aankoop 1e 4 takt scooter, waar op te letten?

junnehj

Member
Ik ga dit weekend kijken naar een legaal 4 taktje voor mijn dagelijks verkeer. Het betreft een chineesje uit 2018 met gy6 blok.

Ik heb meerdere 2 takts gehad en snap dit allemaal goed.

Vroeg me af wat de dingen zijn waar ik extra op moet letten bij aankoop van zon 4 taktje? Tis allemaal vrij nieuw voor me vergeleken met de 2 taktjes.

Zover ik weet gebruikt 2018 gy6 geen std CDI meer maar een ECU? Zijn hier nog veel problemen mee?

Ik neem jullie tips graag mee.
 
Advertisement - register to remove this

1e tip en belangrijkste is met de koper afspreken dat als je komt kijken de scooter/blok koud moet zijn en dat je hem anders sowieso al niet neemt..

Uiterlijk van de scooter zegt vaak genoeg hoe er mee omgegaan is

Ook even bij het testen de olie pijlen en kijken hoe deze eruit ziet (niet pikzwart)

Onderhoudhistorie bekend?

Start de scooter met 1 klikje als de scooter koud is geen stotter etc..

Heb zelf een kymco euro 4 gy6 met ecu nieuw gekocht staat inmiddels 55k op de teller rijd nog net zo als die uit de fabriek kwam rollen maar onderhoud is heeeel belangrijk bij de gy6 blokjes
 
Maak een lijstje met punten die je wilt controleren en loop voor je koopt het lijstje ook echt na, want bij een goed verhaal van de verkoper of als het merk/type scooter je bijzonder goed bevalt worden er nog wel eens dingen overgeslagen.

Want ik lees niks anders van nieuwe ledenhier op het forum, "Gisteren een scooter gekocht, vandaag ........".

1e tip en belangrijkste is met de koper afspreken dat als je komt kijken de scooter/blok koud moet zijn en dat je hem anders sowieso al niet neemt..
Dit is een goeie tip die ikzelf mensen ook altijd mee geef..
Maak vooral een goeie testrit en niet alleen een rondje rond de kerk zodat je ziet hoe de brommer rijdt en start wanneer het blok koud en warm is.
 
ik heb me inderdaad lelijk vergist in "zo nieuw mogelijk i.v.m. milieu eisen/-zones voor de toekomst: 2019 met dellorto ECS loopt geen streep harder dan 49 km/u (en dat vind ik gevaarlijk met ongeduldige automobilisten achter en naast me) en zal dat softwarematig moeten laten (€€) oplossen als het koudstartprobleem eenmaal is opgelost. (hij was ook tè goedkoop..:rolleyes:) verkoper had het nog over een CDI van €25 maar mooi niet dus.. ECU van €125! (en dan meteen illegaal snel)
 
Testritje gebeurt sowieso. Minuutje of 15. Verder controleer ik de std dingen zoals vork, wiellagers etc.

Vroeg me af of ik qua motor geluid nog ergens op moest letten met 4 takt, want er kan gewoon een hele hoop meer kapot dan bij een 2 taktje met 3 bewegende delen.

Brommertje is vooral voor binnendoor (fietspad) woon-werk. Heb reeds 2 snelle. Wil een legale erbij gezien ze vaak controleren hier en dat zou zonde zijn met de WOK. Ook een stuk beter met de benzine ;)

Waar ik me inderdaad nog een beetje zorgen om maakte waren dingen zoals lambda sondes en ECU's. Dit is bij een oud carb model allemaal iets goedkoper of helemaal niet aanwezig.

Momenteel een Turbho sw50 op het oog met 10k km ui 2018 (heel erg chinees wel) of een kymco agility rond dezelfde prijs met 17k (wel een stuk ouder, 2010), twijfel wat ik doe, beide staan er goed bij.
 
Last edited:
Ik ga dit weekend kijken naar een legaal 4 taktje voor mijn dagelijks verkeer. Het betreft een chineesje uit 2018 met gy6 blok.

Ik heb meerdere 2 takts gehad en snap dit allemaal goed.

Vroeg me af wat de dingen zijn waar ik extra op moet letten bij aankoop van zon 4 taktje? Tis allemaal vrij nieuw voor me vergeleken met de 2 taktjes.

Zover ik weet gebruikt 2018 gy6 geen std CDI meer maar een ECU? Zijn hier nog veel problemen mee?

Ik neem jullie tips graag mee.

Om wat voor scooter gaat het om, want dat blijft nogal erg achter wege..

4takt 2ehands ben ik niet zo kapot van, heb je altijd problemen of achter onderhoud achteraf aan.
Of het moet een z.g.a.n zijn met zeer weinig kilometers.

Wat moet die turbho kosten?

Een peugeot kisbee niet een betere duurzamer alternatief.?
 
(zacht) tikkende kleppen zijn goed ("een klep die je hoort, wordt niet vermoord") maar hardere ratels niet.
met wat ik nu weet, als die Kymco nu goed loopt en is, zou ik daarvoor gaan als je geen problemen met milieuzones hebt/verwacht.
 
Om wat voor scooter gaat het om, want dat blijft nogal erg achter wege..

4takt 2ehands ben ik niet zo kapot van, heb je altijd problemen of achter onderhoud achteraf aan.
Of het moet een z.g.a.n zijn met zeer weinig kilometers.

Wat moet die turbho kosten?

Een peugeot kisbee niet een betere duurzamer alternatief.?
Een kisbee was ook mijn eerste keuze eigenlijk. Goedkope onderdelen en een iets beter frame qua roest enzo dan een echte chinees. Lekker grote tank en buddy.

Helaas staat er niks aantrekkelijks een beetje in de buurt.

Ik verwacht beide scooters om en nabij de 300 mee te kunnen nemen. Ik zoek expres een beetje goedkoop - ik werk pal in het centrum (stadhuis) en er is geen mogelijkheid tot stalling binnen. Ding staat dus heel de dag buiten met veel mensen die langslopen etc. Zal er niet mooier op worden en vind het daarom zonde 1500 of meer neer te tellen voor een nieuwe of heel jong 2e handse.

Ik neig naar de Kymco omdat deze dingen het vaak goed uithouden (mits onderhouden - zie pizzabrommers)

Wat is uberhaupt het beste hierin? Ik zie dat kymco/piaggio/sym/peugeot allemaal een model nieuw rond de 2000 euro aanbieden. (Kisbee, Agility, Orbit en de Zip). Volgens mij verschillen de eerste 3 niet zoveel van elkaar toch? en een Zip lijkt mij veel te klein (190cm) en jat gevoelig. IS het Piaggio blok veel beter dan GY6?
 
Ik hoop dat je een beetje handig bent want je begrijpt toch ook dat je voor 300 Euro niet veel soeps kunt verwachten!

In de meeste gevallen wordt je dan geconfronteerd met de ellende van anderen.
En als we het dan toch over soep hebben, die mag jij dan uitlepelen.....
 
Ik hoop dat je een beetje handig bent want je begrijpt toch ook dat je voor 300 Euro niet veel soeps kunt verwachten!

In de meeste gevallen wordt je dan geconfronteerd met de ellende van anderen.
En als we het dan toch over soep hebben, die mag jij dan uitlepelen.....
en/of je moet nog €300 achter de hand hebben om het goed te maken?
 
Geld is het probleem niet verder. Maar ik ben wel een echte Hollander en ook vrij handig. Tot nog toe ben ik me geen bult gevallen met goedkope scooters, maar dit waren wel 2 taktjes. De vivacity van 100 euro bolt ook nog steeds lekker door :p. (Deze gaat echter naar de gemeente wanneer de subsidieregeling start in december, ding is echt op wel)


Ik heb natuurlijk al goed rondgekeken en vind niet dat ik veel meer terug krijg als ik let's say 600 betaal. Zelfde bouwjaren/km standen/schades.

Juist omdat ik bij wat goedkopere scooters ga kijken en weinig tot geen ervaring heb met de 4 taktjes vroeg ik om advies. Als het zaakje stinkt koop ik natuurlijk ook niet en zal het met wat meer budget moeten.
 
De vivacity van 100 euro bolt ook nog steeds lekker door :p. (Deze gaat echter naar de gemeente wanneer de subsidieregeling start in december, ding is echt op wel)
Lees ik hier tussen de regels dat jouw gemeente de 2-taktjes van de weg wil halen door een subsidie-regeling in te voeren.....
Vertel?
 
Vanaf december krijg je in Tilburg voor iedere scooter (ongeacht wat voor motor) van voor 2013, 300 euro sloopsubsidie.

Koop je meteen een (normale of elektrische) fiets maken ze dr 600 van ;)

voor zover ik zelf weet staat er geen milieuzone op de planning (werk er zelf ;))

Ik heb nu dus een SR brom Piaggio uit nostalgie (stage 6 aerox gehad vroeger) die ik eerst gebruikte voor woon werk. Is niet leuk meer met de benzine, word bewaard voor leuke zomeravonden met een leuke setup die er nog onderkomt.

Vivacity gekocht puur voor die sloopregeling 3 maanden terug. Rijdt als een malle, electronica wel gaar, en lagers voorwiel ook niet helemaal lekker meer zo te horen.

Nu zoek ik er dus nog eentje bij om op mn werk te komen :p
 
Wow, goeie regeling.
Tilburg the place to be. :)

Is dit alleen in de gemeente Tilburg of is deze subsidieregeling van toepassing op alle gemeentes in Nederland?

By the way, een paar jaartjes terug moest ik voor mijn werk een projectje doen in Tilburg.
Ik dacht, kan beter in Tilburg een apartementje of huisje huren.
Nog geen paar honderd meter van waar ik moest zijn, stond er een huisje leeg.
Ook nog een coole ligging, mooie ronde tuin met grasveld, dus weinig onderhoud en het huis draaide met de zon mee.
Ik had begrepen dat dit huis door de gemeente Tilburg was gebouwd voor maar 500000 Euro.
Ik heb destijds geinformeerd bij de gemeente maar ze wilde het mij niet verhuren. ;)

1669309463461.png
 
ik heb me inderdaad lelijk vergist in "zo nieuw mogelijk i.v.m. milieu eisen/-zones voor de toekomst: 2019 met dellorto ECS loopt geen streep harder dan 49 km/u (en dat vind ik gevaarlijk met ongeduldige automobilisten achter en naast me) en zal dat softwarematig moeten laten (€€) oplossen als het koudstartprobleem eenmaal is opgelost. (hij was ook tè goedkoop..:rolleyes:) verkoper had het nog over een CDI van €25 maar mooi niet dus.. ECU van €125! (en dan meteen illegaal snel)

Ik som deze tekst op met: 'Geen scooter met Dellortho kopen.'
Schijnt betrekkelijk gevoelig te zijn voor problemen en niet elke dealer kan je hiermee helpen.

Wow, goeie regeling.
Tilburg the place to be. :)

Is dit alleen in de gemeente Tilburg of is deze subsidieregeling van toepassing op alle gemeentes in Nederland?

By the way, een paar jaartjes terug moest ik voor mijn werk een projectje doen in Tilburg.
Ik dacht, kan beter in Tilburg een apartementje of huisje huren.
Nog geen paar honderd meter van waar ik moest zijn, stond er een huisje leeg.
Ook nog een coole ligging, mooie ronde tuin met grasveld, dus weinig onderhoud en het huis draaide met de zon mee.
Ik had begrepen dat dit huis door de gemeente Tilburg was gebouwd voor maar 500000 Euro.
Ik heb destijds geinformeerd bij de gemeente maar ze wilde het mij niet verhuren. ;)

View attachment 67743
500.000 euro voor dit kleine ding?
 
Ik som deze tekst op met: 'Geen scooter met Dellortho kopen.'
Schijnt betrekkelijk gevoelig te zijn voor problemen en niet elke dealer kan je hiermee helpen.


500.000 euro voor dit kleine ding?
Ja, maar hij draait wel rond he! over heel de rotonde! met ongeveer 3 km/h. En het is vaker stuk dan werkend.

Een grote faal dit. Gelukkig doet de gemeente het nu wat beter wat betreft ruimtelijke inrichting.

Naar mijn weten is de regeling een voorstel van 2 lokale partijen (dus alleen voor gemeente Tilburg)


Met wat je zegt ben ik ook een beetje bang voor de ECU. Ik kan sowieso maar weinig onderdelen vinden (kappen/frame e.d.) van die Turbho SW 50. Terwijl alles voor andere chinezen in overvloed verkrijgbaar is.

Ondertussen ook een raar verhaal met pas 1 maand geleden overgeschreven van eigenaar dus ik denk dat ik deze ga overslaan.

Die Kymco voelt beter, ook qua verkoper. Mijn gevoel zegt dat 17k al erg veel is voor een scootertje en dat er groot onderhoud (lagers e.d.) aan zitten te komen. Of moet ik me hier niet zon zorgen om maken bij een Kymco?
 
Last edited:
en/of je moet nog €300 achter de hand hebben om het goed te maken?


Misschien nog wel meer als je pech hebt. Deed in mijn kisbee al meer dan 700 euro steken.. Dit was alleen al alle roestige zooi vervangen.

Er is ook nog een nieuwe kappen set van 250 euro erop gezet (alleen de kleur)

En de binnen kappen allemaal nieuw (wel de originele )


Mijne koste toen iets van 430 euro)


Wilde geen nieuwe kopen wat het was gewoon teveel

+ deze was in de buurt zo toen de enigste die ik kon vinden..

Dus was op zicht wel snel te vreden.

Heb er toen een nieuw opgebouwd blok onder gezet. (was ook de eerste keer voor mij dat ik aan 4takt hebt gewerkt.

Nou weet ik zowat alle in en outs van het ding.
 
Back
Top