Aansturing ontsteking en injectie Zip euro 4 en 5

Jeroen2

Active Member
De ontsteking van de ZIP euro 4 en 5 zit anders in elkaar dan de voorgaande jaren. (Ik heb het over de 4takten.) Omdat ik een programmeerbare ECU wil gaan aansluiten probeer ik te begrijpen hoe de nieuwe ontsteking werkt.

Voor nu gaat het mij vooral over de sensor of pickup en het signaal naar de ECU. De vraag rijst of er uit de pickup ook een signaal voor de injectie komt.

Het vliegwiel ziet er anders uit. Met 22 in plaats van 2 streepjes metaal op het vliegwiel. En met 8 in plaats van 6 verbindingen tussen de conus die over de kruktap gaat en het vliegwiel zelf.
1643720546554.png
Dubbele uitgang van sensor/pickup bij nieuwe ZIP: een rode en bruine draad

1643720628504.png
1643720668252.png
Enkeldraads uitgang pickup van de 'oude' zip: bruine draad die na de stekker rechts (net niet in beeld) ook nog bruin is.


Deze veranderingen hebben te maken met de komst van de injectie en de ECU, te beginnen bij de Euro-4 versie.

Net naast het vliegwiel rechtsonder komt een kabelboompje naar buiten, met 5 draadjes. (Bij de euro 4 is er een stekkertje)

Twee daarvan, rood en bruin komen van de pick-up voor de ontsteking, drie andere draden zijn zwart en komen van de (licht)spoelen. En waarom is dat ook weer anders?

Bij de oude zipjes was er 1 draad die uit de pick-up voor de ontsteking kwam, en die was bruin, en een zwarte met wisselstroom uit de spoelen. Samen in een tweepolig stekkertje.

Ik vroeg mij af waarom er bij de nieuwe Zip twee draden uit de pickup komen, die vanwege de opbouw misschien wel hetzelfde doen: 22 keer een signaal geven, dan twee maal 15 graden niet en dan weer 22 keer achter elkaar. Met twee denkbeeldige streepjes op het vliegwiel erbij kun je de omtrek van het vliegwiel in 24 maal 15 graden verdelen. 360 in totaal. Een term die hierbij past is – triggerpatroon.

De twee draden, rood en bruin dus lijken beiden naar de voorkant van de scooter te gaan, waar onder andere de ECU zit; net onder de toeter.

Vraagstelling

Maar waarom twee? Eentje zou de trigger voor de ECU kunnen zijn om een vonk voor te bereiden. De rooie leek me in aanmerking komen. En die bruine?

Zou de injectie afdeling een apart signaal moeten hebben wat net zoals de ontsteking bepaald wordt door de stand van de krukas, of de fase van de verbranding? Heeft de bruine draad iets met de injectie te maken überhaupt? Waarom zou de injectie niet een afgetapt signaal van de ontsteking op zijn eigen wijze kunnen gebruiken, en eventueel ook variabel kunnen zijn, in tijdstip en duur?

Om te beginnen heb ik de twee signalen die bij bruin en rood horen afgetapt en op de PicoScoop aangesloten. De resultaten wil ik aan jullie laten zien, en echt, het is bijzonder hoe de fysiek van het vliegwiel er elektrisch uitziet op de scope.

(Later wil ik kijken naar wat er gebeurd wanneer bruin wordt losgekoppeld, terwijl de motor draait; ook een manier om te achterhalen in wat voor functie die zit)



Als eerste een indruk van het triggersignaal van een oude ZIP, die slechts twee streepjes heeft. Duidelijk zichtbaar welke signalen er zijn bij stationair. Het gaat hierbij om de trigger voor de ontsteking. Meer was er niet.
Tussen de groepjes van twee signalen is het steeds een poosje rustig:

1643721201224.png

Geredeneerd vanuit de draairichting, naar rechts, met de klok mee, bleek dat het meest linker streepje op het vliegwiel het Bovenste Dode Punt aangeeft wanneer het pal tegenover de pickup staat. Het streepje wat eerder de pickup passeert zou dan de trigger kunnen zijn voor de CDI om een vonk voor te gaan bereiden.

Wanneer we bij de nieuwe ZIP het triggersignaal voor de onsteking zichtbaar maken, blauw afgebeeld, van de rode draad, zien we een patroon van 22 pieken, dan even een gat, en vervolgens weer 22 pieken. Elke omwenteling 22 pieken, en twee niet. (missing teeth)
Wanneer we naast het triggersignaal van de rode draad ook het signaal van de bruine draad weergeven (rode kleur, kanaal B) zie je dat de amplitude veel geringer is dan die van kanaal A. Af en toe een spike naar beneden of boven, en vaak kleiner dan de amplitude van kanaal A.

1643721395233.png

Bij de ingezoomde weergave van samen, zie je een paar patronen:

- steeds om de 22 pieken een trage overgang naar de volgende 22

- om de 44 pieken is er een piekje te zien van kanaal B roodgekleurd, steeds in de opbouw van een blauwe piek behorend bij het 19e streepje. Deze opbouw is dan net even anders dan de andere. ( wanneer het 19e streepje pal tegenover de pickup staat dan is er sprake van het BDP.)

Valt op dat de piekjes van kanaal B willekeurig positief of negatief gericht zijn.

  • Mijn puzzel is wat hier nu gebeurd. Om de twee omwentelingen heb je een injectie en een vonk nodig.
  • Er is een wezenlijk ander signaal op de bruine vergeleken met de rode draad. Er gebeurd iets om de twee omwentelingen. Het signaal van de bruine draad komt meestal niet boven het signaal van de rode draad uit.
  • Zit er meer in de behuizing van de pickup dan we denken, wordt er daar al ‘gerekend’ en of veranderd, op basis van het signaal wat de rode draad uitstuurt? Maar waarom zou je in de pickup al iets zetten wat rekent? De ECU is daar toch voor?

  • Is het signaal van de bruine draad een feedback vanuit de ECU? Vooralsnog ga ik er van uit dat beide draden op de ECU aangesloten zijn.
  • Het zou kunnen dat de bougie elke omwenteling vonkt, en er sprake is van een ‘wasted spark’. De bougie vonkt dan ook vlak voordat de inlaatslag begint. De injectie moet intelligenter aangestuurd worden, want dat scheelt de helft van je brandstof verbruik. Vanwege het piekje op elke tweede omwenteling voor het signaal van de bruine draad denk ik aan de injectie.
  • Wat wordt het scopebeeld bij hogere toerentallen? Verhuist het piekje van de bruine draad dan naar de 18e piek, dwz 15 graden eerder in de cyclus?
  • Rond de 3000 toeren blijkt dit inderdaad het geval te zijn, en bij hogere toerentallen komt het piekje zelfs voor de 17e piek te liggen. Ongeveer rond 7000 toeren.
  • De piek treedt dan 1 ms eerder op dan bij stationair.
  • Met de stroboscoop was het niet mogelijk om het injectie moment zichtbaar te maken. (Er staat een andere spanning op de bekabeling van de injector.)
  • Wanneer de min van de injector wordt aangesloten op de scoop, en de rode van de pickup, dan is er op dezelfde plek, opgaande flank van 19e piek een piekje zichtbaar. Om de twee omwentelingen.
  • Wanneer ik de plus van de injector in een clamp zet om de stroomsterkte te meten, dan blijk ook hier een piekje op de opgaande flank van de 19e piek te zitten.
  • Hiermee is wel zeer aannemelijk dat de bruine draad van de pickup met de injectie te maken heeft. Het moment in de cyclus in ieder geval. Wanneer de injectietijd verlengd moet worden, moet de injectie eerder beginnen, langer duren of een combinatie van beiden.
  • Maar ik zou het raar vinden dat dit signaal de ECU aanstuurt om de injector aan het werk te zetten: want het signaal is willekeurig positief, of negatief. Maar ook, gegeven het signaal van de rode draad, kan dát toch ook voor de injectie gebruikt worden?
  • Je zou bijna denken dat er in de pickup iets geregeld wordt voor de injectie. Kan het zijn dat de pickup regelt dat er elke tweede omwenteling een seintje naar de ECU gaat, en iets eerder bij wat hogere toeren, en dat de ECU dan bepaald, op basis onder andere van de TPS en toerental, hoe lang er geïnjecteerd wordt? > Graag jullie ideeën en vragen!
 

Attachments

  • 1643721050824.png
    1643721050824.png
    193.8 KB · Views: 1
Advertisement - register to remove this

Heel leuk dat iemand zich interresseert in de werking van injectie en nog leuker dat jij dit hier alles deelt.

De vraag is komt het signaal op het B-kanaal van je scoop uberhaupt wel uit de pickupspoel of uit de ECU???

Daar kun je alleen achter komen door de pickup los te koppelen van de ECU en de scoop dus rechtstreeks aan de twee draden van de pickupspoel hangen en dan tijdens het elektrisch starten de signalen opnieuw te meten.
Het beste kun je daarvoor de bougie even uit de cilinderkop draaien zodat de startmotor regelmatiger het geheel kan ronddraaien en niet vertraagd tijdens de compressieslag.
De scooter zal uiteraard dan niet starten maar de signalen van de pickup moet je wel kunnen zien.

Persoonlijk denk ik niet dat er twee signalen uit de pickup komen maar dit gewoon een twee draads pickupspoel is.
Dit doet men waarschijnlijk om de hoogspanning van de bobine/bougie zo goed mogelijk te ontkoppelen van de ECU.
Want mocht op een gegeven moment het blok aan een slechte massa komen te hangen door oxidevorming of een breuk in de massakabel van het blok, wordt het elektrisch potentiaal van je motorblok drastisch omhoog gecatapulteerd maar kan dit hogere potentiaal zich niet ontladen via de pickupspoel waardoor dan je ECU beschadigd zou kunnen raken.

Bij een pickupspoell met maar 1 draad kan dit namelijk wel, want de andere zijde van dit type pickupspoel hangt namelijk aan de massa van het blok.
Als nu het potentiaal van het blok drastisch zou stijgen, stijgt dus het potentiaal van de massazijde van de pickupspoel evenredig mee en daarmee natuurlijk ook de signaalkant van de pickupspoel.
Omdat de pickupspoel is verbonden met de ECU kan deze hierdoor beschadigd raken.
 
Heel leuk dat iemand zich interresseert in de werking van injectie en nog leuker dat jij dit hier alles deelt.

De vraag is komt het signaal op het B-kanaal van je scoop uberhaupt wel uit de pickupspoel of uit de ECU???

Daar kun je alleen achter komen door de pickup los te koppelen van de ECU en de scoop dus rechtstreeks aan de twee draden van de pickupspoel hangen en dan tijdens het elektrisch starten de signalen opnieuw te meten.
Het beste kun je daarvoor de bougie even uit de cilinderkop draaien zodat de startmotor regelmatiger het geheel kan ronddraaien en niet vertraagd tijdens de compressieslag.
De scooter zal uiteraard dan niet starten maar de signalen van de pickup moet je wel kunnen zien.

Persoonlijk denk ik niet dat er twee signalen uit de pickup komen maar dit gewoon een twee draads pickupspoel is.
Dit doet men waarschijnlijk om de hoogspanning van de bobine/bougie zo goed mogelijk te ontkoppelen van de ECU.
Want mocht op een gegeven moment het blok aan een slechte massa komen te hangen door oxidevorming of een breuk in de massakabel van het blok, wordt het elektrisch potentiaal van je motorblok drastisch omhoog gecatapulteerd maar kan dit hogere potentiaal zich niet ontladen via de pickupspoel waardoor dan je ECU beschadigd zou kunnen raken.

Bij een pickupspoell met maar 1 draad kan dit namelijk wel, want de andere zijde van dit type pickupspoel hangt namelijk aan de massa van het blok.
Als nu het potentiaal van het blok drastisch zou stijgen, stijgt dus het potentiaal van de massazijde van de pickupspoel evenredig mee en daarmee natuurlijk ook de signaalkant van de pickupspoel.
Omdat de pickupspoel is verbonden met de ECU kan deze hierdoor beschadigd raken.

Dank je Sparky voor je uitleg. Het is weer waar dat 'meten is weten'. Ik kan ermee verder.
Ik had al een boor op het vliegwiel willen zetten, maar bougie eruit is veel handzamer. Met contact aan natuurlijk.
Begrijp ik dat je vermoedt dat de bruine draad, met de spoel verbonden, als een extra aarde dient voor het blok en frame? Een beveiliging voor de ECU? Dat moet ik nog zien te begrijpen.
Uiteindelijk kan ik de pickup nog slopen met geduld, maar liever niet natuurlijk.
Iets wat ik ooit deed met een CDI/Bobine van de oude Zip. Daar zit een heuse microcontroller in. De P87LPC764 van Philips.

1643748259570.jpeg
 
Back
Top