7x op een dag starten slecht voor je scooter?

Zip2020

New Member
beste mensen,
Ik vroeg me af of 7x starten op een dag slecht is voor je scooter. Ik laat me scooter altijd netjes warm lopen voordat ik volgas rijd en hem uit doe.(piaggio zip iget 2020) ik heb deze scooter pas net het is me 1ste scooter, dus vroeg me af dat dit slecht kan zijn voor de startmotor?(heb er geen verstand van)
Groeten.
 
Advertisement - register to remove this

Nee, je kan alleen met oude accu hebben dat hij hem te leeg trekt door kleine stukjes te rijden. Jou accu zal nog zo goed als nieuw zijn dus geen probleem.
 
Slecht? Nee, ze kunnen het vast wel hebben. Maar bedenkt wel dat met een koude start de meeste slijtage wordt veroorzaakt. Dit omdat de olie in je blok koud en naar beneden gezakt is.

Ook zal je accu wat sneller slijten als je korte stukjes rijdt.
 
Lijkt mij sterk die bezorg scooters doen gewoon simpelweg niet anders en dan heb je het over wel 70x per dag op korte stukjes.

Wil je geen slijtage met het wegrijden met een koude motor of naja minder gebruik dan 5w40 olie die olie is dunner vergeleken met de 10w40.

dus zal die sneller smeren
 
Lijkt mij sterk die bezorg scooters doen gewoon simpelweg niet anders en dan heb je het over wel 70x per dag op korte stukjes.

Wil je geen slijtage met het wegrijden met een koude motor of naja minder gebruik dan 5w40 olie die olie is dunner vergeleken met de 10w40.

dus zal die sneller smeren

Verschil met die bezorg brommers is vooral dat de olie warm blijft. Een start/stop systeem bij een auto bijvoorbeeld is ook niet slecht. Een koude start, dus als de motor een uur of langer stil staat is gewoon niet zo goed voor een motor.
 
Verschil met die bezorg brommers is vooral dat de olie warm blijft. Een start/stop systeem bij een auto bijvoorbeeld is ook niet slecht. Een koude start, dus als de motor een uur of langer stil staat is gewoon niet zo goed voor een motor.
Tja oke daar heb je een punt over die bezorg scooters maar ik betrap mij zelf er ook op dat ik hem gewoon koud start met 10w40 olie
 
vooral niet teveel de motor belasten als ie nog koud is, dit mede omdat het rustig moet kunnen uitzetten, een auto motor is in het algemeen sneller op tempratuur aangezien het koelwater in het blok blijft tot het een bepaalde tempratuur bereikt heeft dan de thermostaat opengaat, dus hij bereikt zo sneller de fabrieks tempratuur, zou gewoon eerste 3km rustig aan doen dan steeds iets meer gas, ligt er ook aan wat voor cilinder je hebt, ik zelf heb aluminium eronder dus ik kijk wel uit met te snel gas opentrekken
 
vooral niet teveel de motor belasten als ie nog koud is, dit mede omdat het rustig moet kunnen uitzetten, een auto motor is in het algemeen sneller op tempratuur aangezien het koelwater in het blok blijft tot het een bepaalde tempratuur bereikt heeft dan de thermostaat opengaat, dus hij bereikt zo sneller de fabrieks tempratuur, zou gewoon eerste 3km rustig aan doen dan steeds iets meer gas, ligt er ook aan wat voor cilinder je hebt, ik zelf heb aluminium eronder dus ik kijk wel uit met te snel gas opentrekken
ik probeer hem altijd warm te laten lopen, maar soms heb ik wel het probleem dat ik een brom scooter rijd dus tussen de auto's.. die irriteren zich er vaak aan, maar ik trek er vaak niks van aan. ik zelf trek nooit de gas max open vanaf stilstand.
 
vooral niet teveel de motor belasten als ie nog koud is, dit mede omdat het rustig moet kunnen uitzetten, een auto motor is in het algemeen sneller op tempratuur aangezien het koelwater in het blok blijft tot het een bepaalde tempratuur bereikt heeft dan de thermostaat opengaat, dus hij bereikt zo sneller de fabrieks tempratuur, zou gewoon eerste 3km rustig aan doen dan steeds iets meer gas, ligt er ook aan wat voor cilinder je hebt, ik zelf heb aluminium eronder dus ik kijk wel uit met te snel gas opentrekken

TS belast de motor in het geheel niet en vertrekt pas als de motor warm is, zoals te lezen is in beginpost.
En een thermostaat opent pas als de juiste bedrijfstemperatuur bereikt is, bij de carburateur varianten zorgt de choke ervoor dat de bedrijfstemperatuur geleidelijk aan bereikt wordt. Alleen dan gaat pas de thermostaat open om de bedrijfstemperatuur continu te houden.
Dit is het moment dat de koelvloeistof door het gehele blok gepompt wordt. Let wel! Dit is als de vloeistof 100°C bereikt heeft.

Bij de injectie varianten zorgt de temperatuursensor ervoor dat de thermostaat tijdig open gaat, deze sensor doet in principe hetzelfde als een automatische choke, alleen dan i.c.m. de ECU en het gasklephuis. En voor elke cilinder, of dit nou gietijzer of aluminium is, is het goed warmlopen en-of draaien van de motor van groot belang.

En irritatie van (het gross aan) automobilisten is bij velen inmiddels wel bekend, inclusief ondergetekende helaas.
En v.w.b. je vraag maakt het niet veel uit of je de motor nou 7x start of 25x op een dag!
Zolang de accu continu in ''tiptop conditie'' verkeerd en ook voldoende wordt bijgeladen als de motor loopt, is er niks aan de hand!

Let wel! In de echt koude maanden met vorst in de ochtenduren, is het beter om de accu te ontzien, en de motor te starten via de kickstart.
 
Last edited:
TS belast de motor in het geheel niet en vertrekt pas als de motor warm is, zoals te lezen is in beginpost.
En een thermostaat opent pas als de juiste bedrijfstemperatuur bereikt is, bij de carburateur varianten zorgt de choke ervoor dat de bedrijfstemperatuur geleidelijk aan bereikt wordt. Alleen dan gaat pas de thermostaat open om de bedrijfstemperatuur continu te houden.
Dit is het moment dat de koelvloeistof door het gehele blok gepompt wordt. Let wel! Dit is als de 100°C

Bij de injectie varianten zorgt de temperatuursensor ervoor dat de thermostaat tijdig open gaat, deze sensor doet in principe hetzelfde als een automatische choke, alleen dan i.c.m. de ECU en het gasklephuis. En voor elke cilinder, of dit nou gietijzer of aluminium is, is het goed warmlopen en-of draaien van de motor van groot belang.

En irritatie van (het gross aan) automobilisten is bij velen inmiddels wel bekend, inclusief ondergetekende helaas.
En v.w.b. je vraag maakt het niet veel uit of je de motor nou 7x start of 25x op een dag!
Zolang de accu continu in ''tiptop conditie'' verkeerd en ook voldoende wordt bijgeladen als de motor loopt, is er niks aan de hand!

Let wel! In de echt koude maanden met vorst in de ochtenduren, is het beter om de accu te ontzien, en de motor te starten via de kickstart.
ik heb nu een injectie motor dus alleen elektrische start. ik weet niet of dit iets helpt , maar me scooter staat wel altijd binnen zowel in de winter als zomermaanden.
 
ik heb nu een injectie motor dus alleen elektrische start. ik weet niet of dit iets helpt , maar me scooter staat wel altijd binnen zowel in de winter als zomermaanden.

Altijd goed om je scooter een goede omgeving te geven welke droog, warm en vochtvrij is!
En hoeveel km's heb je al gereden op dit exemplaar?

En nogmaals, zodra de accu in goede gezondheid is, en ook voldoende bij- en/of opgeladen wordt, is er niks aan de hand!
 
hij is
Altijd goed om je scooter een goede omgeving te geven welke droog, warm en vochtvrij is!
En hoeveel km's heb je al gereden op dit exemplaar?

En nogmaals, zodra de accu in goede gezondheid is, en ook voldoende bij- en/of opgeladen wordt, is er niks aan de hand!
hij is splinternieuw. heb er nog niet veel op gereden zit nu op de+- 200 km
 
TS belast de motor in het geheel niet en vertrekt pas als de motor warm is, zoals te lezen is in beginpost.
En een thermostaat opent pas als de juiste bedrijfstemperatuur bereikt is, bij de carburateur varianten zorgt de choke ervoor dat de bedrijfstemperatuur geleidelijk aan bereikt wordt. Alleen dan gaat pas de thermostaat open om de bedrijfstemperatuur continu te houden.
Dit is het moment dat de koelvloeistof door het gehele blok gepompt wordt. Let wel! Dit is als de vloeistof 100°C bereikt heeft.

Bij de injectie varianten zorgt de temperatuursensor ervoor dat de thermostaat tijdig open gaat, deze sensor doet in principe hetzelfde als een automatische choke, alleen dan i.c.m. de ECU en het gasklephuis. En voor elke cilinder, of dit nou gietijzer of aluminium is, is het goed warmlopen en-of draaien van de motor van groot belang.

En irritatie van (het gross aan) automobilisten is bij velen inmiddels wel bekend, inclusief ondergetekende helaas.
En v.w.b. je vraag maakt het niet veel uit of je de motor nou 7x start of 25x op een dag!
Zolang de accu continu in ''tiptop conditie'' verkeerd en ook voldoende wordt bijgeladen als de motor loopt, is er niks aan de hand!

Let wel! In de echt koude maanden met vorst in de ochtenduren, is het beter om de accu te ontzien, en de motor te starten via de kickstart.
je accu moet dit gewoon aankunnen, zelf nooit last van, anders zou je ook je auto moeten aanslingeren?
 
Back
Top