This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Aaanhaalmoment imbus carter

YeoJ

Well-Known Member
Wat is het aanhaalmoment van de imbusbouten die het korte en lange carter bijeen houden?

BvD

Djow...
 
Pff wat een kansloze reacties weer. Voor ieder schroefdraad bestaat er een aanhaalmoment. Misschien moeten jullie allemaal eens de moeite nemen daar gewoon een tabel van op te zoeken en daar eens in te kijken. Opmerkingen als "daar is geen moment voor" en "voordat ze afbreken" zijn natuurlijk te kansloos voor woorden.
 
idd David heeft gelijk.

hieronder ff tabel

M6 9,5 NM
M8 24 NM
M10 47 NM
M12 82 NM
M16 200 NM

meer heb je eigenlijk niet nodig.

Zal es kijken of ik de formule nog kan vinden om het zelf uit te rekenen .
 
6-8nm

idd David heeft gelijk.

hieronder ff tabel

M6 9,5 NM
M8 24 NM
M10 47 NM
M12 82 NM
M16 200 NM

meer heb je eigenlijk niet nodig.

Zal es kijken of ik de formule nog kan vinden om het zelf uit te rekenen .

hoop dat dat in alu is, maar wss is handvast al vaster



m5x 0.8 boutjes 5-7 Nm
m6 x 1 boutjes 6-8 Nm
m8 x 1.25 boutjes 10-30 Nm (10=bagger, 30 =8.8 kwaliteit en beter)
 
ja ik heb ook maar ff gekeken in wat bij mountainbikes normaal is

gaat om boutjes in de stuurclamp etc, dus dat zit zeerzeker goed vast

weetwel dat het aantal nm @ school niet zo gigahard opliep als bij jou
 
ligt aan welke kwaliteit je dus hebt
staat aangegeven op het boutje:

8.8 = 9.38nm
6.8 = 7.03nm
5.8 = 5.86nm

maargoed een 8.8 hs harder dan je carter en daat wil je het draad zeker niet uit trekken dus 7nm oid
 
als er iemand is die niks toevoegt ben jij dat Michael.....

op moment vast zetten doe ik ook niet met carters , maar als je van je zelf niet weet of je een aandraaimoment ongeveer kunt inschatten kun je het met een momentsleutel doen. aandraaimomenten zijn vaak wel verschillend per merk/materiaal/gebruik etc. maar houdt je de richtlijnen aan moet het wel goed zijn.
 
maarja, vast is vast op die plaats, de blokken gaan er niet dichter van bij elkaar staan als ze tegenelkaar zitten.
niet zo dat het even belangrijk is als bij een cilinder
 
hat gaat niet om uit elkaar oid , maar om bijv. onnodig te vast aantrekken , daardoor kan bijv een carter worden kromgetrokken , ook zou je de bout onnodig kunnen uitrekken..

een carter zal(en dus bouten) bij het warmworden uitzetten , als je dat uitzetten niet genoeg ruimte geeft kan het zijn dat je vlakken krom trekken en gaan lekken. bij scootercarters zal zit meevallen , maar bijv. cilinderkoppen van auto's komt het zeker wel vrij nauw.
 
draai ze gewoon allemaal vast zonder kracht te zetten totdat ze er allemaal maximaal in zitten. vervolgens 1 voor 1 kruiselings 1 a 2 slagen aan draaien. dit werkt bij mij altijd prima