Aansturing ontsteking en injectie Zip euro 4 en 5 part 2

Jeroen2

Active Member
Aansturing ontsteking en injectie Zip euro 4 en 5 part 2



Een van de raadsels tot nu toe was de functie van het tweede draadje dat uit de pickup komt van de ontsteking. Het rode draadje leek wel duidelijk: het signaal laat zien in welke stand de krukas staat. Dit is in ieder geval de basis voor de ontsteking: het moment van vonken, maar ook de vervroeging.
Het goede nieuws is dat ook duidelijk zichtbaar te maken was dat er sprake is vervroeging.
Hiervoor werden het signaal van het rode draadje gebruikt, en de wisselingen in stroomsterkte van het signaal naar de bobine toe, opgevangen met een clamp.
Bij een toerental van rond de 6000 bereken ik een vervroeging van ongeveer 45 graden.
(Eerlijk gezegd vond ik dat best veel.)
En verder blijkt dat de bougie niet elke omwenteling vonkt, maar om de twee. Er is dus geen sprake van een ‘wasted spark’.
Rood en bobine snel.png

Uiteindelijk ook goed nieuws over het bruine draadje.
Af en toe is het wat ploeteren, maar mede door Sparky kon dit op zijn plaats vallen.
Het bruine draadje is de aarde voor de pickup! En ik maar denken wat voor signaal er nu vanaf komt.
Sparky adviseerde om na te gaan of bruin aangesloten is op de ECU, en zo ja om te zien, los van de ECU er aan signaal nog komt. Bruin is inderdaad op de ECU aangesloten naast alle andere sensoren die een aarde moeten hebben via de ECU. Dat was te meten via de stekker die in de ECU gaat: 4 rijen van 12 gaatjes. Vreemd genoeg kon ik geen aansluiting voor rood vinden, maar dat vind ik wel uit wanneer ik de stekker van de Microsquirt vast ga zetten.
Hieronder zie je dan het ‘signaal’ van bruin, die dan los van de ECU is gekoppeld, maar wel aarde heeft met rood op het motorblok. Wat opvalt is dat de flanken van rood anders verlopen, goed te zien in de pauze tussen het 22e en eerste streepje op het vliegwiel. Waar dat mee te maken heeft?


Bruinlos van ECU.png

Toen ik de twee stators voor mij had liggen had ik de ingeving om de weerstanden te gaan meten. Toen bleek dat de oude pickup rond de 153 ohm weerstand had met de beugel waarmee deze op het blok is gemonteerd. De nieuwe pickup is geïsoleerd op zijn plaats geschroefd en heeft tussen rood en bruin een weerstand van rond de 146 ohm.
1644413726235.png 1644414078544.png




De nieuwe stator heeft hetzelfde aantal spoelen als de oude, maar de oppervlakte die gericht is naar de binnenkant van het vliegwiel is beduidend groter. Levert waarschijnlijk meer stroom op?

Graag weer jullie reacties en groeten!

betere spoelen.png



















De nieuwe stator heeft hetzelfde aantal spoelen als de oude, maar de oppervlakte die gericht is naar de binnenkant van het vliegwiel is beduidend groter. Levert waarschijnlijk meer stroom op?





Graag weer jullie reacties en groeten!
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top