80cc slaat kleppen in

Maarten123456

New Member
Hallo ik had laatst een 80cc onder mijn zip 4t 2v gemonteerd alles goed verlopen alleen had hij een topsnelheid rond de 30km/h ik heb de cilinder nagekeken en wat blijkt nou is dat de kleppen tegen de cilinder zijn gekomen de kleppen waren goed gesteld en de scooter stond perfect optijd nadat dit allemaal is gebeurd heb ik er weer een 50cc onder gezet en rijd nu perfect iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en ook een oplossing?
 
Advertisement - register to remove this

Kleppen zijn tegen de cilinder aangekomen, dat is wel erg knap. Dan moet de klep dus uit de kop gekomen zijn.

Bedoel je contact tussen de zuiger en de kleppen? Dat kan alleen als de timing niet goed staat of je een incompatibele kop en zuiger combinatie gebruikt hebt.

Als je contact tussen de zuiger en de kleppen gehad hebt is de boel onherstelbaar beschadigd en ga je de kleppen moeten vervangen.



Probeer eerst eens uit te zoeken wat je probleem nu precies is, met deze informatie is het voor mij ook niets meer dan een gok in het wild.
 
Was ie wel goed afgesteld voor dat je ging rijden? Rolletjes sproeier etc, Lijkt me stug dat je klep je zuiger in slaat tenzij je de zuiger onderaan heb gezet en toen je kop erop gezet hebt en je nokkenas, dan zou ie in je kleppen rammen maar dat is heel gauw afgelopen,
 
Wat is uiteindelijk de schade? Klep kapot? En welke cilinder heb je gebruikt?
Laatst had een onwetende maat van me een goedkope 80cc cilinder voor zn zip gekocht die slecht was afgewerkt en verkeerde maten had. Zuiger was net iets te hoog en sloopte vervolgens zn kleppen.
Verkeerde je motor verder in goede staat? Misschien een flink uitgerekte nokkenasketting of kapotte kettingspanner waardoor hij van tijd is gesprongen... is maar een gok
 
Een dr of tp cilinder? Of nog iets goedkopers?
Toch blij dat ik een malossi cilinder gekozen heb toen

Als kleppen de cilinder raken heeft de kwaliteit van de cilinderkit er werkelijk niks mee te maken. Als kleppen de cilinder raken dan heb je waarschijnlijk een situatie zoals deze:

1613082149432.png

Dit is werkelijk de enige manier hoe ik me voor kan stellen dat de kleppen contact maken met de cilinder.

Als je niet begrijpt waarom "ik heb de cilinder nagekeken en wat blijkt nou is dat de kleppen tegen de cilinder zijn gekomen" een hele vreemde zin is, dan heb je waarschijnlijk niet genoeg kennis van viertaktmotoren om er fatsoenlijk aan te werken, gezien je de verschillende onderdelen van de motor niet eens uit elkaar kan houden.


Als OP niet verder kan verklaren wat er aan de hand is is het ook heel lastig om hem hiermee te helpen gezien contact tussen de kleppen en cilinder werkelijk alleen mogelijk is door catastrofale motor-implosie.

Wat plaatjes of Microsoft Paint tekeningen van het probleem kunnen al enorm verhelderend zijn, ik snap nu totaal niet wat OP precies bedoeld want hetgene wat hij zegt is onmogelijk.

Contact tussen de kleppen en de cilinder, maar na het wisselen van de cilinder werkt alles prima. Als er contact was tussen de kleppen en de cilinder kan je de gehele motor reviseren.
 
Mijn vermoeden is dat het verwarrend wordt omdat er sprake is van spraakverwarring, denk dat TS contact bedoelt dat er contact is geweest tussen kleppen en zuiger.
Enkele controlerondjes na montage, kettingspanner zijn werk laten doen en kleppen stellen (ook na 180 en 360 graden) brengt dit aan het licht alvorens te starten,
Een oplossing zou een tweede voetpakking kunnen zijn, mits alle onderdelen nog in goede staat zijn.
Groet,
 
Mijn vermoeden is dat het verwarrend wordt omdat er sprake is van spraakverwarring, denk dat TS contact bedoelt dat er contact is geweest tussen kleppen en zuiger.
Enkele controlerondjes na montage, kettingspanner zijn werk laten doen en kleppen stellen (ook na 180 en 360 graden) brengt dit aan het licht alvorens te starten,
Een oplossing zou een tweede voetpakking kunnen zijn, mits alle onderdelen nog in goede staat zijn.
Groet,
Ik vermoed ook dat contact tussen de kleppen niet het geval geweest is hier, dat had geleid tot onherstelbare schade waardoor de motor het ook niet meer ging doen door de oude cilinder terug te zetten.

Dan kan je andere kleppen monteren of de cilinderkop vervangen.
 
Wat is uiteindelijk de schade? Klep kapot? En welke cilinder heb je gebruikt?
Laatst had een onwetende maat van me een goedkope 80cc cilinder voor zn zip gekocht die slecht was afgewerkt en verkeerde maten had. Zuiger was net iets te hoog en sloopte vervolgens zn kleppen.
Verkeerde je motor verder in goede staat? Misschien een flink uitgerekte nokkenasketting of kapotte kettingspanner waardoor hij van tijd is gesprongen... is maar een gok
Kleppen waren inderdaad kapot, oorzaak was een uitgerekte nokkenas ketting waardoor hij van tijd was gesprongen.
Ik had een cilinder van top performance is inderdaad niet de beste qualiteit maar zou het inprincipe moeten doen
 
Tp/Dr staan er nou niet echt om bekend om kapot te lopen, wel zuur dat is zeker waar.
hoelang heb je er mee gereden voor je de kleppen zich vast zaten in jou kop.
werk die spanning op olie druk of moet je dat zelf afstellen ?
 
Tp/Dr staan er nou niet echt om bekend om kapot te lopen, wel zuur dat is zeker waar.
hoelang heb je er mee gereden voor je de kleppen zich vast zaten in jou kop.
werk die spanning op olie druk of moet je dat zelf afstellen ?
Uitgerekte ketting is gewoon slijtage, dat kun je niet afstellen, nieuwe ketting om de zoveel x km
 
Uitgerekte ketting is gewoon slijtage, dat kun je niet afstellen, nieuwe ketting om de zoveel x km
Nee dat klopt, maar als de cilinder er nog niet zo lang opzat ( geen idee )
Kan het daar fout zijn gegaan.

Omdat beschreven word "laatst"
Dan was ik gewoon benieuwd of het nagekeken is.
Of word het aangeraden om bij de vervanging van een cilinder een goede/nieuwe ketting te plaatsten.

De tanden op de nokkenas kunne door het verspringen ook wel gaar zijn.
Niet dat je bij de volgende keer met een nieuwe ketting het zelfde probleem hebt.
 
Back
Top