Aansturing benzinepomp ZIP Iget euro 4 en euro 5

Jeroen2

Active Member
Dag mensen van het forum,



Even voorstellen:

We willen allemaal een scooter die het (weer) doet, en een beetje fatsoenlijk vermogen heeft. En om wat voor reden dan ook, we willen zo min mogelijk langs de reparatie afdeling van de scooterzaak.

De afgelopen 8 jaren heb ik veel schik gehad met mijn brom ZIP viertakt. Sleutel en rijplezier.

In oktober 2021 kocht ik een brom ZIP Iget 3v euro 5. Die rijdt best lekker, maar je kan aan de afstellingen weinig zelf veranderen, want dat zit allemaal in de ECU opgeslagen en is ook voor de geïnteresseerde leek zeer moeilijk toegankelijk. Geïnspireerd door Youtube filmpjes leek mij het wel een uitdaging om de standaard ECU beleefd op de plank te leggen en er een MicroSquirt- ECU in te zetten, waarmee je door middel van het programma Tuner Studio de mappings zelf kunt instellen en verfijnen. Om zover te komen, is het van belang om te weten hoe de injectie, en ontsteking werkt op deze ZIP want het aansluiten op een MicroSquirt ECU is meer dan de juiste draadjes met elkaar verbinden. En ook de uitlaatgas recirculatie klep en ontluchting van de benzinetank vallen daaronder. Ik meen dat deze niet op de euro 4 uitvoering zitten.

Hoe en door wat wordt de druk die de benzinepomp levert geregeld?
Dit is één van de onderwerpen waar ik tegen aan loop. Ik vraag mij af of daarover iets bekend is bij andere merken.

Op het oog ontbreekt een aparte drukregelaar, maar ik heb de benzinepomp nog niet los gehad. Heel misschien zit er in de pomp een klepje wat bij een bepaalde druk opengaat, en waardoor de benzine terugkomt in de tank, voordat het bij de injector aankomt.
> Wat zou de maximale druk zijn die deze pomp levert?

De benzinepomp wordt door twee draadjes met de rest van het systeem verbonden.
Het is een elektrische pomp. Net zoals je een lamp kunt dimmen met een dimmer, zou de pomp meer of minder kunnen werken door meer of minder spanning te krijgen.
Of de pomp wordt harder of zachter gezet door PWM? Voor goede uitleg over PMW: https://www.mvwautotechniek.nl

Wanneer ik het spanningsverloop tussen die twee draadjes (bij stationair) in beeld breng met een oscilloscoop, zie ik een signaal wat lijkt op een PWM signaal. Foto 2

> Mijn voorzichtige conclusie is dat de benzinepomp via PWM harder of zachter gaat werken. (aan is aarden)
Wat ik nog uit moet zoeken is waar die twee draadjes vandaan komen. Eentje zal van de ECU komen, en misschien wel beiden.

>En dan de volgende vraag: als de ECU via PWM de benzinepomp en druk op de injector regelt, hoe doet de ECU dat, waar let de ECU dan op?

Ik denk aan de volgende gegevens:

  • Stand van de gasklep, het signaal van de TPS
  • (Onderdruk) gemeten door de MAP sensor
  • Toerental
  • De injectie tijd die berekend wordt door de ECU
  • ?
Wanneer de druk naar de injector, veroorzaakt door de benzinepomp geregeld wordt door de ECU, heb ik een probleem.
De MicroSquirt ECU heeft geen voorziening ingebouwd om de druk te regelen. Die kan wel de pomp aan en uit zetten en verder niet.



Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 

Attachments

  • IMG_20211002_164427.jpg
    IMG_20211002_164427.jpg
    156.2 KB · Views: 37
  • Signaal benzinepomp.jpg
    Signaal benzinepomp.jpg
    198.8 KB · Views: 35
Advertisement - register to remove this

Super leuk en interesant project!!
klein vraagje, waarom heb je voor een micro-squirt gekozen en niet voor bijvoorbeeld een Speeduino (open source)?

> Wat zou de maximale druk zijn die deze pomp levert?
ik dacht dat de pomp 2 a 3 tot 5(!!) Bar moet leveren voor de injector
Mijn voorzichtige conclusie is dat de benzinepomp via PWM harder of zachter gaat werken. (aan is aarden)
ja dat klopt, hoe hoger de frequentie hoe harder de pomp werkt
>En dan de volgende vraag: als de ECU via PWM de benzinepomp en druk op de injector regelt, hoe doet de ECU dat, waar let de ECU dan op?
in jouw geval heb je een in-tank-brandstofpomp en het gedeelte dat de brandstof aanzuigt en het gedeelte dat de brandstof op druk brengt.
IK DENK dat de brandstof continu wordt aangezogen door de pomp en door een overdrukventiel de druk kwijt raakt.
Dus de brandstof gaat van de pomp naar de verstuiver, de overige brandstof gaat terug naar de pomp. De brandstof dat wordt ingespoten zorgt voor een daling in de druk van de pomp, waarna de pomp dit compenseert om brandstof aan te zuigen.
Ofwel, wat ik denk is dat de ECU alleen het aansturen van de pomp regelt, en de druk van de brandstof door de pomp zelf wordt geregeld.

maar zoals je zelf al zei, is het ook aannemelijk dat de ECU zo geprogrammeerd is dat deze het aansturen van de pomp zo regelt aan de hand van TPS, MAP, RPM, O2, omgevingstemperatuur
 
Dag A_Lex,

Dank voor je uitgebreidde reactie en meedenken!
Ik ben de Speeduino ook tegengekomen. Die moeten het ook doen, en zijn goedkoper! Maar ze zien er zo fragiel uit, en ik ben bang om met solderen al de boel al te verkloten...De MS is duurder, maar er kwam wel een kabelboom mee.
Het loont de moeite om de pomp eens uit de tank te halen en te bekijken.
Ik kom er nog op terug.
 
Mooi om te zien dat ik niet de enigste ben met een picoscoop! Leuk om een enthousiasteling te zien!

Even voor je meting... kijk eens goed naar je volts. Je zit milivolts te meten dus dat betekent dat je nu ruis aan het meten bent.

Probeer het nog eens en waarschijnlijk moet je de scooter laten lopen.
 
IK DENK dat de brandstof continu wordt aangezogen door de pomp en door een overdrukventiel de druk kwijt raakt.
Dat denk ik ook namelijk.
Bij mijn oude BMW K1100 was dit in iedergeval wel zo, de brandstofrail stond continue onder dezelfde druk voor alle vier cilinders.
Het ingespoten brandstofmengsel wordt bepaald door de tijdsduur waarmee de injector wordt aangestuurd door de ECU.
Korte puls voor minder brandstof, een langere puls voor meer brandstof.

Als je de druk van de brandstof ook nog eens gaat regelen weet je nooit goed bij welke druk de injector open gaat want een pomp heeft een bepalde traagheid om de druk te varieren op de "rail".

Verder, inderdaad zoals Dutchino reeds aangaf, je bent ruis aan het meten.
Dit zie je aan meerdere dingen:
  • De basisfrequentie van een PWM-signaal is altijd gelijk alleen de dutycycle wordt gevarieerd. (zie plaatje hieronder)
  • Verder liggen de dalen van het signaal niet op nul volt maar op -100mV.
  • Ook kun je met een signaal van 200 mV piek-piek geen benzinepomp aansturen.
pwm.gif
 
Hallo Dutchino,

Ja zo'n picoscoop is leuk. Had er vroeger niet aan gedacht om een oscilloscoop te kopen, want waren prijzig.
Het is nog niet makkelijk om een goed signaal te krijgen, maar al doende leert men. Tot nu toe overleeft de scope mijn vergissingen...
Probeer het nog eens en waarschijnlijk moet je de scooter laten lopen.
Het ziet wel zo uit met die millivolts, maar de motor liep stationair. Ik heb de twee contacten van de pomp, op 1 probe gezet, dwz het ene contact als aarde, het andere als signaal. Het ene contact van de pomp wordt dan denk ik de referentie voor de andere. En wat meet je dan? Ik weet het nog niet.
Wanneer ik echter het ene contact van de pomp op de scope aansluit, met als aarde het blok, en het contact als signaal dan verandert het beeld aanzienlijk. Het rechter contact komt dan rond 12 volt uit, met de nodige dynamiek. Het linker contact laat een beeld zien van rond de nul volt, met een heel andere dynamiek.
Heel duidelijk is er geen sprake van een PWM signaal zoals Sparky dat liet zien.
Wat te meten valt met de multimeter: motor aan: links .47 rechts 13.7 en accu 14,2
Het lukt me niet om de twee opnames in deze post mee te sturen gezien de onbekende extensie. Daar moet ik nog even op dokteren.
Groeten!
Post automatically merged:

Dat denk ik ook namelijk.
Bij mijn oude BMW K1100 was dit in iedergeval wel zo, de brandstofrail stond continue onder dezelfde druk voor alle vier cilinders.
Het ingespoten brandstofmengsel wordt bepaald door de tijdsduur waarmee de injector wordt aangestuurd door de ECU.
Korte puls voor minder brandstof, een langere puls voor meer brandstof.

Als je de druk van de brandstof ook nog eens gaat regelen weet je nooit goed bij welke druk de injector open gaat want een pomp heeft een bepalde traagheid om de druk te varieren op de "rail".

Verder, inderdaad zoals Dutchino reeds aangaf, je bent ruis aan het meten.
Dit zie je aan meerdere dingen:
  • De basisfrequentie van een PWM-signaal is altijd gelijk alleen de dutycycle wordt gevarieerd. (zie plaatje hieronder)
  • Verder liggen de dalen van het signaal niet op nul volt maar op -100mV.
  • Ook kun je met een signaal van 200 mV piek-piek geen benzinepomp aansturen.
pwm.gif
Dag Sparky,

Leuk dat je ook reageerde. Ben weer even aan het meten geweest, met weer genoeg materiaal om het hoofd bezig te houden. Zie mijn bericht aan Dutchino.
Door je beschrijving van een PWM signaal, steeds dezelfde frequentie, kan ik beter naar de scoop beelden kijken.
Kan het zijn dat er bij je BMW een benzinepomp in de tank zat, en dat de regulatie daar plaats vond?
Ik wacht nog even met de pomp uit mijn tank halen omdat ik nog andere zaken wil meten, maar dan hoop ik duidelijkheid te krijgen.
Groeten weer!
 
Last edited:
Voor voorbeeld signalen kun je t beste kijken op https://www.picoauto.com/

Ik snap niet echt dat je met de multimeter wel 13.5 volt meet en met de scoop niet. In principe geeft de picoscoop ook de gemiddelde spanning weer (meestal bovenin t scherm)net zoals een multimeter dat doet.

Een scoop is heel gevoelig voor ruis. Juiste meetkabels zijn daarom ook erg belangrijk en natuurlijk goed aansluiten. Beste kabels die je kunt hebben zijn origenele en geen aliexpress zooi.
 
Kan het zijn dat er bij je BMW een benzinepomp in de tank zat, en dat de regulatie daar plaats vond?
klopt.

Ik snap niet echt dat je met de multimeter wel 13.5 volt meet en met de scoop niet.
Op het plaatje in post#1 staat de scoop op wisselspanning.
De gelijkspanningscomponent wordt er dan uit gefilterd.
Dus het signaal wat je op het plaatje ziet is dus de rimpel op de aanstuurspanning.
 
Last edited:
Voor voorbeeld signalen kun je t beste kijken op https://www.picoauto.com/

Ik snap niet echt dat je met de multimeter wel 13.5 volt meet en met de scoop niet. In principe geeft de picoscoop ook de gemiddelde spanning weer (meestal bovenin t scherm)net zoals een multimeter dat doet.

Een scoop is heel gevoelig voor ruis. Juiste meetkabels zijn daarom ook erg belangrijk en natuurlijk goed aansluiten. Beste kabels die je kunt hebben zijn origenele en geen aliexpress zooi.
Dag Dutchino,

Het lukt me niet op de opnamen voor de PicoScoop mee te sturen, maar de screenshots zeggen waarschijnlijk genoeg.
Mede door een goed contact te maken met het rechter contact van de pomp, kreeg ik daar een veel beter signaal dan eerst. De scoop meet wel degelijk de 13.5 volt, gelukkig.
Als je er nog eens naar wil kijken, dan graag. Zo vraag ik mij af of de spannings-spike ( op rechts) zo om de 48 ms iets zegt over de bedoelde werking van de pomp, of dat het een spike is die stoort, en van het sluiten van de injector wordt doorgegeven, want dat geeft soms wel 60 volts piek. Maar dat is misschien wel vergezocht

Mijn mond viel open, toen ik het programma van automobielen zag, met daarbij ook nog een forum. Echt heel leerzaam en duidelijk. Wat is daar een hoeveelheid manuren is gestoken..
Dank je voor deze gouden tip!
 

Attachments

  • Ben stat goed op rechts.png
    Ben stat goed op rechts.png
    278 KB · Views: 16
  • Ben stat op rechts detail.png
    Ben stat op rechts detail.png
    289.3 KB · Views: 13
  • Ben stat op links.png
    Ben stat op links.png
    263.4 KB · Views: 20
Geen dank.. de website is inderdaad een schat aan informatie. Die piek die je ziet is inderdaad het openen en sluiten van je injector.

Je meet nu op je brandstofpomp welke dus druk levert voor je brandstofsysteem. Als je injector opent valt de druk lichtjes naar beneden vervolgens sluit hij en krijg je even een moment dat de pomp eventjes harder moet werken.


Je krijgt dus elektrische schommelingen door brandstofdruk schommelingen. Ik denk te weten dat het van de injector is want je hebt t om de 48 ms.

1000/48= 20.88 keer per seconde
X60=1250 keer per minuut.

Een viertakt spuit per 2 omwentelingen in dus.

1250/2= 600 omw/min draait hij dit stationair?

Wat ook leuk is om te meten is je dynamorimpel. Aan de laadspanning op de accu kun je letterlijk iedere spoel zijn + en - beoordelen. Door de gelijkrichting in je spanningsregelaar met behulp van een greatz schakeling worden je negatieve wisselspanningsflank in een positieve veranderd.

Door met een scoop op je accu de laadspanning te meten kun je dus meteen je ontsteking checken en de spanningsregelaar.
 
Geen dank.. de website is inderdaad een schat aan informatie. Die piek die je ziet is inderdaad het openen en sluiten van je injector.

Je meet nu op je brandstofpomp welke dus druk levert voor je brandstofsysteem. Als je injector opent valt de druk lichtjes naar beneden vervolgens sluit hij en krijg je even een moment dat de pomp eventjes harder moet werken.


Je krijgt dus elektrische schommelingen door brandstofdruk schommelingen. Ik denk te weten dat het van de injector is want je hebt t om de 48 ms.

1000/48= 20.88 keer per seconde
X60=1250 keer per minuut.

Een viertakt spuit per 2 omwentelingen in dus.

1250/2= 600 omw/min draait hij dit stationair?

Wat ook leuk is om te meten is je dynamorimpel. Aan de laadspanning op de accu kun je letterlijk iedere spoel zijn + en - beoordelen. Door de gelijkrichting in je spanningsregelaar met behulp van een greatz schakeling worden je negatieve wisselspanningsflank in een positieve veranderd.

Door met een scoop op je accu de laadspanning te meten kun je dus meteen je ontsteking checken en de spanningsregelaar.
Dag Dutchino,

Het was leuk en leerzaam om je commentaar te lezen. Bij het spanningsverloop met de pieken om de 48 ms zat ik te denken aan waar dat signaal vandaan kwam, en zelfs dacht ik aan het inductie signaal van de injector na sluiting. Jouw uitleg komt uit een andere hoek: er gebeurd iets en dat is zichtbaar in electrische schommeling.
Verder gekeken naar rimpelspanning en de greatz schakeling. Leerzaam hoe condensatoren ingezet worden om signalen te "fatsoeneren".
> heb een stroomtang meter besteld om de (eventuele) stroomsterkte verschillen in kaart te gaan brengen. Ik vermoed dat de stroom het sterktst is wanneer de pomp de druk opbouwt, en dat die afneemt wanneer de motor is aangesprongen.
> Wanneer er 1250 injecties per minuut zijn gebeurd dat met 1250*2 toeren per minuut. Volgens het instructie boekje loopt het motortje 2250 tpm als standaard.
> leren is leuk. De diagnostiek van het signaal. Groeten.
 
Inderdaad zo klopt het stationair wel haha. Goed geconcludeerd! Ik dacht even de andere kant op.

Het leuke met de scoop is dat je mechanische diagnoses kunt stellen met een elektrische signaal. Iets waar ze vroeger de hele motor voor uit elkaar moesten halen kun je met gezond verstand en een scoop vinden.

Pico heeft een hoop extra gadgets die duur zijn maar veel kunnen zeggen.

Een draadloze meetprobe waarmee je magnetische velden in beeld kan brengen. Iets wat een stroomtang ook doet. Je kan hiermee de ionisatiespanning meten. Als je dat signaal begrijpt dan kun je ook heel wat zeggen over de motor en verbranding.

Ook verkopen ze een druksensor die je overal in kan hangen. Het elektrische signaal kan je vertellen hoe de luchtstromen gaan. Je zou zelfs de timing van de motor kunnen controleren hiermee of kijken of je kleppen nog goed afdichten.

Succes met je leren want als je dit goed kan dan kun je een goede boterham verdienen. Ik heb een carriereswitch gemaakt naar engineer dus werk er nu alleen hobbymatig mee.
 
Back
Top