Aankoop advies

RJ17

New Member
Hallo allen,
Ik ben van plan om binnenkort een bromscooter te kopen. Ik heb twee bromscooters op het oog en twijfel welke ik moet kopen. Hebben jullie advies voor mij?

Optie 1: een Sym Symphony SR 50 uit 2016 met bijna 50.000 op de teller. De scooter heeft 8000 kilometer geleden een gereviseerde motor gekregen en op de foto’s ziet ‘ie er erg netjes uit. De scooter zou altijd dealer onderhouden zijn.

Optie 2: een Turbho RL-50 uit 2016 die iets te hard loopt (60km). Ik zou de scooter na aankoop wellicht weer laten begrenzen naar 55. Ook deze scooter zou altijd dealer onderhouden zijn en heeft nu 22.000 op de teller.

Beide scooter zitten in dezelfde prijscategorie van €300,- tot €400,-.
Mijn grootste twijfel is of de Sym, die wel betrouwbaarder zou zijn op papier, het waard is gezien de hoge tellerstand.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!
Groet,
RJ
 

Attachments

  • D08916C7-BEB4-49CE-9D9B-91AE32152F58.jpeg
    D08916C7-BEB4-49CE-9D9B-91AE32152F58.jpeg
    164.6 KB · Views: 18
  • 535ABE4B-D2E4-4671-85A5-368E45C8822F.jpeg
    535ABE4B-D2E4-4671-85A5-368E45C8822F.jpeg
    178 KB · Views: 18
Advertisement - register to remove this

Optie 1: een Sym Symphony SR 50 uit 2016 met bijna 50.000 op de teller. De scooter heeft 8000 kilometer geleden een gereviseerde motor gekregen en op de foto’s ziet ‘ie er erg netjes uit. De scooter zou altijd dealer onderhouden zijn.

Ligt eraan wat ze er voor willen hebben.. En heb je garantie op die revisie. En weet je zeker dat het blok volledig gereviseerd is en niet gewoon wat minder kostende onderdelen zijn vervangen om het een goedkope revisie te laten zijn.



Optie 2: een Turbho RL-50 uit 2016 die iets te hard loopt (60km). Ik zou de scooter na aankoop wellicht weer laten begrenzen naar 55. Ook deze scooter zou altijd dealer onderhouden zijn en heeft nu 22.000 op de teller.

China scooters vragen best wel veel aan ouderhoud. Omdat de onderdelen bij optie 1 beter zijn zou ik persoonlijk zoiets eerder overwegen.
Bij die china scooter heb je ook geen garantie erop zitten.



Zelf zou ik beiden niet doen, en toch liever voor een scooter kijken die kwalitatief minimaal net zo goed is als de sym, maar toch met een lagere km stand heeft. (ja daar ben je achteraf meer voor kwijt)
Maar als je met Optie 1 word bedrogen en je moet alsnog veel onderdelen gaan vervangen kan dat nog wel eens duurder gaan uitvallen.
 
Ff door sparen want je gaat hier sowieso spijt van krijgen. Zonder gekheid als.je een budget van 300 euro hebt kun je beter een nette Tomos op de kop tikken dan dat je aan een Sym met 50k km begint. Daar is alles al versleten wat je aan een scooter normaal verslijt.

En ik zie er op de fotos ook vast goed uit maar dat wil niets zeggen bijvoorbeeld.

In 8k km kan er een hoop fout gaan hoor .

Dan die afhaalchinees, trek je portemonnee maar voor het onderhpud wat die dingen nodig hebben. Zie die naam.hier op.het forum ook vaak voorbij komen met vage problemen die niemand krijgt opgelost...

Of je gaat lekker fietsen nog goedkoper en goed voor het milieu
 
Ff door sparen want je gaat hier sowieso spijt van krijgen. Zonder gekheid als.je een budget van 300 euro hebt kun je beter een nette Tomos op de kop tikken dan dat je aan een Sym met 50k km begint. Daar is alles al versleten wat je aan een scooter normaal verslijt.

En ik zie er op de fotos ook vast goed uit maar dat wil niets zeggen bijvoorbeeld.

In 8k km kan er een hoop fout gaan hoor .

Dan die afhaalchinees, trek je portemonnee maar voor het onderhpud wat die dingen nodig hebben. Zie die naam.hier op.het forum ook vaak voorbij komen met vage problemen die niemand krijgt opgelost...

Of je gaat lekker fietsen nog goedkoper en goed voor het milieu

Tomos is ook niet goedkoop meer. Aangezien dat fabriekje al een tijdje niet meer bestaat.
En onderdelen ook steeds schaarser begint te worden dus voor de onderdelen flinker hogere prijzen er voor betaald.

Enigste optie of voor een china scooter te gaan. En dan kan ik wel een peugeot kisbee van een ouder model aanraden.. Onderdelen in overvloed.

Zou niet eens aan een B-merk willen beginnen waar je moet gaan zoeken naar je kappen en onderdelen die aan het frame zitten.
 
maandje of 2 langer sparen is zeker aan te raden. Kan het, zoals boven al gezegd, beter in 1x goed doen. Als je voor 300 euro een scooter kon kopen die helemaal in orde is zou iedereen dat doen
 
Iets boven je prijs range, maar dit zijn leuke scooters. SYM Fiddle 2 met recent grote beurt.
Ook zijn de SYM Mio en de SYM Allo/Cello relatief de goedkopere kwaliteit scooters waar je naar kan kijken. Wat is je woonplaats? /budget?
 

Attachments

  • Screenshot_20211011_225050_nl.marktplaats.android.jpg
    Screenshot_20211011_225050_nl.marktplaats.android.jpg
    94.3 KB · Views: 12
Last edited:
Tomos is ook niet goedkoop meer. Aangezien dat fabriekje al een tijdje niet meer bestaat.
En onderdelen ook steeds schaarser begint te worden dus voor de onderdelen flinker hogere prijzen er voor betaald.
Een Tomos die kapot gaat zonder dat er iemand zelf aan heeft geknutseld moet ik nog tegen komen. 5 jaar dagelijk op 1 gereden en buiten het normale onderhoud nooit ook maar 1 keer heeft ie me laten staan. Maar daar ben je nu natuurlijk goud geld voor kwijt in de aanschaf.

Buy the best, cry once
 
Een Tomos die kapot gaat zonder dat er iemand zelf aan heeft geknutseld moet ik nog tegen komen. 5 jaar dagelijk op 1 gereden en buiten het normale onderhoud nooit ook maar 1 keer heeft ie me laten staan. Maar daar ben je nu natuurlijk goud geld voor kwijt in de aanschaf.

Buy the best, cry once

Nou de kwaliteit van de later modellen vanaf 2008 is dus erg om te janken.
Zelfs de eerste uit 2004 had snel roest ect.
Nou heb ik al zeker 1 of 2 jaar eentje van 2015.. Die roest als de gekte.. Je ziet er duidelijk aan dat de kwaliteit lager ligt.

Denk dat alleen die onder BWJ 2000 nog enig sinds een soort van kwaliteit hadden.
 
Back
Top