nikolatesla038

New Member
Hallo allemaal, ik wil binnenkort een scooter kopen van marktplaats. Ik heb er in de buurt eentje zien staan uit 2008 met 29.000 km. Maar ik vraag me af of dat veel is voor een scooter?

En wat zijn dingen om op te letten bij aankoop?

Het gaat om deze Speedfight:
Peugeot speedfight 2
€ 500,00

Ohja zijn deze scooters een beetje betrouwbaar, en wat zijn de bekende kwaaltjes? Ik ben gelukkig zelf best handig met sleutelen enzo.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ohja zijn deze scooters een beetje betrouwbaar, en wat zijn de bekende kwaaltjes?
Je moet bedenken het is toch een scooter van 13 a 14 jaren oud, het is een 2-takt en hij loopt 80 kmpu.
Dus aan deze scooter is toch wel wat aan gesleuteld en dus waarschijnlijk ook niet dealer-onderouden.
Dus alles wat in de advertentie staat moet je voorzichtigheidshalve met een korreltje zout nemen.
Er zit wel een nieuwe kappenset op en van een afstand ziet hij er wel redelijk uit echter dat zegt niks over de zaken die onder deze nieuwe kappen zit en de betrouwbaarheid.
Zuinig zal hij ook niet zijn en bedenk het feit dat 2-takt meer en meer geweerd wordt in de milieuzones van grote steden.

Dus wil je een betrouwbare en zuinige scooter spaar dan liever even door een neem een 4-takt van een recenter bouwjaar.

4-takt is weliswaar minder goed op te voeren echter wat heb je aan een scooter die 80kmpu loopt als je het merendeel van de kilometers in de stad rijdt met om de 50 meter een kruispunt, een rotonde of zelfs een verkeerslicht.
 
Bedankt voor je antwoord, qua zuinigheid maakt me het niet zo heel veel uit. Zelfde geldt voor de milieu zone, ik woon zelf in een niet te grote stad waar ik niet zo snel een 2takt verbod zie komen. Bij 2 takt vind ik het een groot voordeel dat 2 takt snel optrekt. Ik heb wel gehoord dat je alleen door het vario plaatje te verwijderen al veel winst maakt bij een Peugeot Speedfight 2, ik weet niet of hij dat alleen heeft gedaan qua opvoeren.
Ik zal nog even nadenken.
Is de kilometerstand wel oke of is die ook te hoog? 30k.
 
Een Speedfight 2 met die kilometerstand is zo gek nog niet , het Peugeot vertikale motorblok staat bekend om betrouwbaarheid.
Als je ze goed onderhoud halen ze de 100.000 KM wel dus 30k is niet veel.
Als de scooter nu 80 rijd is hij ontgrenst en zo hard rijden ze normaal ook.
Het mooie is dat het motorblok ook makkelijk bereikbaar is voor onderhoud,
en vooral de luchtgekoelde versie zonder startonderbreking die in de advertentie te koop staat.
De luchtgekoelde versies zijn het meest betrouwbaarste aangezien er geen waterpomp kan lekken/ stuk gaan, geen lekke koppakking, geen defecte startonderbreker. Ook heeft de luchtgekoelde versie een iets kortere vertanding dan de watergekoelde versie dus ze trekken iets sneller op.
 
Last edited:
Zou het zelf niet doen.

Aangezien die 29.000km al gedraait heeft. En eigenlijk al zo goed als op is.
Daarnaast is het een vrij oude scooter..
Het word daarna na een aankoop heel veel geld in dat ding stoppen en dan ben je eigenlijk beter af bij een nieuwe model.
Post automatically merged:

Veel geld , voor dat bedrag koop je een Speedfight 3 voor .

Dan heb je misschien een afgetrapte speedfight 3 ja. (ik zie er nog een hoop die ook voor 600 a 700 euro worden verkocht, en zien er ook aardig afgetrapt eruit.)
Onderdelen zijn 2ehands vrij lastig aan te komen omdat die best gewild zijn 2ehands. Want 9 van de 10 personen vinden het te duur onderdelen nieuw te kopen.. En de prijzen voor de gebruik onderdelen zet ik soms ook me vraagtekens bij..
Post automatically merged:

Een Speedfight 2 met die kilometerstand is zo gek nog niet , het Peugeot vertikale motorblok staat bekend om betrouwbaarheid.
Als je ze goed onderhoud halen ze de 100.000 KM wel dus 30k is niet veel.
Als de scooter nu 80 rijd is hij ontgrenst en zo hard rijden ze normaal ook.
Het mooie is dat het motorblok ook makkelijk bereikbaar is voor onderhoud,
en vooral de luchtgekoelde versie zonder startonderbreking die in de advertentie te koop staat.
De luchtgekoelde versies zijn het meest betrouwbaarste aangezien er geen waterpomp kan lekken/ stuk gaan, geen lekke koppakking, geen defecte startonderbreker. Ook heeft de luchtgekoelde versie een iets kortere vertanding dan de watergekoelde versie dus ze trekken iets sneller op.


Die betrouwbaarheid is natuurlijk ook niet eeuwig.
100.000KM voor een 2takt is niet waar. Moet je als nog onderdelen blijven vervangen.
Ik denk dat er een hoop onderhoud aan zit, vandaar dit ik hem dit afraad om deze te kopen.
De eigenaar zal hem wel weg doen, omdat de scooter aardig op leeftijd is.. (dat is ook de reden waarom ik mijn vivacity over paar weken de duur uit doe (mooi ergens in de zomer, wanneer er meer vraag is naar een scooter)
Post automatically merged:

Bedankt voor je antwoord, qua zuinigheid maakt me het niet zo heel veel uit. Zelfde geldt voor de milieu zone, ik woon zelf in een niet te grote stad waar ik niet zo snel een 2takt verbod zie komen. Bij 2 takt vind ik het een groot voordeel dat 2 takt snel optrekt. Ik heb wel gehoord dat je alleen door het vario plaatje te verwijderen al veel winst maakt bij een Peugeot Speedfight 2, ik weet niet of hij dat alleen heeft gedaan qua opvoeren.
Ik zal nog even nadenken.
Is de kilometerstand wel oke of is die ook te hoog? 30k.

Het ding is op.. Bij zo`n stand gaat die al compressie verlies krijg op de motor..
Maar ik denk dat er ook een hoop gebreken eraan zit, wat niet word verteld of word verzwegen.

Het is een scooter op leeftijd, dus ga maar vanuit dat die aardig op gereden kan zijn. (vind 500 euro eigenlijk nog te duur voor zoiets.

Hij mag er blij zijn als die er 350 euro voor zou krijgen.

Voor 500 euro koop ik liever een veel recentere peugeot kisbee voor van een bouwjaar 2013 of zo.
 
Last edited:
Zou het zelf niet doen.




Dan heb je misschien een afgetrapte speedfight 3 ja. (ik zie er nog een hoop die ook voor 600 a 700 euro worden verkocht, en zien er ook aardig afgetrapt eruit.)
Onderdelen zijn 2ehands vrij lastig aan te komen omdat die best gewild zijn 2ehands. Want 9 van de 10 personen vinden het te duur onderdelen nieuw te kopen.. En de prijzen voor de gebruik onderdelen zet ik soms ook me vraagtekens bij..
Post automatically merged:
KIJK HIER EENS.
 
Die betrouwbaarheid is natuurlijk ook niet eeuwig.
100.000KM voor een 2takt is niet waar. Moet je als nog onderdelen blijven vervangen.
Ik denk dat er een hoop onderhoud aan zit, vandaar dit ik hem dit afraad om deze te kopen.
De eigenaar zal hem wel weg doen, omdat de scooter aardig op leeftijd is.. (dat is ook de reden waarom ik mijn vivacity over paar weken de duur uit doe (mooi ergens in de zomer, wanneer er meer vraag is naar een scooter)
Post automatically merged:



Het ding is op.. Bij zo`n stand gaat die al compressie verlies krijg op de motor..
Maar ik denk dat er ook een hoop gebreken eraan zit, wat niet word verteld of word verzwegen.

Het is een scooter op leeftijd, dus ga maar vanuit dat die aardig op gereden kan zijn. (vind 500 euro eigenlijk nog te duur voor zoiets.

Hij mag er blij zijn als die er 350 euro voor zou krijgen.

Voor 500 euro koop ik liever een veel recentere peugeot kisbee voor van een bouwjaar 2013 of zo.
Ik weet natuurlijk niet hoe je zelf met scooters om gaat, maar het is redelijk normaal om op tijd onderdelen te vervangen.
Wat is je eigen ervaring met de Speedfight 2 aangezien je nogal zeker bent van de techniek en je beelvorming dat de scooter al ´ aardig op gereden kan zijn ´? Heb je de scooter gezien en geinspecteerd ? Iedereen weet dat Speedfight´s 2 lang mee gaan bij onderhoud, niet zonder onderhoud maar welke scooter heeft geen onderhoud nodig?
 
Last edited:


Die is niet 500 euro maar bijna al 600 euro..

Wordt niet meer gebruikt en is dus al even niet meer gestart.

Zou me daar toch wel wat zorgen om maken.. Misschien een goede reden dat die aan de kant is gezet.. waarschijnlijk toch iets mis mee, en op ze laats ook de onderhouds beurten niet gehad.
Post automatically merged:

En kijk Deze eens , kijk naar de staat , en Km stand , kan je zo om laten keuren naar Brom .( volgens Eurokit niet te vinden .)

Nog een mooie Speedfight 3 voor een mooie vraag Prijs .
Post automatically merged:

En misschien is dit iets voor Eurokit, die nog onderdelen zoekt voor zijn Project , en onderdelen duur en zeldzaam zijn .

Misschien iets voor Eurokit,

Die bovenste is ook 600 euro.. Maar zou die wel iets meer vertrouwen.. (denk van een ouder iemand geweest)


Heb overigens alle onderdelen al bijna voor mijn speedfight 3. Die sloper is mijn tijd niet waard.
 

Dit is pas een betere deal.. 500 euro voor een speedfight 4 is best wel netjes.
Kijk eens aan ... een Speedfight 4 (brom Versie) voor 500,00 , ziet er idd goed uit , nieuwe Bandjes er onder zetten , kap vast zetten , onderhouds beurt , en je ben voor 650,00 klaar.
 

Dit is pas een betere deal.. 500 euro voor een speedfight 4 is best wel netjes.
Dit is geen verkeerde deal zo opt 1e gezicht.
Eerste eigenaar.
Ik houd deze even zelf in me achterhoofd. 500 euro is geen geld.
Eens zien of dit wat betere kwaliteit is qua metalen dan zon AGM.

De scooter in de startpost is iig al met verlopen advertentie.

Inhoudelijk op de vraag reageren heeft dan ook nog weinig zin.
Enige tip die ik in t algemeen wil meegeven is, het kenteken natrekken.

Ziet veel scooters met teksten als:' Start altijd, rijdt perfect'. Om vervolgens te zien dat het dingetje al tig keer van eigenaar is gewisseld en slechts voor een korte periode in bezit van de huidige verkoper.
Altijd noemenswaardig.
 
Niet echt beter want het is ook Chinees net zoals de Speedfight 3...
Het motorblok van Sym (2e en 3e generatie) is wel een stuk betrouwbaarder als de GY6 motorblokken van AGM.
Enige nadeel is dat er (nog steeds) geen grotere cilinder op past met meer inhoud dan 65cc op de 4 takt varianten.

V.w.b. de oude verticale (2 takt) motorblokken kan ik wel beamen dat ik er d.i.v. onder ogen heb gehad met meer dan ruim 55.000 km.
(geheel origineel zonder de begrenzers)

Oom van mijn vrouw heeft zelfs een Speedfight 1 AC (25 km/u) uit het bouwjaar 1999.
Teller staat op ruim 68.000 gereden kilometers...
In 2000 overgenomen van oud vrouwtje die een bromscooter prefereerde..., amper 500 km mee gereden!

Scooter heeft vrijwel altijd achterop de camper gestaan naar verre oorden voor vakantie en ook voor de motorcross wedstrijden in nationaal verband. In heel Nederland en ook een grootdeel van Europa heeft het beestje inmiddels rondgereden.
Altijd netjes behandeld en ook alle beurtjes op tijd gehad...
Ondanks dat is het nog steeds een plaatje om te zien op wat gebruikers krassen na natuurlijk.
Oom heeft tijdens de schoonmaak van de motoren ook altijd de scooter meegenomen in zijn schoonmaakwaanzin.

Gezien zijn oude leeftijd (70 jaar) heeft hij onderlaatst de scooter te koop aangeboden.
Binnen no time verkocht voor 620,00 Euro aan een echte (bleek achteraf) Peugeot fanaat/freak.
Alles uiteraard in orde en werkend met goede (niet uitgedroogde) banden, slangen en remmen et cetera.
Vond het zelf ook ongelooflijk dat er zoveel geboden werd op dat oude ding omdat ik het zelf ingeschat had op 350,00 Euro max...

Voegt niet heel veel toe, maar zo zie je maar dat het ook anders kan lopen als gedacht...
En iemand geloven op z'n mooie blauwe ogen of een goede blabla advertentie is altijd lastig om goed in te schatten.

Mijn advies is om iemand mee te nemen met verstand van (moderne) scooters om een goed oordeel te kunnen vormen na een proefrit van jullie beide. Motorisch is uiteraard belangrijk maar vergeet ook niet de rest...
Een uitgebreide onderhoudsgeschiedenis die de verkoper kan aan tonen via documentatie is uiteraard een welkom iets.
Zo niet, ben je aangewezen op je (eigen) of jullie beiden gezond verstand.
M.a.w. laat je niet gek maken omdat er een zgn. snelle sticker opzit! ;)
 
Last edited:
Kleine Correctie .
Peugeot Speedfight 3 , heeft het wel bekende .. 6 Deukjes blok , en komt uit Taiwan, dus dat blok is totaal anders dan het Motorblok wat onder een Peugeot Kissby zit , wat in China geproduceerd word .

En .. Ik heb deze Scooter nu al bijna 10 jaar, gekocht voor 650,00 , als ik dat ding niets vond , had ik die allang de deur uit gedaan .
 
Last edited:
Kleine Correctie .
Peugeot Speedfight 3 , heeft het wel bekende .. 6 Deukjes blok , en komt uit Taiwan, dus dat blok is totaal anders dan het Motorblok wat onder een Peugeot Kissby zit , wat in China geproduceerd word .

En .. Ik heb deze Scooter nu al bijna 10 jaar, gekocht voor 650,00 , als ik dat ding niets vond , had ik die allang de deur uit gedaan .

Correctie van wat.. Dat het niet per se een betere deal is?

Zoals ik al aangaf is dit de 2e en 3e generatie motorblok van Sym onder de Peugeots.

2e generatie onder de Speedfight 3 4 takt en
3e generatie onder de Speedfight 4 4 takt

Echter is de Speedfight 3 ook uitgebracht met een 2 takt motorblok uit China.
Alleen de Ludix en Jetforce van Peugeot hebben originele 2 takt motorblokken

Sym is Taiwanees en de rest is gewoon China.

En ieder z'n mening en keuze uiteraard...
Maar in grote lijnen ging het hier niet echt om en snap ook niet echt goed waar nou de vergelijking v.w.b. de Kisbee vandaan komt?
Zowel de 2 als 4 takt is 100% Chinees, motorblokcode = B1E40QMB, 139QMB-E en 139QMB-J.
Het zgn. 6 Deukjes motorblok waar jij aan refereert is de XS1P37QMA-2 of XSP37GMA-2 van Sym uit Taiwan.
 
Last edited:
Het zgn. 6 Deukjes motorblok waar jij aan refereert is de XS1P37QMA-2 of XSP37GMA-2 van Sym uit Taiwan.
Post automatically merged:

Dus ... is Geen chinees blok .
En een 2-takt Blok van Peugeot Speedfight 3 , is een Totaal ander blok , Past niet eens onder een 4-takt Frame , Vise Versa .
 
Back
Top