zou zelf het op de gele houden.

En trekveren zal je denk ik de medium moeten hebben.. In de trekveren zit ook best wel veel verschil in tussen de kleuren en de merken..

Zo is malossi geel bij minarelli bijvoorbeeld medium en bij piaggio kan dit weer de slapste trekveren zijn en bij morini kan dit weer de strakste zijn.

Dus je kan de ene gele niet met de andere vergelijken.. Enigste wat je kan doen is de handleiding op zoeken, daar staat precies wat wat is..

Voor het gebruik van een drukveer, moet je altijd zo slap mogelijk nemen. Omdat een te zware drukveer vermogen vreet van het motorblok plus het kost je dus kracht en topsnelheid want dat is allemaal extra weerstand dat het blok moet overwinnen.
 
bedankt. Ik ga morgen eens een gele drukveer plaatsen en kijken hoe ie rijd. Daarna even kijken of ik de trekveertjes goed krijg.
Word vervolgd.
 
Tien jaar geleden had ik vrijwel een identieke set-up op m'n Aerox.

LC 70dr Minarelli horizontaal.
Std spruitstuk en membraan, heb alleen de metalen plaatjes vervangen voor carbon type.
17,5 dellorto carb met een mechanische (hand) choke.
Standaard luchtfilter zonder vernauwingsbuisje.
Tecnigas RS-70 (oud type race) uitlaat.
Oud type Power-one vario met 3,9 gram Malossi rollen.
Bijbehorende half poulie maar deze is vrijwel gelijk aan standaard koelvin/poulie.
Delta-clutch met rode en/of blauwe trekveren.., weet ik niet meer zeker!
(puur Delta omdat deze makkelijk af te stellen is)
Std koppelingshuis.
Drukveer wit van Malossi i.c.m. een torsioncontroller.

En dit liep me toch als een malle joh!
Gek genoeg viel het toerental ook erg mee.., tussen de 9.500 en 10.500 was het meeste kabaal, maar dan reed ik ook dik 100km.
Rijdt tegenwoordig nog wel met 70cc maar dan met een Sito plus, hiermee blijft de snelheid een beetje binnen de perken.
Gaat evengoed nog wel richting dik 80, echter gaat het mij meer om het op en/of wegtrekken.
Kan ik iig goed meekomen met het verkeer op de 50 km wegen waar wij op de rijbaan moeten rijden.
Ik heb echter geen ervaring met de Laser x pro uitlaat dus daar kan wel wat verschil inzitten qua afstellen.

Maar voor een laagtoerige 70cc cilinder is een witte drukveer sterk zat is mijn ervaring.
Middeltoerig wordt meestal geel gebruikt en hoogtoerig rood..., maar ook dit is vaak i.c.m. welk type uitlaat eronder hangt.
Het is dus even zoeken naar de juiste combinatie helaas.
 
Last edited:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog vanalles geprobeerd en het bleek dat hij teveel lucht kreeg. De luchtschroef stond te ver open. Deze een halve slag dicht en hij loopt beter onderin. Wel waren de veren te strak. Nu gele van Malossi geplaatst IPV naraku veren en die komen aardig in de buurt van de afstelling.

De drukveer is weer iets anders, met een witte drukveer is er geen beginnen aan. Dan lijkt het mijn oude 50cc wel. Met een rode drukveer heeft die ontzettend veel power. Kan het niet zo zijn dat een gele ook te slap gaat zijn? Het is toch weer een tientje die op de stapel komt. En ondertussen zijn het al heel wat tientjes hahahah.

Morgen ga ik in ieder geval een gele drukveer en nog iets strakkere trekveren halen.

@Floris van bommelstijn 80 lijkt me hard zat. Dat haalt die van mij nu ook met half gas en is wat mij betreft hard zat. Ben al blij als het 60/70 gaat. Ging mij vooral om de trekkracht en dat is geslaagd want ze trekt nu echt als een malle. Ik denk dat ik er wel een 90 uithaal maar ga hem natuurlijk nog niet toppen want ben nog aan het inrijden.
Inmiddels ook overgestapt van action olie naar Castrol power rs op advies van de dealer.

Edit: heb er nu een gele drukveer en rode trek veren beide van Malossi in gestopt en hij trekt echt goed op nu. Ik merk wel dat ik nog ietsje lichter in rollen moet.
 
Last edited:
Nog even een kleine kanttekening, bij het gebruik van een torsioncontroller wordt de sterkte van de drukveer hoger.
M.a.w. de combinatie van de controller en een witte drukveer komt overeen met een gele drukveer qua sterkte.
Voor de rest is het gewoon proberen wat het lekkerst rijdt en uiteraard optrekt zonder een raar toerenverloop.
Daar valt echter niks zinnigs over te zeggen omdat het rollengewicht niet vast staat voor 70cc en een terugloper uitlaat.

V.w.b. de olie is de Castrol gewoon goed maar wel erg duur. Ik gebruik tegenwoordig olie van Motul voor de 2 takt scooters.
Maar dat is een persoonlijke keuze.
 
V.w.b. de olie is de Castrol gewoon goed maar wel erg duur. Ik gebruik tegenwoordig olie van Motul voor de 2 takt scooters.
Maar dat is een persoonlijke keuze.

Wat is duur? In vind 10 euro per fles nog wel meevallen ik weet dat Motul zelfs 13 euro en meer kan kosten.. Net of dat er vloeibaar goud in de olie zit.
Overigens is castrol beter beschikbaar dus makkelijker eraan te komen.. Niet elke dealer verkoopt Motul.
 
Inderdaad, de Castrol fles kostte een tientje waar een action flesje 4 euro kost. Voor die paar olie gooi ik dan liever goeie olie erin. Vooral bij 70cc en al helemaal bij een nieuwe cilinder.
 
In mijn hometown met 3 scootershops kost een fles castrol (gemiddeld) inmiddels meer dan 13 Euro.
Terwijl de Motul 9,95 Euro kost.....!?

Blijkbaar zijn er veel verschillen dus.
Action olie laat men beter links liggen v.w.b. 2 takt, deze olie is samengesteld uit d.i.v. restjes.
Net zoals bijvoorbeeld de Power one (2 takt) olie. Stinkt ook als een asfaltfabriek als het uit de uitlaat blaast.
 
Last edited:
Back
Top