72cc probleem

Tgroen14

Member
Daar ben ik weer na wat sleutelen met de 72cc loopt hij nog niet bepaald lekker door. Alsof ie zn toeren niet haalt… en soms wil die ook hikken, metname bij top en op 70-90% gas.396DD577-12A7-4B9C-8979-4E560A6AD953.png Top was 52 op gps… setup is
Std carb met 82 sproeier
7 gram rollen
Gele drukveer
Malossi wit trekveren met org koppeling
Onbegrensde cdi

Iemand enig idee ??
 
Advertisement - register to remove this

Kymco Like. 72CC. Snelle nokkenas. Sproeier 90. Standaard luchtfilter. 6,9 grams rollen omwille van de snelheid. klein varioringetje van 2,8mm.
Start als je naar de startknop wijst, of het nou koud is of warm, trekt de klinkers uit de straat en rijdt 65 op de teller. Al 11 jaar.
Tis maar een tip.

Edit: en gebruikt geen spetter olie...
65 met vario ring ?
Post automatically merged:

Heb het blok er weer onder. Nu wil de luchtfilter er niet aan want is beetje verrot. Dus nieuwe besteld maar hij wil wel lopen via elektrische start maar nog niet aanslaan. Kan dat kloppen door dat luchtfilter ongeveer los is en de sproeier nog 82 ?
 
65 met vario ring ?
Post automatically merged:

Heb het blok er weer onder. Nu wil de luchtfilter er niet aan want is beetje verrot. Dus nieuwe besteld maar hij wil wel lopen via elektrische start maar nog niet aanslaan. Kan dat kloppen door dat luchtfilter ongeveer los is en de sproeier nog 82 ?
Ja, dat kan kloppen.
En ja, 65 met varioring.
Ik kan zonder varioring rijden en met 7,5 gram rollen, als dat moet, maar dan rijdt hij over de 75 op de teller.
En da's te veel van het goede.
 
65 met vario ring ?
Post automatically merged:

Heb het blok er weer onder. Nu wil de luchtfilter er niet aan want is beetje verrot. Dus nieuwe besteld maar hij wil wel lopen via elektrische start maar nog niet aanslaan. Kan dat kloppen door dat luchtfilter ongeveer los is en de sproeier nog 82 ?
Iemand die hier antwoord op weet ?
 
Iemand die hier antwoord op weet ?
Teveel lucht t.o.v. de hoeveelheid benzine.
Een luchtfilterbox filtert niet alleen, hij biedt ook weerstand aan de luchtstroom. Zonder filter krijgt je motor nog meer/ makkelijker lucht te verwerken.
Een CVK carburateur loopt ook nog eens achter de feiten aan. Eerst gaat de vlinderklep open, als je aan de gashendel draait, en daarna gaat pas het membraan omhoog (door het ontstane vacuüm) wat de gasnaald bedient.
Dit werkt allemaal tegen.
Wat je kunt proberen is het volgende:

Een stuk isolatietape nemen, en de helft van de ingangskant van de carburateur afplakken. Wel STEVIG plakken, anders wordt het je cilinder ingezogen.
Zo creëer je een kleinere hoeveelheid lucht. Wellicht zal de scooter dan wel willen lopen. Het proberen waard.
Als je lenig en vingervlug bent kan je ook het inlaatgedeelte afdekken met je wijsvinger en middelvinger, en in tussen je vingers een gleufje openlaten.

Succes, en laat ff weten of het is gelukt.
 
Teveel lucht t.o.v. de hoeveelheid benzine.
Een luchtfilterbox filtert niet alleen, hij biedt ook weerstand aan de luchtstroom. Zonder filter krijgt je motor nog meer/ makkelijker lucht te verwerken.
Een CVK carburateur loopt ook nog eens achter de feiten aan. Eerst gaat de vlinderklep open, als je aan de gashendel draait, en daarna gaat pas het membraan omhoog (door het ontstane vacuüm) wat de gasnaald bedient.
Dit werkt allemaal tegen.
Wat je kunt proberen is het volgende:

Een stuk isolatietape nemen, en de helft van de ingangskant van de carburateur afplakken. Wel STEVIG plakken, anders wordt het je cilinder ingezogen.
Zo creëer je een kleinere hoeveelheid lucht. Wellicht zal de scooter dan wel willen lopen. Het proberen waard.
Als je lenig en vingervlug bent kan je ook het inlaatgedeelte afdekken met je wijsvinger en middelvinger, en in tussen je vingers een gleufje openlaten.

Succes, en laat ff weten of het is gelukt.
Heb net de nieuwe filter binnen, geheel filter. Ga die er op zetten want die andere pastte niet meer achter op t lucht inlaat
Post automatically merged:

Heb net de nieuwe filter binnen, geheel filter. Ga die er op zetten want die andere pastte niet meer achter op t lucht inlaat
Dus dit zou kunnen helpen ?
Post automatically merged:

Heb net de nieuwe filter binnen, geheel filter. Ga die er op zetten want die andere pastte niet meer achter op t lucht inlaat
Post automatically merged:


Dus dit zou kunnen helpen ?
Hij zit er op. Wil nog niet starten masr elektriciteit loopt wel, nu heb ik gevoeld en er lekt benzine bij de benzine kraan dus kan dit dan het probleem oplossen als die er weer goed op zit ?uitlaat zit er trouwens ook jog niey onder voor als dat uit maakt
 
Last edited:
Heb net de nieuwe filter binnen, geheel filter. Ga die er op zetten want die andere pastte niet meer achter op t lucht inlaat
Post automatically merged:


Dus dit zou kunnen helpen ?
Post automatically merged:


Hij zit er op. Wil nog niet starten masr elektriciteit loopt wel, nu heb ik gevoeld en er lekt benzine bij de benzine kraan dus kan dit dan het probleem oplossen als die er weer goed op zit ?uitlaat zit er trouwens ook jog niey onder voor als dat uit maakt
wat zou verder nog de oorzaak kunnen zijn van dat hij niet aanslaat ? Bougie ? Want die is nog geen 500 km oud
 
Dus weer ff motorblok eronder vandaan ? En zou t ook die knallen en vlammen uit uitlaat verklaren ?

Vlammen doet mijn origineel blok ook Gy6 139qmb-e (kisbee 2011).. Waarschijnlijk normaal als je er geen uitlaat eronder hebt zitten??
Post automatically merged:

. Bougie is redelijk onhandig bij komen dus ga het morgen bekijken als ik er makkelijk bij kan

Moet je een bougie sleutel nemen waar de bougie in het rubber blijft zitten. Dat is makkelijker dan zo met de hand doen.. Grote kans dat hij dan in je koelkap beland.
Post automatically merged:

Denk ook dat hij de benzine simpelweg niet krijgt en daardoor inhoud aangezien je sproeier zeer klein is. Heb zelf 84 met 50 cc. Probeer sproeier 84-88 met mengselschroef op 2,5 slag.
@trabiarie is me weer voor, zou zijn advies opvolgen.

Die sproeier is wel erg groot met originele cilinder. Mijn kisbee en Deni DPJ18 carburateur heeft er maar een 78 erin zitten kleur gewoon goed.
Misschien de mengsel schroef te open gedraait. (is maar een suggestie)

Zou een 82 / 84 eerder bij een grotere cilinder verwachten.
 
Last edited:
Vlammen doet mijn origineel blok ook Gy6 139qmb-e (kisbee 2011).. Waarschijnlijk normaal als je er geen uitlaat eronder hebt zitten??
Post automatically merged:



Moet je een bougie sleutel nemen waar de bougie in het rubber blijft zitten. Dat is makkelijker dan zo met de hand doen.. Grote kans dat hij dan in je koelkap beland.
Post automatically merged:



Die sproeier is wel erg groot met originele cilinder. Mijn kisbee en Deni DPJ18 carburateur heeft er maar een 78 erin zitten kleur gewoon goed.
Misschien de mengsel schroef te open gedraait. (is maar een suggestie)

Zou een 82 / 84 eerder bij een grotere cilinder verwachten.
In principe hoef je een standaardsproeier van een standaardcilinder maar met 2 maten te vergroten om goed te laten rijden.
De fabrikant monteert altijd een te kleine sproeier, is mijn beleving
Als je daarna een grotere cilinder monteert gaat die cilinder harder zuigen en creëert dus zelf een grotere benzinetoevoer.... in principe. De praktijk is vaak anders.
Mijn Like had ook sproeier 84 op een 72CC. Reed ook gewoon. Bougie was ook grijs.
Maar er zat een dip in.
Pas na montage van een sproeier 90 kwam het volle potentieel eruit.
Kan best zijn dat de TS op sproeier 88 uitkomt, misschien wel op 92. Wie zal het zeggen. Kwestie van proberen.
Als de luchtschroef meer dan 2,5 slag open moet om lekker te lopen, dan gewoon een maatje kleiner. Als de luchtschroef op minder dan een slag open staat moet er een grotere sproeier in.
Zo doe ik het altijd. Of liever gezegd deed.... het loopt al jaren prima. Ik blijf er lekker af...
Wat ik nog wel wil vermelden is dat ik een snelle nokkenas heb gemonteerd . De kleppen staan langer open, waardoor er meer benzine in gezogen kan worden.
Wellicht heeft dat ermee te maken dat ik met sproeier 90 rij.
Laat de TS daar aub wel rekening mee houden. Gewoon sproeiers 84, 86, 88- en 90 halen en proberen
 
Back
Top