80cc sym orbit

Martijnvknijff

New Member
Ik wil mijn sym orbit 50cc omzetten naar een 80cc echter weet ik niet helemaal wat de verborgen kosten zijn naast de cilinder zelf, rollen zwaarder en sproeier groter weet ik maar wat nog meer?
Ps als iemand een iedee heeft van hoe groot de sproeier moet zijn en hoe zwaar de rollen graag hoor ik dat ook
Cdi ontgrenser zit eral in
 
Advertisement - register to remove this

Nogmaals: kijk naar de codering op het motorblok!

Voorbeeld:

nieuwe peug QMB-J blok.png

Sym Orbit en/of Orbit 1 heeft een oud type motorblok, namelijk de: XS1P39QMB welke (eigenlijk) een Chinese/Taiwanese kloon is van het Kymco Filly 4 takt motorblok.

Sym Orbit 2 heeft een nieuw type motorblok van Sym zelf, namelijk de: XS1P37QMA-2 welke van eigen fabricage is.

Op het oude type passen dergelijk cilinders wel, op het nieuwe motorblok is 63/65cc de absolute max!

Maar dan nog dien je het e.e.a. te controleren...
Afstand(den) tussen de (4) tapeinden meten met bijvoorbeeld een schuifmaat.
Van hart tot hart behoort de afstand zo'n 56/57mm te zijn waardoor er een cilinder met veel meer inhoud geplaatst kan worden.

Op het nieuwe motorblok is het 53/54mm waardoor een cilinder met 63/65cc de max is gebleken.

Een echte ''Big bore'' cilinder van 90cc past dus alleen op de oude(re) type blokken!
Bovendien heb je dan ook een grotere kop nodig inclu grotere kleppen. (in & uitlaatklep)
 
Last edited:
de codering van het motor blok komt overeen met de de sym orbit 1 en de schuifmaat zij dat 57/58 de tapeindens waren dan past er toch een 90cc der onder of 80cc
 
Last edited:
Ik ben ook bezig om een grotere cilinder op mijn orbit 1 te zetten, mijn motorcode is ook xs1p139qmb dus het oude type blok met ook de draadeinden op de grotere hartmaten. Vorige week 72cc cilinder gehaald schuift prima over draadeinden maar past niet in carter opening die is toch te klein. Dus er schijnt toch verschil in te zitten?
 
Ik ben ook bezig om een grotere cilinder op mijn orbit 1 te zetten, mijn motorcode is ook xs1p139qmb dus het oude type blok met ook de draadeinden op de grotere hartmaten. Vorige week 72cc cilinder gehaald schuift prima over draadeinden maar past niet in carter opening die is toch te klein. Dus er schijnt toch verschil in te zitten?

Werkelijk een 72 cc???
Dit is echt weggegooid geld!

Geeft nauwelijks meer power als de originele 50cc cilinder als het al überhaupt past!
Blijkbaar verkopen de reguliere webshops dit als iets dat zou passen en meer power geeft.
Wat dus duidelijk niet het geval is!

Maar goed, dit moet een ieder voor zich weten natuurlijk...
 
Last edited:
Back
Top