Sym Mio beslommeringen.

Status
Not open for further replies.
Of is dit niet nodig bij een nieuwe kop? Daarmee doel ik op het inslijpen van kleppen. De kop is gloedje nieuw, echter kaal aangeleverd...
 
Zou hem zelf toch wel even inslijpen.. Weet je zeker dat hij goed afdicht.. Zelfs in de productie komen er wel eens foutjes voor..
Heb wel eens een nieuwe kop zo gemonteerd, maar kreeg de moter echter niet gestart (geen idee waar het probleem zat) Daarna gekozen om een originele gebruikte kop erop te zetten, en het was meteen lopen.
 
Zou hem zelf toch wel even inslijpen.. Weet je zeker dat hij goed afdicht.. Zelfs in de productie komen er wel eens foutjes voor..
Heb wel eens een nieuwe kop zo gemonteerd, maar kreeg de moter echter niet gestart (geen idee waar het probleem zat) Daarna gekozen om een originele gebruikte kop erop te zetten, en het was meteen lopen.

Dankje! Dan ga ik eens een oproep plaatsen op het forum hier... Waarschijnlijk kom ik de komende dagen/weken nog met andere vragen omtrent de scooter. Is het een probleem als ik deze in dit topic blijf stellen? Of zijn jullie er een beetje klaar mee ;)?
 
Vragen blijven stellen AUB! Da's een van de redenen van bestaan van fora!
Kan alleen voor mezelf spreken maar elkaar verder helpen kan toch nooit vervelend zijn.
Mocht het volgende probleem ook een grote uitdaging blijken, kun je altijd onderwerp aanpassen.
In vind mijn scooters altijd veel leuker als ik zelf eea heb gedaan. Wordt ie een beetje eigen van, gun ik jou ook.
Groet,
 
  • Like
Reactions: Bas
Vragen blijven stellen AUB! Da's een van de redenen van bestaan van fora!
Kan alleen voor mezelf spreken maar elkaar verder helpen kan toch nooit vervelend zijn.
Mocht het volgende probleem ook een grote uitdaging blijken, kun je altijd onderwerp aanpassen.
In vind mijn scooters altijd veel leuker als ik zelf eea heb gedaan. Wordt ie een beetje eigen van, gun ik jou ook.
Groet,

Precies, helemaal mee eens! Heb gewoon gemerkt dat ik het leuk begin te vinden, al heb ik nog een lange weg te gaan op het gebied van kennis. Er zal dan ook nog wel het een en ander mis gaan en onderaan de streep zal alles wel duurder worden dan dat ik hem meteen weg had gebracht naar een monteur, maar voldoening betekent soms meer voor de mens dan geld.

Maar goed @Harrr, fijn dat ik op je kan rekenen ;)
 
Je kan ook op youtube even kijken hoe je een cilinderklep moet inslijpen.. Het is technisch hetzelfde als bij een motor van een auto..
Alleen goed opletten dat de slijp pasta niet aan de klepsteel blijft plakken en je dan de klep gaat draaien, want door die pasta kan je behoorlijk je cilinderkop mee verprutsen.. Die pasta alleen op de beide delen te slijpen stukken voorzichtig aanbrengen..
 
Ik ga even kijken, @eurokit, maar wellicht ga ik dit laten uitbesteden. Ik heb namelijk eindelijk een redelijk betaalbare kop in huis, dit gaat me niet zo snel nog een keer lukken ben ik bang. Deze wil ik dan ook niet verprutsen. Lees echter alleen tegenstrijdige verhalen over het wel of niet inslijpen van een nieuwe kop. De meningen schijnen hier nogal over verdeeld te zijn. Waar de een zegt dat het absoluut niet nodig is, geef onder andere jij aan dat het aan te raden is. Kan het kwaad om te testen zonder in te slijpen, om het eventueel later alsnog te doen? Of is het kwaad dan al geschiedt?
 
Nee het kan geen kwaad om te testen zonder in te slijpen.

Het enigste wat mis kan gaan is, als de kleppen goed gesteld staan er een mogelijkheid bestaat dat de motor niet of moeilijk zal starten.

Alleen nadeel is wel dat je een hoop extra werk er na hebt als je dat niet doet..

Als je kleppen ergens los koopt, dan is het nooit zo dat het allemaal netjes afdicht..
Nou zie ik dat je voor weinig een kop hebt gekocht.. (heb geen idee waar, en twijfel of dat wel een originele kop is)

Een immitatie is vaak goedkoper omdat het geen originele kop is, dus dan mis je de kwaliteit en de goede afwerking van een originele..

Dus het zou zomaar eens kunnen zijn dat je net een nieuwe kop hebt en de kleppen op dit moment nog niet 100% goed dicht zitten.. Omdat of de kop slecht is bewerkt, of de klep zelf niet goed wilt afdichten.
 
Nee het kan geen kwaad om te testen zonder in te slijpen.

Het enigste wat mis kan gaan is, als de kleppen goed gesteld staan er een mogelijkheid bestaat dat de motor niet of moeilijk zal starten.

Alleen nadeel is wel dat je een hoop extra werk er na hebt als je dat niet doet..

Als je kleppen ergens los koopt, dan is het nooit zo dat het allemaal netjes afdicht..
Nou zie ik dat je voor weinig een kop hebt gekocht.. (heb geen idee waar, en twijfel of dat wel een originele kop is)

Een immitatie is vaak goedkoper omdat het geen originele kop is, dus dan mis je de kwaliteit en de goede afwerking van een originele..

Dus het zou zomaar eens kunnen zijn dat je net een nieuwe kop hebt en de kleppen op dit moment nog niet 100% goed dicht zitten.. Omdat of de kop slecht is bewerkt, of de klep zelf niet goed wilt afdichten.

Heb de kop van een handelaar op Marktplaats gekocht, @eurokit. Weet vrijwel zeker dat het een originele is. In de kop zelf zit het SYM logo gestanst en er zat ook een originele doos bij met SYM tape en barcode/typenummer stickers. Kan uiteraard goed nagemaakt zijn, maar ben er eigenlijk wel van overtuigd dat dit een volledig originele variant is. Kosten waren trouwens € 45-. inclusief verzending. Nog redelijk wat geld in vergelijking met andere koppen, maar normaliter beginnen ze pas vanaf € 150-.

Zal straks even een foto maken ter beoordeling!
 
@Harrr en/of @eurokit ... Kunnen jullie eens kijken naar de cilinder en zuiger. Hier lijkt me niet veel mis mee, toch? Hij is enkel wat zwart aan de voorzijde...

Wel altijd verstandig de zuigerveren en pistonnetjes te vervangen, of niet? Of kan ik op een bepaalde manier testen of deze aan vervanging toe zijn?

Een fijne zaterdagavond gewenst!
 

Attachments

  • IMG_20190525_115639.jpg
    IMG_20190525_115639.jpg
    100.3 KB · Views: 13
  • IMG_20190525_115610.jpg
    IMG_20190525_115610.jpg
    125 KB · Views: 12
Weer een klein vervolg en wellicht dat @eurokit en/of @Harrr me weer van deskundig advies kunnen voorzien.

Vanwege het feit dat er een Helicoil tussen de oude kleppen geraasd heeft, wil ik deze graag vervangen. Aangezien dit een hobbyprojectje betreft, wil ik alles low-budget houden zoals eerder aangegeven. De originele kleppen en toebehoren vind ik redelijk aan de prijs, al moet ik zeggen dat ik dat sowieso bij meer onderdelen van dit model vind. Hier heb ik me toch wel in vergist. Wellicht in de toekomst toch kiezen voor een krakkemikkig GY6 model, want hier kosten de onderdelen beduidend minder.

Maar goed, nu is het zo dat ik nergens via de on-officiële weg kleppen kan vinden die exact stroken met de huidige afmetingen. Het probleem zit 'm in de lengte. Waar mijn huidige kleppen 66/67mm meten, kan ik enkel kleppen krijgen die 68/69mm zijn. De diameter en andere zaken zijn gelukkig wel hetzelfde.

Nu is mijn vraag: kan het kwaad om er een klep in te steken die qua lengte iets langer is dan de originele kleppen (max. 3mm)? Zo nee, waarom kan dat niet?

Ik ben weer benieuwd naar jullie input!
 
Langere kleppen kun je erin zetten met 1 belangrijke noot: Het is van belang dat de tuimelaars hun duwkrachten loodrecht overbrengen op de kleppen. Scheef geeft ongewenste stressklachten op de klepsteel / doorvoeropening in de gegoten kop en oliekeerringetjes.
Heb je een handige tool om de kleppen in te zetten? Budget-tip: Je kunt aan 1 kant een opening maken in een oude dopsleutel en een lijmtang gebruiken.

Daarbij graag aandacht voor de veranderingen in de spanning van de veren. Een langere klepsteel betekend een slappere veer en een kortere, afijn. Langer kun je opvullen met een ring, (deden we vroeger ook om de veren strakker te maken), korten dan zullen de veren harder ingedrukt worden.

De volgende budget-tips:

Kleppen 64mm: https://nl.aliexpress.com/item/GY6-...lgo_pvid=f2ca45f8-fc80-4e46-a5e8-ead84a9e0b56

Tuimelaars 64 of 69 mm: https://nl.aliexpress.com/item/2-stuks-64mm-69mm-Rocker-Armen-Valve-Lengte-voor-Chinese-Scooter-GY6-50cc-80cc-Motor-Model/33030006078.html?spm=a2g0z.search0104.3.43.450e4334oTyiCj&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_10843_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_453_10084_454_10083_10103_10618_10304_10307_10820_10301_10821_537_536,searchweb201603_53,ppcSwitch_0&algo_pvid=a1a8e084-d1c6-486b-bcfd-1ee715c24caf&algo_expid=a1a8e084-d1c6-486b-bcfd-1ee715c24caf-6
 
Last edited:
Bedankt @Harrr

Heb alsnog besloten de originele kleppen te bestellen. Probleem was dat ik op Aliexpress geen enkele klep tegenkwam met exact dezelfde afmetingen en ik heb er honderden bekeken. Tevens vele aanbieders gemaild, maar helaas niets uitgekomen. Vervolgens kwam op via een Poolse site op een set uit welke erg dicht in de buurt kwam, maar het leek me toch verstandig om voor exact dezelfde klep te gaan.

Misschien kun je iets met die Poolse site, volgens mij wel redelijke prijzen en uitgebreid assortiment: https://www.motor-x.com
 
Inmiddels ben ik zover dat ik alles in elkaar aan het zetten ben, maar zit even ergens vast. @Harrr & @eurokit [of uiteraard iemand anders] helpen jullie me weer uit de brand? Eigenlijk heb ik een drietal vragen...

1. Grootste probleem is dat ik niet meer weet hoe de tuimelaar veren gemonteerd dienen worden, daar staat helaas niets van in het service boek. Hierbij een afbeelding van de veren en een technische tekening van de kop:

801424.jpg
sym_motor_2_1.png

2. Zijn er onderdelen van de en/of cilinder die ik moet invetten of in de olie/vet moet zetten voor ik ga starten? Alles is nu namelijk redelijke aan de droge kant, aangezien ik alles ontdaan heb van vuil. Wellicht de ketting of de klepveren beetje in de olie zetten?

3. Zit de nokkenas altijd goed als ik hem in de kop zet? Dit gaat even niet over op tijd zetten, maar gewoon het inschuiven van de as. Volgens mij kan ik die in verschillende standen erin krijgen, vandaar dat ik het even zeker wil weten.

Zou fantastisch zijn als ik spoedig antwoord kan krijgen. Dan kan ik hem wellicht morgen eindelijk starten!!!

Fijne avond!
 
Ik heb geen ervaring met dat blok.. Aangezien ik daar nooit iets mee gedaan hebt.. Dus weet niet hoe die veer hoort te zitten.

Het is overigens wel handig om lagers en delen waar metaal op metaal gaan even wat onder de olie te doen zodat deze niet direct droog lopen bij de eerste start.
 
Oh jee, antwoord 1 en 3 weet ik niet, antwoord 1 is volgens mij een toevoeging om getik van klepspeling te onderdrukken. Hier heeft iemand eens naar gevraagd op het forum maar ik kan het niet terug vinden.
Bij het inschuiven is van belang dat de uitlijning juist is vanaf krukas tandjes naar nokkenas tandwiel. Deze symkop heb ik ook nog nooit beet gehouden.
2 alles voorzien van een vingertop (te gebruiken motor-) olie bij de montage is iets wat ik altijd wel doen. Smering, smering en smering.
Gewoon na montage twee of viermaal rustig ronddraaien met de hand om er zeker van te zijn dat zuiger en kleppen elkaar vrij laten.
Groet,
 
Mijn dank is wederom groot... Ze zitten er (volgens mij zoals het hoort) op! Het is nu in ieder geval zo dat de klep strak op de klepveer gedrukt wordt na montage van die ringveertjes. Zonder al teveel kennis van zaken denk ik dat dat de bedoeling is ;)

Ik kan dus weer verder rommelen. Bij vragen weet ik jullie uiteraard weer te vinden.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top