Aansluiten koelslangen

Status
Not open for further replies.

RSstalker

Blata racer...
Ik ben bezig met een Gilera Stalker, die natuurlijk origineel AC zijn. mijn blokje inmiddels niet meer, Speed 7T zit erop en in de kleine carterhelft is een gat gemaakt met een origineel pijpje voor het monteren van de koelslang.

Nou zit ik met het volgende. Ik heb een radiator van een Aerox en een electrisch pompje van een mercedes. En 3 meter koelslang (doorzichtig, wel bekend bij de meeste). De koelslangen kan ik zonder problemen aansluiten op de radiator en op de waterpomp.
Maar het pijpje op het blok is te klein voor de slang, en het pijpje op de kop van de cilinder is te groot. Ik krijg de slangen hier dus niet op aangesloten.
Hoe doen jullie dit en zijn hier misschien verloopstukjes voor te krijgen.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

In beide gevallen: hang de slang even een tijdje in erg heet water. Dan wordt de slang wat flexibeler. Je kunt em dan met wat moeite over de cilinderkop-aansluiting krijgen. Gelijk een slangenklem eroverheen doen.
Die andere gaat er ruimschoots overheen, dus die moet je dan gelijk met een slangenklem strak draaien. Dat werkt alleen goed als ie echt warm is.
 
ja daar zat ik zelf ook al aan te denken, en op de cilinderkop lijkt het mij dan ook geen probleem, want daar zit hij dan lekker strak. Alleen op dat pijpje dat op het carter zit, zit ongeveer 3/4mm speling. En in de koelslang zelf zit ijzerdraad gewikkelt, zou dat dan verder nog iets uitmaken?
 
Ik gok dat het geen ijzerdraad is, maar een soort nylon/touw achtig iets. Dat zit meestal in dat soort slangen.

Als je slang heet genoeg is, kun je em heus wel strak trekken met een slangenklem. Ik heb het zo ook meerdere keren gedaan, ging altijd goed. Desnoods doe je er wat vloeibare pakking tussen.
 
het is toch echt ijzerdraad, heb even een klein stukje blootgelegd en moest met een zijkniptang toch redelijk wat kracht zetten om het door te kunnen knippen.

Ik heb de slangen zodanig warm gemaakt dat ze er makkelijk overheen gingen en meteen met een slangklem goed vast gezet, nou maar hopen dat het niet scheurt.

close maar...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top