Ben het inderdaad zeker met je eens. Uitlaat maakt op een 4T ook zeker wel iets uit, ookal is het veel minder merkbaar dan bij een 2T. Als je op een 4T met een compleet open uitlaat rijdt ga je zeker wel harder in topsnelheid. Een Jamarcol is alleen een quad uitlaat omgebouwd voor een scooterblok. Gaat er natuurlijk niet beter van lopen....
 
Ben het inderdaad zeker met je eens. Uitlaat maakt op een 4T ook zeker wel iets uit, ookal is het veel minder merkbaar dan bij een 2T. Als je op een 4T met een compleet open uitlaat rijdt ga je zeker wel harder in topsnelheid. Een Jamarcol is alleen een quad uitlaat omgebouwd voor een scooterblok. Gaat er natuurlijk niet beter van lopen....
Jaa klopt ligt er natuurlijk een beetje aan wat je beter vind. Die vriend van me rijdt naar school veel rechte lange stukken en die is blij met die 5km/h extra dankzij de jamarcol. Alleen hij trekt wel wat minder dus als die dan tegenwind heeft weet ik niet of hij nog zo blij is hahahaha.
 
Ik heb dus nu ook hetzelfde probleem.
Een andere uitlaat eronder gezet en veel minder vermogen.

Ik heb ook de 90cc van naraku erop.
Eerst had ik er een 4-scoot uitlaat op zitten en die ging als de brandweer.

Scooter trekt langzaam op en bij de 60 km/h wil die niet doortrekken.
Deze uitlaat heb ik nu eronder.
uitlaat-euro4-euro5-La-souris-Sourini-Vespelini-akrapovic-BTC-Riva-AGM-VX50-Senzo-Rivalux-4sco...pngSportuitlaat-GTS-Toscana-IVA-LUX-AGM-VX50-BTC-RIVA-La-Souris-Sourini-Euro2-4-5-scaled.jpg
 
Last edited:
2 dingen kan ik je aanraden voor je 92CC kit, had ik ook gedaan voor me kymco. Welke vario heb je erin zitten. Had een naraku HS V2.0 erin gezet met een ncy starterkrans. Trok beter op en kwam snel op toeren en de in & uitlaat poorten uitgeboord meer ruimte bij de kleppen. Sproeier maat 98 met stationair rond de 48. Reed toen 96km/h
 
2 dingen kan ik je aanraden voor je 92CC kit, had ik ook gedaan voor me kymco. Welke vario heb je erin zitten. Had een naraku HS V2.0 erin gezet met een ncy starterkrans. Trok beter op en kwam snel op toeren en de in & uitlaat poorten uitgeboord meer ruimte bij de kleppen. Sproeier maat 98 met stationair rond de 48. Reed toen 96km/h
Een andere vario zal ik dan weer niet aanraden. Het toerenverloop is misschien net wat mooier maar dat is het dan ook. Als je met een andere vario ineens veel beter optrekt had je met je originele een slechte afstelling. Dus ik zal eerst andere dingen checken.
 
Een andere vario zal ik dan weer niet aanraden. Het toerenverloop is misschien net wat mooier maar dat is het dan ook. Als je met een andere vario ineens veel beter optrekt had je met je originele een slechte afstelling. Dus ik zal eerst andere dingen checken.
Nee had met de vario een hogere top, ik gaf uitleg hoe ik mijn gy6 Toen zo hard had laten optrekken. Had ook de vario genomen om de baan anders te maken. omdat de ncy plaat een betere baan heeft dan het orgineel. & allebij zijn 200gr lichter dan het orgineel.
 
Last edited:
Heb nu een naraku variokit besteld en een naraku starterkrans.
Sproeier 102 erin gezet.
Gewicht rollen van 5,5 gram

Als Die op de standaard staat en loopt stationair en geef dan vol gas dan tot afslaan.

Als ik snel achter elkaar gas geef gaat het wel goed.
 
Doppler Kevlar snaar 669x18x30
Dat ding is veels te klein voor je blok, waarom heb je het uberhaupt genomen. Daar komt 20% van je acceleratie problemen vandaan.

https://www.k-parts.nl/v-snaar-malossi-x-belt-kevlar-gy6-kymco-sym-12-16-4-takt.html
deze heb je nodig, in ieder geval de afmetingen. Bij hetzelfde blok wist ik nog dat deze snaar precies in de torque driver valt.
Heb nu een naraku variokit besteld en een naraku starterkrans.
Sproeier 102 erin gezet.
Gewicht rollen van 5,5 gram

Als Die op de standaard staat en loopt stationair en geef dan vol gas dan tot afslaan.

Als ik snel achter elkaar gas geef gaat het wel goed.
Welke Naralu vario heb je gekocht, de Naraku Sport of de Naraku HSV02.0. Met welke kop wil je een sproeier 102 erin zetten. Welk merk, je moet wel opmeten wat de diameter van je inlaat is. als dat nog steeds 21mm is dan heeft maatje 102 weinig zin.

kan je je voledige setup delen.
 
Last edited:
Dat ding is veels te klein voor je blok, waarom heb je het uberhaupt genomen. Daar komt 20% van je acceleratie problemen vandaan.

https://www.k-parts.nl/v-snaar-malossi-x-belt-kevlar-gy6-kymco-sym-12-16-4-takt.html
deze heb je nodig, in ieder geval de afmetingen. Bij hetzelfde blok wist ik nog dat deze snaar precies in de torque driver valt.

Welke Naralu heb je gekocht, de Naraku Sport of de Naraku HSV02.0. Met welke kop wil je een sproeier 102 erin zetten. Welk merk, je moet wel opmeten wat de diameter van je inlaat is. als dat nog rossen 21mm is dan heeft maatje 102 weinig zin.

kan je je voledige setup delen.
mijn instellingen

naraku cilinder en cilinderkop 90cc v2
24mm carburateur naraku
Sproeier 102
Naraku variokit sport met 5,5 gram rollen
Standaard koppeling en drukveer
Onbegrensde cdi
Naraku starterkrans
Naraku koppelingshuis

De 90cc cilinderkop heeft grotere inlaat dan standaard.
Post automatically merged:

Net nog even wezen testen, als ik de luchtschroef helemaal dicht draai gaat die hoog stationair draaien.
Ik heb hem nu op 1 slag open staan.
Post automatically merged:

Stationairsproeier bijna helemaal uitgedraaid
 
Last edited:
Net nog even wezen testen, als ik de luchtschroef helemaal dicht draai gaat die hoog stationair draaien.
dat is normaal, zo te horen werkt dat normaal, nu kan je de lichtschoef afstellen aan de hand van de bougie kleur. Je hebt hen nu 1 keer ingedraaid,
ga een stukje rijden en kijk naar de bougie kleur ( het beste als je een verse bougie van te voren installeerd) daarna kijk je naar de kleur, is hij koffie bruin zo laten. Is hij wit ½ indraaien. opnieuw testen en weer kijken. is hij nog steeds wit 2 sproeier maatjes omhoog.

is hij bijv zwart ½ slag open draaien, weer testen en als hij nog steeds zwart is een kleinere sproeier.
 
heeft zoon 90cc setje niet een bijbehorende kop etc met grotere inlaat/uitlaat? zo niet is de jamarcol geen probleem alleen met aftermarket uitlaatjes op 4t gaat het meestal iets minder rijden. Bij een 4t heeft uitlaat zeker invloed alleen een heel enorm stuk minder dan bij 2t.

maar jou probleem nu sws niet door de jamarcol, dus daar zou ik nu niet op letten.

Het kan natuurlijk vanalles zijn je carbarateur schoonmaken kan ook wonderen doen, heb je wel is naar je sproeier gekeken? Als hij inhoudt is hij te klein als hij stottert te groot.

en je koppeling staat veeslte strak daar moet je wat slappere trekveertjes inzetten.
Edit: ik heb nog even goed gelezen en je zei dat je niet wist of je originele koppeling deze setup aankon, ik zou het gewoon proberen er moeten wel wat sterkere trekveren in neem ik aan.

je drukveer regelt hoe je scooter het gas weer oppakt. Stel dat je bijvoorbeeld 60 rijdt dan gas loslaat, en bij 40 weer gasgeeft. Als hij dan meteen lekker oppakt en weer harder gaat is je drukveer goed. Met een te sterke gaat je topsnelheid omlaag. En je rollen moet je afstellen met je drukveer. Als je je drukveer veranderd moet je ook je rolletjes aanpassen.


Mijn mening betreft de sproeier (en dit heb ik niet zelf verzonnen, maar waargenomen in de praktijk bij mijn eigen piaggio new fly 4t 2valve.

Wat je zegt betreft inhouden en stotteren is dit voor een 2takt wel waar.

Maar ik heb bij mijn 4takt gemerkt dat de exacte juiste sproeier bij een 4takt heel nauw komt.. En dat hoeft echter maar 1 maatje maar te verschillen. Ik merkte bij mijn scooter dat bijvoorbeeld een sproeier 80 gewoon max vermogen had en goed reed.
Na het veranderen naar een sproeier 82 ik merkte dat de motor toch wel wat lui begon te gedragen (trekt heel sloom op)

En hij begint zelfs in te houden als de acceleratie pomp ook soms net teveel erin laat.. En dan smoort hij echt de motor. (motor wilt gan gaan uitvallen / weg zakken.. Gasgeven op dat moment is dan niet meer mogelijk omdat deze niet veel meer doet.

En dan heb ik het over als de scooter te rijk staat afgesteld.

Als die arm staat afgesteld is volgens mij op een 4takt lastiger te herkennen..

Maar dan denk ik aan volgende punten:

- Steeds weer moeilijk starten
- Slecht stationair blijven draaien (sneller weer uitvallen)
- Motor word te heet en gaat naar alu stinken. (kan zelfs een hitte bel onder je helmbak blijven hangen)
- Snellere kans op warmlopers
- motor vermogen is minder.
Post automatically merged:

Is een prima merk. Juist een van de betere wat betreft 4T scooters en dan vooral de chinese blokken!
Post automatically merged:


Post automatically merged:

De Jamarcol uitlaat was uiteindelijk wel het probleem. Heb weer een standaard uitlaatje erop gezet en het loopt weer super. Ik verloor enorm veel trekkracht en topsnelheid door de Jamarcol, geen aanrader dus. Ook op een compleet getunede 90cc rijd een Jamarcol gewoon erg slecht.

Volgens mij rijd de jammercol op elke setup slecht.
Post automatically merged:

2 dingen kan ik je aanraden voor je 92CC kit, had ik ook gedaan voor me kymco. Welke vario heb je erin zitten. Had een naraku HS V2.0 erin gezet met een ncy starterkrans. Trok beter op en kwam snel op toeren en de in & uitlaat poorten uitgeboord meer ruimte bij de kleppen. Sproeier maat 98 met stationair rond de 48. Reed toen 96km/h


Waar kan je die ncy starterkrans eigenlijk kopen?
 
Last edited:
Waar kan je die ncy starterkrans eigenlijk kopen?
Had hem 1 jaar terug gekocht bij:


Zie dat ze het niet meer hebben. Zoek je er een? Je kan dan beter de Naraku nemen.
Als die arm staat afgesteld is volgens mij op een 4takt lastiger te herkennen..
Loopt te hoog stationair, Reageert niet goed op throttle imput. Gaat met veel moeite vooruit (bokt tijdens het rijden), ook de uitlaat geur is anders. Uitlaat geluid is wat stiller, niet een mooie vol diepe ploff(alleen als hij veels te arm is).

het tegen overgestelde van een 2 takt, hij word juist koel al hij armer is.
 
Ik las dat die van naraku wel eens kapot liep.. Geen idee of dit dan versie 1 of versie 2 is geweest.

Weet je misschien dan wel het artikel nummer van die ncy starterkrans?
 
Ik las dat die van naraku wel eens kapot liep.. Geen idee of dit dan versie 1 of versie 2 is geweest.
Versie 1, Spat bij hoge Toeren uit elkaar, vgm verkopen ze nu alleen maar V2
Weet je misschien dan wel het artikel nummer van die ncy starterkrans?
Helaas, wist alleen nog dat hij gebruikt kon worden voor 2 scooters, honda dio & gy6.

Heb voor je gekeken en hij word niet echt meer verkocht in Nederland, Wel in America:




als je er echt 1 nodig hebt, heb er 1 nog liggen:


Was van me oude brommer, Had heb een beetje aangepast
 
Ik heb deze starterkrans
starttandwiel-naraku-v2-cnc-kymco-agility-50-china-4t-scooter-baotian-4-takt-peugeot-v-clic-ky...jpg
Post automatically merged:

dat is normaal, zo te horen werkt dat normaal, nu kan je de lichtschoef afstellen aan de hand van de bougie kleur. Je hebt hen nu 1 keer ingedraaid,
ga een stukje rijden en kijk naar de bougie kleur ( het beste als je een verse bougie van te voren installeerd) daarna kijk je naar de kleur, is hij koffie bruin zo laten. Is hij wit ½ indraaien. opnieuw testen en weer kijken. is hij nog steeds wit 2 sproeier maatjes omhoog.

is hij bijv zwart ½ slag open draaien, weer testen en als hij nog steeds zwart is een kleinere sproeier.
Met indraaien bedoel je tegen te klok in neem ik aan.
Luchtschroef heb ik nu helemaal dicht gedraaid met de klok mee en 1 slag open gedraaid tegen de klok in
 
Last edited:
dan kan je een sproeier maatje groter proberen 105. Zelfde luchtschroef afstelling. Als hij bij 105 een beetje stotterd bij vol gas ½ slag van de lucht schroef uit draaien (tegen de klok in)
Bedankt dat je met mij meedenkt.
Zal morgen sproeier 104 erin doen.

Maar toch bevalt mij iets niet.
De scooter vind ik nog steeds sloom.

Hij trekt redelijk op, maar bij de 60 km per uur wil die niet doortrekken.

Ik merk eigenlijk geen verschil tussen 6.0 gram vario rollen of 5.5 gram rollen.
Er is een tijd geweest dat als ik gas gaf hij veel feller reageerde.

Als de scooter stationair op de standaard staat en ik geef vol gas duurt het 2 seconden voordat het achterwiel reageerd.
Kan het dan toch niet de uitlaat misschien zijn?

Niet geheel onbelangrijk.
Mijn kleppen staan in en uit op 0.10
 
Last edited:
Bedankt dat je met mij meedenkt.
Zal morgen sproeier 104 erin doen.

Maar toch bevalt mij iets niet.
De scooter vind ik nog steeds sloom.

Hij trekt redelijk op, maar bij de 60 km per uur wil die niet doortrekken.

Ik merk eigenlijk geen verschil tussen 6.0 gram vario rollen of 5.5 gram rollen.
Er is een tijd geweest dat als ik gas gaf hij veel feller reageerde.

Als de scooter stationair op de standaard staat en ik geef vol gas duurt het 2 seconden voordat het achterwiel reageerd.
Kan het dan toch niet de uitlaat misschien zijn?

Niet geheel onbelangrijk.
Mijn kleppen staan in en uit op 0.10
Vergeleken met je oude setup dat hij nog goed reageerde, wat had je toen voor setup.

ook voor het achterwiel die laat Reageert op het gas. welke trekveren heb je nu in je koppeling zitten. Hoe je het zo verteld heb je iets te strakke trekveren, probeer iets zwakkere trekveren te gebruiken.

(optioneel)
als je een keer je karter kap open maakt maak bij de vario en torque driver een dikke Streep met een stift. rij tot de top en haal je carter kap eraf.
ik zeg dit omdat je een korter snaar hebt als je bij de vario en torque driver meer dan 1mm ziet van de stift lijn kan je een iets langere snaar kopen en proberen.

zorgl als eerst de lucht benzine mengsel in orde is. Dan reageerde hij iets beter op het gas, aangezien een arm mengsel ook slecht kan reageren op het gas. Ook rollen de rollen hebben een invloed op de grote van de sproeier.

kan je laten weten welke koppeling en teekveren je hebt?
 
Last edited:
Vergeleken met je oude setup dat hij nog goed reageerde, wat had je toen voor setup.

ook voor het achterwiel die laat Reageert op het gas. welke trekveren heb je nu in je koppeling zitten. Hoe je het zo verteld heb je iets te strakke trekveren, probeer iets zwakkere trekveren te gebruiken.

(optioneel)
als je een keer je karter kap open maakt maak bij de vario en torque driver een dikke Streep met een stift. rij tot de top en haal je carter kap eraf.
ik zeg dit omdat je een korter snaar hebt als je bij de vario en torque driver meer dan 1mm ziet van de stift lijn kan je een iets langere snaar kopen en proberen.

zorgl als eerst de lucht benzine mengsel in orde is. Dan reageerde hij iets beter op het gas, aangezien een arm mengsel ook slecht kan reageren op het gas. Ook rollen de rollen hebben een invloed op de grote van de sproeier.

kan je laten weten welke koppeling en teekveren je hebt?
Ik heb standaard koppeling erin.
Wel heb ik hier nog een naraku koppeling liggen met rode veren.

Drukveer is ook standaard en ook heb ik hier nog een witte en zwarte drukveer liggen met +1000 rpm en +1500 rpm

Het enige wat ik veranderd heb is het hele variogedeelte met nieuwe starterkrans
 
Back
Top