Sym Mio beslommeringen.

Status
Not open for further replies.

GerardMIO

Member
Goedeavond,

Wellicht een domme vraag, maar ik vraag me af of een scooter ook voorzien kan worden van een andere cilinderkop dan het type wat er vanuit de fabriek op zit?

Het zit namelijk zo... Ik heb als hobbyprojectje een Sym Mio aangeschaft en wil daar dus aan gaan sleutelen en meer kennis en ervaring opdoen. Nu heeft de vorige eigenaar de cilinderkop aan gort geholpen, waardoor ik deze als eerste wil vervangen met eventueel een compleet nieuwe cilinder. Ik schrik echter van de prijs van deze kop, die is vrijwel nergens onder de € 150-. te krijgen, terwijl ik voor dit bedrag voor andere scooters een cilinder, cilinderkop, carburateur en nog enkele andere onderdelen kan aanschaffen. Uiteraard geen A-kwaliteit, maar toch...

Is het dus mogelijk om onderstaande cilinderkop te vervangen door een ander type om de kosten te drukken? Het is geen probleem om buiten de kop nog andere zaken aan te passen. Uiteraard is het ook van belang dat hij nog rijdt natuurlijk ;)

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en uiteraard een fijn weekend gewenst!

Groeten Gerard

1.-CILINDERKOP-SYM-MIO-KAAL-ORG.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Uitlaat aansluiting zit schuin op die kop bij sym zo te zien.. Bij andere scooters zit deze vaak gewoon recht..
Dus dat is al probleem No 1.
 
Welkom GerardMIO,
Alle vragen mogen gesteld worden hoor.
Wat is de motorcode van uw Sym-blok?
Heeft u al demontagebedrijven benadert in uw omgeving?
Groet,
 
Uitlaat aansluiting zit schuin op die kop bij sym zo te zien.. Bij andere scooters zit deze vaak gewoon recht..
Dus dat is al probleem No 1.

Bedankt voor je input, eurokit! Even voor mijn eigen idee... Stel dat de uitlaat wel recht op de kop gemonteerd zat, zijn er dan nog andere hindernissen? Een ander type uitlaat monteren lijkt me lastig, aangezien ik in de knoop zal komen met de bevestigingspunten, of komen die veelal overeen?

Nogmaals dank!
 
Welkom GerardMIO,
Alle vragen mogen gesteld worden hoor.
Wat is de motorcode van uw Sym-blok?
Heeft u al demontagebedrijven benadert in uw omgeving?

Ik zal deze middag even achter de code aangaan, Harrr. Ik heb nog geen contact met demontagebedrijven gehad, daar eigenlijk alle bedrijven in de regio zich toeleggen op auto's. Ik kan het natuurlijk altijd proberen.
 
Een scooter is geen lego om het heel simpel te zeggen.

Ook zal er altijd wel iets goedkopers te vinden te zijn dan het origineel, maar de kwaliteit van de imitatie onderdelen uit china is echt om te huilen. Vaak is het nieuwe problemen introduceren :)
 
@Harrr, heb nog geen tijd gehad om de code te achterhalen. De kop welke je aandraagt is inderdaad een 125cc, al lijkt hij er wel verdacht veel op. Wellicht weten jij of @eurokit nog ergens anders een kloon te vinden?

Zoals @Bas aangeeft begrijp ik dat de imitaties niet altijd top zijn, maar deze scooter is het niet waard om flink geld in te pompen. Hier begint deze kop namelijk vanaf de 150 euro, kaal welteverstaan...

Bedankt voor de prettige reacties tot nu toe en een fijne zondag gewenst!
 
Wat is er kapot aan de kop?

@Harrr

Vorige eigenaar heeft de schroefdraad van de bougie dol gedraaid en vervolgens het ook nog verkloot met een helicoil die niet meer helemaal vast ging. Gevolg was dat de coil 'gegrepen' werd met starten en ik deze uit de kop het moeten peuzelen.

Zal dit veel schade hebben aan gericht? Die twee zwarte rondjes zijn in ieder geval wat geschaafd. Tevens weet ik niet of de bougie nu fatsoenlijk blijft zitten. Vandaar de zoektocht naar een nieuwe kop ;)
 
Ben weer even aan het sleutelen geweest en bedacht me dat foto's meer zeggen dan mijn, soms onduidelijke, beschrijvingen...

Ik heb zowel de kop als de cilinder gedemonteerd. Kunnen jullie aan de hand van de foto's zien of dit zijn beste tijd heeft gehad? Misschien is het alleen nodig om de zuiger te vervangen en een nieuwe draadbus/helicoil erin te zetten (voor het ietwat verklote bougiegat), maar dat zullen jullie beter weten dan ik. Het viel me trouwens op dat ik nergens pakkingen tegenkwam, dit vond ik vreemd. Of heeft men hier iets anders mee gedaan?

Ik hoor het in ieder geval weer graag!

IMG_20190519_172707.jpgIMG_20190519_172702.jpgIMG_20190519_172815.jpgIMG_20190519_172846.jpg
 
Het olie smeer kanaal wijkt af van de mij bekende gy6 familie. Nu durf ik te zeggen dat de uitwisselbaarheid daardoor beperkt is.
Je zou een oproep kunnen doen voor een sym kop. Of toch nog 1 poging door een bougie met goed draad vanaf de onder/binnenkant in te draaien om zo eeen goede weg te vinden.
Pakkingen zijn zeker van belang voor lekkage , opvangen verschillend snelheid van uitzetting bij warmte, volume verbrandingskamer en vast nog wel meer.
Groet,
 
Theoretisch gezien is hij wel te redden denk ik. Alleen de kosten daarvoor is veel meer dan een nieuwe kop kopen (of eventueel naar een 2ehandse zoeken) Moet je wel ervaring hebben in de metaal techniek en precisie apperatuur voor hebben.. (fijn mechanica)

Maar je moet er dan teveel moeite erin gaan steken, en dan word het waarschijnlijk nooit meer zo mooi en stevig dan je gewoon een nieuwe kop zal kopen.
 
Beste Gerard,
Mijn ervaring is dat ik een vlug en eerlijk antwoord krijg nadat ik een mailtje zend naar de verkopende partij. Vermeldt daarin uw motorcode (137 / 139 qmb met waarschijnlijk wat varierende letters, af te lezen nabij uw zijstandaard) en vraag of de aangeboden kop past. Indien nee, vraagt u welke wel of welke aanpassingen nodig zijn. (sorry dat de laatste zin wat raar leest).
Groet,
 
Goedemorgen @Harrr ,

Ik had inderdaad al even wat berichtjes rondgestuurd, totdat ik vervolgens op Marktplaats stuitte op een nieuwe, originele kale kop voor € 40-. Die kon ik dus niet laten liggen...

Nu komen er wel wat zaken om de hoek kijken waar ik met mijn beperkte kennis en kunde niet aan durf te beginnen en dit is het inslijpen van de kleppen. Is er wellicht iemand in de buurt van Sittard (Zuid-Limburg) die dit voor me kan doen? Uiteraard is een vergoeding geen probleem! Ik wil de kop ook wel opsturen met een retourlabel, mocht degene die zich aangesproken voelt verder weg wonen ;)

Fijne dag allen!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top