Dag mensen van het forum,
Even voorstellen:
We willen allemaal een scooter die het (weer) doet, en een beetje fatsoenlijk vermogen heeft. En om wat voor reden dan ook, we willen zo min mogelijk langs de reparatie afdeling van de scooterzaak.
De afgelopen 8 jaren heb ik veel schik gehad met mijn brom ZIP viertakt. Sleutel en rijplezier.
In oktober 2021 kocht ik een brom ZIP Iget 3v euro 5. Die rijdt best lekker, maar je kan aan de afstellingen weinig zelf veranderen, want dat zit allemaal in de ECU opgeslagen en is ook voor de geïnteresseerde leek zeer moeilijk toegankelijk. Geïnspireerd door Youtube filmpjes leek mij het wel een uitdaging om de standaard ECU beleefd op de plank te leggen en er een MicroSquirt- ECU in te zetten, waarmee je door middel van het programma Tuner Studio de mappings zelf kunt instellen en verfijnen. Om zover te komen, is het van belang om te weten hoe de injectie, en ontsteking werkt op deze ZIP want het aansluiten op een MicroSquirt ECU is meer dan de juiste draadjes met elkaar verbinden. En ook de uitlaatgas recirculatie klep en ontluchting van de benzinetank vallen daaronder. Ik meen dat deze niet op de euro 4 uitvoering zitten.
Hoe en door wat wordt de druk die de benzinepomp levert geregeld?
Dit is één van de onderwerpen waar ik tegen aan loop. Ik vraag mij af of daarover iets bekend is bij andere merken.
Op het oog ontbreekt een aparte drukregelaar, maar ik heb de benzinepomp nog niet los gehad. Heel misschien zit er in de pomp een klepje wat bij een bepaalde druk opengaat, en waardoor de benzine terugkomt in de tank, voordat het bij de injector aankomt.
> Wat zou de maximale druk zijn die deze pomp levert?
De benzinepomp wordt door twee draadjes met de rest van het systeem verbonden.
Het is een elektrische pomp. Net zoals je een lamp kunt dimmen met een dimmer, zou de pomp meer of minder kunnen werken door meer of minder spanning te krijgen.
Of de pomp wordt harder of zachter gezet door PWM? Voor goede uitleg over PMW: https://www.mvwautotechniek.nl
Wanneer ik het spanningsverloop tussen die twee draadjes (bij stationair) in beeld breng met een oscilloscoop, zie ik een signaal wat lijkt op een PWM signaal. Foto 2
> Mijn voorzichtige conclusie is dat de benzinepomp via PWM harder of zachter gaat werken. (aan is aarden)
Wat ik nog uit moet zoeken is waar die twee draadjes vandaan komen. Eentje zal van de ECU komen, en misschien wel beiden.
>En dan de volgende vraag: als de ECU via PWM de benzinepomp en druk op de injector regelt, hoe doet de ECU dat, waar let de ECU dan op?
Ik denk aan de volgende gegevens:
De MicroSquirt ECU heeft geen voorziening ingebouwd om de druk te regelen. Die kan wel de pomp aan en uit zetten en verder niet.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Even voorstellen:
We willen allemaal een scooter die het (weer) doet, en een beetje fatsoenlijk vermogen heeft. En om wat voor reden dan ook, we willen zo min mogelijk langs de reparatie afdeling van de scooterzaak.
De afgelopen 8 jaren heb ik veel schik gehad met mijn brom ZIP viertakt. Sleutel en rijplezier.
In oktober 2021 kocht ik een brom ZIP Iget 3v euro 5. Die rijdt best lekker, maar je kan aan de afstellingen weinig zelf veranderen, want dat zit allemaal in de ECU opgeslagen en is ook voor de geïnteresseerde leek zeer moeilijk toegankelijk. Geïnspireerd door Youtube filmpjes leek mij het wel een uitdaging om de standaard ECU beleefd op de plank te leggen en er een MicroSquirt- ECU in te zetten, waarmee je door middel van het programma Tuner Studio de mappings zelf kunt instellen en verfijnen. Om zover te komen, is het van belang om te weten hoe de injectie, en ontsteking werkt op deze ZIP want het aansluiten op een MicroSquirt ECU is meer dan de juiste draadjes met elkaar verbinden. En ook de uitlaatgas recirculatie klep en ontluchting van de benzinetank vallen daaronder. Ik meen dat deze niet op de euro 4 uitvoering zitten.
Hoe en door wat wordt de druk die de benzinepomp levert geregeld?
Dit is één van de onderwerpen waar ik tegen aan loop. Ik vraag mij af of daarover iets bekend is bij andere merken.
Op het oog ontbreekt een aparte drukregelaar, maar ik heb de benzinepomp nog niet los gehad. Heel misschien zit er in de pomp een klepje wat bij een bepaalde druk opengaat, en waardoor de benzine terugkomt in de tank, voordat het bij de injector aankomt.
> Wat zou de maximale druk zijn die deze pomp levert?
De benzinepomp wordt door twee draadjes met de rest van het systeem verbonden.
Het is een elektrische pomp. Net zoals je een lamp kunt dimmen met een dimmer, zou de pomp meer of minder kunnen werken door meer of minder spanning te krijgen.
Of de pomp wordt harder of zachter gezet door PWM? Voor goede uitleg over PMW: https://www.mvwautotechniek.nl
Wanneer ik het spanningsverloop tussen die twee draadjes (bij stationair) in beeld breng met een oscilloscoop, zie ik een signaal wat lijkt op een PWM signaal. Foto 2
> Mijn voorzichtige conclusie is dat de benzinepomp via PWM harder of zachter gaat werken. (aan is aarden)
Wat ik nog uit moet zoeken is waar die twee draadjes vandaan komen. Eentje zal van de ECU komen, en misschien wel beiden.
>En dan de volgende vraag: als de ECU via PWM de benzinepomp en druk op de injector regelt, hoe doet de ECU dat, waar let de ECU dan op?
Ik denk aan de volgende gegevens:
- Stand van de gasklep, het signaal van de TPS
- (Onderdruk) gemeten door de MAP sensor
- Toerental
- De injectie tijd die berekend wordt door de ECU
- ?
De MicroSquirt ECU heeft geen voorziening ingebouwd om de druk te regelen. Die kan wel de pomp aan en uit zetten en verder niet.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!