Ik heb standaard koppeling erin.
Wel heb ik hier nog een naraku koppeling liggen met rode veren.

Drukveer is ook standaard en ook heb ik hier nog een witte en zwarte drukveer liggen met +1000 rpm en +1500 rpm

Het enige wat ik veranderd heb is het hele variogedeelte met nieuwe starterkrans
Ik zou inderdaad de koppeling vervangen, de Chinese GAK koppeling is niet zo denderend. je rijd met cement.
de naraku koppeling is vele malen beter, heeft meer oppervlakte en een goeie composiet (magnesium met koper denk ik)
Verander de koppeling en test het opnieuw, pas dit aan op je gevoel.

de naraku starterkrans heeft inderdaad een andere baan vergeleken met het orgineel. Probeer het met uit met een stift, dan weet je of hij de rand van de vario bereikt.

Drukveer kan je je zo laten, als je hem gaat vervangen voor bijv de witte trekt hij beter op, aan de hand van je rolletjes gewicht.

als je de vario los haalt kan je kijken hoe ver hij tot de rand komt, misschien helemaal niet (kan doordat je snaar gesleten is).

bekijk deze video om een idee te krijgen:

12:14 hoe je kan zien of de snaar te dun is

14:25 waar je de streep moet maken
22:06 carter eraf halen om te kijken tot waar de snaar komt van de vario
 
Even een update.
Ten eerste excuses voor late bericht.

Op dit moment lijkt het probleem opgelost.
Wat heb ik gedaan:

* Variateurset Naraku high speed met 5.5 gram rollen erin.
* 24mm carburateur gewisseld met 18.5mm carburateur Naraku met hoofdsproeier 92 en stationairsproeier 33
* Naraku koppeling met rode trekveren.
* Drukveer standaard gelaten.

Met deze settings een top van 95 km per uur.

Daarna toerenbegrenzer erin gezet.

Allemaal bedankt voor de hulp.
 
Nu nog 1 probleem.
Hij start elektronisch moeilijk en als die loopt loopt die stationair slecht en valt eigenlijk meteen weer uit.

Wat moet ik veranderen?
 
Hi, lang niet gehoord van je scooter, een klein beetje advies voor je setup. Hoe je het zo uitleg ben je gehaald in carburateur maat, 24 naar 18.5mm. Waarom eigenlijk?

(optioneel)Had zelf ook 24mm alleen moeten er een paar aanpassingen gemaakt worden aan het luchtfilterhuis, 1 extra gat van 20~28mm aan de boven kant( zodat er geen water in kan). controleer of er geen vernauwing in de inlaat slang zit van het luchtfilterhuis mocht je een 18.5mm of 24mm carburateur hebben. Een vernauwing zorgt altijd voor minder lucht, war lijt tot een rijker mengsel.

18.5MM kan wel werken, hoe je het zo uitlegt krijgt je je scooter te veel benzine en te weinig lucht. Controleer eerst de kleur van de bougie, lichtbruin moet hij zijn . Als je bougie donkerbruin is dat oké. Is je bougie zwart dan krijgt hij te veel benzine, als hij Nat is dat krijgt hij eels te veel benzine.

(optioneel) Kijk welke spruitstuk je hebt, aangezien ik weet dat er verschillende begrenste maten zijn: 16 & 17MM. Zoek een spruitstuk dat 18~19MM groot is, want een te klein spruitstuk zorgt voor een vernauwing van de carburateur grote & laat minder mengsel toe.

Hieronder vind je een afbeelding van de standaard bougie speeling MIN 0.6MM~ MAX 0.7MM. Kijk net wat voor jouw setup handig is. Een te grote speeling zorgt namelijk voor een te zwakkere vond wat resulteert in een slechte verbranding & problemen bij stationair lopen. vise versa voor een te kleine speeling.

Volgorde: Bougie kleur controle, bougie electrode afstands controle, vonk kwaliteit controle, luchtfilterhuis vernauwing controle, spruitstuk diameter controle,

Alles goed behalve de bougie kleur kleinere sproeier. Bougie afstand niet goed, eerst aanpassen naar de gewenste afstand daarna opnieuw testen en de kleur controleren.
alleen een te klein Spruitstuk eerst vervangen door 18 of 19mm daarna bougie kleur opnieuw controleren. klopt alles erboven niet, alles aanpassen daarna de bougie kleur controleren.

Voor iedereen controleren op enige fouten of onjuiste informatie, verbeteren.

Screenshot_20220416-221528_Acrobat for Samsung.jpg
 
Ik heb de volgende onderdelen erop gezet.
Spruitstuk voor 18.5mm en speciale naraku isolator.Screenshot_20220417-105325_Samsung Internet.jpgScreenshot_20220417-105717_Samsung Internet.jpg
Post automatically merged:

Tevens maak ik gebruik van open luchtfilter polini.
20220417_110635.jpg
 
Last edited:
Ik heb de volgende onderdelen erop gezet.
Spruitstuk voor 18.5mm en speciale naraku isolator.View attachment 64614View attachment 64615
Post automatically merged:

Tevens maak ik gebruik van open luchtfilter polini.
View attachment 64616
Mooi blok, Luchtfilter, inlaat spruitstuk kan je weg laten en het luchtfilterhuis ook.

Kijk naar de kleur van de bougie, hieronder vind je een paar voorbeelden van bougie kleuren. licht koffie bruin is goed.

Als je de bougie eruit haalt kan je ook de electrode afstand meten. als je een voeler maatje hebt is handig.
 

Attachments

  • sparkplug-1024x933.jpg
    sparkplug-1024x933.jpg
    201.2 KB · Views: 12
Mooi blok, Luchtfilter, inlaat spruitstuk kan je weg laten en het luchtfilterhuis ook.

Kijk naar de kleur van de bougie, hieronder vind je een paar voorbeelden van bougie kleuren. licht koffie bruin is goed.

Als je de bougie eruit haalt kan je ook de electrode afstand meten. als je een voeler maatje hebt is handig.
Bedankt voor je uitstekende omschrijving.
Nu had ik gehoord dat je de luchtafstelling als volgende kan afstellen.

Scooter starten, stationair schroef helemaal indraaien en dan aan de luchtschroef draaien.

Als die stationair op het hardst loopt dan staat de luchtschroef goed.
Daarna stationair schroef afstellen.
Klopt dit verhaal?
 
Bedankt voor je uitstekende omschrijving.
Nu had ik gehoord dat je de luchtafstelling als volgende kan afstellen.

Scooter starten, stationair schroef helemaal indraaien en dan aan de luchtschroef draaien.

Als die stationair op het hardst loopt dan staat de luchtschroef goed.
Daarna stationair schroef afstellen.
Klopt dit verhaal?
Ken de methode wel, die methode werkt wel. Hij moet wel hoogtoerig (tussen de 1500 - 2500 toeren) lopen als je aan de stel schroef zit, maar niet dat hij niet meer optrekt (te arm).
 
Oke hier wat foto's van mijn bougiekleur.
20220426_134838.jpg20220426_134820.jpg20220426_134201.jpg20220426_134148.jpg
Post automatically merged:

Moet er misschien grotere stationairsproeier in?
 
Last edited:
Bedankt voor je uitstekende omschrijving.
Nu had ik gehoord dat je de luchtafstelling als volgende kan afstellen.

Scooter starten, stationair schroef helemaal indraaien en dan aan de luchtschroef draaien.

Als die stationair op het hardst loopt dan staat de luchtschroef goed.
Daarna stationair schroef afstellen.
Klopt dit verhaal?
Volledig warmgereden, dan klopt het,
Groet,
 
Een andere vario zal ik dan weer niet aanraden. Het toerenverloop is misschien net wat mooier maar dat is het dan ook. Als je met een andere vario ineens veel beter optrekt had je met je originele een slechte afstelling. Dus ik zal eerst andere dingen checken.
race vario heet niet voor niets zo, hij zal een mooier toerenverloop hebben, hij zal hem beter doortrekken vanuit stilstand tot aan zn top, de top wilt wel eens met 5km/h verhogen door alleen een race vario(juist afgesteld)
 
Wat is het verschil tussen de witte en de bruine bougie, kwa test methode?

de onderste 2 foto's zijn een goede kleur, de eerste 2 zijn te wit & daar liep hij te arm.
Bij de eerste twee foto's heb ik zonder toerenbegrenzer erop gereden.
Dus volgas en zo 85 km per uur.
Heb cdi kastje met afstandbediening.

Met deze cdi standaard 25 km per uur en als ik de knop indruk 50 km per uur met een hoop ploffen uit de uitlaat.

De onderste twee foto's met de toerenbegrenzer erop en dan een hoop geplof uit de uitlaat.

Zonder toerenbegrenzer rijdt die oke zonder ploffen uit de uitlaat.

Ik heb hem net weer even iets afgesteld en de luchtschroef staat nu op 2 en een half slagen.

Met de toerenbegrenzer aangesloten begint die meteen te ploffen uit de uitlaat, zonder deze begrenzer uitstekend.
 
Last edited:
oké nu snap ik het, dat hij ploft komt doordat hij meer benzine krijgt en niet alles verbrand in de begrenste stand. Bij de uitlaatstrook komt er ook een zwakkere vonk van ongv 6kv om het resterende brandstof te verbranden. Het is normaal dat het overtollige brandstof.

Kwa kleur ziet de bougie er goed uit, alleen de zwarte koolstof rand, is je olie zwart?

Welke bougie heb je nu CR7HSA?
 
Last edited:
oké nu snap ik het, dat hij ploft komt doordat hij meer benzine krijgt en niet alles verbrand in de begrenste stand. Bij de uitlaatstrook komt er ook een zwakkere vonk van ongv 6kv om het resterende brandstof te verbranden. Het is normaal dat het overtollige brandstof.

Kwa kleur ziet de bougie er goed uit, alleen de zwarte koolstof rand, is je olie zwart?

Welke bougie heb je nu CR7HSA?
Ik heb Bougie NGK CR7HSA
Net even wezen rijden en het volgende gebeurd er.
Toerenbegrenzer eraf.

Als ik gas geef pakt die uitstekend op.
Als ik aardig op snelheid ben en moet remmen en als ik daarna gas geeft begint die wat te pruttelen.
Hij pakt dan als het ware niet goed op.

Duurt even 5 seconden en dan gaat die weer.
 
Ik heb Bougie NGK CR7HSA
Net even wezen rijden en het volgende gebeurd er.
Toerenbegrenzer eraf.

Als ik gas geef pakt die uitstekend op.
Als ik aardig op snelheid ben en moet remmen en als ik daarna gas geeft begint die wat te pruttelen.
Hij pakt dan als het ware niet goed op.

Duurt even 5 seconden en dan gaat die weer.
Probeer dezelfde test te doen met een grotere stationairsproeier maat(2 maten groter). Het kan zijn dat hij klein is.

had je je carburateur gereinigd? het kan zijn dat er een vuiltje in zit, of een slechte pakking.Ik zou een visuele controle doen voor de pakkingen.

Mocht het niet werken, controleer je klep speeling 0.15mm
uitlaat 0.10mm inlaat
 
Last edited:
Probeer dezelfde test te doen met een grotere stationairsproeier maat(2 maten groter). Het kan zijn dat hij klein is.

had je je carburateur gereinigd? het kan zijn dat er een vuiltje in zit, of een slechte pakking.Ik zou een visuele controle doen voor de pakkingen.

Mocht het niet werken, controleer je klep speeling 0.15mm
uitlaat 0.10mm inlaat
Sorry voor de late reactie, maar ik ben niet zo snelle werker.
Sproeier nu twee maten groter gezet naar 94.
Stationairsproeier ook maar meteen vergroot van 32 naar 35.

Nog steeds niet lekker lopend.
Als de scooter koud is blijft die niet stationair lopen, maar als die warm is wel.

Hij pakt nog steeds niet goed op als ik volgas rij en als ik gas terug neem en weer vol gas geef pruttelt die weer wat.
 
Sorry voor de late reactie, maar ik ben niet zo snelle werker.
Sproeier nu twee maten groter gezet naar 94.
Stationairsproeier ook maar meteen vergroot van 32 naar 35.

Nog steeds niet lekker lopend.
Als de scooter koud is blijft die niet stationair lopen, maar als die warm is wel.

Hij pakt nog steeds niet goed op als ik volgas rij en als ik gas terug neem en weer vol gas geef pruttelt die weer wat.
probeer hetzelfde met sproeier maat 32 hetzelfde te doen. sputtered hij niet meer dan was het de stationair sproeier.
 
probeer hetzelfde met sproeier maat 32 hetzelfde te doen. sputtered hij niet meer dan was het de stationair sproeier.
Wat ook een probleem is als die een dag niet gelopen heeft en wil hem starten duurt het een hele tijd voordat die loopt.
Maar als die eenmaal loopt en hem weer uitzet start die meteen.
Choke werkt in ieder geval.

Ik zet morgen stationairsproeier weer terug naar 32.
Bedankt trouwens voor jou hulp elke keer.
 
Wat ook een probleem is als die een dag niet gelopen heeft en wil hem starten duurt het een hele tijd voordat die loopt.
Maar als die eenmaal loopt en hem weer uitzet start die meteen.
Choke werkt in ieder geval.

Ik zet morgen stationairsproeier weer terug naar 32.
Bedankt trouwens voor jou hulp elke keer.
Is je bougie speeling ook goed? ik zou dat ook even controleren, probeer eerst te spelen met de speeling en kijk hoe hij starts en loopt. 0.6mm volgens de handleiding van een kymco agility 50CC QMB motorblok. je kan 0.55mm proberen, als hij nog steeds zwak vonkt??????? kan je een andere bobine nemen (optioneel)



deze high voltage bobine is wel redelijk en doet zijn werk goed.

(optioneel mocht er na het afstellen van de afstand nocht steeds hetzelfde probleem zijn)


Wat je beschrijft herken ik als een kleine speeling bij de cilinderkop. aangezien je ook recentelijk (minder dan 1000 kiilometer) een 90cc kit geïnstalleerd had. Kan je bij de cilinderkop de bouten controleren op torsie. Het kan gebeuren tijdens een aantal hitte cyclus en afkoelen dat hij iets losser is geworden. Uitzetten en inkrimpen.

doordat je asngeeft dat hij moeilijk start als hij koud is en het makkelijk gaat als hij op bedrijf temprstuur is. Kreeg je bij de kit een papieren cilinderkop pakking of een van metaal? een visuele inspectie of er niks bij de cilinderkop pakking lekt of zwart is geworden. zo ja meteen bouten aandraaien met een moment sleutel.
 
Last edited:
Back
Top